ΜΟΔΑ

Genderless Fashion: Το μέλλον της μόδας δεν έχει φύλο

Ζούμε σε μία εποχή, που το Facebook με 1.39 δισεκατομμύρια χρήστες, έχει πλέον προσθέσει στην επιλογή του φύλου, εκτός από ‘αρσενικό’ και ‘θηλυκό’  και την επιλογή ‘προσαρμοσμένο΄ (custom). Με αυτόν τον τρόπο, το site αφήνει τους χρήστες να πληκτρολογούν τον ορισμό που περιγράφει καλύτερα τη δική τους ταυτότητα φύλου και μέσω της σελίδας Facebook Diversity δηλώνει: “Αναγνωρίζουμε πως κάποιοι άνθρωποι αντιμετωπίζουν προβλήματα στο να μοιράζονται την αληθινή ταυτότητα του φύλου τους με άλλους, και αυτή η ρύθμιση τους δίνει τη δυνατότητα να εκφραστούν με αυθεντικότητα.”

Aπό τα social media, στα trans μοντέλα όπως Andreja Pejic και Hari Nef και στα gendeless fashion brands, όπως το γαλλικό Maison Marchand Moustafa, η ιδέα του unisex fashion σίγουρα δεν είναι καινούρια. Με το άνοιγμα του Agender store στο Selfridges του Λονδίνου, η γυναικεία και ανδρική φύση δεν έχουν υπάρξει ποτέ πιο κοντά.

Σκοπός των Selfridges είναι οι καταναλωτές να μην περιορίζονται από το φύλο τους στο τι να φορέσουν,  παρά να έχουν τη δυνατότητα να διαλέξουν από unisex ή ‘genderless’ ρούχα και αξεσουάρ, γιορτάζοντας τη διαφορετικότητα και απορρίπτοντας κάθε κοινωνικό αποκλεισμό στο χώρο της μόδας.

 

“Tα Selfridges ευελπιστούσαν να δημιουργήσουν ένα χώρο στον οποίο άνδρες και γυναίκες θα μπορούν ουσιαστικά να έρχονται και να ψωνίζουν μαζί, ανεξαρτήτως φύλου και να διαλέγουν ρούχα σαν αυτόνομα άτομα και όχι με βάση το φύλο τους”, λέει η Faye Toogood που σχεδίασε το interior του μαγαζιού και έχει συνεργαστεί με brands όπως Alexander McQueen και Comme des Garcons . “Για ένα πολυκατάστημα αυτό είναι πολύ επαναστατικό.

Πηγαίνεις σε ένα μαγαζί με παιδικά ρούχα και όλα είναι διαχωρισμένα σε ροζ και μπλε, σε αγορίστικα και κοριτσίστικα. Η ιδέα είναι στην ουσία να καταρριφθούν αυτοί οι περιορισμοί. Για κάποιον που θέλει να ψωνίζει απ΄το συγκεκριμένο μαγαζί (Agender), θα πρέπει να το δουλέψει αυτό και να το καταλάβει.”

 

Το Agender προσφέρει στους καταναλωτές την ευκαιρία να διαλέξουν το ρούχο που τους ταιριάζει περισσότερο, ανάλογα με το χρώμα, τη φόρμα και το στυλ, ανάμεσα σε πέντε unisex collections και ‘agender’ κομμάτια από σαράντα fashion brands του Selfridges. Aνάμεσα στις πέντε αυτές collections – οι περισσότερες exclusive – βρίσκονται και η Capsule Collection απ΄τη Bodymap, η αγγλική Collection του Nicola Formichetti, Nicopanda, μια Collection παπουτσιών της εταιρείας Underground και οι couture δημιουργίες του Καναδού σχεδιαστή Rad Hourani, γνωστού για τις unisex collections του.

Ακόμα, στη λίστα βρίσκονται και δημιουργίες των οίκων Ann Demeulemeester, Comme des Garcons, Meadham Kirchoff και Gareth Pugh.

Υπάρχει μεγάλη αλλαγή σε αυτά που φοράνε οι άνδρες και οι γυναίκες πια.

“Όλο και περισσότερο το όριο γίνεται πιο θολό. Αυτό σίγουρα αντανακλάται κοινωνικά και πολιτικά. Όταν σχεδίαζα το Agender, ήξερα πως το θέμα είναι ελάχιστα βαθύτερο απ΄το αν απλά οι γυναίκες και οι άντρες θα ψωνίζουν στο ίδιο μέρος. Πιστεύω πως τώρα αρχίζουμε να συνειδητοποιούμε πως το φύλο δεν είναι δυαδικό, είμαστε όλοι αυτόνομα άτομα και η έννοια του φύλου είναι κάτι ρευστό.”, λέει η Toogood.

H ιδέα του Agender ήταν κάτι που εξελισσόταν τα δύο τελευταία χρόνια. Όλα άρχισαν όταν οι αγοραστές των Selfridges παρατήρησαν πως άνδρες και γυναίκες άρχισαν να ξεφεύγουν από τα καθορισμένα ανδρικά και γυναικεία μαγαζιά και άρχισαν να εξερευνούν ο ένας, τα τμήματα μόδας του άλλου, κυρίως αυτά που είχαν να κάνουν με streetwear.

“Η μόδα είναι η άμεση και χωρίς λογοκρισία αντανάκλαση της κοινωνίας μας. Έτσι, το σημερινό ενδιαφέρον για τα ουδέτερου-φύλου ρούχα είναι ένας τρόπος για να είσαι μέλος μιας κοινωνίας με ίσα δικαιώματα και ευκαιρίες και για τα δύο φύλα.” λέει η Stephanie Hahn, ιδρύτρια του brand 22/4 που δημιουργεί δύο σχεδόν ίδιες collections και για τα δύο φύλα, με μικρές προσαρμογές αναλόγως με το μέγεθος, συγχωνεύοντας έτσι στυλιστικά και κοινωνικά σύνορα.

Η προσπάθεια που γίνεται από τα Selfridges και το Agender είναι κάτι πολύ παραπάνω απ’ το να φοράνε  οι γυναίκες κοστούμια και οι άντρες φορέματα και έχει μεγάλη διαφορά από το κοινό πλέον ανδρόγυνο look ως trend.

Έχει να κάνει με τη διαρκή ‘μάχη’ για ισότητα όχι μόνο του ανδρικού και γυναικείου φύλου, αλλά για ισότητα μεταξύ ανθρώπων που δεν θέλουν να καθορίζονται κοινωνικά ούτε ως άνδρες, ούτε ως γυναίκες αλλά ως απλά ίσοι και αυτόνομοι άνθρωποι. Mέσω της μόδας αντικατοπτρίζονται η κουλτούρα, τα κοινωνικά πρότυπα, οι συνήθειες, οι ανάγκες -ορισμένες φορές και η θρησκεία.

Σε κάθε περίπτωση, το ερώτημα είναι αν το συγκεκριμένο agender ‘πείραμα’ θα μπορούσε να τα συγχωνεύσει όλα αυτά, ενώ συγχρόνως προβάλλει τη διαφορετικότητα του καθενός. Τι θα διάλεγε μία γυναίκα μουσουλμανικής θρησκείας που φοράει hijab? Παρ’ όλα αυτά, είναι ευχάριστο το γεγονός πως γίνεται προσπάθεια για ισότητα και κατάρριψη κοινωνικών αποκλεισμών που καταλήγουν σε καταπιεσμένους ενήλικες ακόμα και αν βρίσκεται σε πρώιμα στάδια. Ας ελπίσουμε πως μαζί με τα boyfriend jeans θα υπάρξουν και girlfriend skirts.