H Diane Von Fustenberg, η Iris Van Herpen και η Mary Katrantzou στην Ελλάδα: Όσα είδαμε στο Change Makers συνέδριο της Vogue
- 7 ΝΟΕ 2024
Αυτό που αναζητάω περισσότερο στη μόδα, είναι η έμπνευση. Ειδικά από τους ανθρώπους του χώρου, τους πραγματικούς experts (δυστυχώς καμιά φορά, εμπιστευόμαστε παραπάνω απ’ όσο θα έπρεπε όσους δεν έχουν κάποιο ιδιαίτερο expertise), που γνωρίζουν καλά τον χώρο της μόδας. Που δουλεύουν χρόνια σε αυτόν, που ξέρουν από το πώς να σχεδιάσουν, να κόψουν ή να ράψουν ένα ένδυμα, πώς να στήσουν ένα runway, πώς να ποζάρουν μπροστά στον φακό, πώς να λειτουργήσουν μια επιχείρηση κ.ο.κ. Η μόδα είναι πολλά περισσότερα από τα ρούχα που φοράμε και είναι πάντα inspiring να βλέπει κανείς αυτούς τους ειδικούς να σου εξηγούν τι συμβαίνει, behind the scenes.
Η Vogue Greece, επενδύει σε αυτή την σκέψη και θέλει να κάνει τον χώρο αυτό πιο προσιτό, επικοινωνώντας καλύτερα στον κόσμο όσα συμβαίνουν στη βιομηχανία της μόδας. Το κάνει φέρνοντας μερικούς experts του χώρου με διαφορετικούς ρόλους, που δείχνουν στο κόσμο την σκληρή δουλειά που απαιτείται για να πετύχει κάποιος και σε κάποιες περιπτώσεις, να αγγίξει την τελειότητα. Μέσω του Change Makers, ενός συνέδριου που συγκεντρώνει σημαντικά πρόσωπα της μόδας, μάς υπενθυμίζει ότι ο χώρος αυτός μπορεί να είναι ταυτόχρονα μαγικός και αδίστακτος.
Βλέποντας το POV, αυτών των ανθρώπων όμως, μπορεί κανείς να κατανοήσει καλύτερα τον χώρο αυτό και το πώς προκύπτει αυτή η «ανελέητη» δημιουργικότητα που κάνει τη μόδα τόσο συναρπαστική. Το Change Makers της Vogue Greece γεφυρώνει το χάσμα μεταξύ μόδας και κοινωνίας και αυτό είναι που το κάνει μια σημαντική διοργάνωση για την εκπαίδευση του διεθνούς και κυρίως του ελληνικού κοινού.
Όσα είδαμε στο Change Makers III της Vogue Greece
Η 3η διοργάνωση του διεθνούς συνεδρίου Change Makers της Vogue Greece και της Καθημερινής συγκέντρωσε στη σκηνή του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών τους μεγάλους πρωταγωνιστές της μόδας, γιορτάζοντας τη δύναμή της να ανοίγει δρόμους προς το μέλλον, αποτελώντας ένα εύφορο πεδίο ιδεών. Στο πλαίσιό του προσκλήθηκε μια σειρά από σημαντικές προσωπικότητες της μόδας που δεν σταμάτησαν ποτέ να εμπιστεύονται το ένστικτό τους και να εργάζονται με τους δικούς τους όρους, ώστε να μοιραστούν τις αξίες τους και το μήνυμά τους.
Αφού η παρουσιάστρια Sarah Bailey, η International Editor At Large της Vogue Greece μάς καλωσόρισε στο φετινό Change Makers III της Vogue, τον λόγο πήρε η Editor-in-Chief της Vogue Greece, Έλις Κις, η οποία έδωσε και επίσημα το σύνθημα για την έναρξη του συνεδρίου. Όπως κάθε χρόνο, έτσι και το φετινό συνέδριο ήταν χωρισμένο σε διαφορετικές ενότητες και η πρώτη ήταν η Creative Vision: Heritage, Craftsmanship & Innovation, που ήταν αφιερωμένη στη δημιουργική κληρονομιά που συναντά πλέον την καινοτομία, οδηγώντας τη μόδα στη νέα της εποχή.
Πρώτη καλεσμένη ήταν η Ελληνίδα σχεδιάστρια και creative cirector του οίκου Bulgari για Leather Goods and Accessories, Mary Katrantzou, όπου μίλησε με την Έλις Κις, για τα signature μοτίβα της. «Η ταυτότητα είναι το πιο ζωτικό συστατικό στη βιομηχανία της μόδας. Πάντα προσπαθώ να βρω την αρμονία σε όλα αυτά τα διαφορετικά στοιχεία που ενώνω στα prints. Αυτή η ιδέα της αρμονίας και της συμμετρίας είναι βαθιά ριζωμένη μέσα μου ως Ελληνίδα. Ήμουν πάντα πολύ περίεργη, και νομίζω πως αυτό είναι στοιχείο του ελληνικού πνεύματος», δήλωσε.
Λίγο μετά τη Mary Katrantzou, σειρά είχε ένα από τα πιο φρέσκα πρόσωπα της μόδας, ο μοναδικός Casey Cadwallader, creative director του οίκου Mugler, ένας σχεδιαστής γνωστός για το diversity, το body positivity και την ελεύθερη έκφραση της σεξουαλικότητας που φέρνει πάντα στα shows του.
Μαζί του στη σκηνή του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών βρέθηκε η Fashion Features Editor της Vogue Greece, Ελίνα Δημητριάδη, σε έναν διάλογο για τους κώδικες που ο ίδιος εμφύσησε στον οίκο Mugler, το Mugler Creators Program, που εισήγαγε πρόσφατα παρέχοντας υποτροφίες σε νέα ταλέντα, αλλά και εστιάζοντας στη δύναμη που μπορούν να έχουν τα ρούχα που φοράμε στη ζωή και στον τρόπο σκέψης μας.
«Αγαπώ τους ανθρώπους. Μου αρέσει να τους βοηθάω να διασκεδάζουν ενώ είναι ο εαυτός τους. Αν ένα ψηλοτάκουνο τους βοηθά να το καταφέρουν, τότε είμαι χαρούμενος. Το πιο σημαντικό είναι να σέβεσαι και να φροντίζεις πρώτα τον εαυτό σου», σχολίασε.
Η 3η δημιουργική φωνή είναι και απόλυτη shoe lover: η creative director του οίκου Jimmy Choo, Sandra Choi, που αποτελεί μία από τις γυναίκες σχεδιάστριες με τη μακροβιότερη θητεία στην ιστορία της πολυτελούς μόδας. Μαζί με τον δημοσιογράφο, fashion director του AnOther Magazine και κριτικό ανδρικής μόδας των Financial Times, Alexander Fury, μίλησαν για τη σημαντικότητα της δεξιοτεχνίας, αλλά και για το μέλλον του οίκου, τις συνεργασίες που σε πολλές περιπτώσεις έχουν επαναπροσδιορίσει το brand και το πώς η ίδια έχει αλλάξει τον τρόπο που σχεδιάζει.
Η Sandra Choi σύγκρινε τον οίκο Jimmy Choo με έναν νεαρό ενήλικα, που είναι σαν να έχει βρει την αυτοπεποίθηση ώστε να νιώθει πλήρως ελεύθερος να δημιουργεί.
Συνέχεια είχε η ενότητα The Greek Factor: Greek Creative Jewelry at the Forefront. Ομιλητές ήταν ο Αρίων Σπυρίδης, General Manager του οίκου κοσμημάτων Minas και οι σχεδιαστές κοσμημάτων Γιάννης Σεργάκης και Ιλεάνα Μακρή, οι οποίοι συνομίλησαν με την Έλις Κις.
«Ο Minas είχε πάντα μια συγκεκριμένη φιλοσοφία, την οποία προστατεύουμε. Φυσικά προσθέτουμε πράγματα και τη δική μας πινελιά, καθώς ο κόσμος εξελίσσεται. Υπάρχει σεβασμός στην πρώτη ύλη και στον άνθρωπο. Με γνώμονα αυτά σχεδιάζουμε. Είναι πολύ σημαντικό να επενδύσουμε στη νέα γενιά, για να συνεχίσει η φιλοσοφία του brand μας», δήλωσε ο Αρίων Σπυρίδης. «Να μην κοιτάζουν τοπικιστικά. Να συσπειρωθεί η ελληνική κοινωνία και οι νέοι δημιουργοί και να βγουν προς τα έξω», ήταν η συμβουλή του Γιάννη Σεργάκη προς τους νέους σχεδιαστές, με την Ιλεάνα Μακρή να συνεχίζει: «Να εμπνέονται από άλλα πράγματα, αλλά να βγάζουν την προσωπική τους άποψη. Ο χώρος έχει μεγάλο ανταγωνισμό και χρειάζεται δουλειά».
Αειφορία, συμπεριληπτικότητα, καινοτομία, έννοιες που πρωταγωνιστούν στη σύγχρονη ατζέντα της μόδας. To panel What lies ahead: Sustainability, Trends, Technology, Diversity & Inclusion ήταν αφιερωμένο στις σύγχρονες προκλήσεις της μόδας που διαμορφώνουν τον δρόμο προς την αλλαγή. Μεταξύ των ομιλητών, ο Editor in Chief της Vogue Ukraine, Venya Brykalin, η curator και educator, Linda Loppa και η Olya Kuryshchuk, founder και Editor in Chief του 1 Granary, σε μια συζήτηση με τον δημοσιογράφο Alexander Fury, κατά την οποία έθεσαν και το ζήτημα της εκπαίδευσης στα πανεπιστήμια και στις σχολές μόδας.
«Αν γνωρίζεις τους πελάτες σου και τις ανάγκες τους, μπορείς να προβλέψεις την παραγωγή σου. Πρέπει να είμαστε προετοιμασμένοι να αναμένουμε τη ζήτηση και όχι να υπερπαράγουμε», δήλωσε μεταξύ άλλων η Olya Kuryshchuk.
Στη συνέχεια, η σκηνή του Μεγάρου Μουσικής έλαμψε ακόμα περισσότερο, καθώς υποδέχτηκε το θρυλικό supermodel των 70s Marisa Berenson, ένα μοντέλο που καθόρισε μια ολόκληρη γενιά στη μόδα.
Ο όρος «μούσα» που της αποδόθηκε δεν ήταν καθόλου τυχαίος, αφού στο πρόσωπό της βρήκαν έμπνευση μεταξύ άλλων οι σχεδιαστές Yves Saint Laurent και ο Halston. Αυτή τη χρυσή εποχή και τις μοναδικές εμπειρίες που αποκόμισε, αφηγήθηκε στον Editor at Large της Vogue Greece, Filep Motwary, με τον οποίο μίλησαν για τις θρυλικές φωτογραφίσεις της στη Vogue, τους Αμερικανούς και τους Ευρωπαίους designers αλλά και την καθοριστική επίδραση που είχαν στη ζωή της η γιαγιά της, Elsa Schiaparelli και η μέντοράς της Diane Vreeland, που την ανακάλυψε.
«Για εμένα τα icons αντιπροσωπεύουν κάτι ιερό. Το να αποκαλείσαι icon είναι ένα πραγματικά μεγάλο κοπλιμέντο. Οταν εκπροσωπείς αυτόν τον τίτλο, πρέπει να τον τιμάς. Αν είσαι αρκετά τυχερός ώστε να εμπνέεις ανθρώπους, θα πρέπει να το σέβεσαι αυτό και να συμπεριφέρεσαι με αντίστοιχο τρόπο», δήλωσε στον Filep Motwary. Όσον αφορά τη μοναδική ατμόσφαιρα των 70s, είπε: «Πιστεύω πως ήταν μια περίοδος μεγάλης ελευθερίας και αυτοέκφρασης. Μπορούσαμε να εκφραστούμε ελεύθερα, με τον τρόπο που θέλαμε. Νιώθω πολύ τυχερή που έζησα εκείνη την περίοδο. Βλέπω πολλούς νέους ανθρώπους που θα ήθελαν πολύ να βιώσουν αυτή την εποχή. Ήταν μια υπέροχη περίοδος».
Στο συνέδριο της Vogue Greece, Change Makers II, παρευρέθηκαν και μερικοί από τους θρύλους της μόδας, οι άνθρωποι των backstage και οι υπεύθυνοι για τη δημιουργία των fashion shows. Στην ενότητα It’s Magic: The Making of a Fashion Show, o Founder του Bureau Betak, Alexandre de Betak, ο Founder του Lucien Pages Communication, Lucien Pagès, ο Michel Gaubert, και η Founder and Global Editor in Chief του 10 Magazine, Sophia Neophitou-Apostolou μίλησαν στην Emily Zak για το πώς διοργανώνεται μια επίδειξη μόδας.
«Πρέπει να έχεις πλήρη κατανόηση του brand αλλά και της στιγμής. Εσύ φτιάχνεις τους κανόνες για το πώς προσεγγίζεις κάτι. Για εμένα είναι σημαντικό να κάνεις ένα show προσιτό και αξέχαστο στο κοινό, να έχεις μια σύνδεση με το brand. Είναι σημαντικό να θυμάσαι που βρίσκεσαι και ποιο είναι το DNA του brand», δήλωσε ο Alexandre de Betak. Ο Lucien Pagès συμπλήρωσε: «Δεν θέλω να δω AI. Θέλω τα shows να έχουν αληθινό συναίσθημα».
Η τελευταία μεγάλη ενότητα του Change Makers της Vogue Greece, ήταν αφιερωμένη σε όλες τις δημιουργικές φωνές που εμπνέουν και γίνονται κινητήριος δύναμη στον δρόμο προς την αλλαγή. Επιδραστικές και καινοτόμες προσωπικότητες από τον χώρο του μόντελινγκ και του fashion design που έχουν διακριθεί στον τομέα τους, συγκεντρώνοντας όλα τα βασικά χαρακτηριστικά που ορίζουν έναν Change Maker.
Η πρώτη από τις creative voices που ανέβηκαν στη σκηνή του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών ήταν η εκθαμβωτική Cindy Bruna, supermodel, ambassador της L’Oréal Paris και ακτιβίστρια, που με τον δυνατό λόγο της αλλάζει τα στερεότυπα της ομορφιάς και στρέφει το επίκεντρο της συζήτησης στο ζήτημα της συμπεριληπτικότητας στο μόντελινγκ. Παράλληλα, ως ambassador της γαλλικής οργάνωσης Solidarité Femmes, στηρίζει γυναίκες-θύματα ενδοοικογενειακής βίας, αποτελώντας ένα ισχυρό role model που χρησιμοποιεί τη φωνή της για σημαντικούς σκοπούς.
Η Cindy Bruna αποκάλυψε λεπτομέρειες της διαδρομής της στον Βλάση Κωστούρο, Culture Editor της Vogue Greece. «Μου πήρε καιρό να συνειδητοποιήσω πως η αξία μου δεν καθορίζεται από το εάν θα με επιλέξουν σε ένα casting. Πρέπει να διαχωρίσεις τον εαυτό σου από τις γνώμες των άλλων. Πρέπει να γνωρίζεις ότι η αξία σου είναι μεγαλύτερη από όλα αυτά». Συνέχισε λέγοντας: «Το να έχουμε φωνή είναι η υπερδύναμή μας. Μπορούμε να έχουμε πραγματικό αντίκτυπο».
Τον λόγο στη συνέχεια πήρε μία από τις επιδραστικότερες γυναίκες σχεδιάστριες που χρησιμοποιεί τεχνικές, όπως το 3D printing, laser cutting, τη ψηφιακή παραγωγή υφασμάτων, αλλά και το ηλεκτρομαγνητικό πλέξιμο και παρουσιάζει την πολυδιάστατη πλευρά του ενδύματος, μέσα από ρούχα Υψηλής Ραπτικής: Η Iris Van Herpen η οποία εξομολογήθηκε στον Editor at Large της Vogue Greece, Filep Motwary, τη σχέση της με το σώμα, το οποίο αναδεικνύει πάντα μέσα από τις δημιουργίες της, τον ρόλο της τεχνολογίας και της μηχανικής που ωθούν τη μόδα ένα βήμα μπροστά, αλλά και το συναίσθημα που είναι πάντα υπαρκτό στη σχεδιαστική διαδικασία.
«Μου αρέσει να σκέφτομαι για τη δουλειά μου πως οπτικοποιώ το αόρατο. Θέλω οι συλλογές μου να γεννιούνται αυθόρμητα. Για εμένα αυτές οι συλλογές είναι οι καλύτερες. Το concept έρχεται πολύ οργανικά. Ξεκινώ την έρευνα πάνω σε ένα στοιχείο και συνήθως το concept έρχεται φυσικά», δήλωσε.
Η τελευταία προσκεκλημένη του τρίτου συνεδρίου της Vogue Greece ήταν μια σχεδιάστρια-θρύλος. Η εμβληματική Diane Von Furstenberg σε μια αληθινά empowering συζήτηση με την Έλις Κις.
«Όταν είσαι υπεύθυνος για τον εαυτό σου και αληθινός, είσαι ελεύθερος. Μεγαλώνοντας ήξερα το είδος της γυναίκας που ήθελα να είμαι, ήθελα να είμαι μια γυναίκα υπεύθυνη. Να έχω τη ζωή ενός άντρα στο σώμα μιας γυναίκας. Το υπεύθυνος δεν σημαίνει επιθετικός. Είναι μια δέσμευση στον εαυτό μας. Είναι η σχέση που έχουμε με τον εαυτό μας», ήταν το μάθημα αυτοπεποίθησης που μοιράστηκε με το κοινό.
«Στην πραγματικότητα, ήταν το wrap dress που με δημιούργησε», σχολίασε για τη θρυλική δημιουργία της, που την έκανε παγκοσμίως γνωστή.