H Εριφίλη Γούναρη άνοιξε την εταιρεία της με 15€ και μπήκε στη λίστα Forbes 30 Under 30
- 19 ΝΟΕ 2024
Η Εριφίλη Γούναρη έχει πολλά να μας πει με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Γυναικείας Επιχειρηματικότητας. Κι όχι τα αυτονόητα. Μπορεί μια γυναίκα που ανήκει στην Gen Z γενιά να είναι επιχειρηματίας; Ναι, φυσικά μπορεί. Ας το πάρουμε απόφαση, η Gen Z γενιά μπήκε στην αγορά εργασίας για να την αλλάξει. Σεισμικά. Είναι η γενιά της ανατροπής, θέλουν -ισορροπία προσωπικής και επαγγελματικής ζωής και είναι απαιτητικοί. Βρήκαμε μια Ελληνίδα που στα 20 της με 15€ budget (12 λίρες) μπήκε στην ευρωπαϊκή λίστα του Forbes, 30 Under 30.
-Εριφίλη Γούναρη, πώς είναι δυνατόν μια 25χρονη γυναίκα να έχει ήδη δημιουργήσει τη δική της εταιρεία social media marketing; Τι λάθος κάνουμε στην Ελλάδα και ζούμε με βασικό μισθό;
Ξεκίνησα την εταιρία μου όταν ήμουν 20 χωρίς να ξέρω αν θα πετύχει ή όχι, αλλά ήμουν διατεθειμένη να προσπαθήσω να κάνω κάτι που μπορεί και να αποτύχει, γιατί δεν πιστεύω ότι κάτι τέτοιο είναι -πραγματικά- αποτυχία. Νομίζω αυτό που σταματάει τον περισσότερο κόσμο από το να προσπαθήσει και να κυνηγήσει κάτι που θέλει, είναι α) ότι πιστεύουν πως πρέπει να το κάνουν κατευθείαν full time και να αφήσουν όλα τα άλλα (που δεν χρειάζεται ειδικά στην αρχή, δεν είναι ή 0 ή 100) και β) ότι φοβούνται την αποτυχία και την κρίση των άλλων.
«Το πιο σημαντικό skill πραγματικά πιστεύω ότι είναι το να μάθει κανείς να πηγαίνει από το 0 στο 1, να κάνει ένα σταθερό βήμα προς κάτι που θέλει χωρίς να το υπεραναλύσει».
-Πες μου λίγο την πορεία σου από τα 17 που ξεκίνησες τα internships μέχρι σήμερα που είσαι entrepreneur;
Στα 17 έκανα ένα εθελοντικό internship το καλοκαίρι πριν πάω στο πανεπιστήμιο, σε ένα startup incubator όπου είδα λίγο από κοντά για πρώτη φορά τον χώρο των startups. Μετακόμισα στην Σκωτία για να κάνω το διπλό πτυχίο μου σε Ιστορία Τέχνης και Digital Media & Information Studies, ενώ παράλληλα δούλευα part time jobs, καθώς και freelance στο κομμάτι του social media marketing.
Έστελνα σε όλους τους οργανισμούς, μουσεία, και εταιρίες που μου άρεσαν και τους ρωτούσα αν χρειαζόντουσαν βοήθεια με social media strategy. Long story short, τον τρίτο χρόνο του πανεπιστημίου μου ήρθε η ιδέα για το The Z Link, ένα advertising agency με focus στα social media για εταιρίες που θέλουν να συνδεθούν με την γενιά μας (Gen Z). Ήθελα να είναι agency με μία φουλ Gen Z ομάδα, και έτσι σιγά σιγά το έχτισα ξεκινώντας με λιγότερα από 200 ευρώ, κάνοντας πολύ personal branding, media & PR outreach, και άλλα που βοήθησαν την εταιρία να μεγαλώσει μέχρι που μπόρεσα να προσλάβω άλλους. Τώρα, είμαστε μια ομάδα με περίπου 20 Gen Zers σε 12 χώρες.
-Πόσα άτομα δουλεύετε στο Z Link και τι κάνετε ακριβώς; Χρειάστηκαν όντως 12 λίρες για να γίνεις «επιχειρηματίας» κατά τη διάρκεια του lockdown, εντελώς μόνη σου;
Είμαστε γύρω στους 22 και η ομάδα αποτελείται από project managers, video creators, graphic designers, copywriters, marketing strategists, και trends reporters. Κάνουμε content production, social media management, consulting, καθώς και πολύ market research. Το να στήσεις νόμιμα μια εταιρία στο Ηνωμένο Βασίλειο κοστίζει όντως (ή τουλάχιστον τότε κόστιζε) 12 λίρες, και ευτυχώς είναι γρήγορη και ψηφιακή διαδικασία (πολύ σημαντικό για να διευκολύνει τη νεανική επιχειρηματικότητα).
-Πόσα χρόνια έχεις τη δική σου επιχείρηση; Τι σου έμαθε αυτή σου η εμπειρία και πόσο σε έχει αλλάξει;
Ξεκίνησα τον Μάιο του 2020, άρα 4.5 χρόνια. Έχουν περάσει πολύ γρήγορα και είμαι πολύ ευγνώμων που αυτή έχει γίνει η δουλειά μου. Με έχει αλλάξει σίγουρα πάρα πολύ, μου έχει μάθει ότι μπορώ να καταφέρω δύσκολα πράγματα, μου έχει δείξει το πόσο σημαντικό είναι το να χτίζεις αυθεντικούς δεσμούς και σχέσεις με άλλους και να βοηθάς όπου μπορείς χωρίς να περιμένεις κάτι. Και μου έχει μάθει κυρίως ότι δεν χρειάζεται η δουλειά μας να χωράει σε ένα συγκεκριμένο μοντέλο ή κουτάκι που μεγαλώνοντας έχουμε στο μυαλό μας ως μόνη επιλογή.
-Από τότε που μπήκες στη λίστα Forbes Under 30 Europe μέχρι σήμερα, πώς άλλαξε η ζωή σου και η καθημερινότητά σου;
Το κύριο πλεονέκτημα της λίστας Forbes 30 Under 30 Europe είναι ότι φέρνει έξτρα credibility (σσ: αξιοπιστία) και καινούριες ευκαιρίες. Από τότε έχω αρχίσει να κάνω πολύ πιο συχνά public speaking και άλλα παρόμοια engagements. Μπαίνεις επίσης και σε μια online κοινότητα με όλους από τα προηγούμενα Forbes Under 30 Europe + USA, που μπορείς να κάνεις καλά professional connections, να πας στα συνέδριά τους κάθε χρόνο, κλπ.
-Τι είναι το βιβλίο “Design Your Life: Your Career, Your Way”;
Είναι το βιβλίο που έγραψα και εκδόθηκε από τον οίκο Kogan Page, πάνω στο πώς μπορεί η γενιά μας να χρησιμοποιήσει όλες τις γνώσεις που είναι ελεύθερα διαθέσιμες παντού σήμερα για να χτίσει καριέρες που μας δίνουν ελευθερία, ευελιξία, ownership και fulfilment.
«Υπάρχουν τόσοι τρόποι σήμερα να χτίσουμε δουλειές που πραγματικά μας αρέσουν και μας βοηθούν άμεσα να ζούμε μια όμορφη καθημερινότητα».
Πιστεύω ότι είναι πολύ σημαντικό να μοιραστώ όλα αυτά που έχω μάθει μέχρι τώρα στην δική μου πορεία με άλλους που ενδιαφέρονται να κάνουν κάτι δικό τους ή κάτι διαφορετικό.
-Πώς ξέρεις τι θέλουν οι Zoomers και ποιες είναι οι πιο εύκολες στρατηγικές για να τους προσεγγίσεις;
Έχουμε ένα market research network στο Z Link με χιλιάδες Gen Zers σε πάνω από 40 χώρες του κόσμου, το οποίο χρησιμοποιούμε για να κάνουμε έρευνα πάνω στο τι θέλει η γένια μας, τι τους ενδιαφέρει, τι τους απασχολεί, τι ψάχνουν στις δουλειές και στην ζωή τους, κλπ. Για εταιρίες που θέλουν να τους προσεγγίσουν ή σαν employers ή από άποψη marketing, ένα από τα πιο σημαντικά πράγματα είναι το να είναι ανοιχτοί στις αλλαγές και το να δίνουν χώρο στους νέους για να εκφράσουν ιδέες και απόψεις, γνωρίζοντας ότι κάποιος θα ακούσει. Πρέπει να είναι ανοιχτόμυαλοι.
-Ξέρεις και βιωματικά τι θέλει η Gen Z όταν βγαίνει στην αγορά εργασίας. Σε παρακαλώ, μοιράσου το μαζί μας.
Η έρευνα που κάναμε στο Z Link σε 39 χώρες, έδειξε ότι το 56% της γενιάς μας θέλει να είναι self employed ή επιχειρηματίες – μεγαλύτερο ποσοστό από ποτέ. Είναι η πιο επιχειρηματική γενιά που έχουμε δει σε έρευνες, γιατί τα ψηφιακά tools έχουν κάνει την επιχειρηματικότητα και τις πιο ευέλικτες και διαφορετικές καριέρες πιο προσβάσιμες από ποτέ. Είδαμε επίσης πως το μεγαλύτερο ποσοστό Gen Z προτιμάει hybrid work (υβριδικό μοντέλο εργασίας) αντί για τελείως remote (τηλεργασία) και ένα πάρα πολύ μικρό ποσοστό προτιμάει μόνο δουλειά γραφείου.
«Οι 2 μεγαλύτερες προτεραιότητες της Gen Z στη δουλειά είναι το fulfilment (ικανοποίηση) και η ευελιξία/work-life balance».
-Εριφίλη Γούναρη, θεωρώ δεδομένο ότι θα αντιμετώπιζες ηλικιακό ρατσισμό στην Ελλάδα. Στην Αγγλία;
Στην Αγγλία σίγουρα όχι τόσο όσο στην Ελλάδα. Ειδικά πριν από 4+ χρόνια που ξεκίνησα, στην Ελλάδα υπήρχε σίγουρα πολύ μεγαλύτερος ηλικιακός ρατσισμός, ήταν σύνηθες να υποτιμάται η γενιά μας για τις προσπάθειες που κάνει, ακόμα και όταν είναι επιτυχημένες. Στην Αγγλία αυτό δεν το συναντώ πολύ, γιατί υπάρχουν τεράστια communities νέας επιχειρηματικότητας.
-Τι σελίδες είχε η Εριφίλη Γούναρη όταν ήταν 13 ετών;
You did your research. Μου άρεσε να χτίζω communities στα social media γύρω από τα ενδιαφέροντά μου, ξεκίνησα όταν ήμουν περίπου 11 και στα 13 μου έτρεχα communities με συνολικά 12,000 ακόλουθους. Κάπως έτσι έμαθα καλά το social media strategy και όταν μεγάλωσα κατέληξα να το κάνω και δουλειά επειδή ήταν κάτι που ήξερα ήδη και μου ερχόταν εύκολα.
-Ποιοι είναι οι πιο σημαντικοί, διάσημοι πελάτες σου;
Έχουμε βοηθήσει εταιρείες όπως η Deloitte, το ΙΚΕΑ, τα United Nations, η Pepsi και άλλα.
-Ποια είναι η συμβουλή σου για να κερδίσω το attention span της Gen Z γενιάς;
Η λακωνικότητα. Το να λες αυτό που θες να πεις απλά και γρήγορα. Βλέπουμε τόσες χιλιάδες μηνύματα κάθε μέρα σε διαφημίσεις, media που το πιο σημαντικό είναι να κερδίσεις την προσοχή κάποιου λέγοντας κάτι που πρώτον είναι όντως ενδιαφέρον (πρέπει να αναρωτιέσαι πάντα “why would a Gen Zer want to engage with this?”, ποια είναι η ουσία, είναι αστείο, είναι ενημερωτικό, είναι κάτι άλλο και δεύτερον να επικοινωνεί το μήνυμα απλά και γρήγορα.
-Εριφίλη Γούναρη, ξέρεις τι θα κάνεις τα επόμενα 5 χρόνια;
Δεν έχω ιδέα. Με ενδιαφέρουν τόσα πράγματα και έχω πολλά να εξερευνήσω, δεν νομίζω ότι θα βαρεθώ ποτέ. Λάτρευα πάντα το γράψιμο και μου άρεσε πολύ η διαδικασία όταν έγραψα το βιβλίο μου, θα ήθελα σίγουρα να συνεχίσω να γράφω συχνά, όπως κάνω ήδη πολύ στο blog μου, erifili.substack.com. Μου αρέσει εξίσου και ο χώρος της επιχειρηματικότητας και το να χτίζω κάτι από το μηδέν, καθώς και το creative direction και creative strategy, το αγαπημένο μου κομμάτι στα marketing projects που κάνουμε.