Η βία κατά των γυναικών επί σκηνής: Όταν το θέατρο γίνεται γροθιά στο στομάχι
- 25 ΝΟΕ 2024
Ο Οργανισμός Ηνωμένων Εθνών ορίζει τη βία κατά των γυναικών ως «κάθε πράξη βίας λόγω φύλου που έχει ως αποτέλεσμα ή είναι πιθανό να έχει ως αποτέλεσμα σωματική, σεξουαλική ή ψυχική βλάβη ή ταλαιπωρία για τις γυναίκες, περιλαμβανομένων των απειλών τέτοιων πράξεων, της καταναγκασμού ή της αυθαίρετης στέρησης της ελευθερίας, είτε συμβαίνει σε δημόσια είτε σε ιδιωτική ζωή». Η σωματική, σεξουαλική, ψυχολογική ή λεκτική κακοποίηση, το trafficking, η σεξουαλική παρενόχληση, η εκδικητική πορνογραφία, τα δεκάδες γεγονότα που μπορούν να εγγραφούν στο σώμα και την ψυχή μίας γυναίκας, αποτελούν εκφράσεις της έμφυλης βίας. Κι αυτή είναι κομμάτι της πραγματικότητας και η πραγματικότητα αποτυπώνεται συχνά μέσω της τέχνης.
Η βία κατά των γυναικών ανεβαίνει συχνά στο «σανίδι». Τα φώτα της σκηνής πέφτουν πάνω της και φωτίζουν ιστορίες ανθρώπινες που την περιλαμβάνουν. Παρακάτω θα δεις παραστάσεις που επικεντρώνονται σε δικαιώματα των γυναικών τα οποία στερούνται, παραστάσεις που αφορούν ηρωίδες που έζησαν τη βία από συντρόφους, συγγενείς τους ή από άγνωστους άντρες, παραστάσεις που ανοίγουν ένα παράθυρο στον ψυχισμό των γυναικών και στις συνέπειες της βίας κατά τους.
Τη φετινή Ημέρα για την Εξάλειψη της Βίας κατά των Γυναικών ανοίγουμε τους προβολείς της σκηνής και σηκώνουμε αυλαία, προτείνοντάς σου να δεις κι εσύ τις παρακάτω παραστάσεις.
12 θεατρικές παραστάσεις που φέρνουν τη βία κατά των γυναικών στο προσκήνιο
Prima Facie
Με βραβείο Olivier το 2022 στο West End του Λονδίνου και βραβείο Tony το 2023 στο Broadway της Νέας Υόρκης, το θεατρικό έργο της σπουδαίας νομικού Suzie Miller, Prima Facie,που έχουν ήδη παρακολουθήσει 500000 θεατές σε περισσότερες από 30 χώρες σε όλο τον κόσμο τα τελευταία 5 χρόνια και που άλλαξε παγκοσμίως τον τρόπο με τον οποίο το σύστημα ποινικής δικαιοσύνης αντιμετωπίζει τη σεξουαλική κακοποίηση, παρουσιάζεται φέτος στο Θέατρο Πορεία σε σκηνοθεσία Γιώργου Οικονόμου, με τη Λένα Παπαληγούρα στον ρόλο της δικηγόρου Tessa Ensler.
Η Tessa είναι μια νέα και λαμπρή δικηγόρος, εθισμένη στη νίκη.
Έχει σφυρηλατήσει όλη την καριέρα της με απόλυτη αποφασιστικότητα, φροντίζοντας να ξεπεράσει την καταγωγή της από την εργατική τάξη για να μπορέσει να φτάσει στην κορυφή του παιχνιδιού. Και τα καταφέρνει. Πάντα τα καταφέρνει. Ξέρει καλά πως σε ένα ανδροκρατούμενο και βαθιά συντηρητικόσύστημα το «ποιον ξέρεις» και το «από που κατάγεσαι» είναι εξίσου σημαντικό με το «ποιος είσαι».
Δουλεύοντας σκληρά κάθε της υπόθεση έχει εξελιχθεί σε κορυφαία συνήγορο υπεράσπισης. Και καθοδηγούμενη από την πίστη της στο νομικό πλαίσιο και στο δικαίωμα για δίκαιες δίκες, δεν υπάρχει τίποτα που να αγαπά η Tessa περισσότερο από τη συγκίνηση που της χαρίζει το να αθωώνει πελάτες.
Ένα βράδυ, ένα ραντεβού με έναν συνάδελφό της πάει τρομερά στραβά. Και η απρόσμενη τροπή των γεγονότων μετατοπίζει την ηρωίδα στην άλλη πλευρά του μαρτυρίου.
Η ανερχόμενη δικηγόρος βρίσκεται ξαφνικά ανυπεράσπιστη μετά από σεξουαλική κακοποίηση. Και διαπιστώνει, για πρώτη φορά, ότι οι κανόνες του παιχνιδιού, που και η ίδια κατά καιρούς χρησιμοποίησε, τώρα μπορεί να μην την προστατεύσουν.
Η Tessa αμφισβητεί όλα όσα πίστευε, καθώς συνειδητοποιεί ότι οι νόμοι είναι φτιαγμένοι από άντρες. Και πως όλη η ηθική αντίληψη γύρω από τα όρια της σεξουαλικής κακοποίησης καθορίζεται αποκλειστικά και μόνο, μέσα από τις απόψεις της πατριαρχικής εξουσίας για αυτό το ζήτημα.
Πότε και πού: Κάθε Δευτέρα και Τρίτη στις 21:00 στο θέατρο Πορεία.
Εισιτήρια εδώ.
Και εφύτευσεν ο Θεός Παράδεισον
Μετά από 2 σεζόν με διθυραμβικές κριτικές και συνεχή sold out, η βραβευμένη (με τα βραβεία σύγχρονου νεοελληνικού έργου της Ελληνικής Ένωσης Κριτικών Θεάτρου, νέου καλλιτέχνη του θεάτρου της Ένωσης Κριτικών Θεάτρου και Μουσικής για την Βαλέρια Δημητριάδου και πρωτοεμφανιζόμενου νεοελληνικού έργου από το All4fun) παράσταση των C for Circus, Και εφύτευσεν ο Θεός Παράδεισον, παρουσιάζεται φέτος στο θέατρο Άνεσις.
Το έργο, εμπνευσμένο από πραγματικές ιστορίες θυμάτων και βασισμένο σε στατιστικές έρευνες, πραγματεύεται ένα τραγικά επίκαιρο θέμα, μία από τις ισχυρότερες μορφές της βίας κατά των γυναικών, το sex trafficking.
11 ηθοποιοί σε 11 ρόλους λειτουργούν σαν ένα σώμα και καταθέτουν ο καθένας από τη σκοπιά του το δικό του κομμάτι, συνθέτοντας σταδιακά το παζλ της ιστορίας, ενώ ταυτόχρονα η επί σκηνής ζωντανή μουσική ενισχύει τη δράση και δημιουργεί μία υποβλητική ατμόσφαιρα.
Διανομή (αλφαβητικά):Αθηνά Αλεξοπούλου, Παναγιώτης Γαβρέλας, Ηλέκτρα Γεννατά, Νικόλας Δροσόπουλος, Κωνσταντίνος Κάππας, Χρύσα Κοτταράκου, Γρηγόρης Μπαλλάς, Νικόλας Παπαδομιχελάκης, Μαρία Προϊστάκη, Αθηνά Σακαλή, Θανάσης Χαλκιάς.
Πότε και πού: Κάθε Παρασκευή στις 21:15, Σάββατο στις 18:00, Κυριακή στις 21:00, Δευτέρα στις 20:00 και Τρίτη στις 21:00.
Εισιτήρια εδώ.
Κυανιούχο Κάλιο
Το 1929 ανεβαίνει στη Γερμανία ένα θεατρικό έργο με τον μυστηριώδη τίτλο Κυανιούχο Κάλιο (πρωτότυπος τίτλος: CYANKALI). Δημιουργός του ο πολιτικοποιημένος Γερμανοεβραίος δραματουργός και γιατρός Friedrich Wolf, ο οποίος, μέσα από τη διπλή του ιδιότητα εμπνεύστηκε το Κυανιούχο Κάλιο ως «όπλο» στον αγώνα για την κατάργηση του νόμου που απαγόρευε τις αμβλώσεις στη Δημοκρατία της Βαϊμάρης.
Το έργο, το οποίο χαρακτηρίστηκε ως docudrama και σημείωσε τεράστια επιτυχία στην εποχή του, προκαλώντας ταυτόχρονα πρωτοφανές σκάνδαλο, αφηγείται την ιστορία μιας νεαρής γυναίκας η οποία μένει έγκυος και δεν μπορεί ούτε επιθυμεί να φέρει στον κόσμο ένα παιδί, και τελικά πληρώνει με τον πιο βίαιο τρόπο την επιλογή της. Με επίκεντρο το χρονικό μιας παράνομης άμβλωσης στη δίνη της μεγάλης οικονομικής ύφεσης και πριν το ξέσπασμα του Β’ Παγκοσμίου, το έργο αναδεικνύει σημαντικά επιμέρους ζητήματα όπως η ταξική διάσταση του δικαιώματος της επιλογής, η κοινωνική υποκρισία, η διαφθορά του χώρου της υγείας, οι στερεοτυπικές αναπαραστάσεις και προσδοκώμενες επιτελέσεις της γυναικείας ταυτότητας, η εκμετάλλευση της γυναίκας σε ευάλωτη θέση κ.α.
Έναν αιώνα μετά, η ιστορία της νεαρής ηρωίδας του Wolf, της 20χρονης Χέτε, είναι μια από τις ιστορίες εκατοντάδων χιλιάδων γυναικών που καταφεύγουν κάθε χρόνο σε παράνομες κι επικίνδυνες επεμβάσεις, χάνοντας τη ζωή τους ή τραυματίζοντας ανεπανόρθωτα το σώμα και την ψυχή τους.
Με το Κυανιούχο Κάλιο, η σκηνοθέτρια Μάρθα Μπουζιούρη βαθαίνει την ενασχόλησή της με τα ζητήματα της έμφυλης βίας και της γυναικείας αυτοδιάθεσης, όπως αυτά έχουν αποτυπωθεί σε προηγούμενες παραστάσεις θεάτρου ντοκιμαντέρ (Pietà, Tα Ταξίδια της Πηνελόπης, Αμάρυνθος κ.α.).
Πότε και πού: Κάθε Πέμπτη, Παρασκευή και Σάββατο στις 20.30 και Κυριακή στις 19.00 στη Σκηνή Ωμέγα του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά.
Εισιτήρια εδώ.
Σπυριδούλες
Η Νεφέλη Μαϊστράλη μέσα από το έργο Σπυριδούλες, την παράσταση της ομάδας 4Frontal (που σκηνοθέτησαν από κοινού οι Θανάσης Ζερίτης και Χάρης Κρεμμύδας), δίνει φωνή στις γυναίκες που πάλεψαν για την αυτοδιάθεσή τους.
Αντλώντας στοιχεία από ιστορικά ντοκουμέντα και γυναικείες αφηγήσεις της εποχής, αλλά και από συνεντεύξεις γυναικών που εργάζονται σήμερα ως εσωτερικές οικιακές βοηθοί, η Νεφέλη Μαϊστράλη παραδίδει ένα πρωτότυπο θεατρικό έργο, εμπνευσμένο από τη συγκλονιστική ιστορία της Σπυριδούλας, μιας 12χρονης υπηρέτριας, που συγκλόνισε την κοινή γνώμη της δεκαετίας του 1950.
Εκείνη την εποχή, πλήθος ανήλικα άπορα κορίτσια υιοθετούνται από επιφανείς οικογένειες με την ιδιότητα της «ψυχοκόρης», για να εργαστούν ως εσωτερικές οικιακές βοηθοί σε μια ιδιάζουσα κατάσταση σύγχρονης δουλείας.
Ανάμεσά τους, η 12χρονη Σπυριδούλα από τη Ματαράγκα Αγρινίου, που μετακόμισε στην πρωτεύουσα για να εργαστεί στο εύπορο σπίτι ενός ζευγαριού στον Πειραιά. Επί δύο συναπτά έτη, όπως αποκαλύφθηκε στο νοσοκομείο, το ζεύγος την κακοποιούσε σωματικά και ψυχικά, φτάνοντας ως το σημείο να την κάψουν με το ηλεκτρικό σίδερο στο σώμα και το πρόσωπο. Η Σπυριδούλα, όμως, βρήκε το θάρρος να μιλήσει, σπάζοντας τον φαύλο κύκλο της βίας.
Λαϊκό ίνδαλμα και πηγή ενδυνάμωσης για γενιές και γενιές γυναικών που υφίστανται κακοποίηση και καταφέρνουν να την αρθρώσουν και την τερματίσουν, η Σπυριδούλα συνεχίζει να εμπνέει.
Με όχημα το έργο αυτό και υπό τους ελληνικούς και πανκ ήχους των Θραξ Πανκc 7 ηθοποιοί (Ελένη Βλάχου, Σταύρος Γιαννουλάδης, Τάσος Δημητρόπουλος, Αργυρώ Θεοδωράκη, Κατερίνα Λάττα, Αριστέα Σταφυλαράκη, Ελένη Τσιμπρικίδου) δίνουν με συγκλονιστικό τρόπο σάρκα και οστά στην ιστορία.
Πότε και πού: Κάθε Σάββατο στις 18:00 και Κυριακή στις 19:00 στο θεάτρο Τζένη Καρέζη.
Εισιτήρια εδώ.
Στο σώμα της
Ένα νέο πολυφωνικό έργο για τα θαύματα, τις χαρές, τις κατακτήσεις αλλά και τις καταπιέσεις που έχει υποστεί το γυναικείο σώμα, με τίτλο Στο σώμα της, ανεβαίνει από το Εθνικό Θέατρο στο Κτήριο Τσίλλερ – Σκηνή Νίκος Κούρκουλος, σε σκηνοθεσία Ελένης Ευθυμίου.
12 γυναίκες ηθοποιοί, διαφορετικών ηλικιών και εμπειριών, συνθέτουν έναν δυναμικό Χορό που γιορτάζει τις οδύνες αλλά και τις ηδονές των θηλυκοτήτων μέσα από το πρίσμα του σώματος. Η σκηνοθέτρια Ελένη Ευθυμίου, μαζί με μια δημιουργική ομάδα που απαρτίζεται, επίσης, αποκλειστικά από γυναίκες, δημιουργεί μια παράσταση–γυναικεία υπόθεση, που επιχειρεί να μιλήσει με τόλμη, χιούμορ, ποιητική διάθεση και αλήθεια για ένα θέμα που αφορά, ωστόσο, όλα τα φύλα.
Πόσο ελεύθερα μιλάμε για τον οργασμό, την περίοδο, την εγκυμοσύνη και την εμμηνόπαυση; Την έκτρωση και τη λοχεία; Τον αυνανισμό, τη φυλομετάβαση, το δικαίωμα στην ατεκνία; Για την ικανότητα του γυναικείου σώματος να μεταμορφώνεται, να αλλάζει διαρκώς, για τις καταπιέσεις στις οποίες υπόκειται για να θεωρείται επιθυμητό, αλλά και τη βία. Πόσο ανοιχτά μιλάμε για τη βία που εγγράφεται πάνω στα γυναικεία σώματα;
Αντλώντας έμπνευση από πραγματικά γεγονότα, το έργο Στο σώμα της γίνεται το όχημα για έναν εκρηκτικό χορό γυναικών –με κοινή λαχτάρα να μιλήσει για όσα δεν βρίσκουν ακόμα και στις μέρες μας φωνή– να γιορτάσει το σώμα και την αυτοδιάθεση, καλώντας μας σε ένα ταξίδι αφύπνισης κι ελευθερίας.
Παίζουν (με αλφαβητική σειρά): Αλίκη Αλεξανδράκη, Φένια Αποστόλου, Ξένια Γκιουλεμέ, Αγγελική Δεληθανάση, Ίντρα Κέιν, Μαρία Κεχαγιόγλου, Ιωάννα Μαυρέα, Κατερίνα Παπανδρέου, Χάρις Σερδάρη, Νάνσυ Σιδέρη, Μαρία Σκουλά, Κωνσταντίνα Τάκαλου.
Πότε και πού: Κάθε Τετάρτη έως Σάββατο στις 21:00 και Κυριακή στις 19:30 στο Κτήριο Τσίλλερ- Σκηνή Νίκος Κούρκουλος του Εθνικού Θεάτρου.
Εισιτήρια εδώ.
Το γεύμα
Η θεατρική ομάδα REPENTE-ARTS σε συνεργασία με τους -1200 ΕΥΡΩ παρουσιάζουν Το Γεύμα της Λείας Βιτάλη σε σκηνοθεσία Αγνής Χιώτη στο Studio Μαυρομιχάλη για λίγες παραστάσεις.
Πρόκειται για ένα έργο που ξεσκεπάζει τη βία στη ζωή του σύγχρονου ανθρώπου με κυρίαρχη τη βία κατά των γυναικών και τη γυναικοκτονία.
Η Λεία Βιτάλη στο βραβευμένο θεατρικό της έργο ξεδιπλώνει όλες τις μορφές της βίας που ενυπάρχουν στη σύγχρονη κοινωνία.
3 ζευγάρια απολαμβάνουν ένα πλούσιο γεύμα σε μια βραδιά γιορτής. Νέοι, ωραίοι και καλλιεργημένοι. Παιδιά του σύγχρονου συστήματος. Εκείνη τη βραδιά μετά το απολαυστικό τους γεύμα, αποφασίζουν να παίξουν ένα παιχνίδι του οποίου τα όρια μπορούν εύκολα να ξεπεραστούν.
Θεατρικές παραστάσεις -γροθιά στο στομάχι μαςΚαθώς η βραδιά κυλά, τα πράγματα αγριεύουν και αυτό που ξεκίνησε ως παιχνίδι τους οδηγεί στα άκρα. Παγιδευμένοι σε ένα παιχνίδι χωρίς ηθικούς φραγμούς, βυθίζονται σε μια σκοτεινή άβυσσο που αποκαλύπτει την πιο βάρβαρη πλευρά τους. Οι μάσκες πέφτουν και οι συνέπειες είναι ανεπανόρθωτες.
Παίζουν: Γιάννης Βυρίνης, Χάρης Βώσσος, Γιώργος Δρακόπουλος, Γιώργος Εξαρχόπουλος, Ρωξάνη Καραμπάτσα, Αριστέα Μαρμάρου, Αγγελική Μητροπούλου, Ελένη Τσακιλτζή
Πότε και πού: Κάθε Σάββατο και Κυριακή στις 21:00 στο Studio Μαυρομιχάλη.
Εισιτήρια εδώ.
Festen
Το Festen είναι η ιστορία μιας οικογενειακής γιορτής, παρουσία όλης της οικογένειας καθώς και πλήθους φίλων, για τα 60α γενέθλια του πατέρα. Όλοι τον αγαπούν και τον σέβονται. Ή μήπως όχι;
Κατά την διάρκεια της γιορτής ο μεγαλύτερος γιος, ο Κρίστιαν, αποκαλύπτει το μυστικό που κρύβει από την παιδική του ηλικία και που πιθανότατα υπήρξε και ο λόγος αυτοκτονίας της δίδυμης αδελφής του.
Δεν θα σου αποκαλύψω εδώ το μυστικό, θα σου πω όμως ότι το Festen μέσα από τη ματιά του σκηνοθέτη Οδυσσέα Παπασπηλιώπουλου θα είναι μία μοναδική θεατρική εμπειρία.
Οι Ναταλία Τσαλίκη, Γιώργος Ζιόβας, Προμηθέας Αλειφερόπουλος, Αναστάσης Λαουλάκος, Ιωάννα Κολιοπούλου, Ιωάννα Τζίκα, Γιάννης Καπελέρης, Μιχάλης Αφολαγιάν, Μαριάννα Πουρέγκα, Πένυ Παπαγεωργίου και Νικόλας Seymour Σταθόπουλος, πρωταγωνιστούν και προσκαλούν το κοινό στους χώρους του Θεάτρου ΑΛΜΑ, για να δώσει ζωή στη συνταρακτική ιστορία αυτής της «γιορτής», σε μια θεατρική διασκευή που θα προσπαθήσει να σπάσει τα όρια της σκηνής αλλά και τα όρια μεταξύ θεατή και ηθοποιού, δημιουργώντας μία πραγματική «συνάντηση», στην οποία όλοι λαμβάνουν μέρος.
Σε αυτό το – συμπεριληπτικό για το κοινό – ανέβασμα του Festen, το έργο της μετατροπής των χώρων του θεάτρου σε ένα ζωντανό, ρεαλιστικό σκηνικό κόσμο, ανέλαβε μια αξιόλογη ομάδα συντελεστών, με την Ηλένια Δουλαδίρη στον σχεδιασμό των σκηνικών και των κοστουμιών, τη Ζωή Μολυβδά Φαμέλη, στον σχεδιασμό των φωτισμών και τον Άκη Πολύζο στην δημιουργία των videos.
Πότε και πού: Κάθε Τετάρτη και Κυριακή στις 20:00, Πέμπτη, Παρασκευή και Σάββατο στις 21:00 στο θέατρο Άλμα.
Εισιτήρια εδώ.
Ο τρόμος του κροκόδειλου
Ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος φέρνει επί σκηνής το έργο της Μέγκαν Τάιλερ, Ο τρόμος του κροκόδειλου, με τη Σύρμω Κεκέ και την Άννα Καλαϊτζίδου στους πρωταγωνιστικούς ρόλους.
Το έργο, τοποθετημένο στη Βόρεια Ιρλανδία το 1989, στην εμπόλεμη εποχή των λεγόμενων Ταραχών, φέρνει στη σκηνή 2 αδερφές: Η θεοσεβούμενη Αλάννα κρατάει το σπίτι καθαρό, τρίβοντας σχολαστικά το νεροχύτη με οδοντόβουρτσα και κρύβοντας τις αμαρτίες της – τσιγάρα και πατατάκια – μακριά από αδιάκριτα μάτια. Σπάζοντας το τζάμι της κουζίνας, εισβάλλει μέσα στο σπίτι η αδερφή της Φιάννα, μέλος του Ιρλανδικού Δημοκρατικού Στρατού (IRA), που λείπει χρόνια, έχοντας καταδικαστεί σε φυλάκιση για εμπρησμό, που στοίχισε τη ζωή της μητέρας τους. Οι 2 αδερφές έχουν πολλά να χωρίσουν, μήπως όμως έφτασε η ώρα να τα βρουν μεταξύ τους;
Η Φιάννα ήρθε στο σπίτι γιατί άκουσε πως ο κακοποιητής πατέρας τους πέθανε, όμως δεν είναι αλήθεια. Ο τύραννος κοιμάται στο πάνω πάτωμα, το ερπετό που ήρθε η στιγμή να αντιμετωπίσουν οι 2 μαζί. Καθώς περνούν οι ώρες, οι αντιστάσεις των δυο αδερφών κάμπτονται, και με τη βοήθεια του αλκοόλ θα ακουστούν πολλές πικρές αλήθειες.
Ο Τρόμος του Κροκόδειλου είναι μια σουρεαλιστική μαύρη κωμωδία εκδίκησης, φτιαγμένη με τα υλικά ενός δράματος, που βάζει στο στόχαστρο την πατριαρχία. Ταυτόχρονα είναι ένας ύμνος στους γυναικείους δεσμούς, στην αδελφική αγάπη, όταν η Αλάννα και η Φιάννα, τα θύματα του κακοποιητή πατέρα, θα πάρουν στα χέρια τους την τύχη τους. Μια γυναικεία ιστορία, γραμμένη από γυναίκα.
Πότε και πού: Κάθε Τετάρτη στις 21:15, Πέμπτη στις 21:00, Σάββατο και Κυριακή στις 21:15 στην Κεντρική Σκηνή στο Θέατρο του Νέου Κόσμου.
Εισιτήρια εδώ.
Αξύριστα πηγούνια
3 άντρες, υπάλληλοι ενός νοσοκομείου, εργάζονται καθημερινά στην υπηρεσία τους στην υπόγεια πτέρυγα. Από τους πάνω ορόφους δέχονται και στη συνέχεια ταξινομούν, φροντίζουν και φυλάνε προσωρινά ανθρώπους που δεν κατάφεραν να επιζήσουν. Ακολουθούν μια ρουτίνα με τυπικές διαδικασίες. Απόψε όμως «έρχεται» μια γυναίκα να ταράξει τη νεκρή τους πραγματικότητα. Τα μυστικά, οι αποκαλύψεις και οι συγκρούσεις θα φέρουν στο φως τις αδυναμίες και τα ταπεινά τους ένστικτα. Ακολουθεί το έγκλημα, η εκδίκηση, η ενοχή και όταν φτάσει το πρωί δε θα είναι τίποτα ίδιο.
Το έργο του Γιάννη Τσίρου γράφτηκε 27 χρόνια πριν και παραμένει τρομερά επίκαιρο. Η ανθρώπινη εκμετάλλευση, η κατάσταση των μεταναστών, η σεξιστική αντιμετώπιση της γυναίκας, η οικονομική ανισότητα και οι σχέσεις εξουσίας – τα ζητήματα που θίγει το έργο – έχουν μάλλον διογκωθεί στις μέρες μας, παρά αμβλυνθεί.
Ο Γιώργος Παλούμπης σκηνοθέτησε τα Αξύριστα Πηγούνια που εδώ και 4 χρόνια παρουσιάζονται αδιάλειπτα στη σκηνή του Θεάτρου Μικρό Χορν. Στο ρόλο του Σάββα ο Στάθης Σταμουλακάτος και στον ρόλο του Κυριάκου ο Ηλίας Βαλάσης. Στους ρόλους του Μαρινάκη και της Ιρίνας, ο Σπύρος Ασημένιος και η Αντωνία Πιτουλίδου αντίστοιχα.
Πότε και πού: Κάθε Κυριακή στις 21:00 στο Θέατρο Μικρό Χορν.
Διάρκεια παράστασης: 90 λεπτά χωρίς διάλειμμα.
Εισιτήρια εδώ.
Linda
Η Ομάδα Νάμα ανεβάζει στο Επί Κολωνώ, για πρώτη φορά στην Ελλάδα, την παράσταση Linda της Βρετανίδας συγγραφέως Penelope Skinner, σε σκηνοθεσία Ελένης Σκότη.
Η Linda πρωτοπαρουσιάστηκε το 2015 στο Royal Court Theater του Λονδίνου και απέσπασε το βραβείο Berwin Lee ενώ επιλέχθηκε και ως υποψήφιο για το βραβείο Susan Smith Blackburn. Η παράσταση επαναλήφθηκε με επιτυχία στη Νέα Υόρκη και σε πολλές άλλες θεατρικές σκηνές της Ευρώπης και της Αμερικής.
«Βραβευμένη για τις δράσεις μου στην επιχείρηση χωρίς καν να έχω βγάλει πανεπιστήμιο. Μητέρα δύο παιδιών. Με έναν υπέροχο σύζυγο. Που ξέρω να αλλάζω λάστιχο, που έχω δικό μου σπίτι, που όλοι θαυμάζουν την μαγειρική μου και που μπορώ να φοράω το ίδιο νούμερο ρούχα όπως πριν από 15 χρόνια. Τα κατάφερα. Έφτασα πλέον στην κορυφή!».
Λόγια της Λίντα Γουάιλντ, μίας πετυχημένης γυναίκας, που πιστεύει ότι έχει κατακτήσει την κορυφή και ότι αυτή θα της ανήκει στο διηνεκές. Κι όμως το έργο της Skinner δεν αποτελεί ένα successs tory. Πρόκειται για την ιστορία της εκκωφαντικής πτώσης μιας σύγχρονης τραγικής ηρωίδας.
Μεταξύ άλλων, στην παράσταση Linda θα δεις να θίγονται θέματα όπως ο ηλικιακός ρατσισμός, η εκδικητική πορνογραφία, η σεξουαλική παρενόχληση στον χώρο εργασίας κ.ά. Και θα απολαύσεις την ερμηνεία της Κατερίνας Λέχου και του υπόλοιπου θιάσου.
Παίζουν: Κατερίνα Λέχου, Άλκης Κούρκουλος (επί οθόνης), Μιχάλης Μαρκάτης, Νεφέλη Κουρή, Εριέττα Μανούρη, Βασίλης Καζής, Μαριέλα Δουμπού.
Πότε και πού: Κάθε Τετάρτη στις20:00, Πέμπτη, Παρασκευή και Σάββατο στις 21:15 και Κυριακή στις 18:15 (έξτρα παράσταση τη Δευτέρα 25 Νοεμβρίου στις 21:00), στο Θέατρο Επί Κολωνώ.
Εισιτήρια εδώ.
Η Λυγερή
Μια ποιητική παράσταση για τη γυναικεία αυτοδιάθεση και το δικαίωμα στην αγάπη σκηνοθετεί η Ειρήνη Λαμπρινοπούλου στην Πειραματική Σκηνή Νέων Δημιουργών του Εθνικού Θεάτρου. Η παράσταση είναι η θεατρική μεταφορά του διηγήματος Η Λυγερή, του Ανδρέα Καρκαβίτσα. Μια ποιητική παράσταση για το τραύμα και τη διαχρονική καταπίεση των γυναικών, αλλά και μια ωδή στη γυναικεία αυτοδιάθεση, το δικαίωμα στην αγάπη, την αποδοχή και τη συγχώρεση.
Στη Λυγερή παρακολουθούμε τον έρωτα της Ανθής Στριμμένου, κόρης εμπόρου, με τον Γεώργιο Βρανά, έναν νεαρό ιδιοκτήτη κάρου. Ο πατέρας της, θέλοντας να εξασφαλίσει την οικονομική του ευμάρεια και τη διαδοχή της επιχείρησής του, αποφασίζει να παντρέψει την κόρη του με τον δαιμόνιο υπάλληλό του, τον Νικολό. Ο νεαρός Γεώργιος προτείνει στην Ανθή να το σκάσουν και να ξεφύγει από τη μοίρα που της όρισαν, όμως αυτή αρνείται και παντρεύεται τον Νικολό.
Κι ενώ εκείνη ζει συμβιβασμένη με την επιλογή που κάποιοι άλλοι έκαναν για την ίδια, ο Βρανάς βρίσκει παρηγοριά σε έναν νέο έρωτα. Η Ανθή αλλάζει μέσα από τη νέα της πραγματικότητα: από ερωτευμένη νέα μεταμορφώνεται σε σύζυγο και μητέρα. Η έλευση του μωρού ανα-νοηματοδοτεί τη σχέση της με τον σύζυγό της και την οδηγεί να αφοσιωθεί πλήρως στον νέο της ρόλο.
Είτε ως ωδή στον συμβιβασμό είτε ως ελεγεία στην αποδοχή, το τέλος της ιστορίας του Καρκαβίτσα επιτρέπει μία διττή ανάγνωση. Εξερευνώντας τα όρια ανάμεσα στα δύο, η παράσταση αποσκοπεί σε μία επαν-αφήγηση της ζωής μιας γυναίκας, η μοίρα της οποίας οριζόταν πάντα από το βλέμμα της κοινωνίας. Αναδημιουργείται ένα κολλάζ μνήμης. Ο θίασος της παράστασης ανακαλεί τις ανομολόγητες επιθυμίες και τους φόβους μιας γυναίκας, τις αμφιβολίες για τις επιλογές της και τις ευκαιρίες της για αυτοδιάθεση. Πώς και από ποιον ορίζεται η μοίρα ενός ανθρώπου;
Παίζουν οι ηθοποιοί: Μαντώ Γιαννίκου, Δάφνη Δρακοπούλου, Βασίλης Καραμπούλας, Κωνσταντίνος Σεβδαλής, Θάνος Τριανταφύλλου, Μαρία Τσιμά, Δανάη- Αρσενία Φιλίδου.
Πότε και πού: Κάθε Τετάρτη έως Κυριακή στις 21:00 στην Πειραματική Σκηνή Νέων Δημιουργών του Εθνικού Θεάτρου.
Εισιτήρια εδώ.
Λεωφορείο ο πόθος
Το θρυλικό έργο του Τενεσί Ούλιαμς, Λεωφορείο ο Πόθος, ξαναζωντανεύει στη σκηνή του Θεάτρου Προσκήνιο, σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καραντζά, με την Αλεξία Καλτσίκη στο ρόλο της Μπλανς Ντιμπουά. Τον κόσμο της Μπλανς, συνθέτει μια σπουδαία ομάδα ηθοποιών με τους Άρη Μπαλή, Δήμητρα Βλαγκοπούλου, Βασίλη Μαγουλιώτη , Γιάννη Κόραβο και Ιωάννα Ραμπαούνη.
Η Μπλανς Ντιμπουά, μια έκπτωτη μεγαλοαστή από τον Αμερικανικό νότο, φτάνει αιφνίδια στη Νέα Ορλεάνη, στο σπίτι της αδερφής της Στέλλας, όπου ζει με τον Πολωνό σύζυγό της Στάνλεϊ Κοβάλσκι, για να μείνει μαζί τους. Η συγκατοίκηση αυτών των 3ων θα είναι οριακή. Η σύγκρουση της κοινωνίας των ψευδαισθήσεων και της προσκόλλησης στο παρελθόν (Μπλανς)με την κοινωνία της επιβίωσης, της ορμής του πραγματισμού- αλλά και της βιαιότητας(Στάνλεϋ)θα είναι συντριπτική.
Η Μπλανς έρχεται για να πεθάνει.
Η Μπλανς ψάχνει καταφύγιο.
Η Μπλανς ψάχνει μέρος να κρυφτεί από το φως.
Η Μπλανς είναι η συμπύκνωση μιας τάξης που έχει τελειώσει και δεν μπορεί να δεχθεί το τέλος της.
Η Μπλανς είναι η τελευταία ποιήτρια της εποχής της.
Ο Τενεσί Ουίλιαμς με το αριστουργηματικό του έργο Λεωφορείο ο Πόθος μάς παραδίδει μια σκληρή πραγματεία για το πώς ο ρομαντισμός καταπνίγεται και σαρώνεται από την πραγματικότητα, από το σκληρό πόδι της ανάπτυξης που δεν αφήνει χώρο στην ποίηση. Το όνειρο της ανάπτυξης πνίγει στο πέρασμά του την παρέκκλιση, την ασθένεια, οτιδήποτε δεν χωράει σ’ αυτήν και εμποδίζει τον καλπασμό της.
Η Μπλανς σ’ αυτόν τον τερματικό σταθμό που την αφήνει το λεωφορείο με το παράδοξο όνομα Πόθος, θα έρθει αντιμέτωπη με το τραύμα της και όλες τις ανεκπλήρωτες επιθυμίες.
Η αναμέτρηση της Μπλανς και του Στάνλεϋ είναι οριακή. Η μάχη για επικράτηση θα φτάσει στο πιο φρικιαστικό τέλος.
Πότε και πού: Κάθε Τετάρτη στις 19:00, Πέμπτη στις 20:00, Παρασκεύη στις 21:00, Σάββατο στις 18:00 και 21:15 και Κυριακή στις 19:00, στο Θέατρο Προσκήνιο.
Εισιτήρια εδώ.