SIZE MATTERS

H Paloma Elsesser στο εξώφυλλο του Harper’s Bazaar μιλάει για την πεισματική απουσία συμπερίληψης στη μόδα

Launchmetrics Spotlight

Σε ένα άρθρο που είχε γράψει για ένα ειδικό τεύχος του The Cut, με τίτλο «Το τίμημα του είναι είσαι πρώτος», που είχε κυκλοφορήσει τον Φεβρουάριο του 2024, η Paloma Elsesser είχε μιλήσει για το «βάρος» του είναι είσαι το πρώτο curvy μοντέλο που έχει κατακτήσει διάφορες πρωτιές στον χώρο της μόδας. Η Elsesser έχει καταφέρει να κατακτήσει μια θέση στον περιορισμένων ηθών και στερεοτύπων χώρο της μόδας που αποφεύγει τη συμπερίληψη όλων των σωματότυπων, όπως ο διάολος το λιβάνι.

Η Paloma Elsesser έχει γίνει το πρώτο curvy μοντέλο που πόζαρε ποτέ στο εξώφυλλο της αμερικάνικης Vogue, το πρώτο που περπάτησε για τα shows μεγάλων οίκων μόδας, ενώ το 2023 της δόθηκε για πρώτη φορά το βραβείο του Μοντέλου της Χρονιάς από τα British Fashion Awards. Ένας τίτλος που «βάφτηκε με αίμα», με τα trolls του διαδικτύου να κάνουν λόγο για ευνοιοκρατία και να ισχυρίζονται ότι η διοργάνωση της έδωσε το βραβείο με μόνο στόχο τη συμπερίληψη. Μια πραγματικά ειρωνική άποψη, αν σκεφτείς ότι η βιομηχανία της μόδας δεν ευνόησε ποτέ τα curvy μοντέλα, αντιθέτως βρίσκει κάθε τρόπο για να τα αποφύγει ή να τα εξαλείψει από προσώπου Γης.

Τότε η Paloma Elsesser είχε πει: «Η περηφάνια του να είσαι μέρος της λίστας των “πρωτιών”, αρχίζει να ξεθωριάζει. Το να είσαι το πρώτο curvy μοντέλο για μια καμπάνια μόδας χάνει τη σημαντικότητά του όταν ένα brand δεν ανοίγει τις πόρτες του στο 4ο, 5ο, 6ο, 7ο curvy μοντέλο. Αντ’ αυτού, πρέπει να βασιζόμαστε στα ανερχόμενα ονόματα σχεδιαστών όπως αυτά των Karoline Vitto, Chopova Lowena και Sinéad O’Dwyer, για να αναλάβουν την καλύτερη εκπροσώπηση, παρ’ όλους τους περιορισμένους πόρους και οικονομική στήριξη που λαμβάνουν».

Η κουβέντα για την έλλειψη εκπροσώπησης των σωματότυπων στις πασαρέλες έχει επανέλθει τα τελευταία 2 χρόνια, αν και, κατά τη γνώμη μου, δεν σταμάτησε ποτέ να υπάρχει «έλλειψη». Ακόμα κι αν το 2022 και το 2023 βιώσαμε το απόλυτο peak του κινήματος του body equality, η συμπερίληψη δεν ήταν ποτέ ουσιαστική. Με τα σημερινά δεδομένα βέβαια, όπου το να δεις curvy ή plus size μοντέλα στις πασαρέλες είναι σαν ψάχνεις ψύλλους στ’ άχυρα, καταλαβαίνω γιατί πολλοί ξεσηκώνονται και αναζητούν μια καλή δικαιολογία για την τραγικότητα αυτής της κατάστασης.

Παρ’ όλα αυτά, ο αγώνας δεν σταματάει εδώ και σίγουρα η συμπερίληψη στους σωματότυπους δεν σταματάει στις πασαρέλες. Γίνονται ακόμα προσπάθειες σε καμπάνιες μόδας, φωτογραφήσεις, αλλά και στο περιεχόμενο που κυκλοφορεί στις πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης, όπου curvy μοντέλα και influencers συνεχίζουν να προωθούν τη φιλοσοφία ότι όλα τα σώματα είναι όμορφα, υγιή, sexy και σίγουρα άξια να υπάρχουν στον συντηρητικό κόσμο της υψηλής μόδας. Ακόμα κι αν αγαπημένα curvy icons έχουν αλλάξει αρκετά την εικόνα τους για να «χωρέσουν» (κάπως κυριολεκτικά) στα άφταστα standards της μόδας (αλλά και τα ακραία sample sizes των ρούχων) -ανάμεσά τους και η Paloma Elsesser-, ο αγώνας συνεχίζεται και η εκπροσώπηση δεν σταματάει να υπάρχει ακόμα κι αν έχει περιοριστεί.

Η Paloma Elsesser, λοιπόν, σαν ένα mid-size μοντέλο πια (έχασε αρκετό βάρος τον τελευταίο χρόνο, λόγω θεμάτων υγείας και ίσως με στόχο να συνεχίζει να συμπεριλαμβάνεται στα shows μεγάλων οίκων μόδας), ποζάρει στο εξώφυλλο του Harper’s Bazaar μόνη της, αλλά και με άλλα σημαντικά πρόσωπα της σύγχρονης μόδας, πιο συγκεκριμένα την Anok Yai και την Alex Consani, για το τεύχος Απριλίου του περιοδικού.

Η ίδια μιλάει φυσικά για τη χονδροφοβία της βιομηχανίας και για το στίγμα που υπάρχει όσον αφορά τη συμπερίληψη στους σωματότυπους, που είναι βαθιά ριζωμένα στο DNA της μόδας, προσφέροντας ταυτόχρονα όμορφες εικόνες μόδας.

Η Paloma Elsesser στο εξώφυλλο του Harper’s Bazaar

Όπως σου είπα, αν και έχουν γίνει κάποια σημαντικά βήματα ως προς το size inclusivity στη βιομηχανία της μόδας, υπάρχουν πολλές ενδείξεις (και αποδείξεις) για την αλλαγή του τοπίου ως προς το size inclusivity. Αν και το Harper’s Bazaar ρίχνει το φταίξιμο γι’ αυτό στον πρόεδρο των ΗΠΑ, Donald Trump ο οποίος προσπαθεί να κάνει ό,τι μπορεί για να εξαλειφθεί για πάντα το diversity και οποιαδήποτε μορφής διαφορετικότητα, όσον αφορά την έλλειψη size inclusivity, γι’ αυτό υπαίτια είναι χωρίς δεύτερη σκέψη η μόδα.

«Προφανώς και υπάρχει μια άρνηση, όσον αφορά τη συμπερίληψη στους σωματότυπους, που αποτελεί μέρος αυτής της στροφής του zeitgeist που θέλει να “απολυμάνει” όλη την ανθρωπότητα», αναφέρει η Paloma Elsesser στη συνέντευξή της για το περιοδικό. «Υπάρχει ένα μεγάλο μερίδιο ευθύνης και πίεσης για να συνεχίσω την κουβέντα αυτή, κάτι για το οποίο δεν είμαι εγώ υπεύθυνη. Η βιομηχανία είναι υπεύθυνη», συνεχίζει.

Με την ολοκλήρωση των παρουσιάσεων των Spring 2025 συλλογών που πραγματοποιήθηκαν τις προηγούμενες εβδομάδες, τα νούμερα όσον αφορά τη συμπερίληψη στους σωματότυπους, είναι πραγματικά απογοητευτικά. Η Felicity Hayward του Including the Curve, μας δείχνει την τραγικότητα της κατάστασης σε αριθμούς: Από τα 70 curvy ή plus size μοντέλα που είχαν οι πασαρέλες της Νέας Υόρκης το 2023, το 2025 είχαν 23. Το Λονδίνο είχε 85 το 2023 και τώρα 26. Οι πασαρέλες του Μιλάνου το 2023 συμπεριέλαβαν 45 curvy ή plus size μοντέλα και φέτος μόλις 10, και το Παρίσι είχε 43 μοντέλα το 2024 και τώρα 22.

Η Paloma Elsesser ήταν σε πολλές περιπτώσεις το μοναδικό curvy μοντέλο στα shows μεγάλων οίκων μόδας, κάτι που έχει κουράσει και την ίδια αλλά και όλους εμάς που μαχόμαστε για μια ισότιμη βιομηχανία μόδας.

«Αν καλλιεργήσουμε μια κουλτούρα περιέργειας, ίσως τα πράγματα να μπορούν να αλλάξουν», αναφέρει στο Harper’s Bazaar.

«Πιστεύω ότι η εκπροσώπηση σταματάει το μίσος που τρέφουν για τους εαυτούς τους κάποιοι άνθρωποι; Βρίσκω στοργή ή χαρά όταν με βλέπω σε ένα περιοδικό ή όταν με βλέπω να θριαμβεύω τάχα μου, μόνο και μόνο για να ανακουφίσω κάποιον; Δεν είναι τα πάντα αυτό. Αλλά δεν είναι και τίποτα», δηλώνει.

Η συμπερίληψη όλων των σωματότυπων, αλλά και η «διαφορετικότητα» (όπως μπορεί να την ορίζουν τα στερεοτυπικά κοινωνικά πρότυπα), βρίσκονται σε κρίση αυτή τη στιγμή. Αυτό επιβεβαιώνει και η Alex Consani, που ποζάρει και αυτή στον φακό του Ethan James Green, για το τεύχος του Harper’s Bazaar, μαζί με την Paloma Elsesser και την Anok Yai.

Μετά τις καταπιεστικές και συντηρητικές τακτικές του Donald Trump που στερεί τα δικαιώματα των διεμφυλικών ανθρώπων, η Consani δηλώνει ότι δεν θα σταματήσει να μάχεται για τα δικαιώματά της. «Δεν θα πάμε ποτέ πουθενά. Δεν πάμε πουθενά», αναφέρει στη συνέντευξή της στο περιοδικό.

Με τη σειρά της, η 3η star του εξωφύλλου, η Anok Yai, μιλάει για τον ρατσισμό που έχει δεχθεί σαν ένα μαύρο μοντέλο στον χώρο της μόδας. «Όταν πρωτοξεκίνησα, τα πρότυπα ομορφιάς ήταν εντελώς αντίθετα απ’ αυτό που ήμουν εγώ», αναφέρει. «Θυμάμαι, στο ξεκίνημα της καριέρας μου, να είμαι στα sets και να βλέπω κορίτσια που δεν μοιάζουν καθόλου με εμένα. Και θυμάμαι να λέω στον εαυτό μου “θα εξαναγκάσω τον εαυτό μου να αποτελέσω μέρος της νόρμας”».

Η μάχη οποιασδήποτε μορφής συμπερίληψης δεν σταματάει, όσα βήματα πίσω κι αν κάνει η βιομηχανία της μόδας ή η κοινωνία. Πρόσωπα σαν την Paloma Elsesser, την Alex Consani και την Anok Yai μάς υπενθυμίζουν ότι μπορεί να έχουμε χάσει κάποιες μάχες, αλλά όχι τον πόλεμο.