Η απόλυτη δεκάδα των χριστουγεννιάτικων επεισοδίων στην ελληνική τηλεόραση
- 22 ΔΕΚ 2017
Μια φορά κι έναν καιρό, πίσω στην πλειστόκαινο περίοδο της προϊστορίας της ελληνικής τηλεόρασης, τα ΤV- Χριστούγεννα ήταν αγνά, παραδοσιακά. Homemade. «Γιορτινό πρόγραμμα» σήμαινε παιδικές χορωδίες, λαογραφικά αφιερώματα του Παναγιώτη Μυλωνά για τα ήθη και τα έθιμα του τόπου μας, βλαχοπούλες του Λυκείου Ελληνίδων (με μαλλί κομμωτηρίου) στο στούντιο να ψάλλουν τα κάλαντα του Πόντου και τον Αλέξη Κωστάλα, με φωνή adagio να παίζει στα διαλείμματα της συναυλίας της Φιλαρμονικής της Βιέννης.
Στο τσακίρ κέφι, το πρόγραμμα απογειωνόταν με τα μεγάλα Hollywood blockbusters (σ.σ. «Η μελωδία της Ευτυχίας», «Τραγουδώντας στη βροχή», διάφορα με τον Fred Astaire, το «Χριστουγεννιάτικη Ιστορία», κι οπωσδήποτε το «Μια υπέροχη ζωή» που μας έκανε να βαλαντώνουμε όταν χτυπούσε τo καμπανάκι στο δέντρο κι ένας άγγελος κέρδιζε τα φτερά του…).
Η ιδέα «special εορταστικό επεισόδιο» γεννήθηκε στα 90’s, μαζί με τα ιδιωτικά κανάλια και σήμαινε, με λίγα λόγια το -Μπεν Χουρ- επεισόδιο- κωμικής-σειράς- με- σενάριο- σε –γιορτινό- concept και-υποστήριξη-στα-φωνητικά- από- κάποιο- μεγάλο- όνομα-της-πίστας-που προωθεί-τη-δεδομένη-στιγμή-ο-σταθμός-μας. Kάτι που άλλοτε πετύχαινε, άλλοτε όχι, και κάποιες μας παρέδωσε αληθινά τηλεοπτικά έπη πλάκας, κεφιού και συγκίνησης.
Αυτή είναι η απόλυτη δεκάδα των ελληνικών X-mas specials.
1. Oι τρεις Χάριτες (1990)
Το δέντρο της Όλγας γέρνει, τα μελομακάρονα της Μπεμπέκας είναι καταστροφή, οι δε αδελφές Χαρίτου χάνουν το πάρτι και κάνουν Χριστούγεννα στο ασανσέρ, παρέα με τον κλειστοφοβικό Άη Βασίλη/Χρήστο Ευθυμίου. Στο πρωτοχρονιάτικο special, της ίδιας χρονιάς, την παράσταση κλέβει η Άλκηστις Πρωτοψάλτη, ως η καλλίφωνη γραμματέας -συνάδελφος της Μαρίας, που θριαμβεύει στο πάρτι του γραφείου. Τα κορίτσια τραγουδάνε τα λαϊκά, ενώ στο καστ, συμμετέχει ο Σταμάτης Κραουνάκης και ο Κώστας Μακεδόνας με μια κιθάρα, πιθανόν σε βρεφική ηλικία.
2. Οι Απαράδεκτοι (1991)
Ως ένα από τα πιο «προχώ» specials της εποχής, (σ.σ. μήπως είχαμε δει και πολλά;) το χριστουγεννιάτικο επεισόδιο των «Απαράδεκτων» είχε για -απαράδεκτα- δώρα ζαρτιέρες, κλεμμένες καφετιέρες του πεντακοσάρικου, (σ.σ. ένα νόμισμα παλιό, δεν ξέρετε εσείς) ετοιματζίδικο φαγητό από τα «27 αδέρφια» και την πιο επική πρόσκληση για ρεβεγιόν, στην ιστορία των προσκλήσεων και των Χριστουγέννων γενικότερα, δηλαδή αυτή της Δήμητρας προς τον αντιπαθητικό διαχειριστή Χαλακατεβάκη: «Επειδή ξέρουμε ότι θα είστε κατάμονος αυτές τις γιορτές, που δεν σας πλησιάζει ψυχή γιατί έχετε αυτόν τον ανθρωποδιώχτη που σας χαρακτηρίζει, θέλετε να ρθείτε;». Κι εκείνος πήγε.
Επίσης, οι fans της σειράς μνημονεύουν μέχρι σήμερα την long-play «Απαράδεκτη Πρωτοχρονιά», όπου οι πρωταγωνιστές έκαναν σινε-μουσικό ιστορική αναδρομή στα 70’s και στα 80’s και ο Γιάννης Μπέζος με ολόσωμη λαμέ φόρμα, τραγουδούσε το «Τάκα τάκα τάκα τα», ως αυθεντικό gay icon. Kαλεσμένοι, μεταξύ άλλων, ήταν οι Πέτρος Φιλιππίδης και Παύλος Χαϊκάλης, η Ναταλία Τσαλίκη κ,α. Το λαϊκό πρόγραμμα κρατούσε η Ελευθερία Αρβανιτάκη, με φυσικό άφρο λουκ, και οι «Οπισθοδρομικοί», ενώ σε εμφάνιση-έκπληξη έσκαγε ο Βασίλης Παπακωνσταντίνου μ’ ένα δερμάτινο και φώναζε «Χρόονια Πολλά, σε σεεεένα», (Κάτι που, παραδόξως, δεν μας έκανε να τραπούμε σε φυγή, αφού μέχρι εκείνη την ώρα, ήμασταν ήδη τούμπανο στους καναπέδες, από τη γαλοπούλα με γέμιση κάστανο.). Καλώς ήρθες αγαπημένο 1992.
3. Της Ελλάδος τα παιδιά, (1993)
Μετά τις «Τρείς Χάριτες», ο Κώστας Μακεδόνας συμμετέχει και σε αυτό το συλλεκτικό εορταστικό επεισόδιο, το οποίο λόγω μεγάλης διάρκειας (και ειδικού περιεχομένου) δεν προβάλλεται συνήθως στις επαναλήψεις – αν και μου φαίνεται πως κάποτε έκανα Δεκαπενταύγουστο με τον Κάκαλο, τους σμηνίτες, την Χρυσούλα Διαβάτη και καλό, παλιό ελληνικό τραγούδι. Τίτλος επεισοδίου: «Χριστούγεννα στον αέρα».
4. Δις Εξαμαρτείν (1993, 1995)
Τα «φριχτά μπουζούκια» του λαϊκού κέντρου «ο Παράδεισος» συναγωνίζονται τα μοντέρνα ευρωπαϊκά του «Il Paradiso» και οι Ρέππας-Παπαθανασίου στήνουν ένα υπέροχο special επεισόδιο πάνω σε ένα στόρι που θυμίζει λίγο «Στέλλα» λίγο «Οι θαλασσιές οι χάντρες» και λίγο «Το κλάμα βγήκε από τον Παράδεισο». Καλεσμένοι – μεταξύ άλλων – η Nατάσα Μανίσαλη, η Κατερίνα Κούκα, η Ελένη Τσαλιγοπούλου και, φυσικά, ο Κώστας Μακεδόνας (σ.σ. ο οποίος, πλέον αναδεικνύεται σε MVP guest των γιορταστικών σειρών). Η παρέα θα επιστρέψει και τον επόμενο χρόνο, με πιο 70’s διάθεση, με ελαφρολαϊκά, την Μαριλού μας την τρελή που ήταν λυγαριά και δεν ήταν κυπαρίσσι, με μουσικές εκπομπές στην ΥΕΝΕΔ, με μπουάτ και τα «απαγορευμένα» του Μίκη Θεοδωράκη. Ιδιαίτερη μνεία στα – αμέτρητα! – κοστούμια της Έβελυν Σιούπη και τα αυθεντικά ’70s καφτάνια και αξεσουάρ από τη συλλογή του Γιάννη Τσεκλένη. Ωπα!
5. Ντόλτσε Βίτα (1995, 1996)
Αν και δεν ανήκουν στην κατηγορία «μιούζικαλ» και τα δύο specials της σειράς, διεκδικούν θέση στο top10. Την πρώτη σεζόν, καλεσμένη ήταν η απολαυστική Ελένη Γερασιμίδου, στο ρόλο της βλάχας συμπεθέρας Φωτεινής Καλούδη από το Μεσολόγγι, που έρχεται να αρραβωνιάσει το γιο της και καταλήγει αγκαλιά με το χριστουγεννιάτικο δέντρο (σ.σ. αξέχαστη ατάκα: «Καλέ πώς είναι εκείνο το ποίημα για το δεντρο; Πες το βρε συμπεθέρα! -Γιάννη γιατί έκοψες το δέντρο; Γιατί; Γιατί; Γιατί;). Όσο για τη δεύτερη χρονιά, η απόπειρα της Χριστίνας και της Σάσας να δουν τον Αντώνη, μες στο στρατόπεδο, καταλήγει στη σύλληψη και την κράτησή τους από τον Παύλο Κοντογιαννίδη – αν και το highlight του επεισοδίου είναι η σκηνή όπου η γριά Μαρκάταινα, δέχεται επίσκεψη από έναν νεαρό που λικνίζεται στους ήχους του «Merry Christmas baby» κι αντιδρά με καραμπίνα και θανατική αταραξία.
6. Και οι παντρεμένοι έχουν ψυχή, (1997)
Kέφι, χορός, μπρίο και αιφνιδιαστικές αναφορές στο backstory των πρωταγωνιστών της σειράς, με κορυφαία τη σκηνή της γνωριμίας τους στο φοιτητικό κουτουκάκι, όπου ο Γιώργος Παρτσαλάκης και ο Καφετζόπουλος-Ακάλυπτος με περούκες και παλαιοκομμουνιστικά αμπέχωνα φλερτάρουν ξεδιάντροπα τις Λουιζίδου-Τζομπανάκη-Μιχαήλ τραγουδώντας Σαββόπουλο και «Ψωμί- Παιδεία- Ελευθερία» (Αρβανιτάκη, η οποία έκανε πάλι το τραγουδιστικό guest στο επεισόδιο).
7. Κωνσταντίνου και Ελένης, (1999)
Παραμονές του millennium και του περίφημου «ιού της χιλιετίας» που φοβόμασταν πως θα μας έτρωγε το PC μέχρι βίδα, το σεναριακό δίδυμο Ρώμα-Χατζησοφιά έστησε ένα σουρεαλιστικό special όπου όλοι οι ήρωες προετοιμάζονται για την «Τελευταία μέρα του κόσμου» – έτσι ο Κωνσταντίνος και η Ελένη μονοιάζουν, ο Μάνθος αρραβωνιάζεται όλες τις μοναδικές του αγάπες και η Πέγκυ Καρρά κλείνει ένα θέατρο για να παίξει ένα ποτ-πουρί από τους αγαπημένους της ρόλους που δεν πήρε ποτέ. Σκύλες της λύσσας, τρέξτε γρήγορα στο βουνό, αμολυθείτε.
8. Σ’αγαπώ, μ’ αγαπάς, (2000)
Με αφορμή την επέτειο της γνωριμίας τους, μια παραμονή Πρωτοχρονιάς, ο Θοδωρής και η Δήμητρα ξαναζωντανεύουν τα μεγάλα ζευγάρια της ιστορίας: Αδάμ και Εύα, Κωνσταντίνο-Άννα Μαρία, Καζαντζίδη-Μαρινέλλα, Γαβαλά-Ρία Κούρτη (χοπ-χοπ-χοπ), Βοσκόπουλο-Γκερέκου, και τους Τζον Λένον-Γιόκο Ονο, να συνθέτουν ξαπλωμένοι το «Imagine» κάνοντας μπάφους. («Αστο βρε Τζον αγάπη μου, μάλλον μαλακία είναι…»).
9. Το Κόκκινο Δωμάτιο, (2008)
Ένα από τα ωραιότερα specials, με πολλές επαναπροβολές, ήταν το τελευταίο διπλό επεισόδιο της σειράς, με τίτλο «Η μνήμη της μέδουσας», το οποίο πρωτοπροβλήθηκε Ιούνιο του 2008, παρότι είχε πρωτοχρονιάτικο φόντο. Το στόρι πάει πίσω στην τελευταία ημέρα του 1957, στα εγκαίνια του Conde del Mare, με καλεσμένη ολόκληρη την κοσμική Αθήνα. Στη διάρκεια του ρεβεγιόν, (και όσο το κοινό ψυχαγωγείται από μια μικρή, άσημη τραγουδίστρια, ονόματι Νάνα Μούσχουρη) ο πάμπλουτος και παντοδύναμος Πέτρος Πλυτάς δολοφονείται μυστηριωδώς και ο αστυνόμος Σαμολαδάς (σ.σ. ο Αντώνης Καφετζόπουλος σε ρεσιτάλ ηθοποιίας), καλείται να ρίξει φως στο μυστήριο. Ή αλλιώς, ιδού τι γίνεται όταν το «Έγκλημα στο Οριάν Εξπρές», μεταφέρεται σε ένα αθηναϊκό ξενοδοχείο, στη Βουλιαγμένη.
10. Στο παρά πέντε (2005, 2006)
Από μια περίεργη, «ανάποδη» διάθεση του σεναριογράφου του και τα δύο special επεισόδια της πιο αγαπημένης ελληνικής κωμικής σειράς, ισορροπούσαν σε λεπτό πάγο ανάμεσα στο γέλιο, τη μελαγχολία και την αυθεντική συγκίνηση. Στον πρώτο κύκλο, η παρέα έκανε γιορτές χωριστά (εκτός από τη γιαγιά Σόφη και την Θεοπούλα που έκαναν θραύση στο Παρίσι ) μέχρι το πρώτο πρωινό της νέας χρονιάς , όπου όλοι ξαναβρέθηκαν στο στούντιο του Τηλεβόα, ενώ στο δεύτερο, η έγκυος Γαρουφαλλιά καταλήγει στο νοσοκομείο με εσωτερική αιμορραγία, οι άγγελοι (aka Αμαλία) φτερουγίζουν και το πανελλήνιο βάζει τα κλάματα με την αυθόρμητη αντίδραση της Θεοπούλας, όταν μαθαίνει πως η εγγονή της μπορεί να έχει νοητική υστέρηση ή να μην περπατήσει ποτέ. «Ε και τι πειράζει; Πειράζει Σόφη μου;». (Ρε Γιώργο Καπουτζίδη, σε αγαπάμε)