Fashion hackers: Οι σημαντικότερες συνεργασίες στη μόδα για το 2021
- 23 ΔΕΚ 2021
Υπάρχει μεγάλη ιστορία «πίσω» από τις συνεργασίες μόδας. Πολύ πριν ο οίκος Gucci συνεργαστεί με τον Balenciaga, η Elsa Schiaparelli δούλευε μαζί με τον Salvador Dali, πράγμα που «έφερε» στον κόσμο το φημισμένο φόρεμα με τους αστακούς. Η μόδα και οι συνεργασίες σχεδιαστών με ζωγράφους και όλων των ειδών artists, είναι ένα φαινόμενο που συμβαίνει χρόνια.
Ανάμεσα σε iconic συνεργασίες μόδας, όπως η φημισμένη Rick Owens x adidas συλλογή ή η Louis Vuitton x Supreme που έκανε τους streetwear lovers του brand να θέλουν να φορέσουν τα πολυτελή ρούχα του iconic οίκου, η μόδα και πολύς κόσμος, λατρεύει να βλέπει τα μεγαλύτερα ονόματα της μόδας, να «παντρεύουν» τις αισθητικές τους.
Αυτό, εκτός από το κοινωνικο-πολιτιστικό ενδιαφέρον που έχουν οι συνεργασίες μόδας, είναι και μια καλή ευκαιρία για τα λιγότερο φημισμένα brands να αποκτήσουν ένα πιο αναβαθμισμένο clientele. Τι σημαίνει αυτό, στην ουσία; Αν ένα fashion brand συνεργαστεί με έναν iconic πολυτελή οίκο μόδας, το brand αυτό έχει την ευκαιρία να «κλέψει» λίγη από τη δόξα των οίκων αυτών (ενώ, έχει περισσότερα κέρδη). Αυτές οι συνεργασίες μόδας δίνουν την ευκαιρία σε κάποια από τα brands αυτά να γίνουν γνωστά σε ένα ακόμα μεγαλύτερο καταναλωτικό κοινό που ίσως να είχε παραλείψει την υπάρξή τους, ως τότε.
Το φαινόμενο των collaborations με γνωστούς celebrities
Αυτό όμως που παρατηρείται τα τελευταία χρόνια, δεν είναι μόνο οι συνεργασίες μεταξύ δυο αμιγώς fashion ονομάτων. Τις συνεργασίες μόδας που λατρεύει να βλέπει περισσότερο το καταναλωτικό κοινό (και που, στις περισσότερες περιπτώσεις, έχουν μεγαλύτερη επιτυχία), είναι οι συνεργασίες μόδας ανάμεσα σε brands και celebrities.
Όταν ένα δημοφιλές δημόσιο πρόσωπο αποφασίζει να βάλει την υπογραφή του σε μια συλλογή ενός ήδη δημοφιλούς fashion brand ή οίκου μόδας, εκεί η «σύμπραξη» των δυο ονομάτων έχει ακόμα μεγαλύτερο αντίκτυπο. Αυτό οφείλεται, κυρίως, στη δημοτικότητα αυτού/ής του/της celebrity που μαζί με τις ιδέες και προτάσεις που προσφέρει στην εκάστοτε συνεργασία, «φέρνει» μαζί και το μεγάλο του/της following.
Πάρε για παράδειγμα, τη συνεργασία του Kanye West με την adidas και τη συλλογή του, “Yeezus”. Τα παπούτσια που σχεδίασε ο μουσικός για το sportswear brand, έφεραν ένα νέο «κύμα» κουλτούρας που αναβίωσε αυτή των sneakerheads. Τα sneakers του West, κάθε φορά που κυκλοφορεί ένα νέο μοντέλο με το γνωστό brand, βγαίνουν sold out σε μόλις μερικές ώρες. Αυτό ισχύει και για τη συλλογή της Beyonce με το brand της “Ivy Park” και την adidas, τη συνεργασία της Cardi B με τη Reebok και όλες (σχεδόν, anyway) τις iconic συνεργασίες της H&M με πολυτελείς οίκους μόδας (βλ. Balmain και Maison Margiela).
Το 2021 ήταν η χρονιά με τις περισσότερες συνεργασίες μόδας
Από τη φετινή χρονιά, λοιπόν, δεν έλειπαν τα fashion collabs. Για την ακρίβεια, το 2021, ήταν από τις πιο «πολυάσχολες» σεζόν, όσον αφορά τις συνεργασίες μόδας.
Μερικά από τα πιο αναπάντεχα “mashups” στην ιστορία της βιομηχανίας της μόδας, πραγματοποιήθηκαν φέτος. Αλλά ήταν τα pairings αυτά καθ’ αυτά, που έκαναν την χρονιά αυτή ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα. Όλα ξεκίνησαν με μια σημαντική στιγμή στην ιστορία της μόδας, όταν ο οίκος Gucci συνεργάστηκε με τον Balenciaga, για την 100η επέτειο του ιταλικού οίκου. Το “Hacker Project” για τη συλλογή “Aria” του οίκου Gucci με τον Balenciaga, αποτέλεσε από τις πιο σημαντικές στιγμές στη μόδα για το 2021. Και μια συνεργασία μόδας που εκτός από αναπάντεχη, είχε και μεγάλη επιτυχία (και εμπορική).
Φυσικά, όταν οι οίκοι βλέπουν συνεργασίες μόδας σαν αυτές να πετυχαίνουν, «κοπιάρουν» το ίδιο μοτίβο για να αποκτήσουν και αυτοί ένα μεγαλύτερο following. Κάπως έτσι προέκυψε και η συλλογή “Fendance” (η συνεργασία μεταξύ του οίκου Versace και του Fendi) αλλά και άλλες που «πάντρεψαν» δυο τελείως διαφορετικές αισθητικές (βλ. Tiffany & co. x Supreme).
Όλες αυτές οι συνεργασίες μόδας, αν και γίνονται viral (για μερικές μέρες τουλάχιστον), δεν σημαίνει ότι μας προσφέρουν πάντα, συλλογές που αξίζουν την προσοχή ή τα λεφτά μας. Δηλαδή, εκτός από το “hype” και το γεγονός ότι αυτά τα brands συζητιούνται στα social media και στη μόδα, δεν σημαίνει ότι προσφέρουν και ένα τελικό προϊόν που αξίζει να έχει κάποιος στη συλλογή του.
Πετυχημένες ή μη, οι συνεργασίες μόδας έχουν πάντα ενδιαφέρον γιατί μπορεί κανείς να δει τον τρόπο που κάθε οίκος μόδας, fashion brand ή celebrity, αντιλαμβάνεται τη μόδα. Αυτό φαίνεται τελικά και στο πόσο επηρεάζουν οι συνεργασίες αυτές τελικά, ακόμα και τις τάσεις -άρα και τα ρούχα που φοράμε.
Είναι μεγαλύτερος ο αντίκτυπος απ’ όσο μπορείς να φανταστείς.
Η&Μ x Simone Rocha
Σαν μια ταλαντούχα σχεδιάστρια και φεμινίστρια, η Simone Rocha έφερε την punk ρομαντική αισθητική και τις πολιτικές πεποιθήσεις της, σε μια φανταστική συλλογή/συνεργασία με την H&M. Μια συλλογή που παρουσιάστηκε τον Μάρτιο και που μας έφερε εκπληκτικά κομμάτια με όγκους, ενδιαφέρον υφές και υφάσματα. Ο punk ρομαντικός της Simone Rocha x H&M ήταν από τις καλύτερες συνεργασίες μόδας της χρονιάς.
Gucci x Balenciaga
Οι φήμες περί συνεργασίας των δυο οίκων μόδας, κυκλοφορούσαν καιρό, μέχρι που τον Απρίλιο του 2021, επιβεβαιώθηκαν. Δυο από τους επιδραστικότερους πολυτελείς οίκους μόδας, συνεργάστηκαν μαζί, με αφορμή την 100η επέτειο του οίκου Gucci. Το αποτέλεσμα ήταν το “Hacker Project”, μια συλλογή που μίξαρε την no gender αισθητική του Gucci με την επίσης no gender αλλά και τη “metaverse” φιλοσοφία που «κουβαλάει» ο οίκος Balenciaga. Το αποτέλεσμα ήταν αρκετά ενδιαφέρον και το λιγότερο iconic. Mια συλλογή που θα γραφτεί με χρυσά γράμματα στην ιστορία της μόδας.
Heron Preston x Calvin Klein
Ένας σχεδιαστής/καλλιτέχνης της «σχολής» του Virgil Abloh και του Kanye West, ο Heron Preston «εισέβαλε» δυναμικά στα πιο commercial «σαλόνια» της μόδας, με τη συνεργασία του με τον Calvin Klein. Ένα ιστορικό fashion brand, με iconic δημιουργίες που έχουν καθορίσει την πορεία της streetwear μόδας. Το ίδιο ισχύει και για τον Preston, ο οποίος, αν και όχι τόσο γνωστός όσο ο οίκος Calvin Klein, έχει το status και gravitas που χρειάζεται για να πας μπροστά σε αυτόν τον χώρο. Η συνεργασία αυτή όμως, δεν ανέδειξε μόνο το ταλέντο του Preston (του οποίου τελικά, δόθηκε ο τίτλος του creative consultant για τον Calvin Klein), αλλά συνέβαλε και στην «αναγέννηση» του brand. Η gender-neutral και sustainable συλλογή είχε όλα όσα χρειαζόταν το brand για να αποκτήσει και πάλι την αναγνωρισιμότητα που του αξίζει και από τους πιο «ψαγμένους» fashion lovers.
Crocs x Balenciaga
Η Crocs είχε μια αρκετά πολυάσχολη χρονιά το 2021. Συνεργάστηκε με αρκετά ονόματα, της μόδας και μη (βλ. Bad Bunny, Diplo κ.ά.), αλλά η συνεργασία με τον οίκο Balenciaga, ήταν αυτή που συζητήθηκε περισσότερο. Αυτή ήταν η δεύτερη φορά που τα δυο brands συνεργάστηκαν, με τον Balenciaga, αυτή τη φορά, να παρουσιάζει τα πλέον φημισμένα ψηλοτάκουνα Crocs στη Spring 2022 συλλογή του οίκου. Αν και όχι το πιο «εύκολο» στιλ παπουτσιού που μπορούν να φορέσουν εύκολα πολλοί και πολλές, η συνεργασία αυτή έγινε viral.
Versace x Fendi
Δυο τεράστιοι οίκοι, με μεγάλη ιστορία και πολιτιστική κληρονομιά που ο καθένας του έχει το δικό του κεφάλαιο στην ιστορία της ιταλικής μόδας. Οι δυο οίκοι έκαναν από τις πιο πολυσυζητημένες συνεργασίες μόδας. Τα θεμέλια της μόδας έχουν βασιστεί στην αισθητική των δυο αυτών οίκων. Το γεγονός, λοιπόν, ότι η Donatella Versace, η Silvia Venturini Fendi και ο Kim Jones (οι δυο τελευταίοι είναι οι καλλιτεχνικοί διευθυντές του Fendi), συνεργάστηκαν, για μια limited συλλογή ρούχων και ένα εντυπωσιακό fashion show, δεν είναι και λίγο. Είναι σημαντική αυτή η στιγμή στην ιστορία της μόδας, όπως ήταν και η συνεργασία της Gucci με τον οίκο Balenciaga. Αν και η συλλογή, μπορεί να μην ήταν η πιο πρωτοποριακή ως προς το design, η συνεργασία αυτή είναι “one for the books”.
Yeezy x Gap
Ο Kanye West τα κατάφερε ξανά. Απέδειξε την επιδραστικότητά του σαν καλλιτέχνης και σχεδιαστής, με τη συνεργασία του με την Gap. Ο μουσικός/σχεδιαστής συνεργάστηκε με τη Gap, σε μια από τις πιο πολυσυζητημένες και πετυχημένες συνεργασίες μόδας. Η “Yeezy Gap” συλλογή περιλάμβανε streetwear classics, όπως hoodies αλλά και ένα puffer jacket από ανακυκλωμένο νάιλον, αξίας 200 δολαρίων. Η συνεργασία, η οποία ανακοινώθηκε τον Ιούνιο του 2020, οι μετοχές της Gap αυξήθηκαν σχεδόν 19%, μέσα σε μια μέρα. Αυτός είναι ο αντίκτυπος του Kanye West.
Fendi x Skims
Μετά την επιτυχία της συνεργασία του οίκου Versace με τον Fendi, ο τελευταίος συνεργάστηκε με το brand εσωρούχων της Kim Kardashian, Skims. Μια συνεργασία που συζητήθηκε πολύ, και η οποία δεν γνωρίζουμε ακριβώς γιατί συνέβη. Η τεράστια φήμη της Kim K., στα social media αλλά και στον χώρο της μόδας, ήταν σίγουρα ο βασικότερος λόγος που ο ιταλικός οίκος συνεργάστηκε με το brand της. Παρ’ όλα αυτά, οι τεχνικές οι οποίες χρησιμοποιήθηκαν για την υλοποίηση της συλλογής, σίγουρα αξιοσημείωτες, αλλά και πάλι αυτό δεν δικαιολογεί τα αξίας 4.000 δολαρίων προϊόντα της συλλογής.