H Κέλλυ Καρυπίδη σνομπάρει τα social media, δεν έχει e-shop και οι πωλήσεις των ρούχων της ξεπερνούν το 1.000.000€
- 23 ΝΟΕ 2022
Σκέφτομαι πολλή ώρα πώς να σου συστήσω αυτή την επιλογή για το αφιέρωμα γυναικείας επιχειρηματικότητας. Εκτιμώ βαθιά όλες όσες είναι κομμάτι του Mind Her Business, αλλά την Κέλλυ τυχαίνει να την ξέρω λίγο παραπάνω. Έχω περάσει μαζί της κάποιες ώρες, μας συνδέουν πολλές κουβέντες – σοβαρές και ασόβαρες και μια κάποια ποσότητα αλκοόλ. Όλα αυτά είναι εκτός από συνοδευτικά της σχέσης μας, είναι και κομμάτι της επαγγελματικής της επιτυχίας και μπορώ να επιβεβαιώσω ότι μια CEO θέλει και τρέλα και κορδέλα για να βγάλει πέρα και να απογειώσει τον όμιλο που διευθύνει.
Η Κέλλυ Καρυπίδη είναι CEO του Phoenix Distribution. Πρόκειται για μια εταιρεία μόδας που εισάγει lifestyle brands απ’ όλο τον κόσμο και πλέον διατηρεί και το δικό της fashion brand – την Collectiva Noir. Αυτό που ξεχωρίζει στα μάτια μου την Κέλλυ, από κάθε άλλη fashion mogul της ελληνικής βιομηχανίας, είναι πόσο δεν στηρίζει τις δυνατότητες του ομίλου που διευθύνει στις επιταγές της εποχής που θέλουν κάθε επιχείρηση ενεργή σε πάσης φύσεως social media, με brand ambassadors με εκατοντάδες χιλιάδες followers, PR events με φωτογραφίσεις, κάμερες και insta stories. Αντίθετα, ξεχωρίζει με το πιο αποτελεσματικό marketing: το ίδιο το προϊόν.
Ο όμιλος Phoenix Distribution δεν κάνει θόρυβο, αλλά είναι παντού. Πώς το έχει καταφέρει αυτό;
Πες μου λίγα λόγια για σένα. Πώς σου γεννήθηκε το ενδιαφέρον για τη μόδα;
Σε μια οικόγενεια τόσο ανοιχτόμυαλη και εξωστρεφή και με ένα γενικότερο ενδιαφέρον προς το επιχειρείν δεν θα μπορούσα να σκεφτώ τον εαυτό μου σε άλλη θέση από αυτήν που βρίσκομαι σήμερα. Οι γονείς και η αδερφή μου πάντα με παρότρυναν και με στήριζαν σε κάθε σταθμό, ακόμη και από τα πρώτα μου χρόνια. Στο σχολείο, στις σπουδές, στο πρώτο εργασιακό περιβάλλον έως και σήμερα στο δικό μου πλέον επιχειρηματικό περιβάλλον. Σπούδασα Marketing & Consumer Behavior στο St.George College και έπειτα αποφοίτησα από το Deree, The American College of Greece στον τομέα Communications & PR. Ο χώρος όμως που πάντα με «ζάλιζε», ήταν το εμπόριο. Παράλληλα με τις σπουδές μου έκανα διάφορα επαγγέλματα, έπειτα δούλεψα σε μικρές, μεσαίες και μεγάλες επιχειρίσεις στο κλάδο της μόδας και χρόνο με τον χρόνο σκαρφάλωσα σε θέσεις και αρμοδιότητες. Για κάποια χρόνια διετέλεσα country brand manager για λογαριασμό παγκόσμιων fashion brands κρατώντας στα χέρια μου έναν αξιοσημείωτο τζίρο. Με μια πολυετή εμπειρία, το 2009 αποφάσισα να ενσωματωθώ σε μια μικρότερη εισαγωγική εταιρεία του κλάδου, προκειμένου να την αναπτύξω πελατειακά και να επαναπροσδιορίσω το προφίλ της στην ελληνική αγορά.
Πώς προέκυψε η ιδέα για το Phoenix Distribution;
Έως τότε το ενδιαφέρον των retailers παρέμενε στραμμένο προς τα εισαγωγικά σήματα, αλλά η αγορά είχε «κάτσει», είχε χάσει το ενδιαφέρον της. Οι «φάλαινες» του χώρου μας, οι μεγάλοι παίκτες δηλαδή, είχαν εξασφαλίσει το πελατολόγιο τους οπότε δεν τους κούναγε κανείς, όμως προσέφεραν κάτι χρήσιμο καθώς άνοιξαν τον δρόμο των πιστώσεων, ώστε όλοι να μπορούμε να έχουμε μια θέση κάτω απ’ τον ήλιο.
Ούτε λόγος για νέες ιδέες, φρέσκα brands, νέα trends, influential προιόντα. Οπότε η σκέψη για μια νέα εταιρεία με πιο φιλικά standards, πρωτότυπες ιδέες, ποιότητα και φρέσκια ματιά ήταν μονόδρομος.
Το 2016 έχοντας ήδη ένα δυνατό συμβόλαιο αντιπροσώπευσης στο συρτάρι με τα global brand RAINS και DEHA για Ελλάδα και Κύπρο, εγώ με τον συνεργάτη μου, Μίλτο Πανταζόπουλο και οικονομικό διευθυντή της εταιρείας, ιδρύουμε την Phoenix προτείνοντας ένα σύγχρονο προφίλ σε επίπεδο χονδρικής πώλησης, ένα fashion hub με lifestyle brands απ’ όλο τον κόσμο σε ένα βιομηχανικό κτίριο 800 τ.μ. που μοιάζει περισσότερο με χώρο τέχνης παρά showroom, με μια 360ο εμπειρία και πάντα την εξυπηρέτηση του πελάτη στο επίκεντρο.
Γιατί Phoenix;
Ο Φοίνιξ πεθαίνει και αναγεννιέται μόνος του. Είναι πάντα ένας κάθε φορά και κατέχει εξαιρετικές δυνάμεις εκτός από τη μοναδική του ικανότητα να είναι αθάνατος. Λέγεται πως όταν θέλει να ανανεωθεί παραδίδεται στις φλόγες του. Στις δουλειές πρέπει να πέσεις για να ανέβεις και αυτό είναι αναγκαστικό.
Πώς επιλέγεις τα brands που θα φέρεις;
Η πρωταρχική αξία της επιχειρίσης μας βασίζεται στη σταθερότητα και τη διάρκεια. Τα brands που επιλέγουμε πρέπει να έχουν μια κληρονομιά, ένα ανεπτυγμένο δίκτυο λιανικής και χονδρικής παγκοσμίως, να ακολουθούν νέους τρόπους παραγωγής και περιβαλλοντικής πρόληψης, αλλά οπωσδήποτε να είναι ικανά να προσφέρουν οφέλη προς τους πελάτες μας.
Πώς είναι ο κόσμος της μόδας στην Ελλάδα για μια γυναίκα που δουλεύει σ’ αυτόν, αλλά από πίσω; Τι challenges έχει, τι δυσκολίες συναντάς στην καθημερινότητά σου;
Ο κόσμος της μόδας είτε στη χονδρική είτε στη λιανική, έχει ως βασική αρχή την εμπορική συναλλαγή προϊόντων, κάτι κοινό για πολλούς τομείς της αγοράς. Την ίδια αρχή έχουν κι άλλα είδη όπως π.χ. τα είδη πρώτης ανάγκης, τα αυτοκίνητα, τα ακίνητα, τα προϊόντα τεχνολογίας κ.α. Η θέση της γυναίκας που εργάζεται παρασκηνιακά σε διάφορους καταναλωτικούς τομείς είναι δύσκολη, απαιτητική και συνεχώς μεταβαλλόμενη, ειδικά όταν εκείνη κατέχει θέση υψηλής κλίμακας. Μιλώντας όμως πιο συγκεκριμένα, στη μόδα… δεν πουλάμε ψωμί και γάλα. Τι σημαίνει αυτό; Είμαστε υποχρεωμένες να βρίσκουμε πάντα έναν καλό λόγο, ένα «γιατί» και ένα όφελος πίσω από κάθε σχεδιασμό, δημιουργία, παραγωγή, αντιπροσωπεία και διανομή ενός νέου προϊόντος.
Οι γυναίκες είναι ικανότερες να διαβάζουν between the lines όχι γιατί είναι καλύτερες από τους άντρες, αλλά γιατί όταν θα τους δώσεις υλικά, θα κάνουν φαΐ, θα τους δώσεις σπίτι και θα φτιάξουν σπιτικό, θα τους δώσεις αμάξι και θα σε οδηγήσουν στην ωραιότερη βόλτα της ζωής σου.
Το challenge λοιπόν το ξεπερνώ κάθε μέρα που πηγαίνω στο γραφείο κι από το τίποτα βρίσκω κάτι, διακρίνω ανάμεσα στα πολλά τι είναι ενδιαφέρον, ξεχωρίζω το καλό. Η εταιρεία μας κατά 90% απασχολεί γυναίκες. Στις περισσότερες αναποδιές που μπορώ να θυμηθώ και σε καθημερινές σκληρές καταστάσεις απεδείχθη ότι αντιδράσαμε πιο αποτελεσματικά. Για μένα προσωπικά, η ικανότητα και η γρήγορη αντίληψη μιας γυναίκας απέναντι σε ένα πρόβλημα σε συνδυασμό με την κρίση και ανάθεση του θέματος στον κατάλληλο άνθρωπο είναι το κλειδί για να μην «κολλήσει» η δουλειά. Ε, και οι γυναίκες το κατέχουν αυτό.
Πώς ξεχωρίζει η Phoenix; Δεν έχετε παρουσία ιδιαίτερη στα social media, ούτε e-shop. Πώς καταφέρατε να αναδειχθείτε κόντρα στις επιταγές των καιρών για τις επιχειρήσεις αυτού του είδους;
Τα σημερινά social media είναι μπαγιάτικα. Στέκομαι πίσω και περιμένω να δω τι θα γίνει. Είναι γνωστό πως βρισκόμαστε σε μια μεταβατική εποχή που οι άλλες «φάλαινες» – της τεχνολογίας αυτή τη φορά – τα hyper στελέχη, οι AR-άδες και AI-άδες δουλεύουν πάνω σε εφαρμογές και νέους νόμους που το μυαλό μας δεν φαντάζεται. Παράλληλα, έχουμε και τον παρεμβατικό και αδιάκριτο αλγόριθμο. Ένα θηρίο που συνεχώς πεινάει και δεν μπορεί να μείνει νηστικό και σώνει και ντε εμείς να βαράμε παλαμάκια. Ε, εμείς στην Phoenix είμαστε κομμάτι από τη φουρνιά των 80’s & 90s… θέλουμε, περιμένουμε, επιμένουμε και αναζητούμε την επαφή. Πιστεύουμε ακράδαντα στην εμπειρία μέσα στο κατάστημα, στο ξύπνημα των αισθήσεων, στη βιτρίνα, στα testimonials. Στο Β2Β εργαζόμαστε μαζί με τους πελάτες μας, κάνουμε customized προτάσεις, ορθούς δειγματισμούς και είμαστε ευέλικτοι να στήσουμε στρατηγικά το κάθε τι. Στο B2C έχουμε επιλέξει την συνεργασία με τα Attica Πολυκαταστήματα με soft corners όλων των σημάτων μας (ελληνικά & ξένα), σε ένα branded περιβάλλον που και πάλι δουλεύουν όλες οι αισθήσεις.
Ανυπομονώ για το επόμενο στάδιο, για μια προοδευτική εποχή στα social και εύχομαι ό,τι φέρει να είναι ουσιωδώς νέο και να ωφελήσει οικονομικά και συναισθηματικά όλο τον κόσμο.
Τι ρόλο έχεις εσύ ακριβώς; Ποιο είναι το πιο δύσκολο κομμάτι;
Είμαι η CEO του ομίλου και λαμβάνω κρίσιμες στρατηγικές αποφάσεις μαζί με το διοικητικό συμβούλιο της εταιρείας. Είμαι ο άνθρωπος που κρατάει τη σπίθα εσωτερικά και παράλληλα προσπαθώ να είμαι πρότυπο δουλειάς για την ομάδα. Η επαφή μου είναι αμιγώς με τους ανθρώπους της Phoenix, με ειδικούς λογαριασμούς (key accounts) και με δεκάδες προμηθευτές. Το δυσκολότερο κομμάτι είναι να εξασφαλίσω εντός οργανισμού ότι όλοι βλέπουμε το ίδιο έργο, ενώ εκτός, να τα λέω «γαλλικά» για να προχωράμε, όπως για παράδειγμα, αντί για βενζινάδικο να πω πρατήριο υγρών καυσίμων.
Στη δουλειά μου είμαι σαν ταύρος σε υαλοπωλείο και αυτό για να συντηρηθεί απαιτεί καθημερινή προσπάθεια, αυτοδιάθεση και εγγενές κίνητρο.
Πώς πήρες την απόφαση να σχεδιάσεις;
Κατά την ίδρυση της και μέσα στο εισαγωγικό και ευρωπαικό πλαίσιο της Phoenix Distribution, δημιουργήσαμε ένα εμπορικό σήμα, ελληνικού σχεδιασμού και slow fashion παραγωγής με το όνομα Collectiva Noir. Τότε δεν ήξεραν ούτε πως να το διαβάσουν και αναρωτιόντουσαν για την καταγωγή του. Με μια international μυρωδιά, ένα dark, ανατρεπτικό, αλλά παράλληλα πολύ θηλυκό χαρακτήρα, η Collectiva έκανε εντύπωση στους πρώτους και πιο προχωρημένους πελάτες. Στημένη δίπλα στα εισαγωγικά μας σήματα ξεχώριζε από το μέγεθος και το γκάζι της.
Η Collectiva Noir ήταν κοσμογυρισμένη, ελκυστική, όμορφη, τσαμπουκαλού, ασταμάτητη, αυστηρή και πάντα σεταρισμένη.
Οι περισσότεροι retailers, γυναίκες κυρίως, έβλεπαν τον χαρακτήρα τους μέσα σε αυτήν. Με μερική παραδοχή και κάποιες παραγγελίες, βγαίνουν στην αγορά τα πρώτα ρούχα και η καλή εντύπωση συνεχίζεται. To 2018 ταξιδεύουμε στην Pure στο Λονδίνο, ώστε να εκθέσουμε το εγχώριο πλέον προϊόν μας που είχαν ήδη αγκαλιάσει οι Έλληνες. Αποτυγχάνουμε παταγωδώς. Είπα και παραπάνω, αν δεν πέσεις…δουλειά δεν γίνεται. Επιστρέφω στην Ελλάδα, στήνω το μυαλό μου και την ομάδα αλλιώς- και ξεκινάει η μία καλή συλλογή να διαθέχεται την άλλη με υπάρχοντες και νέους μεγάλους παίκτες να θέλουν να δεσμευτούν ακόμη πιο πολύ. Σε εκείνο το σημείο αποφασίζω να τους πιάσω από το χέρι και να το πάμε μαζί.
Ξεκίναμε ένα typical official Instagram και απομακρύνομαστε εντελώς από την σκέψη του eshop. Είπα θέλω να στήσω το σήμα όπως παλιά, δεν θα προσπεράσω κανέναν, γιατί εμείς στην Phoenix, ξέρουμε πού διαφέρουμε. Δουλεύουμε με μεράκι, με ευχαρίστηση, με καθημερινή προσπάθεια και στεκόμαστε δίπλα στα μαγαζιά που μας εκπροσωπούν. Η Collectiva Νoir πλέον είναι ένα total look εμπορικό σήμα, ένα αμιγώς Pre-order brand με κλειδωμένες ετήσιες πωλήσεις που ξεπερνούν το 1.000.000 ευρώ κι όλα αυτά χωρίς e-shop, χωρίς pr agency, χωρίς influencers, αλλά με ένα πολύ δυνατό στον πυρήνα του πελατολόγιο χονδρικής, ευχαριστημένους καταναλωτές και μοναδικά ρούχα που τα έχουμε έξω έξω στη ντουλάπα μας.
Πώς θέλει να ντύνεται η Ελληνίδα; Τι προτιμά στιλιστικά και τι θα ήθελε να φοράει, αλλά δεν τολμάει;
Τα καταναλωτικά χαρακτηριστικά των κατοίκων της Μεσογείου είναι πληθωρικά, με χρώμα και επηρεάζονται από τον καιρό. Βρισκόμαστε σε καλοκαιρία τους περισσότερους μήνες του χρόνου και η διάθεση μας εξαρτάται πολύ από αυτό. H σημερινή γυναίκα θα επενδύσει πιο εύκολα σε ένα λεπτό αδιάβροχο, αλλά chic πανοφώρι όπως π.χ της Rains, παρά σε ένα βαρύ παλτό της Max Mara (που παρεμπιπτόντως εκτιμώ πολύ). Τώρα αν πάμε στην ρίζα του θέματος, η Ελληνίδα δεν ξεχωρίζει με κάποιο συγκεκριμένο τρόπο. Το «θέλω να φοράω» δεν υπάρχει.
Η Ελληνίδα διαθέτει μια «κοινωνική» γκαρνταρόμπα, σαν μια όρθια σκάλα προς το άπειρο. Επιλέγει πολύ πολύ λίγα ακριβά κομμάτια για soft touch, στη μέση καταπίνει το Instagram και όλα τα άλλα πάνε στις υπηρεσίες αισθητικής και περιποίησης που κι αυτό πλέον από υπηρεσία, αποτελεί επιδραστικό προϊόν.
Μην γελιέστε όμως. Η σημερινή γυναίκα, είναι γυναικάρα και το κάνει για άλλους λόγους. Το κάνει για την αποδοχή, την παραδοχή, για να κάνει τακα-τακα τη δουλειά της, για να περάσει τη συνέντευξη, τα διόδια, τα εμπόδια και να σας ξεγελάσει… όμως μέσα της ξέρει πως ανα πάσα στιγμή μπορεί με ένα απλό, λευκό T-shirt και ένα τζιν να τους τρελάνει όλους. Δεν χρειάζεται πολλά. Τολμάει άλλωστε να επιβιώνει μέσα στην αυτή την κοινωνία και αυτό είναι αρκετό!
Το χειρότερο και συνηθέστερο λάθος που κάνουν οι γυναίκες όταν ντύνονται; Δώσε ένα tip που πρέπει πάντα να έχουμε στο μυαλό μας όταν ετοιμαζόμαστε πριν φύγουμε από το σπίτι.
Το χειρότερο είναι μόνο αυτό που βλέπουν οι άλλοι, όχι αυτό που νιώθουμε εμείς όταν ντυνόμαστε. Το ρούχο είναι επικοινωνία, τρόπος έκφρασης, ελευθερία, αγάπη. Σε όλα αυτά δεν χωράει σωστό ή λάθος.
Το tip που πρέπει πάντα να έχουμε στο μυαλό μας είναι το δυσκολότερο σε εφαρμογή, να είμαστε ο εαύτος μας.
Τι πρέπει να έχει μια γυναίκα για να κάνει το (επιχειρηματικό) της όνειρο, πραγματικότητα;
Ο μέντορας μου στις πωλήσεις, Νίκος Μπαζιώνης, μου έμαθε κάτι. Καλή προετοιμασία, μικρή διαπραγμάτευση. Εγώ το λέω καλή προετοιμασία, λιγότερη ταλαιπωρία… ειδικά αυτές τις εποχές που τίποτα δεν προλαβαίνει να καθιερωθεί. Για κάθε νέα αρχή χρειάζεσαι καλές δημόσιες σχέσεις, πλάνο αλλά και πάθος. Τίποτα δεν μένει στον χρόνο περισσότερο παρά μόνο το επάγγελμα για το οποίο μπορούμε να μιλάμε χωρίς περιστροφές, να μιλάμε ελεύθερα και αβίαστα με λόγια βγαλμένα μέσα από την καρδιά. Έχεις μόνο εσένα. Σήκω απ΄την καρέκλα και απλά κάν’ το.