ΚΑΡΙΕΡΑ

Gen Z vs Millennials: Οι διαφορές και οι ομοιότητές τους στη δουλειά

iStock

Millennials και Gen Z. Δύο γενιές που μοιράζονται πολλά κοινά, αλλά έχουν και τις διαφορές τους. Πώς μεταφράζεται όμως αυτό πρακτικά σε έναν επαγγελματικό χώρο εργασίας; Τι σημαίνει «καριέρα» για τους εκπροσώπους κάθε γενιάς και πώς τελικά διαμορφώνουν τον παγκόσμιο εργασιακό χάρτη;

Οι απαραίτητες συστάσεις για millennials και Gen Ζ

Είναι δύσκολο να δοθεί ακριβής ορισμός αυτών των δύο πληθυσμιακών ομάδων. Γενικά, μπορούμε να πούμε ότι αν γεννήθηκες περίπου μεταξύ 1981 και 1997 θεωρείσαι millennial, ενώ αν γεννήθηκες περίπου μεταξύ 1997 και 2012, ανήκεις στην Gen Z. Τους millennials μπορεί να τους συναντήσεις και ως Gen Y και τους Gen Zers ως Zoomers.

Ομοιότητες και διαφορές μεταξύ millennials και Gen Z στον χώρο εργασίας

Ενώ τα memes που θα βρεις στα social media millennials VS Gen Z λένε πολλές αλήθειες, τα κοινά που μοιράζονται οι δύο γενιές σε ό,τι έχει να κάνει με την εργασιακή ηθική και τον τρόπο που αντιμετωπίζουν, είναι πολλά περισσότερα από όσα νομίζεις.

@emrezkalla Matcha lattés or side parts? The ultimate workplace culture fit check 💀 #millennial #genz #funny #jobinterview #corporate #wfh ♬ Monkeys Spinning Monkeys – Kevin MacLeod & Kevin The Monkey

Με σύμμαχο την τεχνολογία

Ως παιδιά της ψηφιακής εποχής, millennials και Gen Z έχουν συνηθίσει να μαθαίνουν και να χρησιμοποιούν την τεχνολογία. Και οι δύο γενιές περιμένουν ότι οι εργασιακές διαδικασίες θα είναι ψηφιοποιημένες όπου είναι εφικτό, μεταξύ των οποίων και επικοινωνία (chat, email και ηχητικές κλήσεις ή βιντεοκλήσεις). Ωστόσο: Οι millennials στην πραγματικότητα μεγάλωσαν σε έναν κόσμο που ήταν ακόμα γεμάτος σταθερά τηλέφωνα και dial-up internet. Επίσης αντιμετωπίζουν συχνά ορισμένες από τις πιο πρόσφατες εφαρμογές, όπως οι boomers. Οι Gen Z, από την άλλη, γεννήθηκαν και μεγάλωσαν σε έναν κόσμο γεμάτο smartphones και δωρεάν Wi-Fi από όσο θυμάται. Το 92% των εκπροσώπων της έχουν κάποιου είδους ψηφιακό αποτύπωμα. Η Gen Z λοιπόν είναι η γενιά των digital natives, καθώς γεννήθηκαν στην άνθηση των νέων τεχνολογιών και έχουν εκπαιδευτεί με αυτές.

Millennials και Gen εργάζονται για το κοινό καλό

Σύμφωνα με παγκόσμια έρευνα της Deloitte για τους Gen Z και τους millennials και οι δύο αυτές γενιές θεωρούν σημαντική την εταιρική κοινωνική ευθύνη και επιθυμούν να εργαστούν για εταιρείες και οργανισμούς που μοιράζονται κοινές αξίες. Δεδομένου ότι και οι δύο γενιές τείνουν να ενδιαφέρονται για περιβαλλοντικά και πολιτικά ζητήματα, θεωρούν σημαντικό ο εργοδότης τους να έχει σημαντικό αντίκτυπο στην τοπική κοινωνία του.

Gen Z και millennials προτιμούν να μείνουν άνεργοι

Σύμφωνα επίσης με παγκόσμια μελέτη διαπίστωσε ότι σχεδόν οι μισοί νέοι μετά την πανδημία, θα αντιμετώπιζαν πιο πρόθυμα την ανεργία παρά να παραμείνουν σε μια δουλειά που δεν τους αρέσει. Η έρευνα διαπίστωσε ότι το 56% της Gen Z και το 55% των millennials, δήλωσαν ότι θα άφηναν τη δουλειά τους, εάν επηρέαζε την προσωπική τους ζωή. Σχεδόν οι μισοί από αυτούς είπαν ότι δεν θα δεχόντουσαν μια προσφορά εργασίας σε μια εταιρεία η πολιτική της οποίας δεν ευθυγραμμίζεται με τις απόψεις τους για κοινωνικά και περιβαλλοντικά ζητήματα. Δύο στους πέντε είπαν επίσης ότι δεν θα τους πείραζε να κερδίζουν χαμηλότερο μισθό, αν αυτό σήμαινε ότι συνεισέφεραν σκόπιμα στην κοινωνία.

Το επίμονο άγχος και η εξουθένωση καταπονούν αυτές τις γενιές

Σύμφωνα με παγκόσμια έρευνα της Deloitte, σχεδόν οι μισοί από τους Gen Z (46%) και τέσσερις στους δέκα millennials (39%) λένε ότι νιώθουν άγχος, είτε συνεχώς, είτε πολύ συχνά. Τα επίπεδα άγχους είναι ακόμη υψηλότερα μεταξύ των γυναικών, των LGBTQ+ ατόμων, των εθνικών μειονοτήτων και των ατόμων με αναπηρία. Εκτός από τις ανησυχίες για τα προσωπικά τους οικονομικά,  η κακή ισορροπία μεταξύ εργασίας/ζωής και ο μεγάλος φόρτος εργασίας συμβάλλουν στα επίπεδα άγχους τους. Οι ερωτηθέντες δυσκολεύονται να αποσυνδεθούν από την εργασία, με το 23% των Gen Z και το 30% των millennials να δηλώνουν ότι απαντούν στα email εργασίας εκτός των κανονικών ωρών εργασίας, τουλάχιστον πέντε ημέρες την εβδομάδα.

Ευελιξία εργασίας και ισορροπία μεταξύ επαγγελματικής και προσωπικής ζωής

Η ευελιξία εργασίας είναι πολύ υψηλή στη λίστα απαιτήσεων τόσο των millennials, όσο και των Gen Zers. Στοχεύουν επίσης να απολαμβάνουν τα οφέλη του ευέλικτου χρόνου για να ταιριάζουν με τις προσωπικές τους ανάγκες και να δημιουργούν καλύτερη ισορροπία μεταξύ επαγγελματικής και προσωπικής ζωής. Το να εργάζονται οπουδήποτε και οποτεδήποτε, είναι ένας από τους κορυφαίους στόχους τους.

Και οι δύο περιμένουν άμεση αναγνώριση των επιτευγμάτων τους

Ακόμα μια ομοιότητα στο εργασιακό προφίλ εκπροσώπων τόσο της Gen Z και millennials, είναι πως όλοι τείνουν να περιμένουν άμεση αναγνώριση για το έργο που έχουν επιτελέσει. Για παράδειγμα, η αναγνώριση μικρών επιτευγμάτων μέσω ενός συστήματος αξιολόγησης των επιδόσεων, μπορεί να αποτελέσει σημαντικό κίνητρο για τους εργαζόμενους και στις δύο γενιές.

Τακτική επικοινωνία

Σύμφωνα με σχετικές μελέτες και οι δύο γενιές περιμένουν από τους εργοδότες τους να επικοινωνούν μαζί τους ανοικτά και να δημιουργούν διαύλους τακτικής ανατροφοδότησης (π.χ. εβδομαδιαίες ενημερωτικές συναντήσεις).

Θετική ή άμεση κριτική;

Όπως προαναφέρθηκε, και οι δύο γενιές εκτιμούν την τακτική ανατροφοδότηση. Ωστόσο, ενώ οι Gen Ζ προτιμούν την άμεση ανατροφοδότηση, οι millennials συνήθως είναι πιο ευαίσθητοι στην κριτική και ανταποκρίνονται καλύτερα στα σχόλια που παρέχονται με ενθάρρυνση και θετική διάθεση.

Γραπτή/οπτική επικοινωνία ή βίντεο;

Και οι δύο γενιές προτιμούν διαφορετικές μορφές επικοινωνίας βάσει των μέσων κοινωνικής δικτύωσης που προτιμούν. Για παράδειγμα, οι millennials είναι πολύ πιο πιθανό να χρησιμοποιούν το Facebook, το Twitter και το LinkedIn, επομένως ανταποκρίνονται καλύτερα στην επικοινωνία μέσω κειμένου και μέσω εικόνων. Εν τω μεταξύ, οι Gen Z προτιμούν την επικοινωνία μέσω βίντεο μικρής διάρκειας, καθώς συνήθως χρησιμοποιούν πλατφόρμες όπως το YouTube και το TikTok.

Οι εκπρόσωποι της Gen Z είναι πιο πιθανό να ξεκινήσουν μια επιχείρηση

Η Generation Z έχει 55% περισσότερες πιθανότητες να ξεκινήσει μια επιχείρηση από τους millennials. Αυτό μπορεί να συνδεθεί με πολλά από τα χαρακτηριστικά της γενιάς, ιδιαίτερα την ανεξαρτησία και την επιθυμία για οικονομική επιτυχία.