Ο λόγος που η Gen Z θέλει να βλέπει λιγότερο σεξ
- 30 ΟΚΤ 2023
Λιγότερο σεξ και περισσότερη φιλία. Aυτή είναι η ετυμηγορία της Gen Z σε ό,τι έχει να κάνει τις προτιμήσεις της σε ό,τι παρακολουθεί στην οθόνη, σύμφωνα με μια νέα επιστημονική έρευνα.
Σύμφωνα λοιπόν με την ετήσια έκθεση Teens & Screens του Πανεπιστημίου της Καλιφόρνιας, οι εκπρόσωποι της Gen Z θέλουν να βλέπουν λιγότερο σεξ και ψυχικά τραύματα σε σειρές όπως το Euphoria και το The Idol και περισσότερες ιστορίες που αντανακλούν «ζωές σαν τη δική τους». Δηλαδή πιο πλατωνικές σχέσεις, λιγότερο επικεντρωμένες στο ρομαντικό στοιχείο.
Η έρευνα εξέτασε 1.500 εφήβους μεταξύ 10 και 24 ετών και διαπίστωσε ότι η πλειονότητα των εφήβων ηλικίας 13-24 ετών (51,5%) ήθελε να δει περισσότερο περιεχόμενο με επίκεντρο τις φιλίες και τις πλατωνικές σχέσεις και όχι τις ρομαντικές. Ένα εντυπωσιακό 47,5% χαρακτήρισε το σεξ «περιττό» για την πλοκή στις περισσότερες σειρές και ταινίες, ενώ το 44,3% θεώρησε ότι ο ρομαντισμός χρησιμοποιήθηκε υπερβολικά. Σχεδόν το 39% ήθελε να δει περισσότερο ασέξουαλ χαρακτήρες στην οθόνη.
H Gen Z εξέφρασε επίσης δυσαρέσκεια για πολλά κλισέ της μυθοπλασίας, όπως τον έρωτα μεταξύ φίλων. «Υπάρχει παντελής έλλειψη πλατωνικών σχέσεων στον αμερικανικό κινηματογράφο. Κάθε φιλία μεταξύ αγοριών και κοριτσιών, πρέπει να είναι ρομαντική κάποια στιγμή. Μερικές φορές οι άνθρωποι μπορούν να είναι απλώς φίλοι», δήλωσαν χαρακτηριστικά συμμετέχοντες στην εν λόγω έρευνα.
Ο λόγος που η Gen Z θέλει λιγότερο σεξ στην οθόνη
«Αν και είναι αλήθεια ότι οι έφηβοι θέλουν λιγότερο σεξ στην τηλεόραση και στις ταινίες, αυτό που πραγματικά λέει η έρευνα είναι ότι θέλουν περισσότερα και διαφορετικά είδη σχέσεων να αντικατοπτρίζονται στα μέσα που παρακολουθούν», δήλωσε η συν-συγγραφέας της έρευνας στο IndieWire.
«Γνωρίζουμε ότι οι νέοι υποφέρουν από μια επιδημία μοναξιάς και αναζητούν πρότυπα στην τέχνη που καταναλώνουν. Ενώ αρκετοί δημιουργοί, χρησιμοποιούν το σεξ και τον ρομαντισμό ως το σύντομο δρόμο για να αφηγηθούν τη σύνδεση των χαρακτήρων τους, είναι σημαντικό για να αναγνωρίσουν ότι οι έφηβοι θέλουν ιστορίες που αντικατοπτρίζουν όλο το φάσμα των σχέσεων», συμπλήρωσε η ίδια.
Τα νέα ευρήματα αντικατοπτρίζουν και αρκετές άλλες μελέτες, σχετικά με την πτώση της σεξουαλικής επαφής μεταξύ των εκπροσώπων της Gen Ζ. Μια μελέτη του 2021 από τα Κέντρα Ελέγχου και Πρόληψης Νοσημάτων των ΗΠΑ, ανέφερε ότι το 30% των εφήβων δήλωσαν ότι είχαν κάνει σεξ τουλάχιστον μία φορά πριν. Το αντίστοιχο ποσοστό το 2019 ήταν στο 38% ενώ σε προηγούμενες δεκαετίες, κυμαινόταν πάνω από το 50%. Ήταν η μεγαλύτερη πτώση που καταγράφηκε ποτέ από την έρευνα, στην οποία συμμετείχαν πάνω από 17.000 έφηβοι και πραγματοποιείται κάθε δύο χρόνια από το 1990.
Αντίστοιχη αμερικανική έρευνα, διαπίστωσε το 2021 ότι 3 στους 10 άντρες της Gen Z, ηλικίας 18 έως 25 ετών, ανέφεραν ότι δεν είχαν κάνει σεξ το προηγούμενο έτος. 1 στις 4 γυναίκες της Gen Z ανέφερε επίσης ότι δεν έκανε σεξ τον προηγούμενο χρόνο. Μια μελέτη του Πανεπιστημίου της Καλιφόρνιας διαπίστωσε ότι το ποσοστό των νεαρών ενηλίκων που ανέφεραν ότι είχαν δύο ή περισσότερους σεξουαλικούς συντρόφους μειώθηκε επίσης, από 23% το 2011, σε 10% το 2021.
Η φιλία πάνω από όλα
Οι συγγραφείς της έρευνας, περιέγραψαν επίσης πως η απομόνωση της πανδημίας Covid οδήγησε την Gen Z, να βάλει τη φιλία πάνω από οποιαδήποτε άλλη σχέση.
«Οι νέοι άνθρωποι, αναζητούν λιγότερο ρομαντισμό και ισχυρότερους φιλικούς δεσμούς στη ζωή τους. Οι έφηβοι κοιτούν τα μέσα ενημέρωσης ως “τρίτο μέρος” όπου μπορούν να συνδεθούν και να έχουν την αίσθηση ότι ανήκουν. Τα τρομακτικά πρωτοσέλιδα για την κλιματική αλλαγή, τις πανδημίες και την παγκόσμια αποσταθεροποίηση, είναι λογικό να έλκονται προς αυτό που τους είναι πιο οικείο».
Η έρευνα διαπίστωσε επίσης, ότι οι έφηβοι αποδοκιμάζουν σε μεγάλο βαθμό τηλεοπτικό ή κινηματογραφικό περιεχόμενο που προβάλλει τον πλούτο και τη φήμη. Συγκεκριμένα, μόνο το 10,5% των ερωτηθέντων συμπεριέλαβαν τις συγκεκριμένες θεματικές στις προτιμήσεις τους. Το 56% προτίμησε επίσης το πρωτότυπο περιεχόμενο από τα franchise, τα remake ή τα προσαρμοσμένα σενάρια. Oι κορυφαίες προτιμήσεις της Gen Z; Eλπιδοφόρo, ενθουσιώδες περιεχόμενο με ανθρώπους που ξεπερνούν εμπόδια και χαρακτήρες με ζωές «περισσότερο σαν τις δικές τους».