VIRAL

Η Gen Z γερνάει πριν την ώρα της. Millennials, θα σέβεστε (;)

iStock

Η Gen Z είναι η γενιά του σήμερα. Κι όπως συμβαίνει με κάθε νέα γενιά, η «νεολαία» συχνά προκαλεί αντιδράσεις και αντιπαραθέσεις στους κύκλους παλαιότερων γενιών, που μπορεί να μη βρίσκουν κοινά σημεία συνάντησης (ή συνεννόησης) ακόμα και στα πιο απλά πράγματα. Αν είσαι millennial ή ανήκεις στην Gen X κι έχεις μιλήσει με Gen Zers, ξέρεις ακριβώς την αίσθηση. Κι ενώ το αύριο ανήκει στους Zoomers, ίσως αυτό «το αύριο», έρχεται πολύ πιο σύντομα απ’ ό,τι οι ίδιοι πίστευαν. O λόγος; H Gen Z γερνάει πριν την ώρα της.

 

Το άγχος γύρω από τη γήρανση μπορεί να είναι πανανθρώπινο και διαχρονικό, ωστόσο πρόσφατα ορισμένοι εκπρόσωποι της Gen Z, εκφράζουν την έντονη ανησυχία τους επί του ζητήματος. Μερικά viral βίντεο στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, προωθούν και ενισχύουν τη θεωρία ότι η Gen Z γερνάει πρόωρα. Πράγμα που πρακτικά σημαίνει ότι δεν είναι και στα καλύτερά της.

Σε ένα βίντεο του TikTok που έχει προβληθεί περισσότερες 20 εκατομμύρια φορές, ο 26χρονος Jordan Howlett, επικοινωνεί τη βαθιά του απογοήτευση, για το γεγονός ότι αυτός, όπως και άλλα μέλη της Gen Z, φαίνονται πολύ μεγαλύτεροι από τη βιολογική τους ηλικία. Το βίντεο ήρθε ως αντίδραση του Howlett σε ένα κλιπ από το Staying Up Podcast, σχετικά με το πώς οι νεαροί Gen Zers φαίνονται συχνά μεγαλύτεροι από τους millennials.

Ο 26χρονος είπε μεταξύ άλλων πως όταν κυκλοφορεί δημόσια μαζί με την μητέρα του, κάποιοι νομίζουν ότι είναι ο μεγαλύτερος αδερφός της. Είπε επίσης ότι όταν λέει στους ανθρώπους ότι θα κάνει παρέα με την οικογένειά του, υποθέτουν ότι μιλάει για τα παιδιά του (δεν έχει), όχι για τους γονείς του.

Ίσως το πιο αστείο και ταυτόχρονα ενδεικτικό περιστατικό, που μοιράστηκε ο Howlett με τους ακολούθους του, ήταν μια συνάντηση με τον Dwayne “The Rock” Johnson, όταν ζήτησε από τον ηθοποιό ένα αυτόγραφο. Όταν ο Johnson ζήτησε το όνομα στο οποίο θα έκανε την αφιέρωση, νόμιζε ότι το αυτόγραφο θα πήγαινε στον γιο του Howlett. O ηθοποιός έγραψε συγκεκριμένα: «Ο μπαμπάς σου είναι υπέροχος τύπος, περίμενε για αυτό το αυτόγραφο για ώρες».

Οι μεγαλύτερης ηλικίας εκπρόσωποι της Gen Z, είναι γύρω στα 27. Μπορεί, όπως κάθε άνθρωπος πριν από αυτούς, απλά να γερνούν. Η νέα αυτή συνειδητοποίηση της Gen Z, γύρω από την πρόωρη γήρανση της γενιάς, έχει μέχρι στιγμής αντιμετωπιστεί από τους millennials των social media, μάλλον με περιφρόνηση (και κάποια δόση ειρωνείας). Σχόλια όπως: «Πιστεύουν πραγματικά οι Gen Zers ότι ανακάλυψαν το άγχος της ηλικίας, όπως ανακάλυψαν τα χαμηλοκάβαλα τζιν;» είναι ενδεικτικά. Κάποιοι μάλιστα, ισχυρίζονται ότι η «μανία» για τη χρήση αντιγηραντικών προϊόντων και οι self care ρουτίνες, που ευαγγελίζονται οι Gen Zers, κατά ειρωνικό τρόπο, τους έκαναν να φαίνονται μεγαλύτεροι.

Άλλοι νέοι και ειδικοί λένε ότι δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι μια γενιά που μεγάλωσε με τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και που ενηλικιώθηκε στην εποχή των fillers και των ΑΙ φίλτρων που χρησιμοποιούνται σε βίντεο και φωτογραφίες, μπορεί να είναι μην ιδιαίτερα προσαρμοσμένη στις φυσικές φυσικές αλλαγές, που έρχονται με την ηλικία.

«Υπάρχει μια αίσθηση ότι οι νέοι έχουν ξεχάσει πώς μοιάζουν τα πρόσωπα», δηλώνει στους New York Times, η Renee Engeln, καθηγήτρια ψυχολογίας στο Πανεπιστήμιο Northwestern και διευθύντρια του εργαστηρίου Body and Media Lab.

«Μπορούμε να τους κατηγορήσουμε; Η Gen Z μεγάλωσε κάνοντας ασταμάτητα scroll σε εξιδανικευμένες εκδοχές τόσο των δικών τους, όσο και άλλων προσώπων», συμπληρώνει χαρακτηριστικά η ίδια. «Έχουν δει πολύ περισσότερες εικόνες ανθρώπων που έχουν κάνει αισθητικές επεμβάσεις και πολύ λιγότερα παραδείγματα προσώπων, που έχουν φυσικά γεράσει», πρόσθεσε.

«Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης εκθέτουν τους νέους, τόσο στην πίεση, όσο και στα εργαλεία που μπορούν να ρυθμίσουν την ηλικία τους τη στιγμή που επικοινωνούν μεταξύ τους», είπε από τη μεριά της η Devorah Heitner, ειδικός στις σχέσεις των παιδιών με την τεχνολογία. «Διαδικτυακά, τα 10χρονα μπορεί να παρουσιάζονται ως 13 για να αποκτήσουν πρόσβαση στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, επειδή θέλουν να συμμετέχουν στην ενήλικη ζωή», συμπλήρωσε.

Ειδικά για τις νεαρές γυναίκες, η παρόρμηση να δείχνουν μεγαλύτερες στο Διαδίκτυο σύντομα επισκιάζεται από την κοινωνική πίεση να φαίνονται νεότερες. «Βασικά υποτίθεται ότι είσαι 25 από τη στιγμή που είσαι 13 έως 40», είπε η Heitner.

Αυτές οι πιέσεις έχουν προσεκτικά δημιουργηθεί από τη βιομηχανία της ομορφιάς, οι οποίες στρέφουν την προσοχή τους ολοένα και περισσότερο σε νεότερους πελάτες και μετατοπίζουν τις προσδοκίες για το πώς πρέπει να φαίνεται ένα άτομο στα 30, 40, 50 κλπ.

Ορισμένοι δερματολόγοι προωθούν επίσης αισθητικές επεμβάσεις όπως το «baby botox», οι οποίες έχουν αυξηθεί σε δημοτικότητα μεταξύ των πελατών στα 20 και στα 30 τους. Οι εταιρείες περιποίησης δέρματος στοχεύουν σε ακόμη νεότερα δημογραφικά στοιχεία: Σύμφωνα με ένα άρθρο στην The Wall Street Journal, μια εταιρεία με προϊόντα περιποίησης προσώπου, συνεργάζεται με περίπου 2.000 πρεσβευτές, ηλικίας 13 και 14 ετών.

Αν και η Gen Z μπορεί να έχει πέσει θύμα αυτού του είδους μάρκετινγκ και των μηνυμάτων στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, το ζήτημα της γήρανσης και του ηλικιακού ρατσισμού -ακόμη και στα 20- δεν είναι κάτι καινούριο. Οι ειδικοί μάλιστα υποστηρίζουν πως αυτό το άγχος της Gen Z γύρω από τη γήρανση, μπορεί να έχει λιγότερο σχέση με την εμφάνισή τους και περισσότερο με το άγχος τους για την επόμενη φάση της ενηλικίωσης.

Καθώς μεγαλώνουν, οι Gen Zers θα πρέπει επίσης να αφήσουν πίσω τους τη νεότητα ως κεντρικό στοιχείο της ταυτότητάς τους. Ο φόβος της Gen Z για τη γήρανση συνοδεύεται από ανασφάλεια για το τι θα ακολουθήσει.

Κι αν αυτό κάτι σου θυμίζει, δεν έχεις άδικο. Αυτές οι ανασφάλειες πάνε χέρι-χέρι με το ανθρώπινο είδος και δεν αποτελούν είδηση. Ωστόσο, αυτό που αλλάζει στην περίπτωση της Gen Z, είναι το πλαίσιο μέσα στο οποίο βιώνονται. «Το άγχος της γήρανσης συνέβαινε στην ιδιωτικότητα του σπιτιού σας ή ίσως με έναν πολύ στενό φίλο ή μέλος της οικογένειάς σας. Τώρα συμβαίνει στο TikTok, μπροστά στα μάτια ενός κοινού, εκατοντάδων, χιλιάδων, εκατομμυρίων θεατών» είπε η Engeln.