ΤΑΙΝΙΕΣ

Κάννες 2024: Πρωτιές για τρανς, Ινδές, Selena Gomez και ρεκόρ για τον Λάνθιμο

Pascal Le Segretain/Getty Images

Η 77η διοργάνωση του Φεστιβάλ Καννών έφτασε στο τέλος της, με την ταινία Anora του Αμερικανού Sean Baker, να κάνει τη μεγάλη ανατροπή και να κατακτά τον φετινό Χρυσό Φοίνικα. Όμως ο Baker δεν είναι το μόνο underdog που πανηγύρισε στην Κρουαζέτ καθώς αρκετοί από τους φετινούς νικητές που θριάμβευσαν ήταν επίσης στα «εκτός» των φαβορί των Καννών.

Πάρε για παράδειγμα την περίπτωση της Karla Sofia Gascon. Η τρανς Ισπανίδα ηθοποιός, η ποπ σταρ Selena Gomez και η Zoe Saldana, έλαβαν από κοινού το βραβείο καλύτερης ηθοποιού στο Φεστιβάλ των Καννών για τους ρόλους τους στο queer μιούζικαλ Emilia Perez.

Η Karla Sofia Gascon ξέσπασε σε κλάματα καθώς έλαβε το βραβείο εκ μέρους και των 3 πρωταγωνιστριών της ταινίας με την υπογραφή του βετεράνου των Καννών, Jacques Audiard, ευχαριστώντας την οικογένειά της και αφιερώνοντάς το σε «όλα τα τρανς άτομα που υποφέρουν». Η ταινία Emilia Pérez, έκλεψε τις εντυπώσεις και τις καρδιές των θεατών, με τον Γάλλο σκηνοθέτη να είναι ο μόνος που έφυγε από το φεστιβάλ με 2 βραβεία για τη νέα ταινία του: το Βραβείο της Επιτροπής και το Βραβείο Γυναικείας Ερμηνείας που μοιράστηκαν οι πρωταγωνίστριές του.

Η ηθοποιός Karla Sofia Gascon στο πρώτο μέρος της ταινίας, ερμηνεύει έναν αδίστακτο βαρόνο των μεξικανικών καρτέλ ο οποίος αποφασίζει να κάνει φυλομετάβαση. Έχει ως βοηθό μία επίμονη και πανέξυπνη δικηγόρο (Zoe Saldana). Ως γυναίκα πια, με το όνομα Emilia Pérez, αλλάζει ζωή, φτιάχνει ένα καινούργιο σπίτι, υποδέχεται σ’ αυτό τα παιδιά και την πρώην σύζυγό της (Selena Gomez), η οποία δεν ξέρει τίποτα για τη νέα της ταυτότητα. Στη νέα της ζωή η Emilia Pérez ιδρύει επίσης μια οργάνωση με σκοπό να βοηθήσει τις οικογένειες των χιλιάδων δολοφονημένων από τα καρτέλ.

Από την άλλη, στις φετινές Κάννες θριάμβευσε και η ταινία All We Imagine As Light της Ινδής Payal Kapadia, αποσπώντας το Μεγάλο Βραβείο (Le Grand Prix). Η Payal Kapadia, έφερε την πρώτη ταινία σκηνοθετημένη από γυναίκα αλλά και την πρώτη ινδική ταινία εδώ και 3 δεκαετίες στο Διαγωνιστικό Τμήμα των Καννών. Η ταινία All We Imagine As Light, αφηγείται τις ζωές 3 νοσοκόμων, καθώς αυτές μοιράζονται ανάμεσα στη μεγάλη πόλη και την εξοχή, την πραγματικότητα και τη φαντασία.

«Ήταν ένα όνειρο το να βρίσκομαι στις Κάννες» ανέφερε η Payal Kapadia και κάλεσε στη σκηνή τις πρωταγωνίστριες της ταινίας της. «Χωρίς αυτές τίποτα δεν θα ήταν εφικτό και τώρα είναι οικογένειά μου. Ελπίζω το φεστιβάλ να μην περιμένει τόσα χρόνια για να ξανακαλέσει μία ινδική ταινία» σημείωσε. Αξίζει ακόμη, να αναφέρουμε ότι η Ινδή κινηματογραφίστρια Payal Kapadia τάχθηκε αλληλέγγυα απέναντι στους εργαζόμενους της διοργάνωσης, οι οποίοι σε όλη τη διάρκεια του κινηματογραφικού φεστιβάλ διεκδίκησαν καλύτερες συνθήκες εργασίας.

Παρά τα χαμηλά ποσοστά γυναικείων σκηνοθετικών συμμετοχών στις φετινές Κάννες, το Βραβείο Σεναρίου κέρδισε η Γαλλίδα σκηνοθέτρια Coralie Fargeat για την ταινία της The Substance στην οποία κάνει δυναμική επιστροφή η Demi Moore. «Μια ταινία «σωματικού τρόμου (body horror), με πολύ σπλάτερ, που τελειώνει με πίδακες αίματος να πλημμυρίζουν τον φακό», όπως είχε δηλώσει ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ, Thierry Frémaux.

Από τη μεριά της η Coralie Fargeat, παραλαμβάνοντας το βραβείο της δήλωσε: «Είναι μια ταινία που μιλάει για τις γυναίκες και τη βία που έχουν υποστεί. Ξέρω ότι δεν μπορεί να αλλάξει τον κόσμο, αλλά μπορεί να είναι ένα μικρό βήμα μπροστά. Αφιερώνω αυτό το βραβείο στις γυναίκες που παίρνουν το ρίσκο, που κάνουν μια μικρή επανάσταση για να καλυτερεύσουν τον κόσμο. Ζήτω το σινεμά!».

Ο Λανθιμικός θρίαμβος στις Κάννες συνεχίζεται

Όμως ούτε ο «δικός» μας Γιώργος Λάνθιμος έφυγε με άδεια χέρια από το φετινό φεστιβάλ Καννών, με τον Έλληνα σκηνοθέτη να σημειώνει ένα εντυπωσιακό ρεκόρ. Η ταινία Kinds of Kindness είναι η 4η συμμετοχή ταινίας του Γιώργου Λάνθιμου και του σεναριογράφου Ευθύμη Φιλίππου στο διαγωνιστικό τμήμα του διάσημου Φεστιβάλ Καννών: Dogtooth (2009), The Lobster (2015), The Killing of the Sacred Deer (2017). Στις φετινές Κάννες το βραβείο ανδρικής ερμηνείας απονεμήθηκε τελικά στον Jesse Plemons για το Kinds of Kindness. Βράβευση που πρακτικά σημαίνει ότι αυτή είναι η 4η φορά που ταινία του Γιώργου Λάνθιμου, κερδίζει βραβείο στο Φεστιβάλ Καννών, κάτι που το έχουν επιτύχει ελάχιστοι σκηνοθέτες στην ιστορία του θεσμού.

Ένας Αμερικάνος κατακτά τις Κάννες

Ο Sean Baker (Tangerine, The Florida Project, Red Rocket), είναι ο πρώτος Aμερικάνος σκηνοθέτης που κερδίζει τον Χρυσό Φοίνικα των Καννών, μετά τον Terrence Malick ο οποίος το 2011 είχε κερδίσει για την ταινία Tree of Life. Ο Baker, ο οποίος με την ταινία Anora δημιούργησε μια indie rom-com, που επικεντρώνεται γύρω από μια σεξεργάτρια από το Μπρούκλιν (Mikey Madison) και δημιουργώντας μια ρεαλιστική Pretty Woman, αφιέρωσε το βραβείο σε «όλες τις εργάτριες του σεξ, στο παρελθόν, το παρόν και το μέλλον».

O ίδιος, τόνισε επίσης τη σημασία της παρακολούθησης των ταινιών στις κινηματογραφικές αίθουσες: «Πρέπει να υπενθυμίζεται στον κόσμο ότι το να βλέπεις μια ταινία στο σπίτι, ενώ σκρολάρεις στο τηλέφωνό σου δεν είναι (σωστός) τρόπος. Η παρακολούθηση μιας ταινίας με άλλους σε έναν κινηματογράφο είναι μια από τις σπουδαίες κοινές εμπειρίες. Οπότε λέω ότι το μέλλον του κινηματογράφου είναι από εκεί που ξεκίνησε: Σε έναν κινηματογράφο». 

Αναλυτικά οι νικητές του 77ου Φεστιβάλ Καννών

  • Χρυσός Φοίνικας: Anora,
  • Grand Prix: All We Imagine as Light
  • Βραβείο Επιτροπής: Emilia Perez
  • Ειδικό Βραβείο: The Seed of the Sacred Fig
  • Καλύτερη Γυναικεία Ερμηνεία: Karla Sofia Gascon, Selena Gomez και η Zoe Saldana – Emilia Perez
  • Καλύτερη Ανδρική Ερμηνεία: Jesse Plemons, Kinds of Kindness
  • Καλύτερη Σκηνοθεσία: Grand Tour, Miguel Gomes
  • Καλύτερο Σενάριο: The Substance, Coralie Fargeat
  • Camera d’Or: Armand, Χάφνταν
  • Camera d’Or Ειδική Αναφορά: Mongrel
  • Χρυσός Φοίνικας Μικρού Μήκους: The Man Who Could Not Remain Silent
  • Μικρού Μήκους, Ειδική Αναφορά: Bad for a Moment
  • Golden Eye Documentary Prize: Ernest Cole: Lost and Found & The Brink of Dreams
  • Queer Palm: Three Kilometers to the End of the World