OPINIONS

Ολυμπιακοί Αγώνες 2024: Η ισότητα των φύλων παίρνει το χρυσό επειδή «πουλάει»

AP Photo/David J. Phillip, File

Οι Ολυμπιακοί Αγώνες 2024 στο Παρίσι κομπάζουν για πολλές πρωτιές. Για πρώτη φορά πέτυχαν την ισότητα των φύλων και είναι οι πιο «πράσινοι». Το Paris 2024 πρόκειται να γράψει ιστορία στους Ολυμπιακούς Αγώνες επιτυγχάνοντας για πρώτη φορά την πλήρη ισότητα των φύλων στον αγωνιστικό χώρο.

Απαραίτητη ιστορική αναδρομή 

Οι Ολυμπιακοί Αγώνες του Παρισιού το 1924 είχαν πολλές αθλήτριες – 135 γυναίκες από 3.089 αθλητές – αλλά οι Ολυμπιακοί Αγώνες τις υποδέχτηκαν στον θεσμό σε συγκεκριμένα αγωνίσματα, όπως η κολύμβηση και το τένις. Δεν υπήρχαν αγώνες γυναικών στα περισσότερα αθλήματα, συμπεριλαμβανομένων του στίβου, του ποδοσφαίρου, της κωπηλασίας, της ποδηλασίας, ακόμη και της γυμναστικής. Ο Pierre de Coubertin, ο ιδρυτής των σύγχρονων Ολυμπιακών Αγώνων, έκανε γνωστή τη στάση του επανειλημμένα. Το να έχεις γυναίκες στους Ολυμπιακούς Αγώνες, είπε το 1912, «είναι ανέφικτο, χωρίς ενδιαφέρον, άχαρο και, δεν διστάζω να προσθέσω, ακατάλληλο». 

Στους Αγώνες του Παρισιού το 1924, λιγότερο από το 5 τοις εκατό των συμμετεχόντων ήταν γυναίκες. 100 χρόνια μετά για πρώτη φορά στην ιστορία των Ολυμπιακών Αγώνων, οι αθλήτριες θα έχουν τόσες θέσεις στους Αγώνες όσες και οι άνδρες αθλητές. Ο Thomas Bach, Πρόεδρος της Διεθνούς Ολυμπιακής Επιτροπής (ΔΟΕ), που διοργανώνει τους Αγώνες, είπε  ότι πρόκειται για «μία από τις πιο σημαντικές στιγμές στην ιστορία των γυναικών στους Ολυμπιακούς Αγώνες και στον αθλητισμό συνολικά».

Σου φαίνεται αδιανόητο να γιορτάζεται ως ορόσημο κάτι που έπρεπε να θεωρείται αυτονόητο; Υπολογίζεται ότι θα χρειαστούν άλλα 131 χρόνια για να επιτευχθεί η πλήρης ισοτιμία, σύμφωνα με την Έκθεση του Παγκόσμιου Χάσματος των Φύλων για το 2023 του Παγκόσμιου Οικονομικού Φόρουμ.

Οι γυναίκες συμμετείχαν στους Ολυμπιακούς Αγώνες για πρώτη φορά το 1900, οι Θερινοί Ολυμπιακοί Αγώνες του 1900, γνωστοί ως οι Αγώνες της 2ης Ολυμπιάδας, διεξήχθησαν επίσης στο Παρίσι. Εκείνο το έτος, οι γυναίκες αντιπροσώπευαν μόνο το 2,2% όλων των συμμετεχόντων (975 άνδρες και 22 γυναίκες).

Οι γυναίκες δεν μπορούσαν να συμμετάσχουν σε μεγάλες αθλητικές διοργανώσεις μετά τους Ολυμπιακούς Αγώνες του Άμστερνταμ το 1928 λόγω «σωματικής αδυναμίας». Υπήρχαν αγώνες αποκλειστικά για γυναίκες το 1926 (στο Γκέτεμποργκ της Σουηδίας), το 1930 (Πράγα) και το 1934 (Λονδίνο, με περισσότερους από 300 συμμετέχοντες). Ονομάστηκαν επίσημα Παγκόσμιοι Αγώνες Γυναικών, αν και ορισμένα μέσα ενημέρωσης (συμπεριλαμβανομένων των New York Times, το 1930) τους ανέφεραν ως Ολυμπιακοί Αγώνες Γυναικών.

Το 1960, στους Ολυμπιακούς Αγώνες της Ρώμης, μόλις 1 στους 10 αθλητές ήταν γυναίκα. Στους Αγώνες του Λος Άντζελες του 1984, ήταν λιγότερο από 1 στους 4. Στο Πεκίνο το 2008, ήταν λίγο πάνω από το 40 τοις εκατό. Το Λονδίνο το 2012 χαρακτηρίστηκε ως «Οι Ολυμπιακοί Αγώνες των Γυναικών» επειδή ήταν η πρώτη φορά στους Ολυμπιακούς Αγώνες που κάθε χώρα που συμμετείχε είχε αθλήτριες στις ομάδες της.

Γιατί θυμήθηκαν την ισότητα τώρα; 

Γιατί είδαν την τηλεθέαση στους αγώνες όποτε διαγωνίζονται οι γυναίκες. Κάτι που σίγουρα πρόσεξαν και οι διαφημιστές. Τι εννοώ; Η GroupM, μία από τις μεγαλύτερες εταιρείες μέσων ενημέρωσης παγκοσμίως, ανακοίνωσε τη δέσμευσή της να διπλασιάσει το ποσό της διαφημιστικής δαπάνης που διατίθεται για τα γυναικεία αθλήματα. Στους πελάτες του GroupM περιλαμβάνονται οι Ally, Coinbase, Discover, Google, Mars, Nationwide, Unilever και η Universal Pictures της NBCU. Η ΔΟΕ έχει ήδη φροντίσει για την ισότιμη τηλεοπτική κάλυψη σε prime time ανδρών και γυναικών.

Οι Ολυμπιακοί Αγώνες είναι από τα εξέχοντα αθλητικά γεγονότα που προσελκύουν σταθερά περισσότερες γυναίκες τηλεθεάτριες από άντρες. Άρα, η ισότητα ήρθε γιατί μαζί της έρχονται και τα κέρδη. Οι γυναίκες πουλάνε πλέον στους Ολυμπιακούς Αγώνες. Και η καραμέλα για το ορόσημο είναι κάτι εύπεπτο για να πουλήσουν μαρκετινίστικα το Paris 2024. Η δημοφιλία του γυναικείου αθλητισμού δημιουργεί μια σεισμική αλλαγή στο τοπίο του μάρκετινγκ, προσφέροντας άνευ προηγουμένου ευκαιρίες για τα αθλητικά brands να βελτιώσουν θεαματικά την προβολή τους και να συνδεθούν με μεγαλύτερο κοινό. Παγκοσμίως. Οι επαγγελματίες αθλήτριες λειτουργούν ως εντυπωσιακά πρότυπα για νεαρά κορίτσια, εμπνέοντας μια νέα γενιά αθλητριών και θαυμαστών. Τα ρούχα της Simone Biles θα μοσχοπουλήσουν πχ.

Θέλεις να σου πω γιατί έχουμε δυο σημαιοφόρους πλέον; 

Το διοικητικό όργανο της ΔΟΕ (Διεθνούς Ολυμπιακής Επιτροπής) ζήτησε για τις Τελετές Έναρξης κάθε έθνος να έχει τουλάχιστον μία γυναίκα και έναν άντρα αθλητή ως σημαιοφόρο

Είναι όντως ιστορική στιγμή; 

Ναι. Οι γυναίκες που αγωνίζονται στους φετινούς Ολυμπιακούς Αγώνες θα φωτίσουν το μονοπάτι για τις μελλοντικές γενιές νεαρών κοριτσιών που ονειρεύονται να ακολουθήσουν τα βήματά τους. Αυτές οι αθλήτριες ως λαμπαδηδρόμοι ανάβουν τη φλόγα της φιλοδοξίας σε κάθε νεαρό κορίτσι που παρακολουθεί. Δίνει επίσης στις μεγάλες εταιρίες την ευκαιρία να ευθυγραμμιστούν με την αποστολή της ισότητας και να αναδείξουν τη σημασία της υποστήριξης των γυναικών αθλητριών. 

Υγ: Στους Ολυμπιακούς Αγώνες συμμετέχουν 10.500 αθλητές και αθλήτριες, ανάμεσά τους οι 101 από την Ελλάδα που θα αγωνιστούν σε 17 αθλήματα (στίβος, κολύμβηση, γυμναστική, κωπηλασία, μπάσκετ, καλλιτεχνική κολύμβηση, ξιφασκία, τζούντο, πόλο, πινγκ πονγκ, τένις, ποδηλασία, πάλη, σκοποβολή, ιππασία, ιστιοπλοΐα, μαραθώνια κολύμβηση).  Για την Ομάδα των ΗΠΑ, οι γυναίκες θα αντιπροσωπεύουν 314 (53%) από τους 592 αθλητές που αγωνίζονται στο Παρίσι. Στην ελληνική αποστολή υπάρχουν 42 γυναίκες και 59 άνδρες.