ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ

6 σχεδιάστριες που καινοτομούν στο design με τη βοήθεια της τεχνολογίας

Launchmetrics Spotlight

Αν με κάτι ταυτίζεται το ανθρώπινο είδος είναι η εξέλιξη. Η ανθρώπινη εξέλιξη είναι μέρος της φύσης μας, είναι αυτό που οδήγησε στην υπάρξη του «σύγχρονου ανθρώπου», όπως τον γνωρίζουμε σήμερα, μέσα από την πορεία εξέλιξης του homo sapiens. Η εξέλιξη κυλάει μέσα στο αίμα μας και αυτό αποδεικνύει η ιστορία της ανθρωπότητας διαρκώς. Από τη βιομηχανική επανάσταση, που ξεκίνησε τον 18ο αι. μέχρι και την ψηφιακή, που βιώνουμε από τα τέλη του 20 αι. μέχρι και σήμερα, ο άνθρωπος βρίσκει πάντα τρόπο να εξελίσσεται, να καινοτομεί και να πηγαίνει μπροστά.  

Αυτό ισχύει απόλυτα και για τη μόδα η οποία, ειδικά τα τελευταία χρόνια, εξελίσσεται και αλλάζει διαρκώς. Από τη συμπερίληψη στις εθνικότητες και τους σωματότυπους που βλέπουμε να υποστηρίζουν πλέον αρκετά fashion brands, μέχρι και την αξιοποίηση της τεχνολογίας για τη δημιουργία καινοτόμων και πιο sustainable τεχνικών που πάνε τη μόδα ένα βήμα παραπέρα, ο χώρος αυτός αλλάζει διαρκώς. Σε αυτή την τεχνολογική επανάσταση που βιώνει ο χώρος της μόδας, υπάρχουν πολλές γυναικείες παρουσίες που βοηθούν στην εξέλιξη και την πρωτοπορία. Σχεδιάστριες με όραμα που επιβεβαιώνουν ότι η επιστήμη δεν είναι μόνο γένους αρσενικού και δημιουργούν φορέσιμα έργα τέχνης που στοχεύουν όχι μόνο στην καινοτομία του design, αλλά και σε μια πιο «πράσινη» βιομηχανία.

Η τεχνολογία και η μόδα είναι πλέον, δυο έννοιες ταυτισμένες και μια νέα κατηγορία της μόδας στην οποία πολλές γυναίκες σχεδιάστριες πρωτοστατούν. Χρησιμοποιώντας τεχνικές, όπως το 3D printing, το AI, αλλά και την ψηφιακή παραγωγή, η εξέλιξη της τεχνολογίας βοηθάει και στην εξέλιξη του σχεδιασμού ρούχων. Η μόδα πλέον, δεν είναι «ένα» πράγμα και πολλές γυναίκες σχεδιάστριες δείχνουν την πολυδιάστατη πλευρά της. Κυριολεκτικά. Γιατί όμως, είναι σημαντική η ψηφιακή τεχνολογία στη μόδα;

Τα οφέλη της ψηφιακής τεχνολογίας στη μόδα

Από πάντα, ο χώρος της μόδας αποτελούσε έναν τομέα ο οποίος παρακινούνταν από την εξέλιξη της τεχνολογίας και συνέβαλε στην καινοτομία. Από την εφεύρεση των μηχανών ραπτικής και της κλωστής μέχρι και το online shopping, ο χώρος της μόδας έχει συμβάλλει στην ανάπτυξη της ψηφιακής τεχνολογίας.

Αυτό έχει οδηγήσει πολλά fashion brands και designers να πειραματιστούν, εφευρίσκοντας από μόνοι τους υλικά, αλλά και τεχνικές που πάνε τον σχεδιασμό των ρούχων σε άλλο επίπεδο. Αυτοί οι πειραματισμοί πάντως, μόνο καλό κάνουν. Δημιουργείται, λοιπόν, ένα νέο πεδίο πιθανοτήτων πάνω στο οποίο πολλοί δημιουργοί και στην προκειμένη περίπτωση, γυναίκες σχεδιάστριες, μπορούν να πειραματιστούν και να εξελίξουν τελικά, τη βιομηχανία της μόδας. Επαναπροσδιορίζοντας τη δημιουργία ρούχων, μέσω του AI, του 3D printing κ.ο.κ., το ρούχο αποκτά μια πιο φρέσκια και καινοτόμα αντιμετώπιση που σίγουρα, δεν είναι παραδοσιακή. Με το κλείσιμο των καταστημάτων δε, το 2020 και τις ψηφιακές παρουσιάσεις των fashion shows, λόγω των ακυρώσεων των φυσικών παρουσιάσεων, είδαμε την άνοδο κι άλλων μεθόδων που αντιμετωπίζουν τον σχεδιασμό των ρούχων με πιο αντισυμβατικό τρόπο.

Αυτή η αντισυμβατική προσέγγιση απέναντι στη μόδα, βοηθάει στη δημιουργία πρωτοποριακών υλικών και υφασμάτων που δεν παράγονται με τον παραδοσιακό τρόπο. Με υφάσματα, όπως το βαμβάκι και το μετάξι, να χρειάζονται ειδική επεξεργασία που χρησιμοποιεί τόνους νερού και καυσίμων που επιβαρύνουν την υγεία του πλανήτη για να φτιαχτούν, υπάρχουν κάποιες γυναίκες σχεδιάστριες που με τη βοήθεια νέων μεθόδων, εφευρίσκουν νέα υφάσματα που δεν δημιουργούν απορρίμματα, προσφέροντας με αυτό τρόπο μια πιο βιώσιμη βιομηχανία. Σύμφωνα με έρευνες μάλιστα, αν η ψηφιακή τεχνολογία στη μόδα συνεχίσει να εξελίσσεται τόσο γρήγορα όσο τώρα, με τη χρήση αυτών των καινούργιων μεθόδων, η μόδα θα μπορεί να είναι πλήρως βιώσιμη μέχρι το 2050.

Σε αυτό στοχεύουν και οι παρακάτω γυναίκες σχεδιάστριες οι οποίες δουλεύουν διαρκώς για την ανακάλυψη νέων μεθόδων που κάνουν τον σχεδιασμό των ρούχων πιο ενδιαφέρων, αλλά και που φροντίζουν στο να γίνει η ήδη επιβλαβής βιομηχανία της μόδας, καλύτερη. Οι γυναίκες αυτές κάνουν τεράστια βήματα στον χώρο αυτό, χωρίς να στερούν το συναίσθημα που μπορεί να μας προσφέρει μια συλλογή ρούχων ή το παραδοσιακά φτιαγμένο ένδυμα.

Αυτές οι δημιουργοί, απαρνιούνται κάθε κλισέ ότι οι γυναίκες δεν μπορούν να αποτελέσουν κομμάτι της ιστορίας της επιστήμης (αν και η Μαρί Κιουρί ήταν από τις πρώτες γυναίκες που έσπασε το φράγμα αυτών των στερεοτύπων). Οι παρακάτω σχεδιάστριες είναι το μέλλον της μόδας.

Iris van Herpen

Αν υπάρχει μια/ένας designer που είναι κατάλληλη/ος να αγγίξει ακόμα και έναν άνθρωπο με σιδερένια καρδιά, αυτή είναι η Iris van Herpen. Η Ολλανδή σχεδιάστρια είναι μια δημιουργός που αν και τα σχέδιά της βασίζονται πάρα πολύ στην τεχνική και τα σωστά μαθηματικά, ως προς την κατασκευή τους, κρύβουν πάντα ένα συναισθηματικό background. Η θεατρικότητα είναι το επίκεντρο του στιλ της σχεδιάστριας ακόμα κι αν τα σχέδιά της συνδυάζουν cutting-edge τεχνολογίες και πολυτελή υλικά τα οποία αναδεικνύονται αψεγάδιαστα μέσα από θηλυκές σιλουέτες που γιορτάζουν τη γυναίκα.

Με τις δημιουργίες της, καταφέρνει, κάθε φορά, να παρουσιάσει τη γυναικεία δυναμικότητα μέσα από τεχνικές που έχει ανακαλύψει η ίδια, υπενθυμίζοντας στον κόσμο ότι και οι γυναίκες έχουν μια θέση στον χώρο της επιστήμης και της μόδας. Σε μια ανδροκρατούμενη βιομηχανία σαν αυτή της μόδας, λοιπόν, η Iris van Herpen επιλέγει να αποδομήσει όσα ξέραμε ως τώρα για το design και μέσα από ειδικές, τεχνολογικές μεθόδους να αποδώσει το γυναικείο ένδυμα με αιθέριο και ρομαντικό τρόπο.

Με το βλέμμα στραμμένο στο μέλλον της μόδας και τη βιωσιμότητα, τα σχέδια της Iris van Herpen έχουν ομορφιά, μυστήριο, κίνηση. Σε μαγνητίζουν με την πρώτη ματιά. Χρησιμοποιώντας τεχνικές, όπως το 3D printing, laser cutting, τη ψηφιακή παραγωγή υφασμάτων, αλλά και το ηλεκτρομαγνητικό πλέξιμο, η van Herpen παρουσιάζει την πολυδιάστατη πλευρά του ενδύματος, μέσα από ρούχα Υψηλής Ραπτικής. Όλα αυτά ενώ «χτίζει» μια νέα γενιά δημιουργών που επαναπροσδιορίζουν τον ρόλο των υφασμάτων και του σχεδίου, όπως τον γνωρίζαμε ως τώρα, μέσα από καινοτόμες μεθόδους. Αυτό, όμως, δεν σημαίνει ότι από τα ρούχα της λείπει η ουσία. Ποια είναι αυτή; Η δύναμη της γυναίκας.

Σε κάθε της συλλογή, η Ολλανδή σχεδιάστρια γιορτάζει το γυναικείο φύλο, αλλά και τις δυσκολίες του να είσαι γυναίκα στη σύγχρονη κοινωνία, τιμώντας την με τον πιο δημιουργικό τρόπο. Από την πιο πρόσφατη Spring 2023 Couture συλλογή της μέσω της οποίας «μίλησε» για τις Ιρανές και τη δύναμή τους να αλλάξουν τον κόσμο, μέχρι την Fall 2020 Couture συλλογή της που παρουσίασε φορέματα σαν πανοπλίες, η Iris van Herpen στοχεύει στη γυναικεία ενδυνάμωση μέσω των σχεδίων της. Αυτός είναι και ο ρόλος της μόδας. Να αναδεικνύει και να γιορτάζει κάθε ον, μέσα από την καινοτομία και την αγάπη προς το design. Μια τεράστια σχεδιάστρια που εμπνέει με την πρωτοποριακή, αλλά και αντισυμβατική ματιά της απέναντι στη μόδα.

Julia Koerner

Η Julia Koerner είναι μια βραβευμένη πλέον, σχεδιάστρια που χρησιμοποιεί την τεχνολογία για τα σχέδιά της. Χρησιμοποιώντας τη ρομποτική και άλλες πρωτοποριακές μεθόδους, έχει ιδρύσει τη δική της εταιρεία ψηφιακού design, JK Design GmbH. Ασχολείται με την αρχιτεκτονική και το σχέδιο μόδας, έχοντας δημιουργήσει καινοτόμα σχέδια με τη χρήση 3D printing. Πιο πρόσφατα, οι δημιουργίες της εμφανίστηκαν στην ταινία της Marvel, Black Panther, όπου έλαβε μια υποψηφιότητα για βραβείο Όσκαρ Καλύτερων Κοστουμιών. Μέσω των ψηφιακών μεθόδων που χρησιμοποιεί, για τα κοστούμια της στην ταινία, κατάφερε να εκπροσωπήσει σωστά την παραδοσιακή, αφρικανική κουλτούρα στα κοστούμια, που έπαιξαν τόσο σημαντικό ρόλο στην ιστορία του πετυχημένου blockbuster.

Anouk Wipprecht

Άλλη μια σχεδιάστρια που ακολουθεί τα βήματα της Iris van Herpen. Η Anouk Wipprecht είναι μια ακόμη, αναγνωρισμένη, σχεδιάστρια από την Ολλανδία, της οποίας τα σχέδια βασίζονται αρκετά στην τεχνολογία, την τεχνική και τη διαδραστικότητα. Αυτό που κάνει τη Wipprecht να ξεχωρίζει είναι ότι δημιουργεί ρούχα που μπορούν να αλληλεπιδράσουν με τον κόσμο με διαφορετικούς τρόπους. Χρησιμοποιώντας μικροελεγκτές (είναι ένα είδος επεξεργαστή), και την τεχνητή νοημοσύνη (AI), τα ρούχα της «ζωντανεύουν», σχεδόν, κυριολεκτικά. Με τις μεθόδους που χρησιμοποιεί, τα ρούχα της έχουν κίνηση, αναπνέουν και μπορούν να αντιδράσουν με το τι συμβαίνει γύρω τους. Τι σημαίνει αυτό; Ότι υπάρχουν αισθητήρες στα φορέματα, που αντιλαμβάνονται την ψυχολογία του ανθρώπου που τα φοράει, που μπορούν να ελέγξουν από το στρες που αισθάνεται μέχρι και το πόσο άνετα νιώθει με τα ρούχα που φοράει. Ένα από τα πιο γνωστά της σχέδια είναι το “Smoke dress” το οποίο δημιούργησε το 2012, σε συνεργασία με τον τεχνολόγο, Aduben Darriba, το οποίο λειτουργεί με ειδικούς σένσορες και που κάθε φορά που κάποιος πλησιάζει τον άνθρωπο που το φοράει, ενεργοποιείται, κινείται και «αντιδράει». Με τον ίδιο τρόπο λειτουργεί και το φημισμένο “Spider dress” που μιμείται το σχήμα της αράχνης το οποίο ενεργοποιείται κάθε φορά που κάποιος εισβάλλει στον προσωπικό χώρο του ανθρώπου που το φοράει. Φορέματα που διώχνουν τους ενοχλητικούς ανθρώπους από γύρω σου; Πού τ’ αγοράζω;

Noa Raviv

Από τις σχεδιάστριες που πρωτοπορούν στον χώρο της μόδας και της τεχνολογίας, εδώ και αρκετά χρόνια, πολύ πριν αρχίσουν πολλοί designers να χρησιμοποιούν το 3D printing για τις δημιουργίες τους. Η Ισραηλινή Raviv έχει ειδικότητα στη χρήση του 3D εκτυπωτή για τις δημιουργίες της, κάνοντας το εξής: μεταμορφώνει τα πλέγματα που σχεδιάζει στο χαρτί σε πολυδιάστατα υφάσματα μέσω των οποίων δημιουργεί οφθαλμαπάτες. Μέσω του 3D εκτυπωτή και του laser cutting βρίσκει την τέλεια ισορροπία ανάμεσα στο hi-tech σχέδιο, αλλά και τα όμορφα ρούχα. Συνδυάζει τη μόδα έτσι όπως τη γνωρίζουμε με πιο ευφάνταστα σχέδια μέσω των 3D στοιχείων που περιλαμβάνουν τα ρούχα της. Όλα αυτά έχουν κάνει τη δουλειά της να φιλοξενηθεί στη Vogue, το The Cut και σε πολλά άλλα αναγνωρισμένα Μέσα.

 

 

Ganit Goldstein

Με βάση το Λονδίνο, η Ganit Goldstein είναι από τις σχεδιάστριες που χρησιμοποιούν το 3D printing για να δημιουργήσουν «έξυπνα» υφάσματα. Τα υφάσματα των ρούχων της γίνονται αποκλειστικά με τη χρήση του 3D εκτυπωτή, αλλά και με 3D scanner που προσφέρουν μια μοναδικότητα στα σχέδιά της. Για τη δουλειά της, εμπνέεται αρκετά από μια ιαπωνική, παραδοσιακή μέθοδο βαφής και ύφανσης, το ikat weaving. Συνδυάζοντας πιο μοντέρνες μεθόδους με παραδοσιακές, το αποτέλεσμα είναι να ανακαλύπτει πρωτοποριακούς τρόπους κατασκευής υφασμάτων και υλικών μόδας. Πιο πρόσφατα, το 2022, συνεργασία με τη Stratasys (μια εταιρία ψηφιακής παραγωγής), σχεδίασε ένα κιμονό του οποίου το κέντημα έγινε μέσω ψηφιακής εκτύπωσης. Η δουλειά της Raviv έχει αναγνωριστεί ήδη από τον κόσμο της μόδας και της τεχνολογίας και έχει παρουσιάσει τις δημιουργίες της σε διάφορους αναγνωρισμένους θεσμούς, όπως το Milan Design Week, αλλά και στο New York Textile Month, μεταξύ άλλων.

Jessica Rosenkrantz

Η Jessica Rosenkrantz, είναι η συν-ιδρύτρια του Nervous System, ενός design studio που συνδυάζει επιστήμη, τέχνη, μόδα και τεχνολογία, όπου σχεδιάζει προϊόντα εμπνευσμένα από τη φύση. Χρησιμοποιώντας νέες τεχνολογίες όπως το 3D printing και το webGL, κατασκευάζει μοναδικά, αλλά και οικονομικά έργα τέχνης. Σχεδιάζει όμως, και κοσμήματα, αλλά και ρούχα με το “Kinematics Dress 6”, να είναι από τα πιο γνωστά της. Το φόρεμα αυτό κατασκεύασε με τη χρήση 3D εκτυπωτή αν και περιλαμβάνει 2.645 διαφορετικά 3D πάνελ τα οποία θα έπρεπε να τοποθετήσει ένα-ένα για να πάρει μορφή το φόρεμα. Μέσω της τεχνικής του “Kinematic fold”, όμως, κατάφερε να το εκτυπώσει μονοκόμματο. Αυτή ήταν μια πραγματικά καινοτόμα τεχνική, ειδικά το 2015, όταν σχεδίασε αυτό το φόρεμα το οποίο φιλοξενήθηκε σε μέσα όπως το WIRED, τους New York Times, αλλά και τη Guardian.

Δείτε όλο το αφιέρωμα του LadyLike για την Ημέρα της Γυναίκας εδώ.

Exit mobile version