PATTY'S BEAUTY

De-influencers: Αυτοί είναι οι νέοι influencers στο TikTok;

iStock

Μέχρι τώρα οι influencers είχαν δύο εχθρούς. Ο ένας είναι οι ίδιοι οι followers, που τη μία τους αποθεώνουν με likes και emoji καρδούλες, και την άλλη μπορούν να τους κατασπαράξουν στα σχόλια. Ο δεύτερος είναι οι επιχειρήσεις που τους προσλαμβάνουν, καθώς σκέφτονται να γίνουν πιο επιλεκτικές τον επόμενο καιρό, λόγω της οικονομικής ύφεσης.

Τώρα αυτή η συμπαθής επαγγελματική ομάδα έχει έναν νέο εχθρό. Τους de-influencers! Είναι οι χρήστες του TikTok που μέσα σε δευτερόλεπτα διαγράφουν καλοσχεδιασμένες στρατηγικές marketing, γκρεμίζουν προσεκτικά χτισμένα hypes, ακυρώνουν beauty ambassadors και influencers. Στα βίντεό τους, με τα hashtags #deinfluencing και #deinfluncer, σε συμβουλεύουν (με επιχειρήματα πάντα) να μην πετάς τα λεφτά σου σε πανάκριβα προϊόντα skincare που δεν έχουν κανένα αποτέλεσμα ή σε όσα δεν είναι βιώσιμα και «καθαρά». Οι de-influencers δεν έχουν ιερό και όσιο: πετούν στο καλάθι των αχρήστων best seller προϊόντα και βγάζουν γλώσσα σε εταιρείες-ιερά τέρατα του skincare

Μπορούν οι de-influencers να φέρουν τα πάνω-κάτω στην ομορφιά;

Καταρχάς, οι προθέσεις τους δεν είναι κακές. «Καθώς η αμερικανική οικονομία πάει από το κακό στο χειρότερο, οι άνθρωποι έχουν όλο και λιγότερα λεφτά για να ξοδέψουν σε προϊόντα ομορφιάς», λέει η Alyssa Kromelis, μία από τις γνωστότερες de-influencers του TikTok. Ο λόγος που κάνει τα βίντεο είναι ότι «υπάρχουν πολλά προϊόντα που αγόρασα και είναι για τα σκουπίδια, οπότε σκέφτηκα να το μοιραστώ». Μέχρι εδώ, όλα καλά.

Η συνέχεια όμως σε βάζει σε σκέψεις: «Προτείνοντας πιο οικονομικές επιλογές, βοηθάω τους ανθρώπους να αισθάνονται ότι συμμετέχουν στις τρέχουσες τάσεις». Αποκαλύπτει μάλιστα ότι όταν έκανε το πρώτο της βίντεο de-influencing, την επόμενη μέρα προσγειώθηκαν στην πόρτα της πακέτα με δωρεάν προϊόντα: «Είμαι ανοιχτή στο να προωθώ προϊόντα, αρκεί να τα έχω χρησιμοποιήσει και να προέρχονται από ένα brand που μου αρέσει».

Άρα επιστρέφουμε εκεί απ’ όπου ξεκινήσαμε. Οι de-influencers δεν σου λένε να μη χρησιμοποιείς προϊόντα ομορφιάς, αλλά να τα αντικαταστήσεις με άλλα πιο προσιτά στην τιμή, πιο αποτελεσματικά για σένα, πιο φιλικά προς το περιβάλλον. Και γίνονται influencers για αυτά στη θέση των influencers. Στην πραγματικότητα, αυτό που κάνουν είναι ότι αμφισβητούν τον ντόρο που δημιουργείται για ένα προϊόν: «Το de-influencing δεν σου λέει πόσο κακό ή πόσο καλό είναι ένα προϊόν, αλλά θέλει να πείσει τους ανθρώπους ότι δεν αξίζουν όλα τα προϊόντα το hype», υποστηρίζει η Alyssa Kromelis.

Τελικά, το μόνο που διαφοροποιεί τους de-influencers από τους influencers είναι η ειλικρίνεια και η ευθύτητα, που τελικό σκοπό έχει να σου… πουλήσει άλλα προϊόντα. «Αυτή είναι κατά κάποιον τρόπο μια τακτική για να εξασφαλίσουν τη θέση τους ως influencers», τονίζει η Jessica DeFino, μία από τις πιο αιρετικές δημοσιογράφους ομορφιάς. Και εξηγεί πώς ακριβώς λειτουργεί το trend: «Όταν είσαι “ειλικρινής” με το κοινό σου για τα προϊόντα που δεν σου αρέσουν, χτίζεις την εμπιστοσύνη μαζί του. Το κοινό σου σκέφτεται “Αυτό το άτομο δεν προσπαθεί απλώς να μου πουλήσει προϊόντα”. Όταν, λοιπόν, θα του προωθήσεις ένα προϊόν που σου αρέσει, το κοινό σου θα σε πιστέψει και θα το αγοράσει».

Όσο για τα brands ομορφιάς, ή οποιαδήποτε γίνονται στόχος των de-influencers, μάλλον δεν πρέπει να ανησυχούν γι’ αυτό το trend. «Πιστεύω το αντίθετο. Υπάρχουν πολλά brands που εκτιμούν την αυθεντικότητα», υποστηρίζει η Karen Wu, που ανεβάζει βίντεο ομορφιάς στο TikTok. Η Madison Potter συμφωνεί και ως brand strategist προσθέτει μια άλλη διάσταση: «Το de-influencing είναι μία ευκαιρία για τα brands να κάνουν έρευνες καταναλωτών χωρίς να ξοδέψουν μία περιουσία. Αυτά τα βίντεο είναι χρυσωρυχείο. Οι de-influencers λένε κατάμουτρα στα brands ότι υπάρχει έλλειψη εμπιστοσύνης. Είναι, λοιπόν, μια ευκαιρία αυτά να ακούσουν τους καταναλωτές και να προσαρμόσουν το μάρκετινγκ».

Exit mobile version