Η Salma Hayek αποκαλύπτει σωρεία απειλών και ανήθικων προτάσεων από τον Harvey Weinstein
- 14 ΔΕΚ 2017
Με ένα συγκλονιστικό κείμενο έλυσε τη σιωπή της. Η Salma Hayek, είπε πολλά για τον παραγωγό του Χόλιγουντ. Για περίπου μία δεκαετία η ηθοποιός δεχόταν ανήθικες προτάσεις, παρενοχλήσεις, bullying, ακόμα και απειλές για τη ζωή της. Σήμερα μίλησε, 14 χρόνια μετά. "O Harvey Weistein ήταν και το δικό μου Τέρας", είναι ο τίτλος του άρθρου.
Το πρωτότυπο κείμενο τα περιγράφει όλα, είναι μια μακροσκελής αφήγηση του εφιάλτη που είχε στήσει για την ηθοποιό ο Weinstein και πραγματικά αξίζει να το διαβάσεις. Μεταξύ άλλων, η Hayek αναφέρει πως “συνειδητοποιώντας τώρα όλα όσα ήξερα γι’ αυτόν, αναρωτιέμαι τι θα είχε γίνει αν δεν ήταν φίλοι μου ο Quentin Tarantino και ο George Clooney”.
Αφορμή για να βιώσει ό, τι βίωσε ήταν η συνεργασία τους για την καλύτερή της ταινία, τo Frida. Η απαξίωση και η ασέβεια που δέχτηκε η ηθοποιός από τον παραγωγό δεν ήταν μόνο σε προσωπικό αλλά και σε επαγγελματικό επίπεδο. Η συμφωνία τους την έριχνε, εκείνος την έκανε να νιώθει ένα τίποτα, όπως λέει, αλλά εκείνη έκανε υπομονή γιατί η Miramax, η εταιρεία του εκείνη την εποχή μετρούσε πολύ και θα την εξέλισσε. “Δεν με ενδιέφεραν τα χρήματα, ήμουν τόσο ενθουσιασμένη που θα δουλέψω με εκείνον και με την εταιρεία. Στην αφέλειά μου μέσα πίστευα ότι το όνειρό μου θα γινόταν πραγματικότητα”. Η ταινία έγινε, όπως όλοι ξέρουμε αλλά στο μεταξύ η Hayek πέρασε τα πάνδεινα. “Μου έδωσε την ευκαιρία, σε μένα, σε μία ‘ασήμαντη’ και μου είπε το ‘ναι’. Πού να ήξερα τότε ότι θα ερχόταν η σειρά μου να πω ‘όχι’. Όχι στο να του ανοίγω μέσα στη νύχτα την πόρτα του σπιτιού μου και των δωματίων στα ξενοδοχεία που έμενα, στο να κάνω ντους μαζί του, στο να τον αφήσω να με βλέπει την ώρα που κάνω ντους, στο να του κάνω μασάζ, στο να επιτρέψω σε έναν γυμνό του φίλο να μου κάνει μασάζ, στο να μου κάνει στοματικό, στο να με δει γυμνή στο κρεβάτι με μία άλλη γυναίκα”.
Αυτό το τελευταίο, εν μέρη, το κατάφερε, αφού, όπως υποστηρίζει η Hayek, ο τρισάθλιος κι ελεεινός Weinstein της είπε ρητά πως αν δεν πρόσθετε στην ταινία την γνωστή λεσβιακή σκηνή της Φρίντα (όσοι έχουν δει την υπέροχη ταινία, καταλαβαίνουν),το έργο δεν θα έβγαινε στις αίθουσες. “Δεν το διαπραγματευόταν”.
Η σκηνή έγινε τελικά και η Hayek πριν ξεκινήσει το γύρισμα από την πίεση έπαθε νευρικό κλονισμό. “Το σώμα μου άρχισε να κλαίει και να τρέμει ανεξέλεγκτα. Όχι γιατί έπρεπε να βρεθώ γυμνή μαζί με μία άλλη γυναίκα, αλλά γιατί έπρεπε να είμαι γυμνή μπροστά στον Harvey Weinstein. Στα μάτια του δεν ήμουν καλλιτέχνης, δεν ήμουν άνθρωπος. Ήμουν ένα αντικείμενο. Ούτε καν καμία αλλά ένα σκέτο σώμα”.
Θα σε σκοτώσω. Μη νομίζεις ότι δεν μπορώ να το κάνω
Μια φορά, την απείλησε να την σκοτώσει. Της είχε ζητήσει να απολύσει τον μάνατζέρ της, την είχε αρπάξει βίαια και την είχε απομακρύνει από την πρεμιέρα της ταινίας στο Φεστιβάλ Βενετίας για να πάει στο πάρτι του, στο οποίο, εκείνη πίστευε ότι οι παρευρισκόμενες ήταν μοντέλα αλλά αργότερα έμαθε πως ήταν “υψηλά αμειβόμενες ιερόδουλες”.
Ο Weinstein ήταν εμμονικός με την Hayek. Της έβαζε συνέχεια εμπόδια, της φερόταν άσχημα, την σάδιζε γιατί ήθελε κάτι πολύ συγκεριμένο από εκείνη, όπως κι από κάθε γυναίκα. Μια άρρωστη προσωπικότητα που όπως αναφέρει η ηθοποιός φερόταν κυκλοθυμικά και εντελώς απρόβλεπτα: “κάποιες φορές ήταν ευγενικός, αστείος και πνευματώδης και αυτό ήταν επίσης μέρος του προβλήματος. Ποτέ δεν ήξερες τι θα έπαιρνες από αυτόν”.
Τελικά η ηθοποιός με πολύ σκληρή δουλειά και με βοήθεια από φίλους όπως ο Edward Norton κατάφερε να τελειώσει τo Frida. Μήνες αργότερα, τον Οκτώβριο του 2002, αυτή η ταινία για την ηρωίδα μου και τη γυναίκα που με ενέπνευσε. Αυτή η Μεξικανίδα καλλιτέχνης ποτέ δεν είχε πραγματικά αναγνωριστεί στην εποχή της. Του χάρισε μια τεράστια επιτυχία στο box office που κανείς δεν μπορούσε να προβλέψει. Και προσέθεσε 6 υποψηφιότητες για Όσκαρ στη συλλογή του Weinstein. Ανάμεσά τους και αυτή για το Όσκαρ καλύτερης ηθοποιού”.
Στο τέλος του κειμένου της, η Hayek, μετά τις αποκαλύψεις και την αυτοκριτική θέτει μερικά πολύ σημαντικά ερωτήματα. “Για τόσες πολλές από εμάς τις καλλιτέχνιδες πρέπει να κάνουμε μάχη για να πούμε τις ιστορίες μας, οι οποίες έχουν να προσφέρουν τόσα πολλά; γιατί πρέπει να παλέψουμε με νύχια και με δόντια για να διατηρήσουμε την αξιοπρέπειά μας”;
Σύμφωνα με την Hayek από το 2007 έως και το 2016 μόνο το 4% των σκηνοθετών που δούλεψαν στο Χόλιγουντ είναι γυναίκες, με το 80% αυτών να ολοκληρώνουν τελικά μία μόνο ταινία.
“Είμαι ευγνώμων για όλους όσοι ακούνε τις εμπειρίες μας. Ελπίζω ότι η προσθήκη της φωνής μου στη χορωδία όλων εκείνων που επιτέλους μιλάνε θα ρίξει φως στο γιατί είναι τόσο δύσκολο. Και γιατί τόσοι πολλοί από εμάς περιμέναμε τόσο καιρό. Οι άντρες παρενοχλούσαν σεξουαλικά επειδή μπορούσαν. Οι γυναίκες μιλάνε σήμερα επειδή σε αυτή τη νέα εποχή επιτέλους μπορούμε”.
Μακάρι να είναι έτσι τελικά.
Κεντρική φωτογραφία: Jordan Strauss/Invision/AP