ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

Κίνηση Ανάπηρων Καλλιτεχνών: Κατήγγειλε τον Στάθη Λιβαθινό για μισοαναπηρισμό και λεκτική βία

Papadakis Press Μιχάλης Αρχοντίδης

Πριν από λίγο καιρό, ο Στάθης Λιβαθινός παραιτήθηκε από τη θέση του ως διδάσκων στο Τμήμα Σκηνοθεσίας της Δραματικής Σχολής του Εθνικού Θεάτρου. Λίγο μετά την κίνησή του αυτή, ο Μάριος Αθανασίου με ένα story του στο Instagram, είχε αναφερθεί για πρώτη φορά στις καταγγελίες που είχαν εναντίον του κάποτε Καλλιτεχνικού Διευθυντή του Εθνικού Θεάτρου, συνάδελφοί του, μέλη της ομάδας «Κίνηση Ανάπηρων Καλλιτεχνών».

Την Τρίτη 16 Μαρτίου, η «Κίνηση Ανάπηρων Καλλιτεχνών» δημοσίευσε την επίσημη καταγγελία της προς το ΣΕΗ, στην σελίδα της στο Facebook. Σε αυτήν κατηγορεί τον Στάθη Λιβαθινό για μισοαναπηρισμό, λεκτική και ψυχολογική βία. «Οι φοιτητές του Εθνικού στην ανακοίνωση που έβγαλαν πριν από λίγο καιρό συμπεριέλαβαν, προς τιμήν τους, και τον μισαναπηρισμό. Γιατί είναι αλήθεια. Εμείς οι ανάπηροι και ανάπηρες καλλιτέχνες αποφασίζουμε να μιλήσουμε ανοιχτά και να μοιραστούμε τη λεκτική και ψυχολογική βία την οποία υποστήκαμε από τον πρώην καλλιτεχνικό διευθυντή του Εθνικού, Στάθη Λιβαθινό», αναφέρουν μεταξύ άλλων οι διαχειριστές της ομάδας.

Η Κίνηση Ανάπηρων Καλλιτεχνών και ο Στάθης Λιβαθινός είχαν μία συνάντηση που τα μέλη της πρώτης περιγράφουν ως «βασανιστήριο»

Την πλήρη ανακοίνωση μπορείς να τη διαβάσεις στη σελίδα της ομάδας Κίνηση Ανάπηρων Καλλιτεχνών, στο Facebook, στο post που θα δεις παρακάτω. «Έφτασε η στιγμή ο φόβος να αλλάξει πλευρά», αναφέρει η ομάδα.

Ο φόβος αλλάζει πλευρά. Τους τελευταίους μήνες είμαστε όλες/όλοι αλληλέγγυες και αλληλέγγυοι στα θύματα που εκφράζουν…Δημοσιεύτηκε από Κίνηση Ανάπηρων Καλλιτεχνών-Disabled Artists Movement στις Τρίτη, 16 Μαρτίου 2021

Όπως αναφέρει στην ανάρτησή της, η «Κίνηση Ανάπηρων Καλλιτεχνών» συναντήθηκε με τον Στάθη Λιβαθινό τον Δεκέμβριο του 2017, με αφορμή τον αποκλεισμό κωφού υποψήφιου από τις εισαγωγικές εξετάσεις της Δραματικής Σχολής του Εθνικού Θεάτρου. Προτού συναντηθούν με τον τότε καλλιτεχνικό διευθυντή, είχαν ενημερωθεί από τον κωφό υποψήφιο ότι η γραμματεία του θεάτρου τον είχε ενημερώσει ότι αποκλείει τη συμμετοχή του στις εισαγωγικές εξετάσεις «με τη δικαιολογία ότι η κατάργηση του 370/1983 δεν ισχύει για τις εξετάσεις του Εθνικού Θεάτρου και του ΚΘΒΕ όπου και παραμένει ο θεσμικός αποκλεισμός λόγω “αρτιμέλειας”».

«Του αναφέραμε ότι σε πολλές σχολές του εξωτερικού υπάρχουν καλές πρακτικές εκπαίδευσης των ανάπηρων ηθοποιών. Γνωρίζουμε αρκετές από αυτές, άλλωστε, γι’ αυτό ήρθαμε σε αυτήν τη συνάντηση, και γνωρίζουμε και πώς να “τροποποιήσουμε” τις υπάρχουσες πρακτικές με όρους “κοινωνικού μοντέλου αναπηρίας”, ώστε να εφαρμοστούν από ανάπηρους φοιτητές/τριες.», αναφέρει μεταξύ άλλων η Κίνηση Αναπήρων Καλλιτεχνών περιγράφοντας τη συνάντηση μελών της με τον Στάθη Λιβαθινό.

Η αντίδραση δεν ήταν αυτή που περίμεναν. «Άρχισε με επιθετικό και αυταρχικό ύφος να μας ρωτάει: τι καλές πρακτικές υπάρχουν, πώς θα μπουν στο μάθημα οι ανάπηροι, πώς θα παρακολουθήσουν το μάθημα οι κωφοί ή πώς όλοι αυτοί θα συμμετέχουν στο μάθημα του χορού; “Εμείς στο Εθνικό ψάχνουμε πρωταθλητές”, μας είπε “δεν εφαρμόζουμε δικαιώματα, αλλά αναζητούμε ικανότητες”», σημειώνεται στην ανακοίνωση.

«Το θέατρο είναι φασιστικό»

«Το θέμα δεν είναι το δικαίωμα αλλά το πώς θα αντεπεξέλθει στις πιέσεις των μαθημάτων, όταν υπάρχουν σπουδαστές που φτάνουν με τις πρόβες να είναι έως και 12 ώρες στη σχολή πώς θα αντεπεξέλθει ένας ανάπηρος σε αυτές τις πιέσεις. Άλλωστε το θέατρο δεν είναι δημοκρατικό, είναι φασιστικό και επιλέγει τους πιο ικανούς», φέρεται να σημείωσε μεταξύ άλλων ο Στάθης Λιβαθινός κατά τη συνάντησή τους.

«Τότε, η ηθοποιός κ. Ελευθερία Μαντζουράνη, ανέφερε μία από τις γραπτές προτάσεις μας, ότι θα μπορούσε να μπει ποσόστωση στις εξετάσεις και για τους αναπήρους όπως ισχύει στο Εθνικό η ποσόστωση στα φύλα άνδρας/ γυναίκα, για παράδειγμα να μπαίνει κάθε χρόνο ένα ανάπηρο αγόρι και ένα ανάπηρο κορίτσι. Με σκοπό να διασφαλιστεί η εισαγωγή τους στη σχολή. Η αντίδραση του κ. Λιβαθινού ήταν ξαφνική. “Τι είναι αυτά που λέτε; Θα γεμίσει το Εθνικό ανάπηρους!” Συνέχισε: “με το σύστημα της ποσόστωσης, αν ο άλλος δεν αξίζει, θα μπει δηλαδή στο Εθνικό επειδή είναι ανάπηρος, δίπλα στους άλλους που κάνουν πρωταθλητισμό;”», αναφέρεται σε άλλο σημείο της καταγγελίας.

Όπως λέει η Κίνηση Ανάπηρων Καλλιτεχνών, ο Στάθης Λιβαθινός τους τόνισε πως: «ο σκοπός του εθνικού είναι να βγάζει επαγγελματίες από τη σχολή του σε μια δύσκολη αγορά εργασίας κι ότι ο ανάπηρος ηθοποιός δεν θα μπορεί να γίνει επαγγελματίας κι ούτε να βρει δουλειά ως καλλιτέχνης, άλλο να είσαι ερασιτέχνης κι άλλο επαγγελματίας». Απέναντί του βρίσκονταν επαγγελματίες και όχι ερασιτέχνες, καλλιτέχνες με αναπηρία.

«Δεν υπήρχε λόγος να συνεχιστεί το βασανιστήριό μας»

«Δε γίνεται. Αν βάλω έναν ανάπηρο πάνω στη σκηνή και δίπλα του έναν ηθοποιό, τον καλύτερα ηθοποιό να βάλεις, όλοι θα κοιτάνε τον ανάπηρο. Πώς είναι όταν βάζεις ένα ζώο στη σκηνή, κανένας δεν κοιτάει τον ηθοποιό όσο καλός κι αν είναι, όλοι κοιτάνε το ζώο», φέρεται να είπε μεταξύ άλλων στην αντιπροσωπεία της Κίνησης Ανάπηρων Ηθοποιών κατά τη συνάντησή τους, ο Στάθης Λιβαθινός.

«Δεν υπήρχε κανένας λόγος να συνεχιστεί το βασανιστήριό μας. Η όλη συζήτηση έκλεισε ζητώντας μας να του κοινοποιήσουμε τις καλές πρακτικές που ακολουθούν τα πανεπιστήμια του εξωτερικού. Ενώ είχαμε αρχικά συμφωνήσει σε νέα συνάντηση για να τις παρουσιάσουμε, μας είπε πως δεν υπάρχει λόγος να γίνει κι άλλη συνάντηση και να τους στείλουμε το υλικό στο email. Το υλικό δεν το στείλαμε ποτέ», αναφέρουν μεταξύ άλλων για την κατάληξη της συνάντησης τους. «Ο πρώην καλλιτεχνικός διευθυντής του Εθνικού, κ. Στάθης Λιβαθινός, μας έδειξε όχι μόνο ότι δεν διαθέτει πνεύμα ανοιχτό και προοδευτικό, αλλά και ότι είναι προσκολλημένος σε ρατσιστικά στερεότυπα περασμένων εποχών, υποτιμώντας τις/τους ανάπηρους/ες καλλιτέχνιδες/ες με έναν βαθιά ριζωμένο μισαναπηρισμό και χωρίς καμία διάθεση για συνεργασία σε ισότιμη βάση. Απαξίωσε την εκπαίδευσή μας, τις γνώσεις μας και υποτίμησε την ικανότητα κάθε ανάπηρου καλλιτέχνη να σταθεί ως αυτό ακριβώς που είναι, καλλιτέχνης», τονίζουν.

Exit mobile version