Οι stars του Hollywood ξεκίνησαν τη μεγαλύτερη απεργία τους εδώ και 40 χρόνια
- 14 ΙΟΥΛ 2023
Υπέρ της απεργίας ψήφισαν τα μέλη του σωματείου SAG – AFTRA, του μεγαλύτερου συνδικαλιστικού οργάνου των ηθοποιών στο Hollywood, που περιλαμβάνει 160 χιλιάδες τηλεοπτικούς και κινηματογραφικούς ηθοποιούς, την Πέμπτη, 13 Ιουλίου. Οι ηθοποιοί ακολουθούν τον δρόμο που χάραξαν οι σεναριογράφοι που διαμαρτύρονται κατά των studios εδώ και περισσότερες απο 70 μέρες. Ένα όνομα που πρέπει να συγκρατήσεις για το επόμενο διάστημα, όταν η απεργία των ηθοποιών αρχίσει να σημαίνει ότι οι αγαπημένες σου σειρές θα αργήσουν να προβληθούν και δεν θα βλέπεις τις προωθητικές εμφανίσεις για τις ταινίες τους στα κόκκινα χαλιά, το ξέρεις ήδη, είναι αυτό της Fran Drescher. Το πρόσωπο της Νταντάς Αμέσου Δράσεως, είναι το πρόσωπο των ηθοποιών του Hollywood.
Η Fran Drescher είναι η πρόεδρος του σωματείου SAG – AFTRA. Εκείνη είναι που ανακοίνωσε την απεργία σε έναν λόγο γεμάτο ένταση και πάθος. Η απεργία ξεκίνησε επίσημα από τα μεσάνυχτα της Παρασκευής, 14 Ιουλίου. Οι stars του Hollywood που συμμετέχουν σε αυτή δεν απαγορεύεται απλά να παίξουν σε ταινίες και σειρές, αλλά πρέπει να απέχουν και από τις προωθητικές εκδηλώσεις για τη δουλειά τους.
Την πρόεδρο του SAG – AFTRA, την ξέρεις ήδη πολύ καλά
«Τα μάτια του κόσμου και ειδικά τα μάτια των εργατών είναι στραμμένα πάνω μας. Αυτό που μας συμβαίνει είναι σημαντικό. Αυτό που μας συμβαίνει συμβαίνει σε όλη την εργατική τάξη», είπε η Fran Drescher μεταξύ άλλων. Αιχμή του δόρατος στις διεκδικήσεις των ηθοποιών είναι η χρήση της τεχνητής νοημοσύνης και οι αποζημιώσεις τους.
«Με σοκάρει το πώς οι άνθρωποι με τους οποίους συνεργαστήκαμε μάς συμπεριφέρονται», είπε σφίγγοντας σε γροθιές τα χέρια της και μιλώντας για τα υπερκέρδη των studios συμπλήρωσε «Ντροπή τους». Η Fran Drescher αγωνίζεται για τα δικαιώματα των συναδέλφων της σε ένα ισχυρό σωματείο πρόεδροι του οποίου υπήρξαν στο παρελθόν ο Ronald Reagan και ο Charlton Heston.
H Fran Drescher θα γίνει μία από τις κυρίαρχες φωνές των διεκδικήσεων των ηθοποιών, αλλά και των 11,5 χιλιάδων σεναριογράφων που έχουν ξεκινήσει εδώ και 2 μήνες την απεργία τους για παρόμοια θέματα. Η 65χρονη ηθοποιός είναι επιζήσασα καρκίνου και περιγράφει τον εαυτό της ως κάποια που ζει «αντισυμβατική ζωή». Εδώ και χρόνια μιλά για την απληστία της βιομηχανίας, ενώ ήταν το κεντρικό πρόσωπο άρθρου του New York Magazine το 2017 με τίτλο «Το νέο αγαπημένο σου αντικαπιταλιστικό είδωλο είναι η Fran Drescher». Εκλέχτηκε το 2021 πρόεδρος του SAG – AFTRA, ενώ η τελευταία της τηλεοπτική δουλειά ήταν η κωμωδία Indebted, του ΝΒC το 2020.
Τι διεκδικούν οι ηθοποιοί του Hollywood με την απεργία
Όπως και οι απεργούντες σεναριογράφοι, έτσι και τα μέλη του SAG – AFTRA, έχουν περιγράψει τη διαμάχη τους με τα studios και τους τηλεοπτικούς και κινηματογραφικούς παραγωγούς ως «υπαρξιακή» για τα μέλη του. Και συμφωνούν επίσης με τους σεναριογράφους ότι η όλη διαμάχη έγινε γρήγορα κρίση λόγω της έκρηξης της streaming ψυχαγωγίας την τελευταία δεκαετία.
Έχουν προβάλει μία σειρά από διεκδικήσεις, συμπεριλαμβανόμενης της ρύθμισης για τις self tapes των ηθοποιών, μία πρακτική που ξεκίνησε στην πανδημία και που πλέον έχει ως συνέπεια όλο και λιγότερα διά ζώσης castings. Αλλά στον πυρήνα των θεμάτων που αντιμετωπίζουν είναι οι αποζημιώσεις τους, αλλά και η χρήση της τεχνητής νοημοσύνης.
Σε ό,τι αφορά τις αποζημιώσεις, οι ηθοποιοί μάχονται για τα δικαιώματά που τους πληρώνονται με την προβολή των τηλεοπτικών σειρών, που έχουν μειωθεί κατά πολύ την εποχή του streaming.
Σε ό,τι αφορά την τεχνητή νοημοσύνη, οι ηθοποιοί εκφράζουν τους προβληματισμούς τους για το πώς η τεχνολογία μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να αναπαράγει ερμηνείες μέσα από προηγούμενες δουλειές τους, χωρίς οι ίδιοι να έχουν οικονομικές απολαβές ή να τους έχει ζητηθεί η γνώμη τους. Αν έχεις δει το επεισόδιο του Black Mirror με τη Salma Hayek, μάλλον καταλαβαίνεις εύκολα τι ακριβώς φοβούνται.
Η προοπτική της «αντικατάστασης» των ηθοποιών από την τεχνητή νοημοσύνη είναι σαφώς τρομακτική γι’ αυτούς, πράγμα που επιβεβαίωσε μιλώντας στους New York Times, η ειδικευμένη στους νόμους του χώρου της ψυχαγωγίας, δικηγόρος Tara Kole. «Είναι κάτι υπαρξιακό και οι άνθρωποι δεν το καταλαβαίνουν. Είναι καινούργιο. Είναι τρομακτικό. Όλοι ανησυχούν ότι ξαφνικά θα είναι σε ένα sequel μίας ταινίας για την οποία δεν θα πληρωθούν», εξήγησε.
Από πλευράς της η Ένωση Κινηματογραφικών και Τηλεπτικών Παραγωγών δήλωσε την Πέμπτη, 13 Ιουλίου, ότι πρόσφεραν «ιστορικές αυξήσεις αμοιβών και αποζημιώσεων» και «μία καινοτόμα πρόταση για την τεχνητή νοημοσύνη που προστατεύει τους ηθοποιούς ως προς την ψηφιακή ομοιότητα».
«Αντί να συνεχίσει τις διαπραγματεύσεις το SAG -AFTRA μας έβαλε σε έναν δρόμο που θα βαθύνει τις οικονομικές δυσκολίες των χιλιάδων ανθρώπων που εξαρτώνται από τη βιομηχανία για την επιβίωσή τους», είπαν τα studio μέσω της ανακοίνωσής τους.
Η αποχώρηση των ηθοποιών του Oppenheimer από την πρεμιέρα τους
Μία ώρα νωρίτερα από ό,τι είχε προγραμματιστεί ξεκίνησε η πρεμιέρα της ταινίας Oppenheimer στο Λονδίνο, προκειμένου οι ηθοποιοί της να καταφέρουν να περπατήσουν στο κόκκινο χαλί πριν την ανακοίνωση της απεργίας. Όταν αυτή ανακοινώθηκε τελικά, πριν την προβολή της ταινίας, ο σκηνοθέτης Christopher Nolan ανακοίνωσε ότι οι πρωταγωνιστές του, αποχώρησαν αλληλέγγυοι με τους συναδέλφους τους, ηθοποιούς.
«Δυστυχώς έχουν φύγει να γράψουν τα πλακάτ τους για την απεργία που πιστεύω ότι θα ανακοινώσει άμεσα το σωματείο τους», είπε ο Christopher Nolan στο κοινό.
«Τη στιγμή που θα ανακοινωθεί πάμε σπίτι μας», είχε προειδοποιήσει μιλώντας στο κόκκινο χαλί ο Matt Damon. «Δεν είναι άσκηση αυτό. Είναι αληθινό ζήτημα ζωής και θανάτου. Ελπίζω να βρεθεί λύση σύντομα. Κανείς δεν θέλει να σταματήσει τη δουλειά του, αλλά πρέπει να καταλήξουμε σε μία δίκαιη συμφωνία», πρόσθεσε.
Η απεργία συζητήθηκε και σε μία άλλη σημαντική πρεμιέρα στο Λονδίνο, αυτή της ταινίας Barbie την περασμένη Τετάρτη. Η πρωταγωνίστρια της ταινίας, Margot Robbie, σημείωσε μιλώντας στο Sky News ότι «στηρίζει τα σωματεία» και «σίγουρα» θα συμμετείχε στην απεργία.
Η απεργία θα σταματήσει κάθε εμφάνιση στο κόκκινο χαλί, αλλά ταυτόχρονα θα προσδώσει ένα αίσθημα κύρους και δύναμης στα σωματεία για τις διεκδικήσεις τους.
Η τελευταία μεγάλη απεργία των ηθοποιών του Hollywood είχε γίνει πριν 40 χρόνια
Το Ιούλιο του 1980 τα μέλη του Screen Actors Guilt και του American Federation of Radio and Television Arists ήταν τόσο φοβισμένοι για το μέλλον του κλάδου τους, με την εμφάνιση της συνδρομητικής τηλεόρασης και του video που κατέβηκαν σε απεργία. Τα γυρίσματα της ταινίας 9 to 5 είχαν σταματήσει γι’ αυτόν τον λόγο, όπως και η παραγωγή της σειράς Το Μικρό Σπίτι στο Λιβάδι.
Τα σωματεία ζητούσαν 40% αύξηση των αμειβών τους στα επόμενα 3 χρόνια. Επιπλέον ήθελαν ποσοστά επί των κερδών όταν η δουλειά τους λάμβανε άδεια να παιχτεί στη συνδρομητική τηλεόραση ή να μετατραπεί σε βιντεοκασέτα. Τα studios δεν ήθελαν καθόλου να μοιραστούν τα κέρδη θεωρώντας ότι δεν θα ήταν και τόσο μεγάλα, ενώ φοβούνταν ότι αν επενδύσουν τόσο σε αυτές τις αγορές θα έχανε τελικά ο κινηματογράφος.
Η συμφωνία μεταξύ των studios και των σωματείων, επετεύχθη τον Οκτώβριο, ενώ η απεργία είχε καταφέρει σημαντικές καθυστερήσεις κυρίως στην έναρξη των νέων προγραμμάτων των τηλεοπτικών σταθμών. Υπολογίστηκε ότι η βιομηχανία έχασε περί τα 40 εκατομμύρια δολάρια ανά εβδομάδα απεργίας. Κερδισμένες βγήκαν οι εκπομπές χωρίς ηθοποιούς, όπως η σειρά ντοκιμαντέρ του Carl Sagan.
Επιπλέον οι ηθοποιοί μποϊκόταραν τα 32α Emmy. Τα τωρινά Emmy, οι υποψηφιότητες για τα οποία μόλις ανακοινώθηκαν, θα ξεκινήσουν την πορεία τους με τους ηθοποιούς που συμμετέχουν στην απεργία να μην κάνουν καμία απολύτως καμπάνια για να στηρίξουν την υποψηφιότητά τους.
Στο τέλος της απεργίας οι ηθοποιοί είχαν κερδίσει 32,5% αύξηση των αμειβών και 30% αύξηση στις αποζημιώσεις τους. Εξασφάλισαν επίσης ζητήματα ασφάλισης και σύνταξης, γεγονός που επικεφαλής των τωρινών διαπραγματεύσων του SAG – AFTRA, Duncan Crabteee Ireland, ανέφερε πρόσφατα στους New York Times.
«Αυτό δεν είναι ένα χαρούμενο σωματείο. Είναι ένα σωματείο που βλέπει την απεργία ως τελευταία λύση, αλλά δεν φοβόμαστε να την κάνουμε όταν θεωρούμε ότι αυτό χρειάζεται για να εξασφαλίσουμε στα μέλη μας δίκαιη συμφωνία», είπε.
Γιατί απεργούν οι σεναριογράφοι
11.500 σεναριογράφοι είναι σε απεργία ήδη από τις 2 Μαΐου. Πέρα από τις κοινές τους αξιώσεις με τους ηθοποιούς οι σεναριογράφοι μέσω του σωματείου τους, Writers Guild of America, διαπραγματεύονται νέα συμβόλαια με τα μεγάλα studios του Hollywood κάθε τρία χρόνια. Οι ηγέτες του σωματείου θεωρούν ότι οι αποζημιώσεις που λαμβάνουν για τη δουλειά τους έχουν παγώσει, παρόλο που η τηλεοπτική παραγωγή έχει αυξηθεί και οι εταιρείες των media έχουν επενδύσει δισεκατομμύρια στις υπηρεσίες streaming.
«Η επιβίωση της συγγραφής ως επαγγέλματος είναι το διακύβευμα τώρα σε αυτή την διαπραγμάτευση», δηλώνει στους New York Times το σωματείο. Πριν ακόμα και από την απεργία των ηθοποιών, η απεργία των σεναριογράφων είχε οδηγήσει σε μείωση κατά 80% των παραγωγών του Hollywood, από τις ταινίες, τις σειρές ως και τα talk shows τα οποία επίσης βασίζονται στους σεναριογράφους, έχουν σταματήσει τα γυρίσματα.