ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

Oscars 2025: Η Λίνα Μενδώνη θα μας πει γιατί οι δημιουργοί αποσύρουν 20 ελληνικές ταινίες;

Nick Paleologos / SOOC

Μια ανοιχτή επιστολή στέλνουν 20 σκηνοθέτες και παραγωγοί στη Λίνα Μενδώνη, ζητώντας απαντήσεις για το οσκαρικό φιάσκο του Υπουργείου Πολιτισμού

Τι έκανε η Λίνα Μενδώνη και της στέλνουν ανοιχτή επιστολή; 

Το Υπουργείο Πολιτισμού αφού επέλεξε μια επιτροπή για να διαλέξει την ελληνική ταινία που θα εκπροσωπήσει τη χώρα μας στην κατηγορία Οσκαρ Καλύτερης Διεθνούς Ταινίας Μεγάλου Μήκους, την ακύρωσε και αποφάσισε να διορίσει μια άλλη επιτροπή.

Τι λέει η επιστολή; 

«Οι 20 υπογράφουσες και υπογράφοντες, σκηνοθέτες και παραγωγοί κινηματογραφικών ταινιών που έχουμε υποβάλει τη συμμετοχή της ταινίας μας στη διαδικασία επιλογής της ταινίας που θα εκπροσωπήσει την Ελλάδα στα βραβεία ΟΣΚΑΡ στην κατηγορία Διεθνούς Ταινίας Μεγάλου Μήκους – διαδικασία που καθορίζεται από το Υπουργείο Πολιτισμού σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις – με λύπη μας διαπιστώνουμε μια σειρά από παρεμβάσεις κατά τη συγκρότηση της επιτροπής που θα γνωμοδοτήσει ποια ταινία θα επιλεχθεί. Παρεμβάσεις που δημιουργούν σοβαρές αμφιβολίες για την αξιοπιστία και την εγκυρότητα της διαδικασίας.

Ως εκ τούτου αρνούμαστε να συμπράξουμε σε αδιαφανείς ενέργειες, που απαξιώνουν τον ελληνικό κινηματογράφο και τους επαγγελματίες του, και αναγκαζόμαστε να αποσύρουμε τις ταινίες μας από την ως άνω διαδικασία».

Κάνουν λόγο για ανεύθυνους χειρισμούς από το Υπουργείο Πολιτισμού

«Συγκεκριμένα, στις 11 Αυγούστου 2024 εστάλησαν από το ΥΠ.ΠΟ μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου οι σύνδεσμοι των ταινιών μας (vimeo link κ.λ.π.) σε τουλάχιστον 4 επαγγελματίες του κινηματογράφου, με τις οποίες και τους οποίους είχε προηγηθεί επικοινωνία εκ μέρους του ΥΠ.ΠΟ, για να τους προταθεί η θέση του προέδρου και των μελών της επιτροπής που θα γνωμοδοτούσε για την ταινία που θα εκπροσωπήσει την Ελλάδα στα βραβεία ΟΣΚΑΡ, θέση που οι εν λόγω επαγγελματίες αποδέχτηκαν. 2 μέρες μετά, στις 13 Αυγούστου 2024, τα συγκεκριμένα μέλη της επιτροπής έλαβαν νέο γραπτό μήνυμα με το οποίο το ΥΠ.ΠΟ τα ενημέρωνε πως τελικά δε θα είναι μέλη της επιτροπής, χωρίς να τους εξηγούνται οι λόγοι του μη ορισμού τους εν τέλει. Την ίδια ημέρα, λίγες ώρες μετά, στη Διαύγεια του ΥΠ.ΠΟ αναρτήθηκε η απόφαση συγκρότησης της επιτροπής, χωρίς φυσικά τη συμμετοχή καμίας και κανενός από τις/τους συγκεκριμένες/νους 4 επαγγελματίες.

Οι παραπάνω ανεύθυνοι και πρόχειροι χειρισμοί εκ μέρους του ΥΠ.ΠΟ εγείρουν ερωτήματα και εύλογες υπόνοιες για τη στόχευση τέτοιων ενεργειών. Θυμίζουν δε τις πρακτικές και τις μεθοδεύσεις των Κρατικών Βραβείων Ποιότητας, που έχουν καταργηθεί από το 2009. Πρακτικές από τις οποίες οι επαγγελματίες του ελληνικού σινεμά δώσαμε αγώνες για να απεμπλακούμε, πρακτικές που δεν ταιριάζουν σε ένα σύγχρονο κράτος που θέλει να ονομάζεται ευρωπαϊκό, και που εκθέτουν και θα εκθέσουν και στη συγκεκριμένη περίπτωση τη χώρα μας διεθνώς».

Οι απορίες είναι εύλογες και η Λίνα Μενδώνη καλείται να απαντήσει

«Τι μεσολάβησε ανάμεσα στην πρόταση που έγινε στις/στους συγκεκριμένες/νους επαγγελματίες να αναλάβουν τις θέσεις του προέδρου και των μελών της επιτροπής (πρόταση που επισφραγίστηκε γραπτά με την αποστολή των συνδέσμων των ταινιών μας) και στον εν τέλει μη ορισμό τους; Τι είναι αυτό που οδήγησε στις συγκεκριμένες ανορθόδοξες και πρωτοφανείς ενέργειες; Υπάρχουν συγκεκριμένες διαδικασίες που ακολουθούνται για την συγκρότηση της επιτροπής και αν ναι, αυτές οι διαδικασίες ακολουθήθηκαν ή όχι;

Επισημαίνουμε τέλος, πως η μεταχείριση μιας έμπειρης στη συγκεκριμένη διαδικασία υπαλλήλου ως εξιλαστήριου θύματος – όπως φαίνεται πως είναι η θέση της πολιτικής ηγεσίας του ΥΠ.ΠΟ για το ζήτημα – ούτε μας ικανοποιεί ούτε αποκαθιστά το κύρος και την εγκυρότητα της διαδικασίας. Αξίζει σε όλες και σε όλους μας – αλλά και στο ίδιο το ΥΠ.ΠΟ – κάτι καλύτερο απ’ όλα αυτά».

Τι μας είπε η Κόρα Καρβούνη για το οσκαρικό φιάσκο σε τηλεφωνική συνομιλία;

Ημέρα της Γυναίκας 24 Media

«Η συμμετοχή μου στην επιτροπή αρχικά ζητήθηκε τηλεφωνικώς. Και την αποδέχτηκα. Σε επόμενο τηλεφώνημα οριστικοποιήθηκε και έπειτα έλαβα το email της επίσημης συμμετοχής μου με links για όλες τις ταινίες. 2 μέρες αργότερα, έλαβα email από διαφορετικό άνθρωπο από αυτό με το οποίο επικοινωνούσα. Μου ανακοινώθηκε πώς η συμμετοχή μου στην επιτροπή έγινε εκ παραδρομής. Όταν απάντησα ζητώντας μια εξήγηση, έλαβα την ίδια απάντηση. Χωρίς καμία επιπρόσθετη διευκρίνιση.

Οι ενέργειες αυτές, πέραν της μεταχείρισης που είναι προφανώς προσβλητική, εγείρουν αυτομάτως καχυποψία για τη διαφάνεια και το αδιάβλητο. Θεωρώ πώς είμαι σύμφωνη με το αίτημα της ΕΑΚ ότι μια επιτροπή αποτελούμενη από εκατοντάδες ανθρώπους της κινηματογραφικής μας κοινότητας είναι προτιμότερη από μια ολιγάριθμη επιτροπή. Η επιλογή πρέπει να χαρακτηρίζεται από αξιοπιστία». 

Όλη η ελληνική κινηματογραφική βιομηχανία περιμένει μια απάντηση από τη Λίνα Μενδώνη.