ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

Πέτρος Φιλιππίδης: Η πρόταση της Εισαγγελέως για τις 3 καταγγελίες σε βάρος του. Οι αντιδράσεις στο Twitter

Papadakis Press Βαγγέλης Γκικόπουλος

Με το τέλος της εισαγγελικής αγόρευσης και την πρόταση για την ενοχή ή μη του Πέτρου Φιλιππίδη, ολοκληρώθηκε η δικάσιμος της Παρασκευής 13 Ιανουαρίου στο Μικτό Ορκωτό Δικαστήριο της Αθήνας, που εδώ και 10 μήνες εξετάζει τις υποθέσεις βιασμού κατ’ εξακολούθηση και των δύο απόπειρων βιασμού που βαραίνουν τον Πέτρο Φιλιππίδη. Μετά από 10 μήνες αποδεικτικής διαδικασίας ήρθε η ώρα για την Εισαγγελέα να πάρει τον λόγο, μετά και τη συμπληρωματική απολογία που αιτήθηκε ο κατηγορούμενος νωρίτερα σήμερα και τις εντάσεις που σημειώθηκαν στην αίθουσα του δικαστηρίου μεταξύ των συνηγόρων των δύο πλευρών.

Η πρόταση της Εισαγγελέως για τις τρεις καταγγελίες σε βάρος του Πέτρου Φιλιππίδη ήταν να κριθεί αθώος λόγω αμφιβολιών ως προς την υπόθεση του βιασμού και ένοχος για τις δύο υποθέσεις απόπειρας βιασμού που τον βαραίνουν.

Η Εισαγγελέας στην αρχή της πρότασής της τόνισε ότι όλη η θεώρηση της πλευράς του Πέτρου Φιλιππίδη περί σκευωρίας σε βάρος του δεν είναι καθόλου πειστική, όπως δεν είναι πειστικό και το ότι ενώθηκαν όλοι αυτοί οι άνθρωποι για να καταγγείλουν τον συγκεκριμένο ηθοποιό και όχι κάποιον άλλο.

Τα ερωτήματα της Εισαγγελέως για την υπόθεση του βιασμού

Σύμφωνα με το NEWS 24/7 το σκεπτικό της για την πρώτη καταγγελία που στοιχειοθετούσε το αδίκημα του βιασμού κατ’ εξακολούθηση: «Αδυνατώ να καταλήξω στο τι ακριβώς συνέβη. Έχω αμφιβολίες. Μπορεί να συνέβησαν τα γεγονότα όπως τα λέει η καταγγέλουσα στο δικαστήριο, αλλά το δικαστήριο δεν μπορεί να καταδικάσει με αμφιβολίες. Οι διαφοροποιήσεις στις καταθεσεις της πρώτης καταγγέλλουσας δεν είναι λεπτομέρειες. Υπάρχουν αμφιβολίες για το τι ακριβώς συνέβη. Για τον κατ’ εξακολούθηση βιασμό θα προτείνω να τον κηρύξει αθώο».

Όπως ανέφερε εμφανίζονται διαφοροποιήσεις στις περιγραφές που έχει δώσει στις αρχές. Κατά την Εισαγγελέα, η πρώτη γυναίκα που κατηγόρησε τον Πέτρο Φιλιππίδη, «αρχικά κατήγγειλε μια πράξη πλημμεληματικη, δηλαδή προσβολή γενετήσιας αξιοπρέπειας, και στην Ανάκριση έναν βιασμό. Αν από την αρχή είχε πει αυτά που είπε στην συνέχεια, θα το δεχόμουν» επεσήμανε.

«Η καταγγέλουσα σε τρία διαφορετικά όργανα κατέθεσε διαφορετική αποτύπωση των γεγονότων. Άλλα στο ΣΕΗ, αλλά στον εισαγγελέα, αλλά στην ανάκριση. Γιατί δεν είπε στον εισαγγελέα όσα είπε στον ανακριτή; Η καταγγέλλουσα προσήλθε στον εισαγγελέα για να καταγγείλει όσα υπέστη, όχι να τα χαρακτηρίσει νομικά. Το τόσο σοβαρό γεγονός το καταθέτει πρώτη φορά στην ανακρίτρια. Αν το είχε καταθέσει στον εισαγγελλέα, θα είχα διαφορετική τοποθέτηση, δεχόμενη ότι στο ΣΕΗ ήθελε να καταγράψει μια καταγγελία. Ανακάλυπτε όμως κάτι νέο σε κάθε επόμενο στάδιο», εξήγησε τονίζοντας ότι αυτές οι διαφοροποιήσεις ήταν που της προκάλεσαν ερωτήματα.

Η δεύτερη καταγγέλουσα είναι «αξιόπιστη μάρτυρας» κατά την Εισαγγελέα

Σε ό,τι αφορά τη δεύτερη καταγγέλουσα η Εισαγγελέας τόνισε ότι είναι αξιόπιστη μάρτυρας. «Η δεύτερη καταγγέλουσα ήταν πολύ χαρούμενη που θα συνεργάζονταν με ένα μεγάλο καλλιτέχνη. Ο κατηγορούμενος την οδήγησε ένα άδειο θέατρο και στην συνέχεια επιχείρησε να τη βιάσει. Εκείνη προσπάθησε να τον αποφύγει, έκανε μια προσχηματική συνομιλία με τη μητέρα της, την οποία αντιλήφθηκε ο κατηγορούμενος και συνέχισε. Η πράξη του δεν ολοκληρώθηκε όχι επειδή με δίκη του βούληση τη σταμάτησε, αλλά γιατί όπως κατέθεσε η καταγγέλλουσα “ξενέρωσε”», εξήγησε και τόνισε ότι ο ισχυρισμός του κατηγορουμένου ότι τον εκδικείται γιατί δεν πήρε τον ρόλο, δεν ευσταθεί.

«Αν ήταν συναινετικό αυτό που έγινε γιατί δεν πήρε το ρόλο; Γιατί στη συνέχεια δε συνεργάστηκαν ποτέ; Γιατί δεν έπαιξε στις δυο σειρές του Mega;», αναρωτήθηκε.

Η πρόταση ενοχής για τη δεύτερη απόπειρα βιασμού

Όσο για την τρίτη καταγγέλουσα για την απόπειρα βιασμού της μέσα στο αυτοκίνητο του κατηγορουμένου το 2014 η Εισαγγελέας τόνισε πως «Η πράξη τελέστηκε».

«Η καταγγέλουσα κατά την κατάθεση της είχε πάθει κρίση εκείνη τη στιγμή. Έκανε σαν αγρίμι και προσπαθούσε να αποτρέψει τον κατηγορούμενο από το εγκληματικό σχέδιο του, που ήταν να του κάνει πεολειχία. Μέσα στον πανικό της της είχε μείνει η εντύπωση πως ήταν κλειδωμένη η πόρτα. “Είναι εκείνη η στιγμή που λες, πως δεν το έκανα! Γιατί δεν δοκίμασα να ανοίξω; Και τα βάζεις με τον εαυτό σου” μάς κατέθεσε εδώ στο δικαστήριο. Η θέση του κατηγορουμένου απέναντι στην κατηγορία είναι πως υπήρχε ερωτική διάθεση. Αν έγινε συναινετικά γιατί δεν τον αναζήτησε αργότερα; Γιατί δεν επιδιώκει να τον συναντήσει ξανά; Έγινε λόγος για το ημερολόγιο της. Πως είναι δυνατόν είπε η υπεράσπιση για αυτό που της συνέβη να μη γράψει κάτι; Και γιατί να γράψει; Γιατί να καταγράψει κάτι φρικτό που της συνέβη. Οι σελίδες εκείνες τις ημέρες είναι κενές. Είναι ενδεικτικό κι αυτό», ανέφερε, σύμφωνα με το ρεπορτάζ του NEWS24/7.

Σύμφωνα με πληροφορίες πριν ολοκληρώσει την πρόταση της η εισαγγελέας μίλησε για το «Σύνδρομο του εξουσιαστή» που διέκρινε τον κατηγορούμενο. Τόνισε την εξουσιομανία του και την δύναμή του στον χώρο, περιέγραψε έναν άνθρωπο που δεν δεχόταν τα «όχι» των καταγγελουσσών, που ένιωθε κυρίαρχος και παντοδύναμος καταρρίπτοντας το επιχείρημά του ότι δεν είχε λόγο να βιάσει.

«Καταχράστηκε την ισχυρή του θέση, ο κατηγορούμενος ενεργώντας με έπαρση, έχοντας εξουσιαστική συμπεριφορά, συμπεριφερόταν σαν κακομαθημένο παιδί που δεν μπορούσε να ακούσει όχι. Και όταν άκουγε το όχι γινόταν αγρίμι. Το όχι το άκουγε σαν ναι. Δεν μπορούσε να δεχθεί ότι νέες ηθοποιοί του λένε όχι. Είχε το σύνδρομο του εξουσιαστή, ο μάρτυρας Μπιμπίλας κατέθεσε για τον αυτοκράτορα Φιλιππίδη. Βρισκόταν στο απόγειο της καριέρας του νόμιζε μπορούσε να έχει ό,τι ήθελε, όποια ήθελε. Μας είπε δεν είχε λόγο να βιάσει, αναρωτιέμαι χρειάζεται λόγος; Ο βιαστής σκέφτεται έχω το δικαίωμα να κυριαρχώ επί του άλλο ατόμου», ανέφερε η Εισαγγελέας.

Με την έναρξη της αγόρευσής της είχε απαντήσει σε όλα όσα αντιτείνει ο κατηγορούμενος για όσα του καταλογίζονται. Ανάμεσά τους κι αυτό το «Γιατί τώρα» που μπορεί να έχεις ακούσει ξανά και ξανά. «Γιατί τώρα ένιωσαν έτοιμες. Γιατί τώρα ένιωσαν δυνατές», είπε μεταξύ άλλων.

Η δίκη του Πέτρου Φιλιππίδη διακόπηκε για να συνεχιστεί στις 19 Ιανουαρίου με τις αγορεύσεις των συνηγόρων.

Το Twitter αντιδρά στην πρόταση της Εισαγγελέως

Το ελληνικό #MeToo ξεκίνησε στην Ελλάδα χρόνια αφού έκανε την εμφάνισή του στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού. Ήταν η καταγγελία της Σοφίας Μπεκατώρου που λειτούργησε ως έναυσμα για να ανοίξουν ακόμα περισσότερα στόματα. Στον καλλιτεχνικό χώρο πέρασε το 2021 μετά την καταγγελία της Ζέτας Δούκα για την κακοποιητική συμπεριφορά σε βάρος της κατά τη διάρκεια της συνεργασίας της με τον Γιώργο Κιμούλη. Η σκυτάλη δόθηκε σε άλλα πρόσωπα και το Σωματείο Ελλήνων Ηθοποιών σύστησε το Πειθαρχικό του όργανο που δεχόταν καταγγελίες από μέλη του για άλλα μέλη. Κάποια στιγμή οι πολύκροτες υποθέσεις που αφορούσαν τον Δημήτρη Λιγνάδη και τον Πέτρο Φιλιππίδη ήρθαν στο φως της δημοσιότητας. Οι δίκες τους ξεκίνησαν με ένα μήνα διαφορά και η πρώτη ολοκληρώθηκε (σε πρώτο βαθμό) πολύ νωρίτερα.

Το γεγονός ότι ο Δημήτρης Λιγνάδης καταδικάστηκε για δύο βιασμούς ανηλίκων αλλά αφέθηκε ένοχος, έφερε αυθόρμητα αντιδράσεις και έγινε σύνθημα που αναρτήθηκε σε παραστάσεις και καλλιτεχνικά δρώμενα όλο το καλοκαίρι.

Τώρα τις δικές τις αντιδράσεις φέρνει η εισαγγελική πρόταση για τον Πέτρο Φιλιππίδη, η οποία προτείνει στο δικαστήριο να τον κρίνει ένοχο μεν για τις δύο απόπειρες βιασμών αλλά αθώο λόγω αμφιβολιών για την κατηγορία του βιασμού κατ’ εξακολούθηση που είναι κι αυτή με τη μεγαλύτερη βαρύτητα, ως προς το σκέλος της ποινής του. Το κοινό που παρακολουθεί την εκδίκαση της υπόθεσης νιώθει ότι η Δικαιοσύνη δεν στάθηκε στο πλευρό των θυμάτων. Νιώθει ότι η Δικαιοσύνη δεν υποστήριξε αυτό το «μιλήστε» που πλανάται επί δύο χρόνια στον αέρα, όπως τουλάχιστον εκφράστηκε μέσα από το Twitter. Το «μιλήστε» τελικά δεν οδηγεί στην κάθαρση, ούτε στη δικαίωση, είναι σαν να λέει η ελληνική δικαιοσύνη. Τα παρακάτω tweets είναι ενδεικτικά.