10 τολμηρές φωτογραφίες από τη Μύκονο των 70s θα σε πείσουν να δεις το “Super Paradise”
- 12 ΜΑΡ 2025
Θυμάμαι ακόμη την πρώτη φορά που πήγα στην Μύκονο. Πριν 20 χρόνια. Πάρα πολύ νέα, πάρα πολύ ανέμελη, πάρα πολύ αποφασισμένη να πάω σε όλα τα πάρτι και να κοιμηθώ ελάχιστα. Η Μύκονος ήταν τότε για τους περισσότερους νέους ένα μυθικό νησί, ένας παράδεισος μιας Ελλάδας που είχε αισιοδοξία και όρεξη για χαρά. Έχω πάει 4-5 φορές στη Μύκονο έκτοτε (πάρα πολλές βίλες βγήκαν στο σφυρί από τότε). Και τίποτα δεν θυμίζει πλέον το νησί της «επαγγελίας». Ένα σύμβολο ελευθεριότητας μετατράπηκε σε τόπο των προνομιούχων.
Πολύχρωμο, φωτεινό, τολμηρό και γεμάτο ζωηρές αφηγήσεις και αρχειακό υλικό, το ντοκιμαντέρ του Στηβ Κρικρή μας προσκαλεί σε ένα party που δεν τελείωσε ποτέ: στον Παράδεισο της Μυκόνου (πριν γίνει διεθνές αναγνωρισμένο brand).
Το SUPER PARADISE μας μεταφέρει από τη μεταπολεμική, φτωχή Μύκονο στις ανέμελες ημέρες της δεκαετίας του ’70 και το σήμερα. Όλες οι ετερόκλητες πλευρές του νησιού μέσα από μοναδικές διηγήσεις ανθρώπων κάθε ηλικίας – ντόπιων, ξένων, διανοούμενων, καλλιτεχνών, αγροτών, επιχειρηματιών – που προσφέρουν μια μοναδική οπτική στη μυκονιάτικη εμπειρία και αποκαλύπτουν το παρασκήνιο ενός σύνθετου και συναρπαστικού νησιού.
Τα τελευταία 70 χρόνια, η Μύκονος έχει υποστεί ριζικές αλλαγές. Ένα φθηνό νησί που έγινε πανάκριβο. Ένας άγνωστος προορισμός, που έγινε παγκόσμιος τόπος έλξης. Στα τέλη της δεκαετίας του ‘40, δεν υπήρχε ούτε ηλεκτρικό ρεύμα και μετά βίας, ένας ντόπιος είχε μεταφέρει στη Χώρα γεννήτρια που λειτουργούσε κάθε βράδυ από τις 7 έως τις 9.
O Αριστοτέλης Ωνάσης (κατασκεύασε το πρώτο αεροδρόμιο στο νησί) και ο Σταύρος Νιάρχος άρχισαν να φτάνουν στη Μύκονο τη δεκαετία του ’50 με τα προσωπικά τους τζετ.
Γιατί ο Στηβ Κρικρής αποφάσισε να βρει αρχειακό υλικό για τη Μύκονο;
«Είχα την τύχη να επισκεφθώ τη Μύκονο για πρώτη φορά το 1979 και πέρασα εκεί τα επόμενα 6 καλοκαίρια. Αυτά τα ταξίδια σημάδεψαν τη ζωή μου. Ήταν σε αυτό το μικροσκοπικό νησί που αποφάσισα να γίνω σκηνοθέτης, καθοδηγούμενος και εμπνευσμένος από μια συναρπαστική ομάδα ανθρώπων που με βοήθησαν να πραγματοποιήσω το όνειρό μου. Οι νέοι που γνώρισα τότε ήταν πρωτοπόροι· ενσάρκωναν την εποχή της δεκαετίας του 1970. Και, μέσα από ένα περίεργο παιχνίδι της μοίρας, 45 χρόνια αργότερα, κάποιοι από αυτούς είναι οι βασικοί χαρακτήρες της ταινίας μας».
Τα χρόνια της «αθωότητας»
«Αυτοί οι άνθρωποι δεν ήταν απλοί μάρτυρες των ριζικών μεταμορφώσεων που καθόρισαν τη Μύκονο τα τελευταία εβδομήντα χρόνια. Πολλοί από αυτούς υπήρξαν ενεργοί συμμετέχοντες, διαδραματίζοντας σημαντικό ρόλο στην ανάπτυξη – και τη μετέπειτα υπερανάπτυξη – αυτού του μικρού νησιού. Έτσι, σε ένα βαθύτερο επίπεδο, το SUPER PARADISE δεν περιορίζεται απλώς στην καταγραφή μοναδικών προσωπικοτήτων· εξετάζει όχι μόνο τα προσωπικά συμφέροντα, αλλά και τους κοινωνικοπολιτικούς και οικονομικούς παράγοντες που διαμόρφωσαν την ιστορία του νησιού».
«Η ταινία είναι ένα καθηλωτικό, συναισθηματικό ταξίδι, που μεταφέρει τους θεατές από την ακραία φτώχεια της μεταπολεμικής Μυκόνου στη δεκαετία του 1970 – μια εποχή απόλυτης ελευθερίας και αχαλίνωτης ηδονής – μέχρι τη σκληρή πραγματικότητα που χαρακτηρίζει το νησί σήμερα. Ο στόχος δεν είναι απλώς να περιγράψουμε τι συνέβη στη Μύκονο στο παρελθόν και τι συμβαίνει τώρα, αλλά να αξιοποιήσω κάθε κινηματογραφικό μέσο στη διάθεσή μου για να δημιουργήσω μια συναισθηματική σύνδεση με τον θεατή, να μεταδώσω τι σήμαινε και σημαίνει να κατακλύζεσαι από την ωμή ομορφιά και να αγγίζεσαι από το θείο φως».
Ποιος είναι ο Στηβ Κρικρής;
O σκηνοθέτης του The Waiter, της πρώτης ελληνικής ταινίας που μπήκε στο Netflix. Ο σκηνοθέτης, σεναριογράφος και παραγωγός Στηβ Κρικρής σπούδασε κινηματογράφο στο San Francisco Art Institute SFAI. Έχει εργαστεί στη Νέα Υόρκη, στην παραγωγή ταινιών, κυρίως σε τηλεοπτικές διαφημίσεις. Έχει σκηνοθετήσει πάνω από 500 τηλεοπτικές διαφημίσεις.
Το ντοκιμαντέρ θα κάνει παγκόσμια πρεμιέρα την Τετάρτη 12 Μαρτίου 2025 στο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης (Αίθουσα Τζον Κασσαβέτης, Αποθήκη 1 | Ώρα 21:00). Και θα το δούμε στις αίθουσες τον Σεπτέμβριο.