5 θεατρικές παραστάσεις βασισμένες σε υπέροχα μυθιστορήματα
- 11 ΦΕΒ 2024
Είσαι πλέον σε εκείνη τη φάση της ζωής σου που δεν έχεις την πολυτέλεια του χρόνου να διαβάζεις τα αγαπημένα σου βιβλία, να χάνεσαι με τις ώρες στις σελίδες τους και να μην τα αφήνεις από τα χέρια σου μέχρι να φτάσεις στην τελευταία τους λέξη. Τι θα έλεγες να δεις μερικά υπέροχα βιβλία να δραματοποιούνται μπροστά σου; Το θέατρο συναντά τον μαγικό κόσμο της λογοτεχνίας συχνά πυκνά κι αυτή την εβδομάδα στις προτάσεις μας θα βρεις 5 θεατρικές παραστάσεις, βασισμένες σε μυθιστορήματα για να διαλέξεις ποια θα μπει στην ατζέντα σου για τις επόμενες μέρες.
5 θεατρικές παραστάσεις βασισμένες σε μυθιστορήματα της κλασικής αλλά και της σύγχρονης λογοτεχνίας θα δεις παρακάτω. Βιβλία που δραματοποιήθηκαν και έγιναν θεάματα που σίγουρα θα σε συγκινήσουν. Από μυστηριώδη, ψυχολογικά θρίλερ, διηγήματα για τον πατριαρχικό κόσμο στον οποίο ζούμε, μέχρι μυθιστορήματα για τα μεγάλα ηθικά διλήμματα του ανθρώπου, όλα ζωντανεύουν φέτος στη σκηνή.
O ταλαντούχος κύριος Ρίπλεϊ
Το διάσημο ψυχολογικό θρίλερ της Πατρίσια Χάισμιθ, Ο Ταλαντούχος Κύριος Ρίπλεϊ, ανεβαίνει σε θεατρική μεταφορά και σκηνοθεσία Πέτρου Ζούλια, στο Θέατρο Ιλίσια – Βολανάκης. Υπό την σκηνοθετική καθοδήγηση του Πέτρου Ζούλια, τον κεντρικό ρόλο τουΤομ Ρίπλεϊ αναλαμβάνει ο Μιχάλης Συριόπουλος.
Ως Ντίκι Γκρίνλιφ εμφανίζεται ο Μιχαήλ Ταμπακάκης. Τον ρόλο του Φρέντι Μάιλς αναλαμβάνει ο Ιωάννης Αθανασόπουλος και της Μάρτζι Σέργουντ, η Ήβη Νικολαΐδου. Το σκηνικό υπογράφει η Άννα Ζούλια, τα κοστούμια ο Νίκος Αποστολόπουλος, τη μουσική επιμέλεια και τον ηχητικό σχεδιασμό της παράστασης ο Γεράσιμος Ευαγγελάτος, ενώ τους φωτισμούς υπογράφει η Μελίνα Μάσχα.
Η Αμερικανίδα συγγραφέας, πρωτοδημιουργεί τον μυστηριώδη αριβίστα ήρωά της το 1955, με μεγάλη επιτυχία. Έκτοτε, ακολουθεί σειρά μυθιστορημάτων της, ως το 1990, με κεντρικό πρόσωπο τον δαιμονικό κύριο Ρίπλεϊ. Έναν σύγχρονο, ιδιαίτερο χαρακτήρα, που φτάνει συχνά στο έγκλημα και την απάτη, με κίνητρο την οικονομική και κοινωνική του καταξίωση. Το ταλέντο του νεαρού Ρίπλεϊ είναι η διπλοπροσωπία. Ο Τομ Ρίπλεϊ, σαν ένας καλός ηθοποιός, ξέρει να υποδύεται το ρόλο ενός άλλου και να κλέβει την ταυτότητά του. Πλαστογράφος, αμοραλιστής και με διχασμένη προσωπικότητα, παίζει το παιχνίδι θύτη-θύματος με τρομερή γοητεία και σαγηνευτική ικανότητα.
Τόπος: Θέατρο Ιλίσια – Βολανάκης
Ημέρες και ώρες παραστάσεων: Κάθε Τετάρτη στις 19.00, Πέμπτη στις 20.00, Παρασκευή στις 21.00, Σάββατο στις 18.00 και 21.00 και Κυριακή στις 18.00.
Εισιτήρια εδώ.
Ο άντρας μου
Στα διηγήματά της με τον τίτλο Ο άντρας μου, η Ρουμένα Μπουζάροφκσα (γεννήθηκε στη Βόρεια Μακεδονία το 1981), δημιούργησε την προσδοκία ότι θα μιλήσει για το ανδρικό φύλο.
Όμως τα κείμενά της, μιλούν κυρίως για γυναίκες: για συζύγους, ερωμένες, φίλες, κόρες, μάνες. Μήπως, μιλώντας για τις γυναίκες καταλαβαίνει κανείς καλύτερα τους άντρες; Μήπως είναι αδύνατον να μιλήσεις για το ένα φύλο, αγνοώντας το άλλο;
Τα διηγήματα της Μπουζάροφσκα, που η Μαρία Μαγκανάρη σκηνοθετεί στη θεατρική τους μεταφορά, που προέκυψε από τη δική της δραματουργική επεξεργασία, περιγράφουν την ανθρώπινη κατάσταση με όρους πατριαρχίας.
Χαρτογραφούν με χιούμορ και σκληρότητα τις δυναμικές των σχέσεων εντός του ζευγαριού και της οικογένειας, μέσα σε μια σύγχρονη, πατριαρχική βαλκανική κοινωνία- που μοιάζει πολύ με τη δική μας. Αποκαλύπτουν τόσο την πλάνη μας περί γυναικείας απελευθέρωσης, όσο και τ’ αδιέξοδα των ανδρών: και τα 2 φύλα ασφυκτιούν μέσα από την παγίδα των παραδοσιακών ρόλων.
«Δεν είμαι του πατρός μου,
δεν είμαι τους αντρός μου,
θέλω να’μαι ο εαυτός μου»
Τα παραπάνω έλεγαν οι ελληνίδες φεμινίστριες των δεκαετιών 1970 και ’80. Αυτόν τον γυναικείο εαυτό αναζητούν οι ηρωίδες της Μπουζάροφσκα, όλες τους παντρεμένες και δυστυχείς- θυμωμένες το λιγότερο. Η βασική τους ταυτότητα (σύζυγοι και μητέρες), είναι η μοίρα που βαραίνει στην πλάτη τους: άλλοτε γίνεται τραγωδία κι άλλοτε εξωφρενική κωμωδία.
Παίζουν: Μαρία Σκουλά, Aμαλία Καβάλη, Μαρία Μαγκανάρη
Τόπος: Θησείον, Ένα θέατρο για τις τέχνες
Ημέρες και ώρες παραστάσεων: Κάθε Πέμπτη, Παρασκευή και Σάββατο στις 21.00 και Κυριακή στις 18.00.
Εισιτήρια εδώ.
Έγκλημα και τιμωρία
Η παράσταση που σκηνοθετεί ο Δημήτρης Τάρλοου είναι η διασκευή του ογκώδους μυθιστορήματος του Φιόντορ Ντοστογιέφσκι Έγκλημα και Τιμωρία, που ακολουθεί την ιστορία του Ρασκόλνικοφ, ενός φοιτητή που πιστεύει πως η διανοητική και ψυχική ανωτερότητα νομιμοποιεί το άτομο να διαπράττει εγκλήματα για το καλό της ανθρωπότητας.
Έτσι, προβαίνει στον φόνο μιας γριάς τοκογλύφου, σε μια πράξη «αλτρουισμού», που θα απαλλάξει την κοινωνία από ένα άπληστο και κακόβουλο άτομο. Παρά την πεποίθησή του ότι τέτοια κίνητρα βρίσκονται υπεράνω του νόμου, ο ήρωας χάνεται σε έναν λαβύρινθο τύψεων, εσωτερικών συγκρούσεων και ψυχικών οδυνών, που συνιστούν την πραγματική τιμωρία του.
Η μεταμέλεια έρχεται έπειτα από μια δαιδαλώδη διαδρομή και η λύτρωση μέσα από τη μορφή μιας νεαρής πόρνης, της Σόνια. Πλάι σε κείνον, τη δική τους πορεία διαγράφουν και τα υπόλοιπα πρόσωπα του έργου, ο αστυνομικός ανακριτής Πορφύριος Πετρόβιτς, η μητέρα και η αδερφή του Ρασκόλνικοφ, ο Σβιντριγκάιλοφ, ο Ραζουμίχιν.
Παίζουν οι ηθοποιοί: Προμηθέας Αλειφερόπουλος, Στέλλα Βογιατζάκη, Δημήτρης Ήμελλος/ Κώστας Φιλίππογλου (διπλή διανομή), Αλέξανδρος Μαυρόπουλος, Δημήτρης Μπίτος, Μαριάννα Πουρέγκα/ Φαίδρα Αγγελάκη (διπλή διανομή), Σοφία Σεϊρλή.
Μουσικός επί σκηνής: Τάσος Μισυρλής
Τόπος: Θέατρο Πορεία
Ημέρες και ώρες παραστάσεων: Κάθε Τετάρτη στις 19.00, Πέμπτη και Παρασκευή στις 20.30, Σάββατο στις 18.00 και 21.15, Κυριακή στις 17.00.
Εισιτήρια εδώ.
Μαντάμ Μποβαρί
Η Μαντάμ Μποβαρί του Γκυστάβ Φλομπέρ, σε διασκευή της Έλσας Ανδριανού και σκηνοθεσία της Λίλλυς Μελεμέ παρουσιάζεται στο Θέατρο Αποθήκη, με την Πέγκυ Τρικαλιώτη να ζωντανεύει επί σκηνής την ιστορία της Έμμας, μιας νέας κοπέλας από την επαρχία, που ονειρεύεται διακαώς την απόδραση της από την μίζερη καθημερινότητα που την περιτριγυρίζει, αναζητώντας τις έντονες συγκινήσεις και τις συναισθηματική εξάρσεις που περιγράφονται στα ρομαντικά μυθιστορήματα που διαβάζει. Ο γάμος της με τον Σαρλ Μποβαρί, έναν αφοσιωμένο και χαμηλών τόνων επαρχιακό γιατρό που την αγαπά πραγματικά, σύντομα αποδεικνύεται κάθε άλλο παρά ιδανικός, βυθίζοντας την Εμμα ακόμα περισσότερο στην πλήξη και την απόγνωση.
Παγιδευμένη σ’ ένα μικροαστικό και μίζερο περιβάλλον, γεμάτο συντηρητικές προκαταλήψεις, απομονωμένη σ έναν κόσμο φτιαγμένο από άντρες για άντρες, η Εμμα αρνείται να υποταχθεί και να επαληθεύσει τον διακοσμητικό ρόλο που έχουν προδιαγράψει οι άλλοι γι΄ αυτήν και αναζητά καταφύγιο στις χίμαιρές της.
Ανικανοποίητη από την άνυδρη πραγματικότητα που την περιβάλλει, δημιουργεί έναν φανταστικό, εξιδανικευμένο κόσμο γεμάτο πάθη και ηδονές τις οποίες αναζητά λυσσαλέα, σχεδόν εμμονικά. Η ανάγκη της για ανεξαρτησία και αυτό πραγμάτωση την οδηγεί σε μια σειρά τραγικών λαθών, σ έναν δραματικό κατήφορο δίχως τέλος.
«Η Μαντάμ Μποβαρί είμαι εγώ!» είχε δηλώσει με παρρησία ο Φλομπέρ όταν κατηγορήθηκε για προσβολή της θρησκείας και των δημοσίων ηθών, προκειμένου να υπερασπιστεί το έργο του που προκάλεσε θύελλα αντιδράσεων στην εποχή του. Το αριστούργημα ωστόσο του Γάλλου συγγραφέα, εξακολουθεί ακόμη και σήμερα να αποτελεί ένα ρηξικελευθο κείμενο που ακροβατεί ανάμεσα στην ποίηση και τον ωμό ρεαλισμό και απογυμνώνει τα πατριαρχικά γρανάζια της φαινομενικά αψεγάδιαστης και καθωσπρέπει κοινωνίας.
Παίζουν: Πέγκυ Τρικαλιώτη, Κώστας Βασαρδάνης, Ανδρέας Νάτσιος, Πάρης Θωμόπουλος, Γιάννης Εγγλέζος.
Τόπος: Θέατρο Αποθήκη
Ημέρες και ώρες παραστάσεων: Κάθε Παρασκευή στις 21.00, Σάββατο στις 17.30 και Κυριακή στις 21.00.
Εισιτήρια εδώ.
Ο θάνατος του Ιβάν Ίλιτς
Η θεατρική διασκευή της νουβέλας του Λέο Τολστόι, Ο θάνατος του Ιβάν Ίλιτς, που υπογράφει η σκηνοθέτης της παράστασης, Κωνσταντίνα Νικολαΐδη, ανεβαίνει για 5η χρονια΄στο θέατρο Αλκμήνη.
Οι ηθοποιοί Θανάσης Κουρλαμπάς και Γιώργος Γαλίτης, ξετυλίγουν όλη την υποκριτική τους γκάμα επί σκηνής, τόσο σε κωμικό όσο και σε δραματικό επίπεδο, ενσαρκώνοντας όλους τους ρόλους της νουβέλας, σ’ ένα θεατρικό παιχνίδι, το οποίο θα σε κρατήσει σε εγρήγορση σε όλη την παράσταση.
Ο ευκατάστατος δικαστής Ιβάν Ιλίτς, αρρωσταίνει βαριά. Η αρρώστια κι ο επικείμενος θάνατός του, εκμηδενίζουν όλη την προηγούμενη ζωή του. Επιτυχίες, ανούσιες συναναστροφές, εξουσία, κύρος και χρήμα στέκουν αδύναμα μπροστά στο τέλος. Ολόκληρη η ύπαρξη του Ιβάν Ιλίτς σείεται συθέμελα γιατί, όσο κι αν προσπαθεί να αποδεχτεί το συμπέρασμα ότι «ο Γάιος είναι άνθρωπος, οι άνθρωποι είναι θνητοί, άρα και ο Γάιος είναι θνητός» που διδάχτηκε κατά την περίοδο των φοιτητικών του χρόνων, το εγώ του τον κρατάει γερά δέσμιό του. Ο Γάιος ναι. Αυτός όμως όχι! Αυτός μπορεί να ξεγελάσει τον Θάνατο!
Τόπος: Θέατρο Αλκμήνη
Ημέρες και ώρες παραστάσεων: Κάθε Δευτέρα στις 19.00 και Παρασκευή στις 18.00.
Εισιτήρια εδώ.