ΘΕΑΤΡΟ

Από τη Σωτηρία Μπέλλου ως τη Ρόζαλιντ Φράνκλιν: Οι βιογραφικές παραστάσεις που αξίζει να δεις

Σπύρος Περδίου

Η θεατρική σεζόν είναι σίγουρα πλούσια. Επιτυχημένα έργα που παίζονται σε επανάληψη, μιούζικαλ που έρχονται να μας παρασύρουν στη χαρούμενη πλευρά της ζωής, κλασικά έργα αλλά και σύγχρονα δημιουργήματα της ελληνικής δραματουργίας, οι θεατρικές παραστάσεις που προσφέρονται για θέαση φέτος, πραγματικά καλύπτουν όλες τις αναζητήσεις σου. Ανάμεσα τους θα βρεις και βιογραφικές θεατρικές παραστάσεις που θα σου συστήσουν υπαρκτά πρόσωπα της ιστορίας της Ελλάδας και του κόσμου, αλλιώς.

Οι βιογραφικές θεατρικές παραστάσεις αυτή τη σεζόν θα σου συστήσουν από ρεμπέτες μέχρι επιστήμονες και βασιλείς. Μέσα από αυτές τις δουλειές θα κάνεις μία ξεχωριστή βιωματική βόλτα στην ιστορία τους, θα ταυτιστείς μαζί τους και θα γνωρίσεις αυτές τις ιστορικές προσωπικότητες καλύτερα.

Οι βιογραφικές θεατρικές παραστάσεις που αξίζει να δεις: Amalia Melancholia

Στη σκηνή Ωμέγα του Δημοτικού θεάτρου Πειραία επέστεψε από τις 25 Νοεμβρίου η παράσταση της Ζωής Χατζηαντωνίου για τη βασιλισσα Αμαλία, που στιγματίστηκε για την ατεκνία της αλλά χάρισε στην Αθήνα ένα υπέροχο «παιδί» της, τον Εθνικό Κήπο.

Αν ήταν φυτό, θα της έδιναν το όνομα Amalia melancholia. Η ίδια ευχήθηκε να της δώσει η ιστορία τον τίτλο της βασίλισσας των φοινίκων.

Η παράσταση βασίζεται στις 887 επιστολές της βασίλισσας Αμαλίας προς τον πατέρα της, σε μαρτυρίες που βρίσκονται διάσπαρτες στην εκτεταμένη βιβλιογραφία και στα απόρρητα έγγραφα των γιατρών που ασχολήθηκαν με την περίπτωσή της. Οι επιστολές μοιάζουν περισσότερο με προσωπικό ημερολόγιο, βρίσκονται στα κρατικά αρχεία της πόλης του Ολδεμβούργου και διαβάζονται σαν απολαυστικό μυθιστόρημα ενηλικίωσης.

Μια κόρη απευθύνεται στον πατέρα της, μοιράζεται μαζί του τις αγωνίες, τις χαρές, τις ελπίδες και τις απογοητεύσεις της. Του μιλάει για τις δυσκολίες προσαρμογής, το πολιτικό κλίμα, τη λαχτάρα για τη γέννηση ενός παιδιού, την αφοσίωση στον Όθωνα, το πάθος με τον μαγικό κόσμο των φυτών και των ζώων και, φυσικά, τη δημιουργία του Κήπου.

Βλέπουμε την άγουρη, ενθουσιώδη, ρομαντική Αμαλία των δεκαοκτώ χρόνων να μεταμορφώνεται στην ενήλικη, επίμονη και πολιτικοποιημένη γυναίκα που αγάπησε την Ελλάδα αλλά η Ελλάδα δεν την αγάπησε ποτέ. Δεν απέδωσε τους αναμενόμενους καρπούς. Φύτευε δέντρα για τους ανθρώπους που θα ζούσαν διακόσια, τριακόσια χρόνια μετά. Αυτό, ωστόσο, δεν ήταν αρκετό.

Την Αμαλία ερμηνεύει η Έμιλυ Κολιανδρή.

Ημέρες και ώρες παραστάσεων: Τετάρτη: 20.00, Πέμπτη: 20.30, Παρασκευή: 20.30, Σάββατο: 20.00, Κυριακή: 20.00.

Εισιτήρια εδώ.

Η Απολόγια της Μαρί Κιουρί

βιογραφικές θεατρικές παραστάσεις

Η παράσταση Η Απολογία της Μαρί Κιουρί σε κείμενο της Ευσταθίας και σκηνοθεσία και δραματουργική επεξεργασία της Κίρκης Καραλή, παρουσιάζεται για 4η θεατρική σεζόν, στο θέατρο Αποθήκη. Στο ρόλο της Μαρί Κιουρί, η Πέγκυ Τρικαλιώτη, που βραβεύτηκε δύο φορές για την ερμηνεία της. Μαζί της, η ηθοποιός Ιζαμπέλλα Μπαλτσαβιά και ο χορευτής Κωνσταντίνος Παπανικολάου.

Πρόκειται για μία παράσταση μέσα από την οποία γνωρίζουμε τη σημαντική γυναίκα της παγκόσμιας ιστορίας από τα παιδικά της χρόνια μέχρι την εποχή των ανακαλύψεων, της αναγνώρισης και της επίκρισης.

Ένα ερωτικό σκάνδαλο, στο Παρίσι του 1911, γίνεται αφορμή για να κινδυνέψει μια επιστήμονας, να μην πάρει ένα Νόμπελ. Πρωταγωνιστές σ’ αυτό το σκάνδαλο, η Μαρί Κιουρί και ο Πωλ Λανζεβάν, επίσης επιστήμονας, παλιός μαθητής του άντρα της, Πιέρ Κιουρί, και παντρεμένος. Ο γαλλικός Τύπος αποσιώπησε τη δεύτερη απονομή του Νόμπελ Χημείας στην επιστήμονα και η γαλλική κοινωνία την κατέκρινε ξεχνώντας την μεγαλειώδη προσφορά της.

Αυτό το πραγματικό γεγονός, γίνεται εφαλτήριο για μια παράσταση που διαδραματίζεται σε μια δικαστική αίθουσα. Εκεί διεξάγεται η φανταστική δίκη της Μαρί και της δίνεται η ευκαιρία για μια απολογία. Και η καλύτερη απολογία δεν είναι άλλη από τη διήγηση της ζωής της.

Το κείμενο της Ευσταθίας παίρνει ως αφορμή τη βιογραφία της Μαρί Κιουρί, που είναι γραμμένη από την κόρη της Εύα, συγκεντρώνοντας παράλληλα καταγεγραμμένες πληροφορίες της ιστορικής πραγματικότητας σε συνδυασμό με στοιχεία μυθοπλασίας, που αναδεικνύουν, με ευαισθησία, τις άγνωστες πτυχές μιας προσωπικότητας (ερευνήτριας, επαγγελματία, συζύγου, μητέρας, ερωμένης). Η ιστορία μιας γυναίκας, που ήδη, στις αρχές του περασμένου αιώνα, προσπάθησε να απαλλαγεί από τα στερεότυπα που η κοινωνία θέλησε για την ίδια.

Ημέρες και ώρες παραστάσεων: Σάββατο 18:00, Κυριακή 21:00, Δευτέρα:20:00, Τρίτη:21:00

Εισιτήρια εδώ.

Εγώ, ο Μάρκος Βαμβακάρης

Για 25 παραστάσεις στο θέατρο Στοά, επιστρέφει ο επιτυχημένος μονόλογος Εγώ, ο Μάρκος Βαμβακάρης με σκηνοθέτη και ερμηνευτή τον Θανάση Παπαγεωργίου. Ο μονόλος αυτός είχε παρουσιαστεί για πρώτη φορά το 2017 στη Στοα και έκτοτε έχουν δοθεί περίπου 250 παραστάσεις που παρακολούθησαν 25000 θεατές.

Ο μονόλογος Εγώ, ο Μάρκος Βαμβακάρης γράφτηκε από τη Νάση Τουμπακάρη και βασίστηκε στην αυτοβιογραφία του Μάρκου Βαμβακάρη της Αγγελικής Βέλλου-Κάϊλ που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Παπαζήση. Η σκηνογραφική και ενδυματολογική επιμέλεια ανήκει στη Λέα Κούση, μόνιμη συνεργάτιδα του Θεάτρου Στοά.

Ημέρες και ώρες παραστάσεων: Παρασκευή και Σάββατο στις 20.30 – Κυριακή στις 19.00.

Εισιτήρια εδώ.

Οι βιογραφικές θεατρικές παραστάσεις που αξίζει να δεις: Photograph 51

Η Ρόζαλιντ Φράνκλιν ήταν η ερευνήτρια που τον Μάιο του 1952 έγινε η πρωτη που αποτύπωσε σε μία φωτογραφια το ανθρώπινο DNA. Όλοι οι συνεργάτες της Ρόζαλιντ έγιναν διάσημοι, πήραν Νόμπελ, αποτελούν σήμερα σημεία αναφοράς στην επιστημονική έρευνα. Η Ρόζαλιντ όμως όχι. Ίσως γιατί δεν πρόλαβε. Ίσως γιατί η ίδια δεν ενδιαφέρθηκε ποτέ για τη δόξα. Ίσως επειδή ήταν γυναίκα.

Ένα έντονα πολιτικό μα και ταυτόχρονα ευαίσθητο έργο γύρω από την κοινωνική ευθύνη της σύγχρονης επιστήμης, γύρω από τον αγώνα μιας γυναίκας να βρει ισότιμη θέση σε μια ανδροκρατούμενη κοινότητα, γύρω από την αφοσίωση του επιστήμονα σε ένα ευρύτερο όραμα που μπορεί να δικαιολογήσει ακόμα και την αυτοθυσία του προς χάριν της κοινής προόδου, και εν τέλει γύρω από την αυθεντικότητα του χαρακτήρα και την αναζήτηση του νοήματος στη δημιουργία και στην προσφορά. Ένα ιστορικό πρόσωπο και μια αληθινή ιστορία προς σκέψη, ανάλυση και περαιτέρω συζήτηση.

To Photograph 51 παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα, σε σκηνοθεσία Τάκη Τζαμαργιά, με τη Λένα Δροσάκη στο ρόλο της Φράνκλιν, στο Υπόγειο του Θεάτρου Τέχνης Κάρολου Κουν από τη Δευτέρα 28 Νοεμβρίου.

Παίζουν: Λένα Δροσάκη, Αλέξανδρος Μπουρδούμης, Δημήτρης Πασσάς, Δημήτρης Μαγγίνας, Μάνος Στεφανάκης

Ημέρες και ώρες παραστάσεων: Κάθε Δευτέρα και Τρίτη στις 21:00

Εισιτήρια εδώ.

Οι βιογραφικές θεατρικές παραστάσεις που αξίζει να δεις: Σωτήρια με λένε

Μετά την κινηματογραφική Ευτυχία που τη σύστησε στο ευρύ κοινό, η Κάτια Γκουλιώνη αναμετριέται με μία άλλη σημαντική προσωπικότητα του ελληνικού τραγουδιού, τη Σωτηρία Μπέλου. Το έργο της Σοφίας Αδαμίδου, αποτελεί ένα αφήγημα με στιγμές και αναμνήσεις της ζωής της σπουδαίας γυναικείας μορφής του λαϊκού και ρεμπέτικου τραγουδιού και παρουσιάζεται στο θέατρο Μικρό Χορν σε σκηνοθεσία, διασκευή και δραματουργική επεξεργασία του Γιώργου Παπαγεωργίου.

«Βράδυ. Η Σωτηρία βρίσκεται στο νοσοκομείο λίγο πριν την εγχείρηση που θα της στερήσει τη φωνή. Η ζωή της θα περάσει σαν ταινία μπροστά από τα μάτια της. Οι δικοί της άνθρωποι, η οικογένειά της, ο άντρας της, τα πάθη της. Άνθρωποι που αγάπησε και την αγάπησαν κι άλλοι που την πίκραναν ή την στήριξαν όταν πρωτοξεκίνησε. Η Σοφία Βέμπο που χωρίς να το γνωρίζει τη μύησε στο τραγούδι, Ο Βασίλης Τσιτσάνης που της άνοιξε το δρόμο, ο Παπαϊωάννου που αγάπησε βαθιά. Φτάνει μέχρι τον Ανδριόπουλο και τον Σαββόπουλο που την έφεραν πιο κοντά στις νεότερες γενιές».

Αυτό το βράδυ η Σωτηρία θα «βουτήξει» σε μια ζωή που επηρεάστηκε σημαντικά από συνθήκες και γεγονότα μιας ολόκληρης εποχής.

Η παράσταση είναι αφιερωμένη στη μνήμη της Σοφίας Αδαμίδου και της Ντίνας Κώνστα.

Στο ρόλο της Σωτηρίας η Κάτια Γκουλιώνη. Στο ρόλο της νοσοκόμας η Ιωάννα Μονέδα.

Παίζουν οι μουσικοί: Αντώνης και Θοδωρής Ξηντάρης

Ημέρες και ώρες παραστάσεων: Τετάρτη:20:00, Πέμπτη, Παρασκευή, Σάββατο : 21:00, Κυριακή : 18:00.

Εισιτήρια εδώ.

Η μηχανή του Τούρινγκ

Τον Άλαν Τούρινγκ υποδύεται και φέτος στη σκηνή του Νέου Θέατρου Βασιλάκου ο Ορφέας Αυγουστίδης. Το έργο του Benoit Soles, Η μηχανή του Τούρινγκ που διασκεύασε και σκηνοθέτησε ο Οδυσσέας Παπασπηλιόπουλος είναι ένας συγκινητικός μονόλογος για τη ζωή και το τέλος του ανθρώπου που έσπασε τον κωδικό των ναζί κι άλλαξε την πορεία του δευτέρου Παγκοσμίου πολέμου.

Ο ρόλος του στην Ιστορία αλλά και η συμβολή του στην επιστήμη των υπολογιστών και της τεχνητής νοημοσύνης έμεινε κρυφός λόγω της ομοφυλοφιλίας του, της διαπόμπευσης και της αυτοκτονίας του μέχρι το 2013 που η βασίλισσα Ελισάβετ αναγνώρισε επίσημα τις υπηρεσίες του. Πάνω από όλα όμως ο Τούρινγκ είναι ο υπερασπιστής της ανθρώπινης φαντασίας και μοναδικότητας. Η απόδειξη πως η ανθρώπινη ψυχή είναι ικανή να ξεπερνάει κάθε όριο, κάθε κοινωνικό παρεμβατισμό, κάθε στερεότυπο, κάθε αναστολή.

Ημέρες και ώρες παραστάσεων: Πέμπτη (21.00), Παρασκευή (21.00), Σάββατο (21.00), Κυριακή (20.00).

Εισιτήρια εδώ.

Exit mobile version