Είδα τη Μαρία Ναυπλιώτου να παθαίνει άνοια και πλάνταξα στο κλάμα
- 14 ΔΕΚ 2024
Η Μαρία Ναυπλιώτου αξίζει όλα τα θεατρικά βραβεία που έχουμε και μάλλον πρέπει να εφεύρουμε κι άλλα για την περίπτωση της. Γιατί το λέω αυτό; Γιατί είδα το Ακρωτήρι και κουβαλάω αυτή τη σαρωτική ερμηνεία της μέρες. Με συνέθλιψε η γυναίκα, η μάνα, η σύζυγος, η καριερίστα που χάνει κάθε επαφή με την πραγματικότητα, χάνει τον εαυτό της και όλες τις ταυτότητες που την έκαναν άνθρωπο και ενδύεται αυτή της ασθενούς.
Η Μαρία Ναυπλιώτου σε σοκάρει ως Τζουλιάνα. Και μάλλον αυτός είναι ο λόγος που το θέατρο Ιλίσια ήταν κατάμεστο μια δύσκολη Τετάρτη. Το Ακρωτήρι, ένα οικογενειακό ψυχολογικό δράμα, παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα, είναι έργο που πολύ σημαντικού και βαθιά σπουδαίου θεατρικού συγγραφέα, του Sharr White, που έχει μελετήσει την περίπλοκη γυναικεία ψυχοσύνθεση ουσιαστικά. Στο θέατρο οι θεατές πηγαίνουν για να ακούσουν μια ιστορία και να δουν έναν χαρακτήρα να αποκτά σώμα, ψυχή, παρελθόν και παρόν ώστε να τους κάνει να νιώσουν κάτι.
Η υπόθεση του έργου
Το Ακρωτήρι παρουσιάζει την τραγωδία του να χάνει κανείς σταδιακά την συνείδησή του και την σκληρή μάχη που δίνει καθημερινά με τους πιο κοντινούς του ανθρώπους. Μιλάει τελικά για το πώς μπορεί κάνεις να επανεφεύρει τον εαυτό του. Είναι ένα έργο για τρομερά μυστικά, ταμπού και τραύματα. Είναι ένα προσεκτικά κατασκευασμένο παζλ από τα κομμάτια της ζωής μιας γυναίκας που έχασε το «φως» της.
Η καθηλωτική Μαρία Ναυπλιώτου είναι η 52χρονη Τζουλιάνα, μια επιστήμονας που καταρρέει ενώ δίνει μια διάλεξη σε ένα νευρολογικό συνέδριο, μια βιοφυσικός που μοιάζει με τον βασιλιά που απογυμνώνεται και χάνει τα πάντα στις ελληνικές τραγωδίες. Δεν μπορεί να δείξει ενσυναίσθηση στον εαυτό της. Και είναι επιθετική με όλους όσοι βρίσκονται γύρω της. Δημιουργεί μια ένταση που μοιάζει σαν εκείνη του ζώου που πιάνεται σε φάκα και ξέρει ότι δεν θα είναι ποτέ πια το ίδιο ελεύθερο. Είναι αμείλικτη με τον ογκολόγο σύζυγό της, που τον κατηγορεί για απιστία. Ο Δημήτρης Αλεξανδρής δεν φαίνεται όμως άπιστος στον ρόλο του συζύγου, φαίνεται πληγωμένος και ανήσυχος.
Η Μαρία Ναυπλιώτου υπό τις σκηνοθετικές οδηγίες του Οδυσσέα Παπασπηλιόπουλου (συνδυασμός για στάνταρ sold out) δραματικοποιεί την άνοια. Ο τρόπος που μας δείχνει τον αποπροσανατολισμό της είναι σαν να έχεις φάει ένα χαστούκι στα καλά καθούμενα από έναν άγνωστο μέσα στο μετρό. Σε ταράζει απότομα.
Είμαστε μέσα στη συνείδηση της Τζουλιάνας όταν καταρρέει δημόσια. Είναι σε έναν κόσμο που δεν έχει πλέον νόημα για εκείνη. Μοιάζει παρανοϊκή. Η οργή της είναι ανεξέλεγκτη. Θέλει να επιβάλλει με τη βία μια κατακερματισμένη και αναξιόπιστη πραγματικότητα σε όλους γύρω της. Σε κάποιο σημείο αρχίζεις (ως θεατής) να αναρωτιέσαι γιατί είναι τόσο εκτός ελέγχου; Η Τζουλιάνα επισκέπτεται μια γυναίκα νευρολόγο (στον ρόλο η Στεφανία Ζώρα) την οποία κακοποιεί και εκφοβίζει. Και σιγά σιγά κατανοείς. Όταν αρχίζει να έχει ένα ανεξήγητο επεισόδιο απώλειας μνήμης. Ακούς τις συγκεχυμένες, αβέβαιες και χαμένες αναμνήσεις της.
Η μη γραμμική αφήγηση θολώνει τα όρια μεταξύ αντίληψης και αλήθειας και πρέπει ο θεατής να δείξει εμπιστοσύνη στον σκηνοθέτη. Στο «Ακρωτήρι», όπου διαρκώς αναφέρεται, βρίσκεται το παλιό οικογενειακό σπίτι, πουλημένο εδώ και χρόνια. Η αλήθεια για την κόρη της αποκαλύπτεται και είναι πολύ διαφορετική από αυτή που φαινόταν. Η Μαρία Ναυπλιώτου ξεσπά σε κλάματα στην τελευταία υπόκλιση και εμείς μαζί της. Γιατί το ταξίδι της είναι οδυνηρό. Σπαρακτικό. Και επώδυνο.
Info: Η Μαρία Ναυπλιώτου συναντά στο Θέατρο Ιλίσια τον Δημήτρη Αλεξανδρή, υπό τις σκηνοθετικές οδηγίες του Οδυσσέα Παπασπηλιοπούλου. Εισιτήρια για Το Ακρωτήρι εδώ.