WATCHLIST

Είναι τελικά τα Όσκαρ κι απ’ τον ήλιο ξεξασπρότερα;

Για όλους εμάς τους Οσκαρομανείς, σινεφίλ, Οσκαρόπληκτους, όπως θες πεστο, αυτή είναι η αγαπημένη μας εποχή. Οι προβλέψεις μας επιβεβαιώθηκαν κατά το μεγαλύτερο μέρος (οκ, την απουσία της 'Κάρολ' από την κατηγορία της Καλύτερης Ταινίας' δεν την είδα να έρχεται..!) και τώρα περνάμε στο επόμενο κι ακόμη πιο ενδιαφέρον στάδιο που αφορά τους νικητές ή μάλλον την προσπάθεια να 'οσμιστούμε' τους νικητές.

Δύσκολο και συναρπαστικό προτζεκτ. Για άλλους όμως εκεί στο Los Angeles η ‘συζήτηση’ μεταφέρθηκε αλλού: Ξέσπασε ένα τεράστιο θέμα περί της ισότιμης αντιπροσώπευσης στο θεσμό από ανθρώπους άλλων εθνικοτήτων, με έναυσμα αλλά κι επίκεντρο την απουσία μαύρων υποψηφίων από τις κατηγορίες των ερμηνειών αλλά κι από την απουσία των ίδιων των ταινιών που έχουν χαρακτηριστεί ως ‘μαύρες’ λόγω Αφροαμερικανικου καστ και συντελεστών από την ΄μεγάλη’ κατηγορία της Καλύτερης Ταινίας.

 

Από την ίδια κιόλας μέρα της ανακοίνωσης των υποψηφιοτήτων την περασμένη Πέμπτη και για όλη την εβδομάδα που ακολούθησε, τα πρωτοσέλιδα εφημερίδων, τα ιντερνετικά ‘αδελφάκια’ τους και τα κινηματογραφικά sites κατακλύστηκαν από κατηγορίες κατά της Ακαδημίας για ρατσισμό, μυωπική αντιμετώπιση της πολυφυλετικής σύνθεσης του ‘πραγματικού’ κόσμου σε σχέση με το μικρόκοσμο του Χολυγουντ κι άλλα τέτοια.

Με σφοδρότατους χαρακτηρισμούς και παθιασμένη, σχεδόν πολεμική ρητορική συχνά να κοσμούν τους τίτλους των άρθρων και των εντιτόριαλ τα οποία φυσικά δεν παρέλειψαν να αναφερθούν με κάθε ευκαιρία στους διάσημους ‘υποστηρικτές’ του κινηματος για μποικοτάρισμα των φετινών Όσκαρ.

Το hashtag #OscarsSoWhite έγινε trending topic, ενώ πολλοί διάσημοι καλλιτέχνες με μπροστάριδες την Jada Pinkett, σύζυγο του Will Smith, αλλά και τον πάντα “μάχιμο” σκηνοθέτη Spike Lee δήλωσαν ευθαρσώς ότι δεν θα παρευρεθούν στην φετινή απονομή. Άλλοι πάλι όπως ο George Clooney και η πρόσφτα βραβευθείσα Lupita Nyongo, πήραν πιο διακριτική θέση, χωρίς να υποστηρίζουν το μποικοτάζ ανοιχτά, αλλά τονίζοντας οτι πολλά πράγματα πρέπει να αλλάξουν στην Ακαδημία ώστε να εκσυχρονιστεί με την πραγματικότητα.

 

Όλα αυτά όμως συνοδεύονται από πολλά ‘αλλά’. Καταρχάς πιστεύω ότι είναι τουλάχιστον άκομψο αν όχι άβολο να ‘λυσσάει’ εξαπολύοντας δριμύ κατηγορώ προς τον θεσμό η κατά τ’άλλα συμπαθής Jada, την ίδια χρονιά που ο σύζυγος Will δεν προτάθηκε τελικά, παρά τις προβλέψεις των κριτικών και των ‘Οσκαρολόγων’.

Αυτό που θέλω να πω είναι ότι το ζήτημα γίνεται λίγο περισσότερο οικογενειακή υπόθεση απ’ότι θα έπρεπε και στην ουσία κάνει την Pinkett Smith να φαίνεται ενοχλημένη από την απουσία του συζύγου από τις υποψηφιότητες, αποδυναμώνοντας τα όσα, θεωρητικώς λογικά έθιξε στο διάσημο πια μπεν-χουριο tweet της:

 

 

 

Ας βάλουμε τα πράγματα σε μια σειρά όμως. Ναι ο Will Smith ίσως να δίνει μια εξαιρετική ερμηνεία στο Concussion αλλά το ίδιο έκανε κι ο Tom Hardy στο Legend ο οποίος επίσης δεν προτάθηκε ή ο Michael Cane υπέροχος στη ‘Νιότη’ του Paolo Sorrentino ο οποίος δίνει ερμηνεία-επιστέγασμα καριέρας.

Ο Idris Elba στο εξαιρετικό Beasts of No Nation παραγωγής Netflix, δίνει μια συγκλονιστική ερμηνεία σε β’ ρόλο, αλλά το ίδιο έκανε κι ο Michael Keaton στο κατα τ’άλλα πολλάκις προτεινόμενο Spotlight. Η Ακαδημία κινηματογράφου αποτελείται από επαγγελματίες του κινηματογράφου, καλλιτέχνες που ξέρουν τι χρειάζεται για να γυρίσεις μια ταινία, να την φωτίσεις ή να ερμηνεύσεις σε αυτήν.

Ο Denzel Washington, ο Sidney Poitier, ο Spike Lee, ο Cuba Gooding Junior, η Lupita Nyongo, η Whoopi Goldberg, ο Don Cheadle, η Halle Berry είναι όλοι μέλη της Ακαδημίας, είναι όλοι αφροαμερικανοί, πολυβραβευμένοι ή πολλάκις υποψήφιοι κι έχουν όλοι τα ίδια δικαιώματα ψήφου με τον Τομ Χανκς ας πούμε. Τώρα όσον αφορά τους Λατινους του Χολυγουντ μιας και τους πήρε κι αυτούς η ιντερνετική ‘μπάλα’ οργής, ας πούμε μόνο οτι η Τζένιφερ Λοπεζ ή η Εύα Λονγκόρια… δεν έκαναν κάποια ταινία που να αξίζει βραβεία ή έστω να βλέπεται απλώς.

Συγγνώμη κιόλας. Θαρρώ πως η όλη φετινή ιστορία ενδύεται τον potically correct μανδύα της ισότηταςκαι των ίσων ευκαιριών για όλους αλλά ίσως η εξήγηση να είναι πολύ απλούστερη και λιγότερο σκανδαλώδης.

Ίσως απλά το Straight Outta Compton να είναι μια καλή ταινία, επιτυχιάρα εμπορική και με καλές ερμηνείες απο το all star black καστ της, αλλά ίσως να μην είναι καλύτερη ταινία από το Carol ή ακόμη κι από το Inception. Δύο ταινίες που ΔΕΝ προτάθηκαν ποτέ. Τώρα, αυτό είναι κάτι για το οποίο μπορείς να γίνεις έξαλλη Jada.

Exit mobile version