#ΤΟΖΗΣΑΜΕ

Έκανα βόλτα στο ΚΠΙΣΝ αναζητώντας την «Εκπλήρωση». Τη βρήκα σε μια γυμνή φωτογραφία

Yiannis Kouskoutis

Η Εσπλανάδα του ΚΠΙΣΝ είναι το ιδανικό μέρος για ραντεβού αυτό το καλοκαίρι. Είναι ρομαντικά, έχει δροσιά και σου δίνει τη δυνατότητα να έρθεις σε επαφή με την εκπλήρωση του οράματος της γλύπτριας Άλεξ Μυλωνά.

Η Άλεξ Μυλωνά και η καλλιτεχνική συμβολή της 

Η τέχνη είναι και κάτι εντελώς υποκειμενικό. Η τέχνη όμως της Άλεξ Μυλωνά κουβαλά κάτι βαθιά ποιητικό, που δεν μπορείς να το αποκρούσεις όταν το συναντήσεις (βιωματικά στο λέω, είδα τα 2 γλυπτά στο ΚΠΙΣΝ). Οι καμπύλες στα έργα της είναι μια αποτύπωση της θηλυκότητας. Μιλάμε για μια διεθνούς φήμης γλύπτρια σε μια εποχή που ήταν δύσκολο να είσαι γυναίκα. Καλά, ποτέ δεν είναι εύκολο. Αλλά, μιλάμε για μια γλύπτρια που το 1954 κέρδισε το δεύτερο Πανελλήνιο βραβείο για το μνημείο των εκτελεσθέντων από τους Γερμανούς στη Νίκαια. Επροσώπησε την Ελλάδα στην 30ή Μπιενάλε της Βενετίας, το 1962, έλαβε μέρος στο Salon de la Jeune Sculpture στο Παρίσι, στη Διεθνή Έκθεση του Μόντρεαλ το 1967, διατηρούσε ατελιέ στο Παρίσι.

Ήταν μια γυναίκα που ήθελε να είναι σε διάλογο με την εποχή της. Ήθελε τα έργα της να αποκτήσουν τη δημόσια διάσταση που άξιζαν. Να κάνει τα γλυπτά λειτουργικά για το δημόσιο χώρο. Να έχουν μια άλλη χρήση και χρηστικότητα. Η εκπλήρωση του οράματος για κοινωνική γλυπτική άργησε. Αλλά, ήρθε.

Το προνόμιο μιας ξενάγησης στο έργο της Άλεξ και της Ελένης Μυλωνά από τη Συραγώ Τσιάρα

«Ό,τι δεν γίνεται μνημείο, γίνεται αντικείμενο ή εξάρτημα», μας λέει η η ιστορικός τέχνης και διευθύντρια της Εθνικής Πινακοθήκης, Συραγώ Τσιάρα. Είμαι στην Εσπλανάδα σε μια υπαίθρια έκθεση που επιδιώκει να εκπληρώσει το αρχικό όραμα της δημιουργού με σύγχρονους όρους εκθεσιακού βιώματος, ορατότητας και συμμετοχικής δράσης στη δημόσια σφαίρα.

Η τέχνη έρχεται και σε βρίσκει εκεί που δεν το περιμένεις. Η πρώτη έμπρακτη υλοποίηση του οράματος της Άλεξ Μυλωνά κατέστη δυνατή στο πλαίσιο της αναδρομικής της έκθεσης στην Εθνική Πινακοθήκη – Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτσου (ΕΠΜΑΣ) το 1986, όταν η πρωτότυπη μακέτα του έργου Ανάπτυξη του κύκλου – Πρόταση για κάθισμα σε Μουσείο μεταφέρθηκε σε σίδερο, σε μεγάλες διαστάσεις, εκτέθηκε στον κήπο της Πινακοθήκης, για να εγκατασταθεί στη συνέχεια στο Γουδί, στο υπαίθριο πάρκο της Εθνικής Γλυπτοθήκης.

ΚΠΙΣΝ Yiannis Kouskoutis

Από εκεί, μεταφέρεται το 2024 στην Εσπλανάδα για να υποδεχθεί το κοινό του ΚΠΙΣΝ και να ενταχθεί σε ένα πλαίσιο ολιστικής προσέγγισης για τη λειτουργία της τέχνης στον δημόσιο χώρο.

Οι φωτογραφίες της Άλεξ Μυλωνά 

Μπορεί μια γυμνή φωτογραφία να αποτυπώνει τη σχέση μάνας και κόρης; Ναι. Την είδα. Η Άλεξ Μυλωνά πόζαρε στον φωτογραφικό φακό της εικαστικού Ελένης Μυλωνά φορώντας τις γλυπτές της δημιουργίες. Πόζαρε και εντελώς γυμνή, φορώντας την αυτοπεποίθηση της. Οι 6 αρχειακές φωτογραφίες της Ελένης Μυλωνά αποτελούν τεκμήριο της συνάντησης 2 γυναικών εικαστικών δημιουργών που τις ενώνει επιπλέον η σχέση μητέρας – κόρης.

Και τι λένε αυτές οι φωτογραφίες και η Μπεριόσκα της στο ΚΠΙΣΝ; 

ΚΠΙΣΝ Yiannis Kouskoutis

Σε προσωπικό, επαγγελματικό και κοινωνικό επίπεδο διεκδίκησε μια νέα, αυτοτελή ταυτότητα που την έφερε σε ρήξη με τη μητρότητα, τον οικογενειακό βίο, την ασφάλεια, αλλά και τους περιορισμούς των θεσμών. Οι φωτογραφίες της Εσπλανάδας είναι το απότοκο μιας απρόσμενης καλλιτεχνικής συνάντησης ανάμεσα σε μητέρα και κόρη, το καλοκαίρι του 1976 στην Αθήνα μετά από πρόσκληση της πρώτης προς τη δεύτερη.

Η Ελένη Μυλωνά, ανταποκρίνεται στην πρόσκληση – πρόκληση να συναντηθεί με την Άλεξ και να τη φωτογραφίσει σε μια διεργασία επαναπροσδιορισμού της σχέσης μητέρας – κόρης, μέσα από τους όρους που επιτρέπει η εκ νέου ανακάλυψη, η αμοιβαία αποδοχή και η ισότιμη συνεργασία των 2 γυναικών εικαστικών.

Info: Άλεξ Μυλωνά | Εκπλήρωση, Ό,τι δε γίνεται μνημείο, γίνεται αντικείμενο ή εξάρτημα.

Επιμέλεια έκθεσης: Συραγώ Τσιάρα.

Αρχιτεκτονικός σχεδιασμός: Μαρία Μανέτα.

Vintage αρχειακές φωτογραφίες της Ελένης Μυλωνά, ντοκουμέντα της συνεργασίας το 1976 δυο γυναικών καλλιτέχνιδων, μάνας και κόρης. ©Eleni Mylonas 1976-2024 All Rights Reserved