Γιατί η τρανς πρωταγωνίστρια του Emilia Pérez είναι ανεπιθύμητη στο Hollywood; Το σκάνδαλο των Oscars 2025
- 6 ΦΕΒ 2025
H άνοδος και η πτώση της Emilia Pérez. Αυτός θα μπορούσε να είναι ο τίτλος μια ταινίας για την ταινία των 13 υποψηφιοτήτων που αγάπησε η Ακαδημία αλλά μίσησε μεγάλη μερίδα του κοινού. Γιατί πήγαν όλα τόσο λάθος με την ταινία που αγάπησαν τα Όσκαρ; Και γιατί το Netflix κάνει σχεδόν ghosting στην Karla Sofía Gascón, την τρανς πρωταγωνίστρια που η κουλτούρα της ακύρωσης της χτύπησε την πόρτα; Αν ζεις σε ένα πολύ offline κόσμο, συνέχισε να διαβάζεις.
Τι συνέβη με την Emilia Pérez θα μου εξηγήσει κάποιος;
Η τρανς ηθοποιός έθεσε σε κίνδυνο τόσο την καριέρα της όσο και την οσκαρική καμπάνια για τα βραβεία της Emilia Pérez. Οι αναρτήσεις της Karla Sofía Gascón με απαξιωτικά σχόλια για διαφορετικές φυλές και εθνοτικές ομάδες που επανεμφανίστηκαν στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ανατρέπουν την καμπάνια για την ταινία με τις περισσότερες υποψηφιότητες της χρονιάς, Η Ισπανίδα ηθοποιός που κρατούσε και τον πρωταγωνιστικό ρόλο στο Emilia Pérez μοιράστηκε στο παρελθόν προσβλητικές και προβληματικές απόψεις στα social media, ισλαμοφοβικές και ρατσιστικές.
Η δημοσιογράφος Sarah Hagi ανακάλυψε αναρτήσεις ετών που είχε γράψει η Karla Sofía Gascón στο X (πρώην Twitter) λέγοντας ότι το Ισλάμ «είναι εστία μόλυνσης για την ανθρωπότητα που πρέπει επειγόντως να θεραπευτεί», αποκαλώντας τον George Floyd έναν «εξαρτημένο απατεώνα» και αναφέροντας ότι τα Oscar 2021 ήταν αφροκορεατικό φεστιβάλ, μια επίδειξη Black Lives Matter. Σε δήλωση που εξέδωσε το Netflix την επόμενη μέρα, η Karla Sofía Gascón ζήτησε συγγνώμη για τις αναρτήσεις.
Μετά την απενεργοποίηση του λογαριασμού της στο X, η Karla Sofía Gascón έστειλε μια μακροσκελή και προκλητική επιστολή στο The Hollywood Reporter για να ενημερώσει τους επικριτές της: «Όσο περισσότερο προσπαθείτε να με βυθίσετε, τόσο πιο δυνατή θα με κάνετε».
Η πρώτη τρανς ερμηνεύτρια που προτάθηκε για βραβείο καλύτερης ηθοποιού στα Όσκαρ, κανονικά θα ταξίδευε στο Λος Άντζελες για την κρίσιμη 2η φάση της καμπάνιας των Όσκαρ. Θα έκανε προγραμματισμένες εμφανίσεις στο γεύμα των βραβείων AFI, στα Critics Choice Awards, στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Σάντα Μπάρμπαρα, στα Βραβεία Σωματείου Σκηνοθετών της Αμερικής και τα Βραβεία Σωματείου Παραγωγών της Αμερικής. Δεν θα τη δεις πουθενά.
Το Netflix δεν καλύπτει πλέον τα έξοδα για το ταξίδι της στα διάφορα βραβεία ή τους στυλίστες και τους κομμωτές της για τυχόν εμφανίσεις σε αυτές τις εκδηλώσεις. Το Netflix έχει αρχίσει να επικεντρώνει εκ νέου την καμπάνια του γύρω από τη συμπρωταγωνίστρια της στην Emilia Pérez, Zoe Saldaña, μια αγαπημένη του κλάδου που θεωρείται ισχυρή υποψήφια για το Όσκαρ β’ γυναικείου ρόλου.
Τι εννοείς;
Αν σκοπεύει να κάνει καμπάνια για την οσκαρική υποψηφιότητά της στο Emilia Pérez, θα πρέπει η Karla Sofía Gascón να πληρώσει για τα πάντα, από τα αεροπορικά εισιτήρια μέχρι τα ξενοδοχεία της. Η ηθοποιός, γνωστή στο μεξικανικό κοινό για τη δουλειά της σε τηλενουβέλες, ήταν σχετικά άγνωστη στο Hollywood όταν πήρε τον ρόλο που άλλαξε τη ζωή της στην Emilia Pérez, που σήμαινε ότι πληρώθηκε περίπου 100.000 ευρώ (104.000 $) για τον ρόλο της στην ταινία.
Πώς αντέδρασε η ηθοποιός;
Δημοσίευσε πολλές δημόσιες συγγνώμες που δεν έγιναν δεκτές – σε μία, επέμεινε ότι τα παλιά tweets είχαν επανέλθει στο προσκήνιο λόγω μιας «εκστρατείας μίσους και παραπληροφόρησης» εναντίον της. Έπειτα, έδωσε μια ωριαία συνέντευξη στο ισπανικό CNN για να υπερασπιστεί τον εαυτό της. Κλαίγοντας. Η Karla Sofía Gascón είπε ότι είναι θύμα της cancel culture. «Δεν μπορώ να παραιτηθώ από μια υποψηφιότητα για Όσκαρ γιατί δεν έχω διαπράξει κανένα έγκλημα».
Θα πάει στην τελετή των Όσκαρ;
Ως υποψήφια, είναι προσκεκλημένη στην τελετή, αλλά υπάρχουν ανησυχίες ότι η παρουσία της μπορεί να επισκιάσει τους άλλους υποψηφίους και στις 23 κατηγορίες ή ότι η Karla Sofía Gascón μπορεί να δώσει απρόβλεπτες συνεντεύξεις στο κόκκινο χαλί που θα αποσπούσαν την προσοχή από τον εορταστικό χαρακτήρα της εκδήλωσης.
Ο σκηνοθέτης της ταινίας τι λέει;
Μίλησε εναντίον της. Ο σκηνοθέτης της ταινίας Jacques Audiard έδωσε μια συνέντευξη στο Deadline, και πήρε τις αποστάσεις του. «Δεν της έχω μιλήσει και δεν θέλω. Βρίσκεται σε μια αυτοκαταστροφική κατάσταση στην οποία δεν μπορώ να παρέμβω και πραγματικά δεν καταλαβαίνω γιατί συνεχίζει. Γιατί κάνει κακό στον εαυτό της; Γιατί; Δεν το καταλαβαίνω, και αυτό που δεν καταλαβαίνω επίσης είναι γιατί βλάπτει τους ανθρώπους που ήταν πολύ κοντά της» Όταν μια πρωταγωνίστριά σου υπερασπίζεται μια περιθωριοποιημένη ομάδα, ενώ ταυτόχρονα δαιμονοποιεί πολλές άλλες, δεν είναι ό,τι καλύτερο για την ταινία σου.
Τι λένε οι εχθροί της στο Hollywood που πήραν αποστάσεις;
Το αυτονόητο. Οι άνθρωποι επιτρέπεται να έχουν τη γνώμη τους, αλλά κανείς δεν θέλει να ζει σε έναν κόσμο όπου ένας ρατσιστής και μεγαλομανής επιβραβεύεται. Το ειρωνικό είναι ότι έχουν για Πρόεδρο τον Donald Trump.
Κάτι άλλο;
Από την αρχή, η ταινία Emilia Pérez χτυπήθηκε από κριτικές ως ρατσιστική ευρωκεντρική κοροϊδία, είναι μυστήριο για πολλούς το πώς έγινε υποψήφια για οτιδήποτε. Η ταινία έχει τους φαν της, έχει βαθμολογία κοινού μόλις 17% στο Rotten Tomatoes και βαθμολογία Letterboxd 2,2 στα πέντε – οι χαμηλότερες βαθμολογίες για οποιονδήποτε υποψήφιο για την καλύτερη ταινία στην ιστορία.
Ο Jacques Audiard δεν πήγε καν στο Μεξικό. Έκανε την ταινία σε ένα στούντιο λίγο έξω από το Παρίσι, με ένα κυρίως μη μεξιακνικό cast και συνεργείο, με επικεφαλής την γεννημένη στην Ισπανία Karla Sofía Gascón, τη Zoe Saldaña (που είναι Αμερικανίδα με καταγωγή από τη Δομινικανή Δημοκρατία) και την Selena Gomez που έχει πουερτορικανή καταγωγή. Το μεξικανικό κοινό και οι κριτικοί δεν ήξεραν αν πρέπει να γελάσουν ή να κλάψουν με την απεικόνιση της χώρας και του πολιτισμού τους στην ταινία. Και πολλά μέλη της ΛΟΑΤΚΙ+ κονότητας είπαν ότι η απεικόνιση των τρανς ανθρώπων είναι γεμάτη με καταστροφικά στερεότυπα.
Η αποψάρα μου;
Αν συνεχίσει με αυτόν τον ρυθμό η ανασκαφή των παλιών tweets των ηθοποιών, θα πρέπει να ξεκινήσουμε μια νέα κατηγορία Όσκαρ για καλύτερη συγγνώμη. Η σεζόν των βραβείων είναι ανταγωνιστική, επιθετική και ανελέητη. Και είναι όλα πλέον marketing. Πάντα είναι εύκολο να ενορχηστρώσεις μια δυσφημιστική καμπάνια, ειδικά αν ξεθάψεις σκάνδαλα. Το ερώτημα μου είναι αν όντως τα Όσκαρ δίνουν τα βραβεία με βάση την καλλιτεχνική αξία μιας ταινίας. Δεν έχω απάντηση.