Γιώργος Μαζωνάκης: Πρωταγωνιστής στις Κάννες «Στο θρόνο του Ξέρξη»
- 21 ΑΠΡ 2022
Η ταινία μικρού μήκους «Στον θρόνο του Ξέρξη» της Εύης Καλογηροπούλου στην οποία πρωταγωνιστεί ο Γιώργος Μαζωνάκης, θα συμμετάσχει στην Εβδομάδα Κριτικής (Semaine de la Critique), στα πλαίσια της φετινής διοργάνωσης του κινηματογραφικού φεστιβάλ Καννών.
Η ταινία «Στον θρόνο του Ξέρξη» βασίζεται στο video-art «Ανήκω σε μένα» της Εύης Καλογηροπούλου. Πρωταγωνιστής της ταινίας είναι ο γνωστός τραγουδιστής Γιώργος Μαζωνάκης. Το σενάριο είναι του Γιώργου Τελτζίδη, η διεύθυνση φωτογραφίας του Evan Μαραγκουδάκη. Το μοντάζ του Γιώργου Ζαφείρη, η σκηνογραφία των Εβελίνα Δαρζέντα και Άννα Ζώτου. Τη μουσική υπογράφει ο Kid Moxie, ενώ η παραγωγή ανήκει στο Onnasis Culture.
Αξίζει να σημειωθεί, ότι για δεύτερη συνεχή χρονιά μια ελληνική ταινία μικρού μήκους διεκδικεί βραβείο στην Εβδομάδα Κριτικής του διεθνούς, κινηματογραφικού φεστιβάλ. Πέρυσι, η ταινία μικρού μήκους του Μανώλη Μαυρή «Brutalia, εργάσιμες μέρες», αναδείχθηκε μάλιστα νικήτρια σε αυτό το παράλληλο πρόγραμμα του φεστιβάλ.
Το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου για την ελληνική συμμετοχή στις Κάννες
Την Εύη Καλογεροπούλου, αλλά και όλους τους συντελεστές της ταινίας συγχαίρει, σύμφωνα με το ΑΠΕ σε σχετική ανακοίνωσή του το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου:
«Η συμμετοχή τους στο διαγωνιστικό πρόγραμμα της Εβδομάδας Κριτικής επιβεβαιώνει περίτρανα για άλλη μια φορά, τους δεσμούς που έχουν δημιουργήσει η ελληνική ταινία μικρού μήκους και οι δημιουργοί της, οι εγγυητές του μέλλοντος της κινηματογραφίας μας, με το κορυφαίο, κινηματογραφικό φεστιβάλ του κόσμου.
Οι Κάννες τον ερχόμενο Μάη θα έχουν ζωηρό ελληνικό χρώμα χάρη στους δημιουργούς μας, αλλά και τους παραγωγούς μας, που συμμετέχουν ως συμπαραγωγοί σε κορυφαίες διεθνείς παραγωγές του επίσημου διαγωνιστικού προγράμματος. Το ΕΚΚ θα βρεθεί δίπλα τους αξιοποιώντας την πλούσια παράδοση και εμπειρία του στη διεθνή προβολή και προώθηση της ελληνικής κινηματογραφίας».
Εύη Καλογηροπούλου: Η Ελληνίδα σκηνοθέτιδα που κερδίζει στις Κάννες
Η εικαστική καλλιτέχνιδα και σκηνοθέτιδα, Εύη Καλογηροπούλου, έχει συνδέσει την κινηματογραφική της καριέρα με το φεστιβάλ των Καννών. Συγκεκριμένα, το 2020 η μικρού μήκους ταινίας της «Motorway 65» είχε συμμετάσχει στο επίσημο πρόγραμμα του φεστιβάλ, διεκδικώντας Χρυσό Φοίνικα.
Πέρυσι, το δικό της «Cora», ένα υπό ανάπτυξη μεγάλου μήκους κινηματογραφικό σχέδιο, ενταγμένο σε χρηματοδοτικό πρόγραμμα του ΕΚΚ, βραβεύτηκε στο L’ Atelier της Cinefondation των Καννών.
Στον Θρόνο του Ξέρξη ο Γιώργος Μαζωνάκης: Λίγα λόγια για την ταινία
Στην εργασιακή δυστοπία των ναυπηγείων του Περάματος, η χρόνια απαγόρευση της σωματικής επαφής, έχει μετατρέψει τις ανθρώπινες αλληλεπιδράσεις σε απόκοσμες προσομοιώσεις ενός καταπνιγμένου αισθησιασμού που υπερβαίνει τα ετεροκανονικά στερεότυπα της επιθυμίας.
Με την υπόνοια ύπαρξης ενός πανταχού παρόντος, αλλά αόρατου ελεγκτικού μηχανισμού, ακολουθείται η αφήγηση του Γιώργου, του παλαιότερου εργάτη και υπεύθυνου στο ναυπηγείο, μέσα από την οποία σκιαγραφούνται οι ανθρώπινες σχέσεις, όπως αυτές διαμορφώνονται σε μια οργουελιανή καθημερινότητα όπου το οπτικό υποτάσσει το συγκινησιακό. Ο Γιώργος, μία φορά τον μήνα, κάνει τη διαδρομή από το Πέραμα στη Σαλαμίνα απέναντι. Τόσο ο ίδιος όσο και οι νέοι εργάτες, κοιτάζουν μία το βουνό του Περάματος και μία απέναντι, χωρίς να ξέρουν τι να περιμένουν ή τι θα πρέπει να κάνουν.
Στον Θρόνο του Ξέρξη ο Γιώργος Μαζωνάκης
Η Εύη Καλογηροπούλου παρακολουθεί από απόσταση τους ήρωές της. Τους τοποθετεί «στον θρόνο» που ορίζει ο μικρόκοσμος του καθενός. Είτε αυτός είναι μια βαριά αυτοματοποιημένη μηχανή, είτε μια μεταλλική σκαλωσιά–, όλοι τους έγκλειστοι και παρατηρητές ενός δυστοπικού σύμπαντος και μιας ζοφερής τελετουργίας που καταστέλλει την ανθρώπινη επιθυμία.
Στην ταινία της, η Καλογηροπούλου επιλέγει να μιλήσει για το ανθρώπινο σώμα, την ομορφιά, το μάταιο της εργασίας, τις συνθήκες μιας παρανοϊκής παρακολούθησης, αλλά και ταυτόχρονα για το αίμα και τον αποχωρισμό, το φύλο, τη σεξουαλική επιθυμία και τα όριά της.
Ο ρόλος του Γιώργου Mαζωνάκη εμφανίζεται αντίστοιχα αινιγματικός και αυτοβιογραφικός. Αινιγματικός, ως προς το αν είναι άνθρωπος ή μηχανή. Από πού προέρχεται και γιατί μπορεί τελικά να σπάσει έναν τόσο βαθιά ριζωμένο κανόνα καταστολής; Τι είδους είναι ο ερωτισμός που αποπνέει; Και αυτοβιογραφικός, καθώς ο Έλληνας ερμηνευτής επιστρέφει στο Πέραμα και στον τόπο εργασίας του πατέρα του.