ΤΑΙΝΙΕΣ

«Μια σφαίρα στην καρδιά»: Η χαμένη ταινία με την Τζένη Καρέζη που κυκλοφορεί ξανά για πρώτη φορά μετά το 1966

Carousel Films

Κι όμως υπάρχει μια ταινία με πρωταγωνίστρια τη Τζένη Καρέζη που δεν έχεις δει ως τώρα. Μπορεί να έχεις μάθε απέξω τις ατάκες της στις ταινίες «Δεσποινίς Διευθυντής», «Το κοροϊδάκι της δεσποινιδος», «Ένας ιππότης για τη Βασούλα» και «Μια τρελή, τρελή οικογένεια». Αλλά τι γίνεται με το «Μία Σφαίρα στην Καρδιά».

Η ταινία που σκηνοθέτησε ο Γάλλος σκηνοθέτης Jean Daniel Pollet, «Μια Σφαίρα στην Καρδιά» δεν κυκλοφόρησε ποτέ εκτός των αιθουσών του κινηματογράφου που την πρόβαλλαν το 1966. Πρωταγωνίστρια η Τζένη Καρέζη, η οποία υποδύεται μια τραγουδίστρια της Τρούμπας. Στην ταινία συμπρωταγωνιστεί με τον Sami Frey, την Françoise Hardy, τον Σπύρο Φωκά και τον Βασίλη Διαμαντόπουλο.

Τζένη Καρέζη
Sami Frey, Françoise Hardy

Η ταινία «Μια Σφαίρα στην Καρδιά θα κυκλοφορήσει από την Carousel Films για πρώτη φορά μετά το 1966 στην Ελλάδα. Από 10 Σεπτεμβρίου στο ΣΙΝΕ ΡΙΒΙΕΡΑ (Βαλτετσίου 46, Εξάρχεια).

Η υπόθεση

Ο ξεπεσμένος αριστοκράτης Φραντσέσκο Μοντελέπρε συναντά τον μαφιόζο Ριτσάρντι διεκδικώντας την περιουσία του που έχει υπεξαιρεθεί από τον γκάνγκστερ. Ο αρχιμαφιόζος απειλεί την ζωή του Μοντελέπρε κι ο τελευταίος διαφεύγει στην Ελλάδα όπου γνωρίζει μια τραγουδίστρια σε ένα καμπαρέ της Τρούμπας (Τζένη Καρέζη). Ο Ριτσάρντι δίνει εντολή δολοφονίας του Μοντελέπρε και η καταδίωξη ξεκινά.

Οι Ουρσουλίνες, η Τζένη Καρέζη και η χαμένη ταινία

Ο ρόλος της «τραγουδίστριας του μπαρ», της Κάρλα, ήταν αρχικά προορισμένος για την Βέρα Κρούσκα. Η Τζένη Καρέζη κέρδισε τον ρόλο της στην ταινία με τα άπταιστα γαλλικά που είχε διδαχθεί ως μαθήτρια στις Ουρσουλίνες. Η ίδια ερμηνεύει και δύο τραγούδια στην ταινία, τη μουσική της οποίας υπογράφει ο Μίκης Θεοδωράκης.

Το φιλμ κυκλοφόρησε στην Ελλάδα και στην Γαλλία το 1966 και μετά εξαφανίστηκε από τις οθόνες. Το 2019 το Γαλλικό Κέντρο Κινηματογράφου χρηματοδότησε την πλήρη ψηφιακή αποκατάσταση της ταινίας. Η ταινία προβάλλεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα, σε οποιοδήποτε μέσο (δεν έχει προβληθεί ποτέ σε τηλεόραση, ούτε έχει κυκλοφορήσει σε dvd) μετά το 1966.

«Θέλησα κυρίως να ξεφύγω από τον παραδοσιακό τρόπο προβολής και εκμετάλλευσης των τόπων. Η ταινία μου δεν είναι ένα τουριστικό φυλλάδιο και αυτό αποτελεί ήδη ένα είδος αφαίρεσης. Έπειτα, πρέπει να ομολογήσω ότι δεν με συνεπήρε ιδιαίτερα η ιστορία αυτού του Σικελού Μαρκήσιου – εκτός, ίσως, από τη συμβολική της διαδρομή. Γι’ αυτό και δεν ακολούθησα πιστά την εξέλιξή της.

Αν αυτός ο άνθρωπος έμοιαζε να έχει σημαδευτεί από το πεπρωμένο του, ήταν μόνο και μόνο επειδή δεν μπορούσε ν’ απαλλαγεί από τις κοινωνικές του καταβολές κι από το γεγονός ότι είχε εκδιωχθεί από το φυσικό του περιβάλλον. Η κατάσταση επιδεινώθηκε από το αίσθημα ενοχής που ένιωσε μετά τον θάνατο της κοπέλας. Δεν θα μπορούσε επομένως να κάνει τίποτα άλλο από το να γυρίσει σπίτι του και να αυτοκτονήσει», έλεγε ο Jean Daniel Pollet για το «Μια Σφαίρα στην Καρδιά».

Ο σπουδαίος σκηνοθέτης Jean Daniel Pollet και ο έρωτας με την Ελλάδα

Ο Jean Daniel Pollet, ήρθε για πρώτη φορά στην Ελλάδα το 1962, για τα γυρίσματα του αριστουργηματικού ντοκιμαντέρ «Μεσόγειος», του φιλμ που ενέπνευσε τον Godart για να γυρίσει την «Περιφρόνηση». H σχέση του με την Ελλάδα ήταν ένας κεραυνοβόλος έρωτας και σύντομα άρχισε να την αισθάνεται ως «δεύτερη, ανεξάντλητη πατρίδα», όπως την χαρακτήριζε. Ο Γάλλος σκηνοθέτης θαύμαζε τον αρχαίο ελληνικό πολιτισμό αλλά και τον σύγχρονό του Έλληνα με τα ελαττώματα και το μοναδικό πάθος του.

Επέστρεψε ξανά στην Ελλάδα το 1964, για το ντοκιμαντέρ «Βάσσες», στον ναό του Επικούρειου Απόλλωνα. Τότε γνωρίστηκε και «αδελφοποιήθηκε» με τον σκηνοθέτη Κώστα Φέρρη ο οποίος εκτέλεσε χρέη βοηθού του στο φιλμ. Εκείνος τον μύησε στον σύγχρονο ελληνικό πολιτισμό, ιδίως στη μουσική του Θεοδωράκη και των νεότερων συνθετών. Ο Pollet αποφάσισε τότε να γυρίσει στην Ελλάδα και μια ταινία μυθοπλασίας.

Τα γυρίσματα του «Μια Σφαίρα στην Καρδιά» στο οποίο η Τζένη Καρέζη με το καταπράσινο βλέμμα της μαγνητίζει τον φακό, έγιναν στην Τρούμπα, το Πέραμα, την Αθήνα, τους Δελφούς, τον Αχλαδόκαμπο, τη Σκύρο και τη Σικελία. Ήταν η εποχή των διαδηλώσεων των Ιουλιανών, ο Pollet μαζί με τον Φέρρη κατέβαιναν στους δρόμους μετά από κάθε γύρισμα, η σχέση τους θα βοηθήσει τον Φέρρη να διαφύγει στην Γαλλία επί Χούντας.

O Jean Daniel Pollet επιστρέφει στην Ελλάδα δύο ακόμα φορές, για το ντοκιμαντέρ για τη Σπιναλόγγα «Η τάξη» (1973 και το ταξιδιωτικό ημερολόγιο «Τρεις μέρες στην Ελλάδα» (1990).

Exit mobile version