ΘΕΑΤΡΟ

Οι αρχαίες τραγωδίες που θα δεις αυτό το καλοκαίρι στο θέατρο

Πάτροκλος Σκαφιδάς

Υπάρχει κάτι μαγικό στα καλοκαιρινά, ανοιχτά θέατρα, κάτι που συνδέει μοναδικά το χθες και το σήμερα κάτω από τον ουρανό που παραμένει ίδιος και φωτίζει τα βράδια μας εδώ και χιλιετίες. Ειδικά αν βρίσκεσαι σε ένα αρχαίο θέατρο, όπως αυτό της Επιδαύρου και παρακολουθείς λόγια γραμμένα από τους ποιητές της αρχαιότητας, αυτή η σύνδεση γίνεται ακόμα πιο έντονη. Το ίδιο θα συμβεί κι αυτό το καλοκαίρι, αφού θα μας βρεί στο θέατρο να βλέπουμε τις παρακάτω αρχαίες τραγωδίες.

Δεν είναι τυχαίο που τα καλοκαιρία μας οι θεατρόφιλοι τα περνάμε κυρίως βλέποντας αρχαίες τραγωδίες να ζωντανεύουν μπροστά μας. Είναι συστατικό του μεγάλου, ελληνικού καλοκαιριού το να στρέφουμε το βλέμμα μας πίσω και να ακούμε καθισμένοι στα ίδια ή σε παρόμοια θέατρα με ανθρώπους που έζησαν τόσες χιλιάδες χρόνια πριν, λόγια που γράφτηκαν τότε και μιλάνε μέσα μας ως σήμερα. Οι αρχαίες τραγωδίες παραμένουν επίκαιρες γιατί καταπιάνονται με θέματα βαθύτατα υπαρξιακά, θέματα σχέσεων που μάλλον δεν λύνονται, καθώς για να λυθούν θα έπρεπε να αλλάξει η ανθρώπινη φύση. Γι’ αυτό και κάθε καλοκαίρι επιστρέφουν στο ελληνικό θέατρο. Αυτές είναι οι αρχαίες τραγωδίες που μπορείς να δεις αυτό το καλοκαίρι.

Ιππόλυτος του Ευρυπίδη

αρχαίες τραγωδίες θέατρο καλοκαίρι

Σήμερα, 8 Ιουλίου στις 21.00, είναι η τελευταία ημέρα που παρουσιάζεται ο Ιππόλυτος σε σκηνοθεσία Κατερίνας Ευαγγελάτου στο αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου. Η παράσταση του Εθνικού Θεάτρου περιέχει γυμνό και προτείνεται σε θεατές από 15 ετών και πάνω. Επί σκηνής θα βρεθούν 24 ηθοποιοί και 4 μουσικοί. Κεντρικό ρόλο στην παράσταση παίζει η Αφροδίτη που υποδύεται η Έλενα Τοπαλίδου, καθώς το δικό της παιχνίδι εκδίκησης κάνει τους ήρωες του έργου έρμαια στις διαθέσεις της.

Το μάτι της Αφροδίτης γίνεται μάτι μας και τα πρόσωπα απογυμνώνονται. Τα γυμνά σώματα μεταφέρουν την έκρηξη, τον πόθο, τη λαγνεία αλλά και την αγνότητα του γένους των ανθρώπων.

Μια σκηνοθεσία που βουτάει στο άγριο σύμπαν του έργου του Ευριπίδη βλέποντάς το σαν έναν σύγχρονο εφιάλτη μέσα σε ένα ποιητικό σκηνικό, όπου τα πρόσωπα παλεύουν με τις αδυναμίες τους και ο έρωτας είναι τόσο παράφορος που δεν μπορεί παρά να είναι μοιραίος.

Παίζουν (αλφαβητικά): Διαμαντής Αδαμαντίδης (Υπηρέτης), Κόρα Καρβούνη (Φαίδρα), Δημήτρης Παπανικολάου (Εξάγγελος), Μαρία Σκουλά (Τροφός), Έλενα Τοπαλίδου (Αφροδίτη/Άρτεμις), Γιάννης Τσορτέκης (Θησέας), Ορέστης Χαλκιάς (Ιππόλυτος)

ΧΟΡΟΣ ΓΥΝΑΙΚΩΝ: Δάφνη Κιουρκτσόγλου, Αναστασία-Ραφαέλα Κονίδη, Ιωάννα Λέκκα, Αμαλία Νίνου, Μελίνα Πολυζώνη, Ηρώ Χαλκίδη

ΧΟΡΟΣ ΚΥΝΗΓΩΝ: Διαμαντής Αδαμαντίδης, Γιώργος Βασιλόπουλος, Κωνσταντίνος Γεωργαλής, Νίκος Γονίδης, Νίκος Γρηγοριάδης, Χρήστος Διαμαντούδης, Μάριος Κρητικόπουλος, Ηρακλής Κωστάκης, Αλέξανδρος Πιεχόβιακ, Αλέξανδρος Τωμαδάκης, Μάριος Χατζηαντώνη, Νικόλας Χατζηβασιλειάδης

Μουσικοί επί σκηνής: Γιάννος Γιοβάνος (τσέλο), Γιάννης Παπαδόπουλος (keyboards), Βαγγέλης Παρασκευαΐδης (βιμπράφωνο- κρουστά), Σπύρος Πολυχρονόπουλος (electronics).

Εισιτήρια εδώ.

Μήδεια

Ο Frank Castorf επιχειρεί τη δική του ανάγνωση της Μήδειας. Ο καινοτόμος σκηνοθέτης, ιστορικός διευθυντής της βερολινέζικης Φολκσμπίνε, που σφράγισε από τη δεκαετία του 1990 το «γερμανικό στιλ», θα συνεργαστεί με σπουδαίους ηθοποιούς του θεάτρου μας παντρεύοντας τον αναρχικό τρόπο παιξίματος, τον αυτοσχεδιασμό και την υποκριτική ελευθερία με την σύγχρονη ελληνική σκηνή σε μια εκρηκτική σκηνοθετική πρόταση.

Η δική του Μήδεια περιλαμβάνει αποσπάσματα από τη Μήδεια του Ευριπίδη (μετάφραση Στρατής Πασχάλης), αλλά και τα έργα Ρημαγμένη όχθη, Μήδειας υλικό, Τοπίο με Αργοναύτες του Χάινερ Μύλλερ (μετάφραση Ελένη Βαροπούλου).

Στο Φεστιβάλ τον γνωρίσαμε το 2007 με το Nord (1960), πρώτο μέρος της Γερμανικής Τριλογίας του Σελίν. Επανήλθε επ’ αφορμή του μεγάλου αφιερώματος στη Φολκσμπίνε στην Πειραιώς 260 το 2017 με τον Παίκτη, που βασίστηκε στο έργο του Ντοστογέφσκι.

Ο Κάστορφ υπηρετεί ένα θέατρο ακραίο και ρηξικέλευθο με υλικά μια έντονα εικαστική γλώσσα και μια σύγχρονη υποκριτική υψηλής θερμοκρασίας. Συνηθίζει να συνθέτει διαφορετικά κείμενα ανεξαρτήτως εποχής με στόχο να αναδείξει τον στοχασμό και τη φιλοσοφική αντιπαράθεση στο υπόστρωμα της κάθε ιστορίας.

Παίζουν (αλφαβητικά): Στεφανία Γουλιώτη, Σοφία Κόκκαλη, Μαρία Ναυπλιώτου, Αγγελική Παπούλια, Ευδοκία Ρουμελιώτη, Αινείας Τσαμάτης, Νικόλας Χανακούλας, Νίκος Ψαρράς.

Η παράσταση θα παρουσιαστεί στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου στις 21 και 22 Ιουλίου στις 21.00.

Εισιτήρια εδώ.

Μήδεια του Ευριπίδη

Τη Μήδεια του Ευριπίδη σκηνοθετεί η Λέα Μαλένη και η Μαρία Κίτσου αναλαμβάνει τον ομώνυμο ρόλο κι αναμετράται με τον Ιάσονα του Φάνη Μουρατίδη. Τη μουσική της παράστασης υπογράφει ο Θέμης Καραμουρατίδης, ενώ τη διανομή συμπληρώνουν η Ελένη Καστάνη (τροφός), ο Θοδωρής Κατσαφάδος (παιδαγωγός), ο Βαγγέλης Αλεξανδρής (Αιγέας), ο Λαέρτης Μαλκότσης (Κρέοντας) και ο Αλμπέρτο Φάις (Άγγελος).

Ο Ιάσονας αποφασίζει να εγκαταλείψει τη Μήδεια, για να παντρευτεί τη Γλαύκη, κόρη του βασιλιά της Κορίνθου, Κρέοντα, διεκδικώντας μερίδιο στην εξουσία. Ο Κρέοντας αποφασίζει να εξορίσει τη Μήδεια και τα παιδιά από την πόλη, με τη συναίνεση του πατέρα τους. Μετά την προδοσία του Ιάσονα και την καταπάτηση των όρκων, η Μήδεια, αποφασίζει να τον εκδικηθεί, εμπλέκοντας και τα παιδιά στα σχέδιά της για εκδίκηση, στέλνοντάς τα να προσφέρουν θανάσιμα δώρα στη νέα βασιλική σύζυγο του πατέρα τους: χρυσό πέπλο και χρυσό στεφάνι. Εκείνη τα φοράει και πεθαίνει. Όπως πεθαίνει κι ο Κρέοντας, μόλις την παίρνει στην αγκαλιά του. Η Μήδεια σκοτώνει τα παιδιά της, επιβιβάζεται σε άρμα- δώρο του Ήλιου που το οδηγούν φτερωτοί δράκοντες και καταφεύγει στην Αθήνα.

Η Μήδεια είναι μία γυναίκα με θεϊκή καταγωγή, κι είναι ταυτόχρονα μία ξένη, μία πρόσφυγας, απλά μία γυναίκα που με επίκεντρο τον έρωτά της και την προδοσία που βίωσε, έγινε σύμβολο της αιώνιας μάχης μεταξύ των δύο φύλων, αλλά και μεταξύ της ζωής και του θανάτου.

Η παράσταση θα περιοδεύσει σε όλη την Ελλάδα, κάνοντας έναρξη απόψε από το Κατράκειο Θέατρο και συνεχίζοντας μέχρι και τα τέλη Αυγούστου. Εισιτήρια εδώ.

Ηλέκτρα του Σοφοκλή

Η εταιρεία τέχνης Ars Aetena και το Θέατρο του Νέου Κόσμου, παρουσιάζουν την παράσταση Ηλέκτρα του Σοφοκλή σε σκηνοθεσία Λίλλυς Μελεμέ. Στην Ηλέκτρα του Σοφοκλή, Ηλέκτρα και Ορέστης εκδικούνται για το φόνο του Αγαμέμνονα από την Κλυταιμνήστρα και τον Αίγισθο, πληρώνοντας το αίμα με αίμα.

Βαθιά επηρεασμένος από την εποχή του (τέλη του 5ου αιώνα), που διακατέχεται από πνεύμα αμφισβήτησης, διερεύνησης και αποδόμησης, ο Σοφοκλής επιλέγει να αφηγηθεί τον μύθο των Ατρειδών μέσα από το υποκειμενικό βλέμμα της Ηλέκτρας. Ένα βλέμμα θρυμματισμένο από τον πόνο και το πένθος, που αντανακλά, μεγεθύνει και ενίοτε παραμορφώνει την πραγματικότητα που την περιβάλλει.

Η εμμονική προσκόλληση στις αρχές και τα ιδανικά της, θα φθείρει αναμφισβήτητα και την ίδια. Ακινητοποιημένη στον χώρο και τον χρόνο, παλινδρομεί ανάμεσα στο αποτρόπαιο παρελθόν και το αβέβαιο μέλλον που καθυστερεί, χωρίς να μπορεί να κάνει ούτε ένα βήμα μπροστά. Διαδηλώνει τον πόνο της στα πρόθυρα του παλατιού, μεταμορφώνεται σε ζωντανή Ερινύα για τους εγκληματίες και προσδοκεί ανυπόμονα την έλευση του σωτήρα αδερφού. Ο πόνος, το πένθος και η ακόρεστη δίψα της για εκδίκηση μοιάζουν να δημιουργούν ένα τοπίο κινούμενης άμμου που σιγά- σιγά την καταπίνει, όμως εκείνη αδυνατεί να πράξει διαφορετικά. Απομονωμένη και αμετακίνητη, μεταξύ φθοράς και αφθαρσίας, μια ζωντανή νεκρή, αρνείται να συμβιβαστεί και να υποκύψει, έχοντας ως μοναδικό όπλο την φωνή, την αλήθεια και την πίστη της.

Το αινιγματικό και απροσδόκητο τέλος της τραγωδίας δεν προμηνύει κανένα ευτυχές τέλος, ούτε για την ηρωίδα ούτε για τα πάθη του οίκου της.

Στον ρόλο της Ηλέκτρας η Λένα Παπαληγούρα. Ορέστης ο Στρατής Χατζησταματίου, Κλυταιμνήστρα η Ελισάβετ Μουτάφη, Παιδαγωγός ο Ιωάννης Παπαζήσης, η Εριέττα Μανούρη στον ρόλο της Χρυσόθεμις, ο Δαυίδ Μαλτέζε στον ρόλο του Αίγισθου και ως Πυλάδης εμφανίζεται ο Πάρης Λεόντιος.

Οι Φιόνα Γεωργιάδη, Ήβη Νικολαΐδου, Κωνσταντίνα Νταντάμη, Δανάη Πολίτη, Μελισσάνθη Ρεγκούκου, Αρετή Τίλη, αποτελούν τον χορό.

Η παράσταση παρουσιάζεται σήμερα στους Δελφούς, ενώ θα συνεχίσει την πορεία της σε θέατρα όλης της Ελλάδας. Μπορείς να δεις τους σταθμούς της περιοδείας και να προμηθευτείς τα εισιτήριά σου εδώ.

Οιδίπους επί Κολωνώ του Σοφοκλή

Στις αρχές Αυγούστου (4 & 5/8) θα παρουσιαστεί στην Επίδαυρο ο Οιδίπους επί Κολωνώ του Σοφοκλή, που σκηνοθετεί ο Γιώργος Σκεύας. Ο Δημήτρης Καταλειφός ενσαρκώνει τον Οιδίποδα και πρωταγωνιστεί για πρώτη φορά σε παράσταση στην Επίδαυρο στην καριέρα του.

Μαζί του παίζουν οι ηθοποιοί: Αλεξάνδρα Αΐδίνη, Μάξιμος Μουμούρης, Αγγελική Παπαθεμελή, Χρήστος Σαπουντζής, Χρήστος Χατζηπαναγιώτης.

«Αγγελικό και μαύρο, φως,/ γέλιο των κυμάτων στις δημοσιές του πόντου,/ δακρυσμένο γέλιο,/ σε βλέπει ο γέροντας ικέτης/ πηγαίνοντας να δρασκελίσει τις αόρατες πλάκες/ καθρεφτισμένο στο αίμα του/ που γέννησε τον Ετεοκλή και τον Πολυνείκη». Το «αγγελικό και μαύρο φως», που «βλέπει» ο τυφλός Οιδίποδας, ο «γέροντας ικέτης», όπως γράφει στην «Κίχλη» ο Σεφέρης, είναι η συντριβή και η δικαίωσή του μαζί, το μετέωρο πέρασμά του στον άλλο τόπο, τις αόρατες πλάκες του άλσους των Ευμενίδων, που θα τον υποδεχτούν και θα τον καταπιούν.

Η παράσταση φέρνει στο προσκήνιο τη διφορούμενη εκκρεμότητα του τέλους ενός ήρωα σημαδεμένου από τη μοίρα. Πώς μπορεί να μεταφραστεί σκηνικά αυτή η ταλάντευση ανάμεσα στο δίκαιο και το άδικο, ανάμεσα στην αποδοχή της μοίρας και την άρνησή της; Ο λόγος του Σοφοκλή, ο λόγος στα χείλη των ηρώων του, του Οιδίποδα, της Αντιγόνης, της Ισμήνης, του Πολυνείκη, του Κρέοντα, δεν επιδέχεται κανέναν οριστικό διαχωρισμό του καλού απ’ το κακό, του ιερού απ’ το βλάσφημο. Αυτός ο λόγος, μέσα από τη μουσική των σωμάτων, γίνεται ένας τόπος αιώνιος, ο αιώνιος χρησμός. Αυτόν τον λόγο και τη βαθιά ποιητική, χρησμική του δύναμη, ζητά να απελευθερώσει η παράσταση του Γιώργου Σκεύα.

Εισιτήρια εδώ.

Βάκχες του Ευριπίδη

Τις Βάκχες του Ευριπίδη σκηνοθετεί η Έλενα Μαυρίδου, ενώ ο Δημήτρης Λάλος και ο Γιώργος Χριστοδούλου ενσαρκώνουν τους ρόλους του Διονύσου και του Πενθέα αντίστοιχα. Στην παράσταση παίζουν ακόμα ο Θανάσης Δόβρης, ο Στέργιος Κοντακιώτης, η Βίκυ Βολιώτη, ο Γιώργος Τριανταφυλλίδης, η Δήμητρα Κούζα αλλά και η Έλενα Μαυρίδου. Τον χορό αποτελούν οι: Κική Καραΐσκου, Δήμητρα Κούζα, Σοφία Κουλέρα, Χριστίνα Μαριάνου, Μαριάμ Ρουχάτζε. Στη σκηνή θα βρίσκονται επίσης οι μουσικοί: Γιώργος Μαυρίδης και Βασίλης Κόκλας.

Ο Διόνυσος, καρπός της ένωσης του Δία με τη Σεμέλη, κόρη του βασιλιά της Θήβας Κάδμου, δεν αναγνωρίστηκε ποτέ ως θεός και δεν τιμήθηκε ποτέ στην πατρίδα της μητέρας του.

Έχοντας ήδη κατακτήσει την Ασία, ο Διόνυσος καταφθάνει τώρα στη Θήβα, συνοδευόμενος από έναν όμιλο γυναικών από την Λυδία, των Βακχών, που τον ακολουθούν πιστά. Σκοπός του να διαδώσει τη λατρεία του στη Θήβα και σε όλη την Ελλάδα, αλλά και να δώσει ένα μάθημα στους ασεβείς που τον αρνούνται. Πιο άσπονδος, ανάμεσά τους, ο Πενθέας, εγγονός του Κάδμου και βασιλιάς πλέον της Θήβας.

Ενώ η βακχική μανία εξαπλώνεται στην πόλη, πείθοντας ακόμη και τον Κάδμο και τον γέρο μάντη Τειρεσία για την αναγκαιότητα της αποδοχής του νέου θεού, ο Πενθέας, απόλυτος και άτεγκτος, επιμένει να αμφισβητεί τη θεϊκή υπόσταση του Διονύσου και αποφασίζει να καταστείλει με τη βία τις αποχαλινωμένες εκδηλώσεις αυτής της παράξενης ανατολίτικης λατρείας. Ηθικά αυτάρεσκος και συγχρόνως ανατριχιαστικά αστόχαστος, απορρίπτει τα «διπλωματικά ανοίγματα» του Διονύσου και αντιδρά με πανικό και υπεροψία μπροστά στην πολιτισμική διαφορά.

Όμως η λογική αντιστρέφεται σε τρέλα, κατοπτρικό είδωλο της «τρέλας» που ήθελε να καταπνίξει. Καθώς η πλοκή του έργου ξεδιπλώνεται, ο Πενθέας γλιστρά στην παγερή νομιμότητα, και πέφτει στην απαγορευμένη επιθυμία. Από τιμωρός της βακχείας γίνεται ο ίδιος αβοήθητο άθυρμά της. Στο τέλος, θα οδηγηθεί στη μοίρα του ντυμένος γυναίκα, συμπαρασύροντας στον όλεθρο ολόκληρο τον βασιλικό οίκο των Θηβών.

Παρότι ξένος στην πόλη, ο Διόνυσος φώλιαζε ήδη κρυφά στην καρδιά της, όπως και κάπου βαθιά μέσα στον αλαζονικό μονάρχη της.

Η παράσταση θα κάνει περιοδεία σε θέατρα της Αττικής με επόμενη παράσταση «εντός των τειχών» της πόλης τη Δευτέρα 10 Ιουλίου στο Θέατρο Βράχων. Θα ακολουθήσουν παραστάσεις σε όλη την Ελλάδα. Εισιτήρια εδώ.

Εκάβη του Ευριπίδη

Από τις 10 Ιουλίου ξεκινά την περιοδεία της η παράσταση Εκάβη του Ευριπίδη που σκηνοθέτει η Ιώ Βουλγαράκη, το ταξίδι της οποίας περιλαμβάνει και το Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου στις 11 και 12 Αυγούστου.

Καθημερινά φτάνουν στις οθόνες μας εικόνες από πολέμους, εικόνες αφόρητης βίας και σπαραγμού από κάθε σημείο του κόσμου. Το παράλογο του πολέμου μοιάζει να αφορά μόνο αυτούς που το ζουν, για όλους τους άλλους περιορίζεται σε μια στεγνή, εικονική και ακίνδυνη πληροφορία. Θάβεται ανάμεσα σε πλήθος ειδήσεων, αποκόβεται από το βίωμα του πένθους. Εξοικειωνόμαστε έτσι με την εικόνα και την πληροφορία της βίας, εκπαιδευόμαστε στον θάνατο αλλά ξεμάθαμε να πενθούμε.

Η Εκάβη στην ομώνυμη τραγωδία του Ευριπίδη ξεκινά ως πρόσωπο από αυτό το σημείο, από αυτό που έχουμε ξεχάσει, τον δρόμο του θρήνου. Στο πρώτο μέρος του έργου το πένθος, προσωπικό αλλά και συλλογικό, μοιάζει να γεννά τη μεταφυσική του: ζωντανοί και νεκροί βρίσκονται σε διαρκή συνομιλία, ένα αγόρι άταφο ταράζει τον ύπνο της μάνας του, ένα κορίτσι στέκει στο όριο ζωής και θανάτου. Στην Εκάβη τα πάντα συμβαίνουν σε έναν μεταιχμιακό χρόνο, μετά το τέλος του πολέμου. Η βία όμως δεν έχει τελειώσει. Και εκεί ακριβώς, στον χρόνο της μετάβασης, η Εκάβη του πένθους γίνεται η Εκάβη της εκδίκησης, ανοίγοντας μια τολμηρή διαλεκτική με το σήμερα.

Ένας πολυμελής θίασος εξαιρετικών ηθοποιών και μουσικών και η νέα μετάφραση της Ελένης Βαροπούλου, που πραγματοποιήθηκε ειδικά για την παράσταση, είναι οι πυλώνες του εγχειρήματος.

Παίζουν (αλφαβητικά): Ιωσήφ Ιωσηφίσης, Μαρίνα Καλογήρου, Ελένη Κοκκίδου, Θανάσης Κουρλαμπάς, Ερρίκος Μηλιάρης, Ηλεάνα Μπάλλα, Άκης Σακελλαρίου, Αλέκος Συσσοβίτης.

Τους σταθμούς της περιοδείας μπορείς να τους δεις εδώ όπου θα προμηθευτείς και τα εισιτήριά σου.

Τρωάδες του Ευριπίδη

Ο Χρήστος Σουγάρης σκηνοθετεί τις Τρωάδες του Ευριπίδη για το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου. Η παράσταση θα παρουσιαστεί στο Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου στις 18 και 19 Αυγούστου.

Οι Τρωάδες, η μόνη σωζόμενη τραγωδία της ευριπίδειας τριλογίας για τον Τρωικό Πόλεμο, διδάχτηκαν το 415 π.Χ. στα Μεγάλα Διονύσια. Το έργο γράφτηκε λίγο μετά την καταστροφή της Μήλου το 416 π.Χ., όταν οι Αθηναίοι, με απάνθρωπη βιαιότητα, σκότωσαν όλους τους ενήλικες άντρες της Μήλου και πούλησαν για δούλους τις γυναίκες και τα παιδιά.

Ο Ευριπίδης επιχειρεί να προειδοποιήσει για τις συνέπειες της ασυδοσίας των νικητών και να υπενθυμίσει τη σημασία του να παραμένει κανείς άνθρωπος, μακριά από την ψευδαίσθηση παντοδυναμίας που προκαλούν οι εφήμερες νίκες. Στις Τρωάδες ο ποιητής αναδεικνύει την ανθρώπινη διάσταση του εχθρού και, εστιάζοντας στο μεγαλείο των γυναικών της Τροίας, προβάλλει τη δύναμη εκείνη που κάνει τον άνθρωπο να επιμένει ακόμα και μετά την καταστροφή.

Παίζουν (αλφαβητικά): Μελίνα Αποστολίδου (Αθηνά), Λουκία Βασιλείου (Αθηνά, Ελένη), Μομώ Βλάχου (Αθηνά), Χαρά Γιώτα (Αθηνά), Ηλέκτρα Γωνιάδου (Αθηνά), Μαρία Διακοπαναγιώτου (Κασσάνδρα), Αντώνης Καφετζόπουλος (Ποσειδώνας), Χριστίνα Μπακαστάθη (Αθηνά), Αλέξανδρος Μπουρδούμης (Μενέλαος), Μπέττυ Νικολέση (Αθηνά), Ρούλα Πατεράκη (Εκάβη), Κλειώ Δανάη Οθωναίου (Αθηνά, Ελένη), Δημήτρης Πιατάς (Ταλθύβιος), Πολυξένη Σπυροπούλου (Αθηνά), Βιργινία Ταμπαροπούλου (Αθηνά), Θεοφανώ Τζαλαβρά (Αθηνά), Μαρίζα Τσάρη (Ανδρομάχη), Μάρα Τσικάρα (Αθηνά).

Εισιτήρια εδώ.

Οιδίπους Τύραννος του Σοφοκλή (σκηνοθεσία Σίμος Κακάλας)

Ο Σίμος Κακάλας σκηνοθετεί την παράσταση Οιδίπους Τύραννος του Σοφοκλή με τον Γιάννη Στάνκογλου στον ομώνυμο ρόλο. Η παράσταση θα ξεκινήσει την περιοδεία της σε πολλαπλούς χώρους από τις 12 Ιουλίου, ενώ θα παρουσιαστεί και στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου στις 25 και 26 Αυγούστου.

Οιδίποδας όπως σου έγραψα είναι ο Γιάννης Στάνκογλου και στο ρόλο της Ιοκάστης τη Μαριλίτα Λαμπροπούλου. Μαζί τους, ένα σύνολο σημαντικών ηθοποιών: Γιάννης Νταλιάνης, Χρήστος Μαλάκης, Γιώργος Αμούτζας και άλλοι 6 ηθοποιοί. Μουσικός επί σκηνής ο Φώτης Σιώτας, ο οποίος έχει συνθέσει και τη μουσική της παράστασης.

Η μετάφραση είναι του Γιώργου Μπλάνα, τα σκηνικά του Γιάννη Κατρανίτσα, την κίνηση υπογράφει η Σοφία Πάσχου, τους φωτισμούς ο Αλέκος Γιάνναρος και ο σχεδιασμός των μασκών, που αποτελούν δομικό στοιχείο της παράστασης, είναι της Μάρθας Φωκά.

Ο Οιδίπους βρίσκεται αντιμέτωπος με το πεπρωμένο του, από το οποίο προσπαθεί να ξεφύγει από τότε που γεννήθηκε. Ο χρησμός που έλαβε ο πατέρας του, βασιλιάς της Θήβας, Λάιος, επιβεβαιώνεται με τον χειρότερο τρόπο. Ο Οιδίπους γίνεται εν αγνοία του πατροκτόνος, παντρεύεται τη μητέρα του Ιοκάστη και ανεβαίνει ο ίδιος στον θρόνο της Θήβας. Η τραγική αλήθεια δεν αργεί να αποκαλυφθεί, επιβεβαιώνοντας ότι ο άνθρωπος δεν μπορεί να ξεφύγει από τη μοίρα του.

Τους σταθμούς της περιοδείας μπορείς να τους βρεις εδώ όπου θα προμηθευτείς και τα εισιτήριά σου. Για τις παραστάσεις της Επιδαύρου θα βρεις εισιτήρια εδώ.

Οιδίπους τύραννος του Σοφοκλή (Σκηνοθεσία Θανάσης Σαράντος)

Σε σκηνοθεσία του Θανάση Σαράντου θα παρουσιαστεί ο Οιδίπους Τύραννος του Σοφοκλή στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Θεάτρου της Περιφέρειας Αττικής την Κυριακή 9 Ιουλίου, στο θέατρο Κατίνα Παξινού, Άλσος Γαλατσίου.

Ο Οιδίποδας, βασιλιάς της Θήβας, αναλαμβάνει να βρει τον δολοφόνο του Λαΐου ο οποίος, σύμφωνα με τον χρησμό, είναι υπεύθυνος για τον φοβερό λοιμό που έχει πλήξει την πόλη του. Στην πορεία, ανακαλύπτει πως όχι μόνο είναι ο ίδιος ο φονέας του προηγούμενου βασιλιά της Θήβας, αλλά και ο δολοφόνος του πατέρα του και σύζυγος της μητέρας του. Έπειτα από αυτή την αποκάλυψη της τραγικής αλήθειας, η Ιοκάστη απαγχονίζεται και ο Οιδίποδας αυτοτυφλώνεται.

Ο Σοφοκλής στο πρόσωπο του Οιδίποδα σκιαγραφεί έναν βασιλιά στα όρια της αλαζονείας, τυφλωμένο από το «εγώ» και την υπέρμετρη πίστη του στη δύναμη της λογικής –λόγοι ικανοί να τον οδηγήσουν στην ύβρη και από εκεί στην πτώση–, και την ίδια στιγμή έναν άνθρωπο γυμνό, μόνο απέναντι στο αναπάντητο υπαρξιακό ερώτημα: «ποιος είμαι;»..

Ο Οιδίπους Τύραννος δείχνει εύστοχα την ικανότητα του ανθρώπου να διαχειρίζεται, στην πορεία των αιώνων, όλα τα δεινά που αποδόθηκαν σε πλανητική ανισορροπία ή θεϊκή τιμωρία, αλλά στην πραγματικότητα προκλήθηκαν λόγω της ανθρώπινης πλεονεξίας και ματαιοδοξίας».

Ο Θανάσης Σαράντος με μία ομάδα εκλεκτών ηθοποιών αναμετρώνται με το συγκλονιστικό έργο του αρχαίου ελληνικού δράματος, επιχειρώντας να φωτίσουν τις αναλογίες του με το σήμερα.

Εισιτήρια εδώ.

Σοφοκλή Αντιγόνη (Εκδοχή Β’)

Ο Δημήτρης Δημητριάδης μεταφράζει και ο Σάββας Στρούμπος σκηνοθετεί την παράσταση Αντιγόνη του Σοφοκλή (Εκδοχή Β’). Την παράσταση θα δεις τον Σεπτέμβριο και πιο συγκεκριμένα στις 14 Σεπτεμβρίου στο Θέατρο Πέτρας, στην Πετρούπολη στο πλαίσιο του Διεθνούς Φεστιβάλ Πέτρας.

Η Ομάδα Σημείο Μηδέν θα παρουσιάσει – για μία τελευταία παράσταση – την Αντιγόνη του Σοφοκλή (εκδοχή β’). Αξίζει να σημειωθεί πως η Ομάδα Σημείο Μηδέν πρωτοπαρουσίασε την Αντιγόνη το 2019 και έκτοτε η παράσταση έχει ταξιδέψει σε πολλούς και σημαντικούς σταθμούς ανά την Ελλάδα καθώς και στην Κύπρο σε συνεργασία με το Ανοιχτό Πανεπιστήμιο Κύπρου. Η παράσταση τιμήθηκε από την Ένωση Ελλήνων Θεατρικών Κριτικών με το Βραβείο Αρχαίου Δράματος 2020-2021.

Παίζουν οι ηθοποιοί: Έβελυν Ασουάντ, Κωνσταντίνος Γώγουλος, Έλλη Ιγγλίζ, Γιάννης Γιαραμαζίδης, Ρόζυ Μονάκη, Άννα Μαρκά – Μπονισέλ, Μπάμπης Αλεφάντης, Ντίνος Παπαγεωργίου.

Εισιτήρια εδώ.

Exit mobile version