WATCHLIST

Οι ταινίες του χειμώνα και των Oscars

Έφτασε αυτή η «ευλογημένη» εποχή για τους κινηματογραφόφιλους που η μία καλή ταινία κυκλοφορεί μετά την άλλη. Είναι αυτό που οι Oscarobloggers ονομάζουν Oscar-corridor, αυτοί οι τρεις ‘μαγικοί’ μήνες, μες την καρδιά του χειμώνα κατά τους οποίους συνωστίζονται όλες οι ταινίες με σοβαρές βλέψεις για όλα τα ‘προεόρτια’ βραβεία (Χρυσές Σφαίρες, Βραβεία του Σωματείου των Ηθοποιών, Βραβεία Κριτικών) κι εν τέλει με την ελπίδα να φτάσουν ως το πολυπόθητο ΟΣΚΑΡ.

Δεν  έχουν όμως όλα τα φιλμ που τοποθετούν την έξοδο τους κατά τη διάρκεια αυτών των μηνών απαραίτητα οσκαρικές βλέψεις. Σε κάποια απλά… ‘προκύπτει’ η εκτίμηση κοινού και κριτικών. Εκεί που άλλοι πολυαναμενόμενοι τίτλοι αποδεικνύονται κατώτεροι των προσδοκιών, πάντα υπάρχουν μία ή δυο ευχάριστες εκπλήξεις έτοιμες να πάρουν τη θέση τους. Ας τα πάρουμε ένα ένα όμως:

JOY – 24 Δεκεμβρίου

Ο David O’Russell («Οδηγός Αισιοδοξίας», «Οδηγός Διαπλοκής»), παρέα με τη Jennifer Lawrence και τον Bradley Cooper φαίνεται να έχουν δημιουργήσει ένα άτυπο Χριστουγεννιάτικο έθιμο, με τις τελευταίες τρεις ταινίες του ιδιοσυγκρασιακού σκηνοθέτη να κυκλοφορούν πάντα μέσα στις γιορτές, με -σχεδόν- τους ίδιους πρωταγωνιστές και με τα βραβεία και την εισπρακτική επιτυχία να ακολουθούν σχεδόν by default. Φέτος η εργασιομανής Lawrence βρίσκεται απόλυτη και μοναδική πρωταγωνίστρια στο Joy, με τους δύο παλιούς γνώριμους της από τον ‘Οδηγό Αισιοδοξίας’ Cooper και De Niro να τη σαπορτάρουν. Tέσσερις γενιές μιας οικογένειας ζωντανεύουν σε μια έντονη ιστορία με επίκεντρο την Τζόι, ένα κορίτσι το οποίο μεταμορφώνεται στη γυναίκα που ιδρύει μια εταιρεία-δυναστεία και εξελίσσεται σε πανίσχυρη ηγέτιδα μητριάρχη!  Οι πρώτες κριτικές  εκθειάζουν -για μια ακόμη φορά- την ταλαντούχα Lawrence ενώ για την ίδια την ταινία δεν είναι το ίδιο κολακευτικές, περιγράφοντας την ως ένα φεμινιστικό παραμύθι με ελαφρώς σαπουνοπερέ αλλά και…μαφιόζικη εσανς (αλήθεια!).

 

Οσκαρικές βλέψεις: O Russell πολύ θα ήθελε να κερδίσει το Όσκαρ σκηνοθεσίας που έχει χάσει και τις τρεις φορές  που προτάθηκε (Fighter, Silver Linings Playbook, American Hustle), αλλά οι πρώτες αντιδράσεις δείχνουν η εκτίμηση να περιορίζεται στις ερμηνείες και συγκεκριμένα στο ερμηνευτικό tour-de-force της πολυτάλαντης  Lawrence.

OI  ΣΟΥΦΡΑΖΕΤΕΣ – 24 Δεκεμβρίου

 

Η ιστορία του κινήματος υπέρ του δικαιώματος ψήφου στις γυναίκες μεταφέρεται στη μεγάλη οθόνη από ένα καθαρόαιμα γυναικείο επιτελείο καλλιτεχών, όπως αρμόζει άλλωστε στην αρχετυπική φεμινιστική ιστορία . Η Abi Morgan (Σιδηρά Κυρία) υπογράφει το σενάριο, ενώ η Carey Mulligan ‘ηγείται’ ενός all star γυναικείου καστ που συμπεριλαμβάνει την Helena Bonham Carter και την Meryl Streep, μεταξύ άλλων .Οι Σουφραζέτες δεν προέρχονταν από αριστοκρατικές τάξεις, ήταν εργαζόμενες γυναίκες που συνειδητοποίησαν ότι η ειρηνική διαμαρτυρία δεν έφερνε αποτελέσματα. Στραμμένες στη βία ως τη μόνη διέξοδο, ήταν έτοιμες να χάσουν τα πάντα στον αγώνα τους για ισότητα-τις δουλειές τους, τα σπίτια τους, τα παιδιά τους, τις ζωές τους. Η Mulligan υποδύεται τη Μοντ  μία από αυτές τις γυναίκες, της οποίας ο αγώνας για αξιοπρέπεια μοιάζει με θρίλερ, αλλά ταυτόχρονα καταφέρνει να εμπνεύσει πολλές γενιές γυναικών στην πορεία του.

Οσκαρικές βλέψεις: Το συνήθως σιγουράκι που ακούει στο όνομα Meryl παραέχει μικρό ρόλο για να προωθηθεί ακόμη και στην κατηγορία του δεύτερου ρόλου, αντιθέτως η Mulligan θα προσπαθήσει να ‘μεταφράσει’ την προσοχή και τις εξαιρετικές κριτικές που έχει λάβει σε μια υποψηφιότητα στην απίστευτα ανταγωνιστική φέτος κατηγορία του Α’ Γυναικείου.

ΣΤΗΝ ΚΑΡΔΙΑ ΤΗΣ ΘΑΛΑΣΣΑΣ  – 31 Δεκεμβρίου

 

Ο Οσκαρικός Ron Howard («A Beautiful Mind») σκηνοθετεί την περιπέτεια «Στην Καρδιά της Θάλασσας», βασισμένη στο best seller βιβλίο του Ναθάνιελ Φίλμπρικ σχετικά με την δραματική, αληθινή ιστορία του φαλαινοθηρικού της Νέας Αγγλίας Έσεξ. Το χειμώνα του 1820, το Έσεξ δέχτηκε επίθεση από κάτι που κανείς δεν μπορούσε να πιστέψει: μια φάλαινα τεραστίων διαστάσεων και δύναμης, με μια σχεδόν ανθρώπινη αίσθηση εκδίκησης. Η αληθινή, ανθρώπινη τραγωδία θα ενέπνεε τον Χέρμαν Μέλβιλ να γράψει το αριστούργημα του, «Μόμπι Ντικ». Το βιβλίο όμως, θα διηγούνταν τη μισή μόνο ιστορία. Το «Στην Καρδιά της Θάλασσας» προσπαθεί να αποκαλύψει την οδυνηρή κατάληξη αυτής της συνάντησης, καθώς το πλήρωμα του πλοίου που καταφέρνει να επιβιώσει, θα φτάσει στα άκρα προκειμένου να μείνει ζωντανό. Εδώ το καστ είναι εντελώς ανδροκεντρικό με επικεφαλής τον καλλονό Chris Hemsworth να συνεργάζεται για δεύτερη φορά με τον Howard μετά τo εξαιρετικό αλλά παραγνωρισμένο Rush όπου υποδύθηκε τη νέμεση του θρύλου της Formula 1 Niki Lauda, James Hunt.

Οσκαρικές βλέψεις: Η ταινία ως στουντιακή παραγωγή της Warner και του Howard (γυρισμένη σε 3D) σίγουρα θα έχει τις υψηλές προδιαγραφές που την καθιστούν ανταγωνιστική στις τεχνικές κατηγορίες. Στις μεγάλες όμως κατηγορίες τα πράγματα θα είναι δυσκολότερα μιας και οι κριτικές δε μιλάνε για ανάλογη περίπτωση Οσκαρικής Ναυτικής περιπέτειας όπως το Master & Commander.

Α WORLDS APART – ΕΝΑΣ ΑΛΛΟΣ ΚΟΣΜΟΣ (17 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ)

Τι δουλειά έχει μια ελληνική ταινία στη λίστα μας θα μου πείτε; Κανονικά δεν θα είχε θέση στο αφιέρωμα μας η νέα ταινία του Χριστόφορου Παπακαλιάτη, αλλά οι Οσκαρικές συνδέσεις είναι υπαρκτές κι όχι μόνο στη φαντασία του δημιουργού.  Ο Παπακαλιάτης είναι ο πρώτος έλληνας κινηματογραφιστής που ασχολείται θεματικά με τον έρωτα στα χρόνια της ρατσιστικής “χολέρας” και του Οργουελικού εργασιακού περιβάλλοντος που ζούμε. Αν και το πρώτο μισό της ταινίας αποτελεί μια αξιοπρεπή, επαγγελματικά  κινηματογραφημένη ιστορία, που σε κάνει να αναρωτιέσαι αν λίγο της λείπει πρωτοτυπία στην αφήγηση, η Μαρία Καβογιάννη άμα τη εμφανίσει της κάπου στη μέση, παίρνει όλη την ταινία πάνω της. Αυτή η τόσο τυποποιημένα χρησιμοποιημένη στην τηλεόραση ηθοποιός, καταφέρνει αυτό το ‘μαγικό’ που μόνο στον κινηματογράφο και μόνο από ηθοποιούς κλάσης γίνεται: Κάθε φορά που δεν είναι στην οθόνη σε κάνει να προσδοκάς και να αγωνιάς να την ξαναδείς γιατί είναι τόσο συγκινητικά αληθινή και ώριμη που απλά σε “νοιάζει”. Και μάλιστα παρτενάροντας τον μόλις βραβευμένο με ‘Όσκαρ J.K.Simmons. Ερμηνευτικό επίτευγμα που αν η ταινία ήταν αγγλόφωνη, η Καβογιάννη θα διεκδικούσε άνετα μια θέση στην πεντάδα του β’ γυναικείου ρόλου. Θα τα πούμε όμως κι αναλυτικότερα στην κριτική μας για την ταινία την Πέμπτη 17 Δεκεμβρίου.

Οσκαρικές βλέψεις: Χμμ.. ε μάλλον όχι. Δηλαδή ίσως και ναι, αν η ελληνική Ακαδημία την βραβεύσει την άνοιξη, χρίζοντας την αυτομάτως ως την επίσημη υποβολή της Ελλάδας στα Οσκαρ του 2017!

BROOKLYN – 31 Ιανουαρίου

 

 

 

Στο ‘Brooklyn’, την ταινία που έγραψε ο πολυγραφότατος Nick Hornby (σεναριογράφος του εξαιρετικού About A Boy) και σκηνοθετεί ο John Crowley, η υπέροχη Saoirse Ronan (αν μπορείτε προφέρετε το!) ευρισκόμενη σε κάθε καρέ του, δίνει τη γυναικεία ερμηνεία-αποκάλυψη της χρονιάς,. Το «Brooklyn» είναι η ιστορία μιας νεαρής γυναίκας, της Έιλις, που μετακομίζει από μια νυσταλέα μικρή πόλη της Ιρλανδίας στο πολύβουο Μπρούκλιν της Νέας Υόρκης. Εκεί -αντίθετα με την ζωή που άφησε πίσω- βρίσκει την ευκαιρία να πιάσει δουλειά, να χτίσει το μέλλον της και να βρει τον έρωτα, στο πρόσωπο του Ιταλοαμερικανού Τόνι. Ακούγεται σαν άλλη μια ιστορία ενηληκίωσης από αυτές που το Hollywood λατρεύει να γυρίζει ξανά και ξανά… αλλά δεν είναι έτσι.

Οσκαρικές βλέψεις: Το «Brooklyn» εκπροσωπεί ακριβώς αυτήν την περίπτωση της «μικρής» ταινίας – έκπληξη που κερδίζει κοινό και κριτικούς με τη θριαμβευτική πορεία της που ξεκίνησε πέρυσι τον Ιανουάριο στο φεστιβάλ του Sundance και συνεχίστηκε ‘περνώντας’ κι από αυτά του Τορόντο, της Νέας Υόρκης και του Λονδίνου. Με την υπέροχη πιτσιρίκα να μαζεύει τα βραβεία ερμηνείας από τις μισές ενώσεις κριτικών την προηγούμενη εβδομάδα, η Saoirse έχει βάλει πλώρη για τα Όσκαρ, με πολλούς να τη θεωρούν φαβορί παρά τον απίστευτο ανταγωνισμό από τεράστια ονόματα φέτος. Παρεμπιπτόντως, προφέρεται Σίρσα.

Αυτά για τώρα. Φυσικά δεν τελειώνουμε εδώ! Το β’ μέρος του αφιερώματος στις ταινίες του χειμώνα και των βραβείων θα ακολουθήσει κάπου εκεί μέσα στα Χριστούγεννα όπου θα συνεχίσουμε με τις ταινίες του Ιανουαρίου, ενώ θα έχουμε και μια πιο καθαρή εικόνα καθώς θα έχουν ήδη ανακοινωθεί οι υποψηφιότητες για τις Χρυσές Σφαίρες και το Σωματείο των Ηθοποιών.