OSCARS 2025

Πώς μπορεί μια ταινία να κερδίσει Όσκαρ; Δυστυχώς, η απάντηση δεν είναι αυτή που περιμένεις

Matt Sayles/Invision/AP, File

Τα βραβεία Όσκαρ Ερμηνείας  κερδίζονται δύσκολα–  είναι το ιερό δισκοπότηρο μας καριέρας που εκτείνεται σε δεκαετίες, με πολλές εξαντλητικές δίαιτες, προπονήσεις και πανάκριβες διαφημιστικές εκστρατείες (πολλά βαρετά zoom calls με δημοσιογράφους που ρωτάνε όλοι τα ίδια και τα ίδια για ώρες). Γιατί στο Hollywood κάθε χρόνο είναι χρονιά εκλογών.

Υπάρχουν κάποιες στρατηγικές σε κάθε καλό ματσάκι

Οι περισσότεροι ηθοποιοί ξέρουν ότι αν υποδυθούν ένα υπαρκτό πρόσωπο, θα έχουν περισσότερες πιθανότητες για τα βραβεία Όσκαρ. Ειδικά, αν ο ρόλος περιλαμβάνει κάποιου είδους μεταμόρφωση ή βαρύ μακιγιάζ. Αν είσαι ηθοποιός, όσο λιγότερο μοιάζεις με τον εαυτό σου, τόσο το καλύτερο. Εκτός αν είσαι ο Kieran Culkin και κερδίζεις το Όσκαρ παίζοντας απλά τον εαυτό σου. 

Η Ακαδημία έχει μια εμμονή με τους Βρετανούς μονάρχες και τους πολιτικούς (θέλεις παραδείγματα: Gary Oldman ως Winston Churchill στο Darkest Hour,  Sean Penn ως Harvey Milk στο Milk και Ben Kingsley ως Mahatma Gandhi στο Gandhί). Ενώ τα Όσκαρ Α’ Ανδρικού Ρόλου προορίζονται γενικά για όσους υποδύονται σοβαρούς χαρακτήρες που ξεπερνούν τις αντιξοότητες, η κατηγορία Β’ Ανδρικού Ρόλου επιβραβεύει τις ερμηνείες των κακών χαρακτήρων. Στην κατηγορία του Β’  Γυναικείου Ρόλου, ηθοποιοί που έχουν παίξει μια προβληματική ή ανεύθυνη μητέρα, πήραν το αγαλματάκι σπίτι. Και ο Ryan Gosling αποδείχτηκε Kenough για την Ακαδημία.

Η καμπάνια για τα Βραβεία Όσκαρ είναι ακριβή, εξαντλητική και δεν αφορά πραγματικά την ταινία

Όσκαρ Neon/A24/Searchlight Pictures/Focus Features/Warner Bros. Pictures/Netflix/Sony Pictures Classics/Amazon-MGM/Mubi/Universal Pictures via AP

Τα τελευταία 20 περίπου χρόνια, τα στούντιο και οι εταιρείες παραγωγής του Hollywood έχουν προσλάβει συμβούλους για να διεξάγουν καμπάνιες για τα Όσκαρ, ξοδεύοντας εκατομμύρια δολάρια για να τραβήξουν την προσοχή των κατάλληλων ψηφοφόρων. Μια καλή αφήγηση έχει σημασία εξίσου (και μερικές φορές περισσότερο) από την ίδια την ταινία για το ποιος/α θα καταλήξει με χρυσά αγαλματίδια τη βραδιά των Όσκαρ.

Όλες οι εκστρατείες των Όσκαρ κάνουν υπολογισμένα βήματα στον δρόμο προς τη νίκη  

Ας πούμε ότι έχεις κάνει μια ταινία, οι κριτικές ήταν καλές, αρέσει στον κόσμο η ταινία και τώρα το στούντιο θέλει να την τρέξει για τα Όσκαρ. Τι κάνεις πρώτα; Λες ότι είναι «η ιστορία που χρειαζόμαστε αυτή τη στιγμή». Είναι πολύ περισσότερο για το πώς οι άνθρωποι σχετίζονται και αντιδρούν με την ταινία. Πρέπει να πειστούν τα μέλη της Ακαδημίας ότι η ταινία έχει σημασία και γιατί. Η Ακαδημία είναι αρκετά αδιαφανής με περισσότερα από 10.500 μέλη να εκπροσωπούν τη μεγαλύτερη βιομηχανία του Los Angeles. Οι ψηφοφόροι της Ακαδημίας έχουν την αίσθηση ότι οι ταινίες, οι ερμηνείες και η δημιουργία ταινιών που επιλέγουν να επιβραβεύσουν αντικατοπτρίζουν τις αξίες της βιομηχανίας.

Υπάρχουν κι άλλα κόλπα στις καμπάνιες. Η ταινία που σχεδόν δεν έγινε, το σενάριο ή η ιστορία που πέρασε χρόνια προσπαθώντας να βρει έναν σκηνοθέτη ή στέλεχος στούντιο που θα έβαζε πλάτη για να γίνει. Μια ταινία που πλασάρεται ως «αριστούργημα» ή  ως ένα καλλιτεχνικό επίτευγμα (ναι, το The Brutalist λέμε). Τι άλλο κάνουν; Αγοράζουν διαφημίσεις στα εμπορικά/κινηματογραφικά περιοδικά, διαφημιστικές πινακίδες για να βλέπουν κατά τη διάρκεια της καθημερινής μετακίνησης (υποσυνείδητα μηνύματα) και στέλνουν σε ολόκληρη την ακαδημία screeners. Πρέπει να δημιουργήσουν λίγο θόρυβο γύρω από την ταινία.

Η οσκαρική καμπάνια τροφοδοτείται από δημοσιογράφους και επαγγελματίες του μάρκετινγκ που είναι υπεύθυνοι για να προβάλλουν τις ταινίες σε φεστιβάλ κινηματογράφου, να οργανώνουν προβολές για μέλη της Ακαδημίας, να κάνουν πάρτι μετά από αυτές τις προβολές και στη συνέχεια να χτίσουν ολόκληρες διαφημιστικές καμπάνιες στα social media και να βγάλουν τους διάσημους ηθοποιούς για 9 μήνες σε περιοδεία. Το ρεπορτάζ του Variety για τον αγώνα των Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας το 2015 υπολόγιζε ότι τα μικρά στούντιο ξόδεψαν έως και 3 εκατομμύρια δολάρια ανά ταινία, ενώ τα μεγαλύτερα στούντιο θα μπορούσαν να πληρώσουν έως και 10 εκατομμύρια δολάρια ανά ταινία για να ασκήσουν πίεση για να είναι υποψήφια. Έχουν περάσει 10 χρόνια, do the maths. 

Κατά τη διάρκεια της πανδημίας, τα στούντιο του Χόλιγουντ δεν είχαν σε τίποτα να καταβάλλουν χρήματα. Δεν υπήρχαν πολυτελή πάρτι ή προβολές. Αυτό σήμαινε ότι οι μικρότερες ταινίες ήταν σε θέση να ανταγωνιστούν τις μεγάλες εταιρείες επί ίσοις όροις.

Μια άβολη αλήθεια για τα Όσκαρ

 Δεν είναι απαραίτητα οι καλύτερες ταινίες αυτές που κερδίζουν. Είναι όμως σίγουρα οι καλύτεροι marketeers αυτοί που οργάνωσαν την καμπάνια τους.