ΕΛΛΗΝΙΚΕΣ ΣΕΙΡΕΣ

Ψυχοκόρες: 10 συμπεράσματα για την (καλύτερη) ελληνική σειρά που σου μαθαίνει ιστορία

ANT1+

Οι Ψυχοκόρες δεν είναι μια σειρά που θα δεις για να περάσεις καλά. Βασικά, θα περάσεις καλύτερα από όσο πιστεύεις, γιατί θα γνωρίσεις νέες ηθοποιούς με ταλέντο και μέλλον στο σανίδι, θα δεις παλιούς αγαπημένους σου ηθοποιούς και, κυρίως, θα μάθεις ιστορία. Μπορεί να έχεις ακούσει πολλά πράγματα για την μεταπολεμική Ελλάδα, μπορεί να έχεις διαβάσει άπειρα βιβλία, αλλά δεν έχεις δει ποτέ την καθημερινότητα των ορφανών, φτωχών γυναικών που βρέθηκαν από το χωριό τους στο σαλόνι μιας κακοποιητικής κυρίας και βιάστηκαν, τις έδειραν, τις έβρισαν, τις γέμισαν τραύματα και αυτά κληροδοτήθηκαν στις επόμενες γενιές και τα κουβαλάμε ακόμη. 

Οι Ψυχοκόρες είναι μια υπέροχη σειρά για άπειρους λόγους, ο πιο σημαντικός είναι γιατί σου αποκαλύπτει ότι δεν έχουν αλλάξει και τόσο πολύ οι πατριαρχικές ιδεοληψίες, ότι κάθε πέρυσι ήταν και χειρότερα και ότι ήμασταν μια ταξική κοινωνία, ανέκαθεν.

Η Ελλάδα έζησε το The Handmaid’s Tale με τις Ψυχοκόρες 

Ξέρεις εσύ τι σημαίνει «σύγκρια»; Εγώ πρώτη φορά το άκουσα στις Ψυχοκόρες. Η λέξη σύγκρια αναφέρεται σε παλιό εθιμικό θεσμό στην Μάνη κατά τον οποίο ένας νυμφευμένος άντρας παράλληλα με τη νόμιμη σύζυγό του μπορούσε να συζεί και με δεύτερη σύντροφο, κυρίως με σκοπό την γέννηση άρρενος απογόνου. Σύγκρια λεγόταν αυτή η δεύτερη μη νόμιμη σύντροφος, ενώ «σύγκριες» λέγονταν από κοινού οι δύο γυναίκες, σύζυγος και σύντροφος. Στη σειρά, η Φρόσω βιάζεται από τον Νάτση για να φέρει στον κόσμο τον κληρονόμο του. Oι Ψυχοκόρες μάς προσκαλούν να σκύψουμε στην κλειδαρότρυπα μιας εποχής τρομοκρατίας. Μιας εποχής όπου το γυναικείο σώμα ήταν, ταυτόχρονα, τόπος ιερός και νόμισμα επιβίωσης και όπου σε κάθε λαμπερό αρχοντικό υπήρχε κι ένα σκοτεινό υπόγειο γεμάτο μυστικά.

Οι Ψυχοκόρες εξηγούν, οδυνηρά και με λεπτομέρειες, έναν θεσμό που λειτουργούσε για χρόνια ως άτυπη μορφή υιοθεσίας, υποδουλώνοντας μικρά κορίτσια που λαχταρούσαν (ή και όχι, απλά δεν είχαν άλλη λύση) να αποδράσουν από την ανελέητη φτώχεια της επαρχίας (πέθαιναν από την πείνα) για να βρεθούν, τελικά, σε μια χρυσή φυλακή όπου τους υπόσχονταν ασφάλεια με αντάλλαγμα την τυφλή υποταγή.

Οι κόρες του Ασημάκη είναι η επόμενη γενιά Ελλήνων ηθοποιών

Μαργαρίτα Αλεξιάδη (απόφοιτη της δραματικής σχολής του Εθνικού, την έχουμε δει και στο Maestro) , Μένια Βουλιώτη (πρωτοεμφανιζόμενη), Μαριάννα Κιμούλη (την είδαμε και στο Κόκκινο Ποτάμι είναι η κόρη της Μαρίας Δαμανάκη και του Γιώργου Κιμούλη) και η φανταστική Άννα Λουιζίδη (απόφοιτος της Δραματικής σχολής του Ωδείου Αθηνών που βγάζει τα καλύτερα παιδιά τα τελευταία χρόνια). 

Η Μαρίκα (λειτουργεί ως «δεύτερη μάνα»), η Βασιλική (η μόνη που ξέρει γράμματα), η Φρόσω (δεν υποψιάζεται ότι η καλοσύνη με την οποία την υποδέχονται ως ψυχοκόρη είναι γιατί την προσέλαβαν για να τους κάνει γιο) και η Δεσποινιώ (Προσγειώνεται ανώμαλα στις ορέξεις του αφεντικού της) Πολύζου. Κόρες του Ασημάκη, που θυσιάζεται για εκείνες και εξορίζεται για να τις προστατεύσει από την οργή της χωροφυλακής, και της Αθανασίας που, πριν πεθάνει, τις ορκίζει να μην χωρίσουν ποτέ.

Η Δήμητρα Ματσούκα βρήκε ΤΟΝ ρόλο της χρονιάς 

Ψυχοκόρες

Γυναίκα νάρκισσος, με εξωσυζυγική σχέση, εθισμό στις ουσίες και βίαια ξεσπάσματα. Δεν υπάρχει χειρότερη κακιά στις ελληνικές σειρές εποχής από τη Δήμητρα Ματσούκα φέτος. Δεν την καλύπτει τίποτα στην ανιαρή καθημερινότητά της, ούτε ο άντρας της, ούτε ο εραστής, ούτε η δόση. Μόνο τα χαστούκια που μοιράζει στις Ψυχοκόρες την διασκεδάζουν. Θα σε πείσει να κάνεις συνδρομή. Πρέπει να πούμε ότι οι σκηνοθετικές οδηγίες είναι to the point. Θέλω να πατήσεις play σε αυτό το insta post και με ευχαριστείς μετά. 

Ο Αλέξανδρος Αντωνόπουλος σπάνια απογοητεύει τους τηλεθεατές 

Προσωπικά, είναι στην δεκάδα των αγαπημένων μου τηλεοπτικών ηθοποιών. Είναι ο κατάλληλος άνθρωπος στον κατάλληλο ρόλο σε αυτή τη σειρά. Κι έχει μεγαλώσει υπέροχα. Σκιώδης σύμβουλος σε κάθε κυβέρνηση, ανακατεμένος με ημέτερους και ξένους, με σκάνδαλα και πολεμικές αποζημιώσεις, σκληρός και πονηρός, παλιός αριστοκράτης και δολοπλόκος. Μια εμβληματική, πατρική φιγούρα, που μεγάλωσε μόνος τη μοναχοκόρη του, Μάγια. Δεν τον σταματάει τίποτα όταν θέλει να πετύχει τους στόχους τους. Κερνάει μαθήματα πολιτικής ιστορίας σε κάθε τηλεθεατή, αβίαστα.

Η Μαρίνα Ασλάνογλου είναι ένας καλός λόγος να δεις τις Ψυχοκόρες

Πεπεισμένη ότι ο ρόλος κάθε γυναίκας είναι να γίνει μάνα και να υπηρετεί τον αφέντη/σύζυγο. Βλέπει την ψυχοκόρη της, Φρόσω, ως μέσον για να αποκτήσει το παιδί που λαχταρά και δεν έχει καταφέρει να χαρίσει στον άντρα της μέχρι τώρα. Αν και στην αρχή συμπεριφέρεται στοργικά στην ψυχοκόρη της, σύντομα θα αποκαλύψει τις πραγματικές της προθέσεις. Ουσιαστικά παλεύει για την επιβίωσή της σε έναν πατριαρχικό κόσμο. Ο άντρας της απαίτησε προίκα, την πήρε, θεωρεί ότι μπορεί να την πετάξει έξω αν δεν του κάνει παιδί και την κακοποιεί λεκτικά σε κάθε ευκαιρία.

Ο Οδυσσέας Παπασπηλιόπουλος είναι ο πολύ καλός κακός σύζυγος 

Ποιητής, πιανίστας, ζωγράφος με μεγάλες ευαισθησίες για τα κοινωνικά θέματα, και άνεργος. Ένας σοβαρός τραυματισμός του στον πόλεμο, του έχει αφήσει ένα πρόβλημα στο πόδι. Όσα έχει βιώσει, τον έχουν καταστήσει συναισθηματικά απαθή και αντιμετωπίζει τα πάντα με έναν κυνικό σαρκασμό, ο οποίος δημιουργεί εντάσεις στη σχέση του με τη γυναίκα του. Μέχρι που η Βασιλική θα του ξαναθυμίσει πώς ήταν κάποτε. Απατάει τη φεμινίστρια γυναίκα του, ενώ την μειώνει λεκτικά καθημερινά, μηχανορραφεί εναντίον του πεθερού του και κυρίως αντιπαθεί τον κακομαθημένο γιο του. Και όλα τα παραπάνω τα υποδύεται υποδειγματικά.

Χωρίς την Χρύσα Δαπόντε, οι Ψυχοκόρες δεν θα ήταν τηλεοπτικό κομψοτέχνημα

Σκηνογράφος και ενδυματολόγος. Το όνομά της είναι εγγύηση ποιότητας. Εργάζεται στο χώρο από το 1983, αυτή η πείρα είναι ανεκτίμητη και φαίνεται. Σε κάθε λεπτομέρεια της σειράς. Μας έβαλε (κυριολεκτικά) μέσα στα αρχοντικά της αριστοκρατίας και της αστικής ζωής των 50s. Συγχαρητήρια αξίζουν και στους διευθυντές φωτογραφίας, τον Γιάννη Φώτου και τον Βασίλη Κλωτσοτήρα.

Ο Μέλιος και η Φρόσω είναι το καλύτερο #couplegoals της ελληνικής τηλεόρασης 

Κάθε σειρά που σέβεται τον εαυτό της έχει ένα love story που κινεί την υπόθεση. Πιστεύω ότι στις Ψυχοκόρες είναι αυτό. Ο Αναστάσης Λαουλάκος (Μακμπέθ, Τίμων ο Αθηναίος με το Εθνικό και μπορεί να τον έχεις δει στην ταινία 18) είναι ο ζεν πρεμιέ που έλειπε από την τηλεόραση.

Μια βουκολική ιστορία Ρωμαίου και Ιουλιέτας. «Μόνο με την καρδιά βλέπει κανείς», πες μας ρομαντικές, αλλά λιώσαμε. 

Η ομάδα της επιτυχίας πίσω από τις Ψυχοκόρες

Σε σκηνοθεσία Μιχάλη Χαραλαμπίδη, πρωτότυπο σενάριο Πέννυς Φυλακτάκη και Βαγγέλη Νάση, η νέα δραματική σειρά εποχής του ΑΝΤ1+, είναι βασισμένη σε πραγματικά γεγονότα και αληθινές μαρτυρίες, φέρνοντας στο φως τον θεσμό-πληγή των ψυχοκορών.

Η καλλιτεχνική διεύθυνση ανήκει στην Φρόσω Ράλλη και για την παραγωγή ευχαριστούμε την Ειρήνη Σουγανίδου (CEO της Feelgood Productions)  που ανέλαβε (μαζί με την Φρόσω Ράλλη) το κόστος. Είναι η πρώτη απόπειρα της ελληνικής μυθοπλασίας να θίξει τον απαγορευμένο πλέον θεσμό των ψυχοκορών, μια άγνωστη συνθήκη υποτίμησης της θηλυκής υπόστασης που μέτρησε γυναίκες-θύματα για δυο ολόκληρες γενιές. Μίλησε κανείς για διαγενεαλογικό τραύμα;

Οι μικροί ρόλοι που έκλεψαν την παράσταση 

Αγάπησες τον Μανώλη Μαυροματάκη και μισείς την Λουκία Πιστιόλα; Ταυτίζομαι. Εξαιτίας της οι τέσσερις αδελφές κατεβαίνουν ως ψυχοκόρες στην πρωτεύουσα, καταλήγοντας βίαια σε διαφορετικά σπίτια και αγωνίζονται να βρουν ξανά η μία την άλλη. Πόσο εύκολο είναι αυτό στην Αθήνα του ‘50, χωρίς πρόσβαση σε τηλέφωνο, χωρίς να ξέρουν γράμματα, με χειρότερο εχθρό τις κυρίες του σπιτιού και με τον φόβο ότι πίσω από κάθε ανδρικό χαμόγελο κρύβεται ο χαμός τους;

Bonus: Οι Ψυχοκόρες επενδύονται μουσικά με τρία αγγλόφωνα τραγούδια σε στίχους και μουσική της Alkyone που πρωτοακούσαμε στο ντεμπούτο άλμπουμ της, τα Oh, Mother, Society και The Garden, ενώ δανείζει επίσης στη σειρά την πολυαγαπημένη διασκευή της στα Ξενιτεμένα μου πουλιά.

Exit mobile version