Στα κακά νέα, όλες οι Ελληνίδες και όλοι οι Έλληνες έχουμε σχέση εξάρτησης με τα social media
- 7 ΦΕΒ 2025
2025 και 8 στους 10 Έλληνες όλων των ηλικιών διαθέτουν προσωπικό προφίλ σε κάποιο από τα social media, ενώ 1 στους 5 δεν κρύβει ότι είναι εθισμένη,ός, ό. Εντύπωση προκαλεί το γεγονός ότι και εκείνοι που δεν δηλώνουν εθισμένοι, περνούν 3 ώρες την ημέρα στο διαδίκτυο. Ο μέσος άνθρωπος ξοδεύει 145 λεπτά στα social media κάθε μέρα.
Δεν το μάθατε από εμάς, αλλά, η χρήση των social media σε ενεργοποιεί το κέντρο ανταμοιβής του εγκεφάλου απελευθερώνοντας ντοπαμίνη. Οι πλατφόρμες έχουν σχεδιαστεί για να είναι εθιστικές και (ΕΝΝΟΕΙΤΑΙ) σχετίζονται με άγχος και κατάθλιψη. Στο Facebook, το Instagram και το TikTok ποστάρονται μη ρεαλιστικά πρότυπα ομορφιάς μέσα από τις φιλτραρισμένες φωτογραφίες κι όλοι ξέρουμε τι σημαίνει αυτό για την ψυχική υγεία μας. Η συνεχής έκθεση σε αλλοιωμένες εικόνες μπορεί επίσης να σε κάνει να αισθάνεσαι άσχημα με το σώμα σου και το πρόσωπό σου.
Υπάρχει κάποια έρευνα;
Άρρηκτα συνδεδεμένοι με τα social media είναι οι Ελληνίδες και οι Έλληνες, σύμφωνα με την έρευνα της Palmos Analysis, που παρουσιάστηκε στο ΕΡΤNEWS, στην εκπομπή Αναλύσεις, με τους Γιώργο Σιαδήμα και Μαριλένα Γεραντώνη.
- Περίπου 1 στους 4 (23%) έχουν λογαριασμούς και στα 5 δημοφιλέστερα μέσα κοινωνικής δικτύωσης (Facebook, Messenger, Instagram, YouTube, TikTok).
- Το Instagram είναι η δημοφιλέστερη επιλογή μέσου κοινωνικής δικτύωσης στους νέους (70% στις ηλικίες 17 – 24 ετών και 48% στις ηλικίες 25 – 34 ετών), το Facebook είναι δημοφιλέστερο στις ηλικίες 35 και άνω (50% στους 35 – 44 ετών, 59% στους 45 – 54 ετών, 53% στους 55 – 64 ετών και 60% στους 65 ετών και άνω).
- Πάνω από 9 στους 10 χρήστες των social media (93%) δηλώνουν ότι επισκέπτονται τους λογαριασμούς τους τουλάχιστον μία φορά την ημέρα. Περισσότεροι από 7 στους 10 (73%) δηλώνουν ότι τους επισκέπτονται πολλές φορές την ημέρα και 2 στους 10 (21%) δηλώνουν ότι είναι συνεχώς συνδεδεμένοι στους λογαριασμούς τους στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Γιατί μπαίνει ο μέσος Έλληνας στα social media;
- Ειδησεογραφική ενημέρωση
- Διασκέδαση/ψυχαγωγία
- Ενημέρωση για τα νέα φίλων/συγγενών
- Επαγγελματικοί λόγοι
- Εύρεση εργασίας/απασχόληση
- Κοινωνικοποίηση
- Αναζήτηση συντρόφου
Μιλάμε όλοι με αγνώστους;
1 στους 3 χρήστες των μέσων κοινωνικής δικτύωσης αναφέρουν ότι δεν έχουν γνωρίσει ή συναντήσει δια ζώσης (πρόσωπο με πρόσωπο) τους μισούς και πάνω από τους φίλους/ακολούθους τους στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Μάλιστα, το 8% αναφέρουν ότι δεν έχουν γνωρίσει ή συναντήσει σχεδόν κανέναν.
Οι μη εθισμένοι των social media δεν ξέρουν ότι είναι εθισμένοι
- Tο 90% όσων δηλώνουν «μη εθισμένοι» επισκέπτονται τους λογαριασμούς τους στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης τουλάχιστον μία φορά την ημέρα (24% μία φορά την ημέρα, 50% πολλές φορές την ημέρα και 16% είναι συνεχώς συνδεδεμένοι).
- Το 21% όσων δηλώνουν «μη εθισμένοι» και επισκέπτονται τους λογαριασμούς τους τουλάχιστον μία φορά την ημέρα, αναφέρουν ότι διαθέτουν περισσότερες από 3 ώρες ημερησίως στα social media.
- Τέλος, όσοι δηλώνουν «μη εθισμένοι» αναφέρουν ότι αφιερώνουν πάνω από το 1/5 του ελεύθερου χρόνου τους στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Ανήλικοι στα social media
- Tο 1/3 (36%) των γονέων παιδιών μέχρι 15 ετών δηλώνουν ότι τα παιδιά τους έχουν λογαριασμούς σε μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
- Σε όσους έχουν παιδιά κάτω των 10 ετών το ποσοστό αυτό πέφτει στο 5% ή 1 στα 20 παιδιά.
- Στο 51% (περισσότερα από τα μισά παιδιά) σε όσους έχουν παιδιά μόνο από 11 μέχρι και 13 ετών και στο 85% (σχεδόν καθολική χρήση) σε όσους έχουν παιδιά 14 και 15 ετών.
- 8 στους 10 γονείς παιδιών μέχρι και 15 ετών (78%) δηλώνουν ότι γνωρίζουν τα διαθέσιμα εργαλεία για τον γονικό έλεγχο της χρήσης του διαδικτύου από τα παιδιά.
Συνολικά, καταγράφεται ένα αίτημα για την υιοθέτηση ακόμα πιο δραστικών/αυστηρών μέτρων για τον έλεγχο της χρήσης του διαδικτύου και των μέσων κοινωνικής δικτύωσης από τα παιδιά. Να θυμάσαι ότι τα social media δεν είναι η πραγματική ζωή.