Τα 8 βιβλία που αξίζει να (ξανά)διαβάσεις στις διακοπές
- 29 ΙΟΥΛ 2023
Ο Αύγουστος είναι προ των πυλών και μαζί του και οι καλοκαιρινές διακοπές για τους περισσότερους από εμάς. Κι έρχεται η ώρα που θες να αποφασίσεις ποια βιβλία θα πάρεις μαζί σου στις διακοπές, ποια βιβλία αξίζει να διαβάσεις τις λίγες μέρες που θα περάσεις μακριά από την καθημερινότητα.
Οι νέοι τίτλοι βιβλίων είναι πολλοί και υπάρχουν σίγουρα διαμάντια ανάμεσά τους που περιμένουν να τα ανακαλύψεις, αλλά υπάρχουν και μερικά κλασικά βιβλία που αποτελούν εγγύηση αν δεν θες να παιδευτείς για να διαλέξεις τα βιβλία που αξίζει να διαβάσεις στις διακοπές. Για να είμαι ειλικρινής, είναι βιβλία που ακόμα κι αν τα έχεις διαβάσει ήδη, αξίζει να τα διαβάσεις ξανά για να σου αποκαλύψουν άλλα κομμάτια τους που ίσως δεν είχες παρατηρήσει με την πρώτη ανάγνωση. Κάνε τη δική σου επιλογή και καλές διακοπές.
Ο παραστρατημένος εφημέριος
Ο Τόμας Χάρντυ έδωσε μία επική διάσταση στο ρεαλισμό της βικτοριανής εποχής και τον εμπλούτισε με μεγάλα πάθη και ανείπωτες τραγωδίες. Στον τόμο Ο παραστρατημένος εφημέριος και άλλες ιστορίες που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Καστανιώτη, θα διαβάσεις 4 ιστορίες με αλησμόνητους χαρακτήρες.
Υπάρχει μια παράξενη ενορία που οι κάτοικοί της αξίζει να μαστιγωθούν. Ένας νεαρός μεθοδιστής ιερέας καταφθάνει ανυποψίαστος στο αμαρτωλό χωριό με την προσδοκία να ασκήσει απρόσκοπτα το λειτούργημά του. Όμως το πάθος του για μια γοητευτική χήρα που επιδίδεται σε σκοτεινές δραστηριότητες τον οδηγεί σε μια σφοδρή σύγκρουση με τις αρχές του και Ο παραστρατημένος εφημέριος πρέπει να επιλέξει ανάμεσα στον έρωτα και στην καθαρή συνείδηση.
Μια ευφάνταστη γυναίκα μπορεί να εμπλακεί συναισθηματικά μ’ έναν άνθρωπο που δεν έχει συναντήσει ποτέ της. Η ευαίσθητη και παραμελημένη σύζυγος ενός κατασκευαστή όπλων νιώθει ότι ο νεαρός ποιητής που θαυμάζει αγγίζει την καρδιά και την ψυχή της περισσότερο απ’ ό,τι ο πατέρας των παιδιών της. Και προσπαθεί επίμονα να προσεγγίσει το μελαγχολικό άντρα με απρόβλεπτες συνέπειες.
Οι κακές γλώσσες λένε ότι η βασανισμένη γαλατού που όλοι αποκαλούν «μάγισσα» ευθύνεται για το σακατεμένο χέρι της νιόπαντρης συζύγου του μεγαλοκτηματία της περιοχής. Ότι το «κακό μάτι» της αχρήστεψε το μέλος της νεαρής γυναίκας. Η αγχόνη θα δώσει λύση σε αυτή την υπόθεση που μοιάζει με ιστορία φαντασμάτων.
Μια δασκάλα που απεχθάνεται τη δουλειά της θα αναγκαστεί για λίγο, εγκλωβισμένη σε μια μικρή παρένθεση, να συγκατοικήσει ταυτόχρονα και με τους δύο συζύγους της: έναν νεκρό και έναν ζωντανό.
Ο τελευταίος πειρασμός
Το σπουδαίο μυθιστόρημα του Νίκου Καζαντζάκη, στο οποίο βασίστηκε η ταινία του Μάρτιν Σκορτσέζε The Last Temtation of Christ του 1988, επανακυκλοφόρησε φέτος με ένα σπουδαίο, μίνιμαλ εξώφυλλο από τις εκδόσεις Διόπτρα. Σε αυτό θα βρεις έναν εξαιρετικά ανθρώπινο Ιησού που μπαίνει στον πειρασμό να αρνηθεί τη θεϊκή υπόστασή του.
Ο Τελευταίος πειρασμός είναι έργο της ώριμης ηλικίας του Νίκου Καζαντζάκη και εκφράζει την ιδιαίτερη φιλοσοφία ζωής του, ενώ θέμα του είναι ο ίδιος ο Χριστός, αυτός που ονομάζεται Ιησούς.
Τον Καζαντζάκη πάντοτε συγκλόνιζε η πάλη ανάμεσα στο πνεύμα και στην ύλη, οι δοκιμασίες που υπομένει ο άνθρωπος προκειμένου να φτάσει στην τελειότητα και την ομοιότητα προς το Θεό.
Και γι’ αυτό έγραψε ότι η ζωή του υπήρξε ένας κακοτράχαλος ανήφορος προκειμένου να βρει τον σκοτεινό όγκο του Θεού και να ενωθεί μαζί του.
Έτσι στον Τελευταίο Πειρασμό, παρουσιάζεται ο Εσταυρωμένος Ιησούς να υποφέρει ως άνθρωπος και να βασανίζεται για να υποτάξει τη φύση του και να υπερβεί στη θεότητα.
Κατά τη μυθοπλασία του Καζαντζάκη, ο Χριστός σε μια απειροελάχιστη στιγμή βυθίζεται σε όνειρο και βλέπει ότι είναι ένας απλός άνθρωπος που ζει μια καθημερινή ζωή.
Μόλις όμως συνέρχεται, επανεισέρχεται στη θειότητα της αποστολής Του, στην αυταπάρνηση και τη θυσία για τη σωτηρία του κόσμου.
Για τον Καζαντζάκη, ο Άνθρωπος είναι ήρωας και άγιος μαζί.
Τι ωραίο πλιάτσικο!
Η Αγγλία της δεκαετίας του 1980 και οι νεοφιλελεύθερες πολιτικές της Θάτσερ ζωνταντέύει μέσα στις σελίδες του βιβλίου του Jonathan Coe Τι ωραίο πλιάτσικο! Γραμμένο με ένα σχεδόν επώδυνο χιούμορ, με ειλικρίνεια και χωρίς διδακτισμό, το βιβλίο και η πένα του Jonathan Coe θα σε συναρπάσουν.
«Τη Βρετανία που ανέδειξε τη Μάργκαρετ Θάτσερ ως σύμβολο ενός συλλογικού κακού χαρακτήρα, περιγράφει ο Κόου.
Το “Τι ωραίο πλιάτσικο!” περιλαμβάνει μια σειρά από βρετανικές εικόνες και στερεότυπα -για να τα παραμορφώσει και να τα εξωθήσει στο γελοίο: τις μεγάλες αριστοκρατικές οικογένειες που σπαράσσονται αναίμακτα (ή αιματηρά), τις εκκεντρικές γριές, τα στοιχειωμένα αρχοντικά, ολόκληρο το γκραν γκινιόλ της αστικής τάξης, σ’ ένα βασίλειο κάθε άλλο παρά ενωμένο, (…) όπου ” κατεστημένο” είναι η αδυσώπητη οικονομική εξουσία.
Διαβάζοντας τον Κόου, θυμάται κανείς μια φράση από τη Μύριελ Σπαρκ: “Τότε, πριν από πολύ καιρό, το 1945, όλοι οι καλοί άνθρωποι στη Βρετανία ήταν φτωχοί…” Αυτό υποστηριζει κι ο Κόου: οι καλοί του άνθρωποι είναι φτωχοί, ευπαθείς και έκπληκτοι», αναφέρει στο επίμετρό της η Σώτη Τριανταφύλλου.
Ένα δέντρο μεγαλώνει στο Μπρούκλιν
Η Betty Smith αποτυπώνει με αριστοτεχνικό τρόπο την καθημερινή ζωή στις φτωχογειτονιές του Μπρούκλιν: τις σαββατιάτικες βόλτες, το παιδομάνι που μαζευόταν στους δρόμους, τον ενθουσιασμό για τις γιορτές και τα γλέντια αλλά και τις δυσκολίες, τις εντάσεις και τις στεναχώριες. Με γλώσσα τρυφερή αλλά συνάμα ωμή, η Betty Smith μεταφέρει με μαεστρία το κλίμα της εποχής και παράλληλα παρουσιάζει τις βαθιές οικουμενικές αλήθειες που απασχολούν διαχρονικά τους ανθρώπους, συνθέτοντας τελικά ένα κλασικό βιβλίο που όσες φορές κι αν το διαβάσεις πάντα θα έχει κάτι να σου πει.
1912. Η εντεκάχρονη Φράνσι Νόλαν ζει σε μια φτωχογειτονιά του Μπρούκλιν, με τον αδερφό της Νίλι και τους γονείς τους, τον Τζόνι και την Κέιτι. Η μητέρα της, αποφασισμένη να προσφέρει μια καλύτερη τύχη στα παιδιά της, εργάζεται ως καθαρίστρια για να εξασφαλίζει τα προς το ζην – βοηθάνε βέβαια και τα μικρά με όσα καταφέρνουν να βγάζουν από τις διάφορες μικροδουλειές που κάνουν. Το σίγουρο είναι πως δεν μπορούν να βασιστούν στον γεμάτο καλοσύνη Τζόνι, γιατί είναι αλκοολικός και δεν στεριώνει σε καμία δουλειά. Οι δυσκολίες είναι πολλές. Από τη στιγμή που γεννήθηκε η Φράνσι έπρεπε να είναι δυνατή. Γιατί δεν είναι εύκολη υπόθεση να μεγαλώνει κανείς υπό τέτοιες συνθήκες. Χρειάζονται σθένος, προνοητικότητα και οξυδέρκεια. Έτσι εκείνη, για να ξεφύγει από τον φτωχό κόσμο της, καταφεύγει στη φαντασία της και βρίσκει διέξοδο στην αγάπη της για τα βιβλία.
Ο φύλακας στη σίκαλη
Το εμβληματικό μυθιστόρημα του Τζερόμ Ντέιβιντ Σάλιντζερ, έργο αναφοράς και αναγνωρισμένο αριστούργημα, εκδόθηκε το 1951, μεταφράστηκε σε όλο τον κόσμο, λατρεύτηκε από την κριτική και το αναγνωστικό κοινό. Από τα σημαντικότερα μυθιστορήματα ενηλικίωσης, με ήρωα τον Χόλντεν Κόλφιλντ, παγκόσμιο σύμβολο πια της εφηβικής επανάστασης, ο Φύλακας στη σίκαλη κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πατάκη σε καινούρια μετάφραση από την Αθηνά Δημητριάδου.
Μία ελεγεία της εκρηκτικής εφηβείας, ο Φύλακας στη σίκαλη συλλαμβάνει τη βαθιά ανάγκη του ανθρώπου να συνδεθεί με τους άλλους και το χαοτικό αίσθημα απώλειας της παιδικής ηλικίας.
Εκατό χρόνια μοναξιά
«Πολλά χρόνια μετά, μπροστά στο εκτελεστικό απόσπασμα, ο συνταγματάρχης Αουρελιάνο Μπουενδία θα έφερνε στον νου του το μακρινό απόγευμα που ο πατέρας του τον πήγε να γνωρίσει τον πάγο…».
Μ’ αυτά τα λόγια ξεκινά ένα από τα γοητευτικότερα και πιο φημισμένα μυθιστορήματα του εικοστού αιώνα. Ένα έργο που «από στόμα σε στόμα», όπως άρεσε στον συγγραφέα του να λέει, διαβάστηκε από εκατομμύρια αναγνώστες σε όλες τις γλώσσες του κόσμου και η συμβολή του υπήρξε καθοριστική στη βράβευση του Γκαμπριέλ Γκαρσία Μάρκες με το Νομπέλ Λογοτεχνίας.
Η ιστορία μιας πόλης, του Μακόντο, και μιας οικογένειας, των Μπουενδία – και μέσα από τα πάθη, τα όνειρα, τις τραγωδίες, τις προδοσίες, τις ανακαλύψεις, τα θαύματα, τα μυστήρια και τις διαψεύσεις τους, η ιστορία μιας χώρας, μιας ηπείρου και ολόκληρου του κόσμου.
Ο μεγάλος Γκάτσμπυ
Ο Τζέυ Γκάτσμπυ, το παρελθόν του οποίου καλύπτει πυκνό μυστήριο, εγκαθίσταται σε μια πολυτελή έπαυλη στο Λονγκ Άιλαντ, στη Νέα Υόρκη. Ο Γκάτσμπυ αρχίζει να δημιουργεί θόρυβο γύρω από το όνομά του με τα εξωφρενικά και φαντασμαγορικά πάρτι που διοργανώνει, στα οποία παρίσταται πάντα η υψηλή κοινωνία της πόλης. Πίσω από την εκθαμβωτική χλιδή και τον ξέφρενο αυτό τρόπο ζωής κρύβεται, ωστόσο, ο μοναδικός και κρυφός σκοπός της ζωής του: ονειρεύεται να ξανακερδίσει τη νεανική του αγάπη Νταίζυ Φέυ, η οποία πλέον είναι παντρεμένη με τον βαθύπλουτο Τομ Μπιουκάναν.
Ο μεγάλος Γκάτσμπυ είναι μια από τις σπουδαιότερες ρομαντικές ιστορίες του 20ού αιώνα. Ο συγγραφέας του, Francis Scott Fidgerald, μέσω της εμμονής του Γκάτσμπυ για την παλιά αγαπημένη του, κατορθώνει να αποτυπώσει μοναδικά τη νεοϋορκέζικη κοινωνία της δεκαετίας του ’20 και να περιγράψει με εξαίσιο τρόπο το κλίμα της εποχής λίγο πριν από το Μεγάλο Κραχ.
Η Λάμψη
Το βιβλίο που καθιέρωσε τον Stephen King ως Βασιλιά του Τρόμου, 43 χρόνια μετά την αρχική έκδοσή του και 40 χρόνια από την μεταφορά της στον κινηματογράφο από τον Stanley Kubrick, η ιστορία της Λάμψης συνεχίζει να συναρπάζει.
Η καινούργια δουλειά του Τζακ Τόρανς στο ξενοδοχείο «Η Θέα» είναι η ιδανική ευκαιρία για μια νέα αρχή. Ως χειμερινός επιστάτης στο ατμοσφαιρικό παλιό ξενοδοχείο, ο Τζακ θα έχει άφθονο χρόνο για να επανασυνδεθεί με την οικογένειά του και να συγκεντρωθεί στο γράψιμο. Όταν όμως έρχεται ο σκληρός χειμώνας, η ειδυλλιακή τοποθεσία αρχίζει να φαίνεται απολύτως απομονωμένη, απολύτως σατανική. Και ο μόνος που αντιλαμβάνεται την παρουσία παράξενων και σκοτεινών δυνάμεων στη «Θέα» είναι ο Ντάνι Τόρανς, ένα πεντάχρονο παιδί με μοναδικό χάρισμα.