Το Cosmo.gr πάει θέατρο: Έστειλε κανείς “Γράμματα αγάπης στον Στάλιν”;
- 22 ΦΕΒ 2014
Οι επιλογές πολλές. Παραστάσεις για όλα τα γούστα. Είναι και σαββατοκύριακο, χρόνος υπάρχει. Ευκαιρία για βουτιά στον πολιτισμό.
Από τη Χαρά Κιούση
“H MHXANH AMΛET” του Heiner Muller στο Θησείο, ένα θέατρο για τις Τέχνες
Με το που μπαίνεις στο θέατρο η επιβλητική μορφή της Μαριάννας Δημητρίου επιβάλλει την ιερά σιωπή. Σαν Κούρος αρχαϊκός στο σμόκιν του κρατά στις σφιγμένες της γροθιές μαχαίρια της εκδίκησης. Τα σταθερά της πέλματα – καθώς βεντουζάρουν πάνω στο τεράστιο λευκό βάθρο με τα ανάγλυφα ανθρώπινα μέλη, ” αποτύπωμα μιας ελπίδας που κατοικείται από τους φτωχούς της μητρόπολης “- αποκτούν βαθμιαία μια κίνηση επαναστατική. Αυτήν που προξενεί η συναισθηματική ένταση και εκτίναξη του αναποφάσιστου Άμλετ, που τούλαχε ” να διορθώσει τον ξετροχιασμένο καιρό “.
Κι’ όπως ο κόσμος ήρθε τα πάνω – κάτω κι’ ο άνθρωπος μετρά ” το ιστορικό τέλος της ηλικίας της ελπίδας ” με την πλάτη γυρισμένη στα ερείπια της Ευρώπης, ατενίζει στο ελπιδοφόρο πέλαγος, την πολιτική και πολιτιστική τραγωδία των καιρών μας.
Η μηχανή Άμλετ του κυνικού Χάϊνερ Μύλλερ είναι ” ένα κειμενικό πεδίο από σπασμένες ενότητες, ερείπια λόγου, ένας λαβύρινθος από λογοτεχνικά παραθέματα, ένα πρωτόκολλο από ιδέες, φαντασίες, εφιάλτες, αναμνήσεις ενός ανθρώπου που βιώνει την πτώση τής σοσιαλιστικής ουτοπίας ” κι’ ανησυχεί για το επερχόμενο τέλος. Αφού στην κάθε εξέγερση ενάντια στην εγκληματική εξουσία ο εξουδετερουμένος άνθρωπος, ” είναι κρατούμενος του εαυτού του, μια τράπεζα πληροφορικής, μια μηχανή στο Πανεπιστήμιο των νεκρών ” δεν έχει παρά να ελπίζει στην έλευση μιας νέας υπομενεικότητας και πολιτικού οράματος.
Η σκηνοθετική σπουδή επιτίθεται καταγγελτικά κι’ επικαλείται δοξαστικά την ελπίδα, μέσα από τον χειμαρρώδη ερμηνευτικό άθλο της πρωταγωνίστριας. Υποδυόμενη πρόσωπα από μια ” πινακοθήκη νεκρών ” και ήρωες από το ” οικογενειακό λεύκωμα του Άμλετ “, δανείζεται στοιχεία από τους χαρακτήρες τους και γίνεται η ίδια το κλειδί για κάθε αποκωδικοποίηση συμβόλων. Μέσα κι’ έξω από τον χρόνο και τον τόπο, εξώκοσμη και συγκλονιστική, στις βαθιές αδιόρατες μεταβλητές των ηρώων με φωνή άφυλη όταν πρέπει και τονική ακρίβεια, ντύνει με εξαγνιστική μουσικότητα τον σκοτεινό λόγο του Μύλλερ. Οι μύες του προσώπου της δίνουν συνεχώς ένα νέο προσωπείο, που ενισχύεται με τις μεταμορφώσεις του σώματός της. ” Από αυτόνομο κλασσικό σώμα-σώμα, σε σώμα-αυτοκτονικό, υβριδικό, θραύσμα, γίνεται πεδίο μάχης, δοχείο μνήμης, τόπος ιστορίας και μηχανή, άδειο από τον πόνο της σκέψης.
Η παράσταση με τον εκπληκτικό φωτισμό και το ασύλληπτο πολυμορφικό κοστούμι, αγγίζει την τελειότητα. Το κοινό εκστασιασμένο μετά το τέλος παραμένει στις θέσεις του, αποθεώνοντας την Μαριάννα Δημητρίου που ανέβηκε στο βάθρο για το στεφάνι της υποκριτικής της νίκης.
Info
Σύλληψη-Σκηνοθεσία: Γιώργος Ζαμπουλάκης
Hamletmachine τελευταίες παραστάσεις έως 28 Φεβρουαρίου
στο «Θησείον, ένα θέατρο για τις τέχνες», Τουρναβίτου 7, Θησείο
Ώρες παραστάσεων: Δεύτερα 21:00 και Παρασκευή 23:45.
Προπώληση εισιτηρίων: www.ticketservices.gr
Τιμές εισιτηρίων: 12 ευρώ κανονικό, 8 ευρώ φοιτητικό, ανέργων και ΑΜΕΑ
Διάρκεια: 60 λεπτά
“Γράμματα αγάπης στον Στάλιν” του Juan Mayorga, στο Στούντιο Μαυρομιχάλη
Το έργο του Juan Mayorga που βασίζεται στην ιστορικά τεκμηριωμένη σχέση του Στάλιν και του σπουδαίου Ρώσου συγγραφέα Μιχαήλ Μπουλγκάροφ, ” είναι μια αμοιβαία ανάγκη αγάπης, μεταξύ εξουσίας και καλλιτεχνών “.
Ο Μιχαήλ Μπουλγκάροφ που συντρίφτηκε από το καθεστώς ως ” αντισοβιετικός “, κυνηγημένος και λογοκριμένος με οριστική απαγόρευση κυκλοφορίας των έργων του αισθάνεται άρρωστος και αιτία είναι ” η επιβεβλημένη σιωπή του “. Αποφασίζει να γράψει κάποιο γράμμα στον μεγάλο θαυμαστή του πνεύματός του τον Στάλιν, ζητώντας του να ζήσει ως ελεύθερος καλλιτέχνης ή να του δοθεί άδεια εξόδου από την χώρα. Ώσπου κάποιο τηλεφώνημα από έναν άνδρα που συστήθηκε ως Στάλιν κι’ έμεινε ανολοκλήρωτο, γίνεται η ελπίδα του και η προσμονή του φουντώνει, παίρνοντας φανταστικές διαστάσεις. Έτσι γράφει απανωτά γράμματα για ” έναν μονάχα αναγνώστη “, που μένουν όμως αναπάντητα .
Στην ζωή του, συμπαραστάτη στοργικό έχει την γυναίκα του και πολέμιό του το φάντασμα του Στάλιν που τον μέμφεται ότι ” φτύνει δηλητήριο στα μούτρα της εργατικής τάξης ” και του ζητά να κάνει δήλωση μετάνοιας.
Ένα γραφείο, πολλά βιβλία τοποθετημένα ακατάστατα και σκόρπια γράμματα είναι το λιτό σκηνικό που περιβάλει το οδόφραγμα που στήνει ο Στάλιν σ’ ένα κόσμο αδικίας, καλώντας τον Μπουλγκάροφ να αποφασίσει σε ποια πλευρά του θα βρίσκεται γιατί η ” φιλοδοξία να παραμείνει κάποιος ουδέτερος, είναι κυνισμός “.
Ο Μελέτης Ηλίας – Μπουλγκάκοφ εκφράζει ερμηνευτικά τον εύθραυστο νευρικό του κόσμο άλλοτε με χαμηλό τόνο, κι’ άλλοτε με ένταση και θυμό, ενώ το σώμα του αγκυλωμένο κι’ εξαντλημένο παραδίνεται στην απελπισία της εμμονής του.
Η Άννα Ελεφάκη – Μπουλγκάνοβα υποστηρίζει υποκριτικά την αγάπη της για τον σύζυγό της, με πείσμα κι’ επιμονή.
Ο Στάθης Σταμουλακάτος – Στάλιν είναι ένας ” σύντροφος ” στα μέτρα που τον φαντάζεται αρχικά ο Μιχαήλ. Σίγουρος για την πνευματική του υπεροχή κι’ έχοντας τον θαυμασμό του άλλου, τον φαντάζεται να τον υπηρετεί σαν νάναι φιλαράκια, ώσπου καταρρακωμένος, σέρνεται καταγής, ενώ απέναντί του ο ” πατερούλης ” παραληρεί δοξαστικά αγνοώντας την ύπαρξή του.
Στην avant premiere με την κυρία Μπουλγκάνοβα στο πιάνο να δέχεται τους θεατές και τον αξιότιμο σύζυγό της εμφανώς ταλαιπωρημένο να πηγαινοέρχεται προσπαθώντας να γράψει το τελευταίο γράμμα, όλα πήγανε καλά. Η αξιοπρεπ΄’ης δουλειά των ηθοποιών μας κοινώνησε με την σχέση τέχνης κι’ επανάστασης θέτοντας το ερώτημα. ” Μπορούν οι νομοταγείς συγγραφείς να κάνουν τέχνη αντάξια μιας επανάστασης; Μόνον οι επικίνδυνοι αιρετικοί που διατηρούν τα ιδανικά και τις αρχές τους “.
Info
Σκηνοθεσία: Δημήτρης Μυλωνάς
ΠαίζουΝ: Μελέτης Ηλίας, Άννα Ελεφάντη, Στάθης Σταμουλακάτος
ΠΟΤΕ & ΠΟΥ
Studio Μαυρομιχάλη (Μαυρομιχάλη 134), τηλ. 210.6453.330
Πρεμιέρα στις 20 Φεβρουαρίου _ως 21/3
Παραστάσεις: Τετάρτη 20.00, Πέμπτη & Παρασκευή 21.15
Εισιτήρια: 12ευρώ & 8ευρώ
“Μήδεια” του Μποστ, στο θέατρο του Νέου Κόσμου
Ο σπουδαίος Μποσταντζόγλου γοητευμένος από τον Ευριπίδη έκανε φύλλο και φτερό το αρχαίο κείμενο και μας έδωσε την δική του εκδοχή για την Μήδεια, που δεν είχε ν’ αντιμετωπίσει μόνο την νοσταλγία για την βάρβαρη Κολχίδα αλλά βασανιζόταν κι’ από τις απιστίες του Ιάσονα, που πάσχιζε να παντρευτεί την Γλαύκη, την πριγκίπισσα της Κορίνθου. Μια Μήδεια ” ιδιόρρυθμη “, σεξιστική νοικοκυρά που ζει στον Βόλο και στέλνει κατεβατά ολόκληρα στον βασιλιά πατέρα της, ζητώντας του να εκδικηθεί για λογαριασμό της. Στην ζωή της πλέον μπαίνουν γνώριμοι τύποι της καθημερινότητας και την αναστατώνουν, κι’ έτσι εκείνη επιπλέον δεν αντέχει τις σκανταλιές των παιδιών που της τα χώνουν κανονικά, κρέμονται από την T.V, δεν παίρνουν τα γράμματα κι’ ελευθερίζουν.
Πονοκεφαλιασμένη εκείνη αρπάζει το κουζινομάχαιρο απ’ την κουζίνα όπου ” κόπτεται κιμάς παρόντος του πελάτη ” και μας καθιστά συνένοχους της δράσης.
Ο Μπόστ με διάθεση σατυρική παρουσιάζει την σύγχρονη Ελληνική τραγικότητα που την χαρακτηρίζει η κενότητα του πνεύματος, η στρέβλωση των αξιών, η ξενομανία κι’ η ημιμάθεια. Οι δυο πρωταγωνιστές που υποδύονται όλους τους ρόλους του πολυπρόσωπου αυτού έργου, φυσούν μέσα στην καρδιά μας έναν αέρα γέλιου και χαμόγελου.
Χειριζόμενοι περίτεχνα τον ιαμβικό δεκαπεντασύλλαβο και τους ελιγμούς της ιδιότυπης γλώσσας του συγγραφέως με τις ασύντακτες ελληνικούρες, μεταμφιέζονται σε ήρωες καρικατούρες, εξαιρετικά επικοινωνιακοί με τους θεατές.
Ο Γιάννης Στεφόπουλος ένας Ιάσων με το κάτι τι του, πυροδοτεί το γέλιο και το χαμόγελο, τονίζοντας τα υπονοούμενα.
Η Ιφιγένεια Αστεριάδη μας εξέπληξε με το ταλέντο της, αληθινή μέσα στον σκηνοθετικό και σκηνογραφικό χώρο που θυμίζει ” τσίρκο του παραλόγου “, φωτισμένο χρώματα, πινελιές και φευγάτα κοστούμια “.
Info
Σκηνοθεσία/μουσική επιμέλεια: Νίκος Δημητρόπουλος
Παίζουν: Ιφιγένεια Αστεριάδη, Γιάννης Στεφόπουλος
Εισιτήρια
Κανονικό: 12ευρώ
Φοιτητικό: 10ευρώ
Ανέργων: 8ευρώ
Πληροφορίες εκδήλωσης
Θέατρο του Νέου Κόσμου
Αντισθένους 7 & Θαρύπου, 11743 Aθήνα, +302109212900 , www.theatroneoukosmou.gr/
Δευτέρα και Τρίτη στις 21:15
Διάρκεια 70′