POP CULTURE

Xavier Dolan: Αποσύρεται στα 34 του από τον κινηματογράφο. Το queer δεν θα είναι ποτέ ξανά το ίδιο

CPJDJM Les Amours Imaginaires Photo 12/Alamy/Visualhellas.gr

Ο Γαλλοκαναδός σκηνοθέτης Xavier Dolan, γνωστός για ταινίες όπως Laurence Anyways, I Killed My Mother, Heartbeats, Mommy και Tom at the Farm, ανακοίνωσε ότι αποσύρεται από τον κινηματογράφο.

Ο Xavier Dolan μοιράστηκε για πρώτη φορά δημόσια την ιδέα να εγκαταλείψει τον κινηματογράφο πέρυσι, λέγοντας ότι ήθελε να περνά περισσότερο χρόνο με τους φίλους και την οικογένειά του. Αλλά σε μια πρόσφατη συνέντευξή του στην ισπανική εφημερίδα El Pais επιβεβαίωσε αυτή την απόφαση: «Δεν μου αρέσει πια η ιδέα να δεσμευτώ για δύο χρόνια σε ένα έργο που σχεδόν κανείς στο τέλος δεν βλέπει», δήλωσε χαρακτηριστικά ο Dolan. «Έβαλα πάρα πολύ πάθος στη δουλειά μου για να βιώνω αυτές τις απογοητεύσεις. Με κάνει να αναρωτιέμαι αν η κινηματογραφική μου παραγωγή είναι κακή. Και ξέρω ότι δεν είναι».

Μέρος του προβλήματος, σύμφωνα με τον Dolan, είναι το πόσο ασταθής έχει γίνει ο κόσμος και η απειλή ενός «εμφύλιου πολέμου» που προκαλείται από τη μισαλλοδοξία. Σε μια εποχή που «όλα γύρω μας καταρρέουν», ο ίδιος υποστηρίζει ότι δεν βρίσκει πια νόημα στο να λέει ιστορίες. «Η τέχνη είναι άχρηστη και το να αφοσιωθείς στον κινηματογράφο, είναι χάσιμο χρόνου», είπε.

O Xavier Dolan και το σύγχρονο queer σινεμά

Ο Xavier Dolan ζούσε πάντα με φουλ ταχύτητα. Έκανε το ντεμπούτο του στα 19 του, με μια ταινία που καταχειροκροτήθηκε στις Κάννες και του άνοιξε όλες τις πόρτες στον κινηματογράφο. Aνοιχτά ομοφυλόφιλος ο ίδιος, το 2012 κέρδισε τον Queer Φοίνικα στο φεστιβάλ των Καννών με την ταινία Laurence Anyways. Μέσα σε μία δεκαετία, γύρισε 8 ταινίες με τις οποίες επέβαλε τη δική του κινηματογραφική γλώσσα. Κορεσμένα χρώματα, αργές εικόνες, αγαπημένα pop τραγούδια και όλα αυτά, ενώ έστρεφε την κάμερά του στα πιο σκοτεινά μέρη της ανθρώπινης κατάστασης, στις πιο σκοτεινές οικογένειες, στις πιο τοξικές φιλίες και αρρωστημένους έρωτες.

Και τώρα, σε μια ακόμα τρυφερή ηλικία, ο Dolan αποσύρεται.

Ενώ παραμένει ένας αγαπημένος καλτ σκηνοθέτης, η καριέρα του Dolan τα τελευταία χρόνια, έχει βρει βράχια. Το It’s Only the End of the World του 2016, κέρδισε το Grand Prix στις Κάννες, αλλά αντιμετώπισε ιδιαίτερα πολωμένες κριτικές. Το The Life & Death of John F Donovan, που κυκλοφόρησε το 2018, δέχτηκε ιδιαίτερα κακές κριτικές, ενώ η τελευταία του ταινία, Matthias & Maxim (2019) τα πήγε λίγο καλύτερα, αλλά και πάλι δεν κατάφερε να θριαμβεύσει.

Ωστόσο, η συνεισφορά του Xavier Dolan στον queer κινηματογράφο δεν μπορεί να υποτιμηθεί: Tαινίες όπως Laurence Anyways, Heartbeats και Mommy και είναι ήδη σταθερά μέρος του κανόνα.

Η απόσυρση του Dolan, είναι μια θλιβερή απόδειξη των προκλήσεων που αντιμετωπίζουν οι ανεξάρτητοι κινηματογραφιστές σήμερα. Προκλήσεις που έκαναν έναν σκηνοθέτη με τόσο εμφανές ταλέντο να νιώσει την ανάγκη να εγκαταλείψει την τέχνη του.