5 φράσεις που δεν πρέπει ποτέ να πεις σε ένα θυμωμένο παιδί
- 16 ΙΑΝ 2025
Ο θυμός είναι ένα φυσιολογικό συναίσθημα, τόσο για τα παιδιά, όσο και για τους ενήλικες. Είναι σημαντικό να θυμόμαστε ότι όταν ένα παιδί είναι θυμωμένο, δεν χρειάζεται να καταπιέσει το συναίσθημά του, αλλά να το εκφράσει με υγιή και εποικοδομητικό τρόπο. Ωστόσο, ως γονείς ή φροντιστές, συχνά δυσκολευόμαστε να διαχειριστούμε τις αντιδράσεις μας όταν βρισκόμαστε απέναντι σε ένα θυμωμένο παιδί.
Υπάρχουν ορισμένες φράσεις που μπορεί να πούμε άθελά μας, οι οποίες όμως εντείνουν τον θυμό ή προκαλούν αρνητικά συναισθήματα. Παρακάτω θα δούμε ποιες είναι αυτές οι φράσεις και γιατί σύμφωνα με τους ειδικούς, είναι καλύτερο να τις αποφύγουμε.
1. «Σταμάτα να κλαις/φωνάζεις τώρα!»
Η φράση αυτή υποτιμά τα συναισθήματα του παιδιού και του δίνει το μήνυμα ότι ο θυμός του δεν είναι αποδεκτός. Σύμφωνα με έρευνες στην παιδική ψυχολογία, όταν τα παιδιά νιώθουν ότι τα συναισθήματά τους αγνοούνται ή απορρίπτονται, αυτό οδηγεί σε αυξημένη ένταση και συναισθηματική απόσυρση.
Αντί να απαιτούμε από το παιδί να σταματήσει να εκφράζει τον θυμό του, μπορούμε να πούμε: «Καταλαβαίνω ότι είσαι θυμωμένος. Θέλεις να μιλήσουμε γι’ αυτό;»
2. «Δεν είναι και τόσο σοβαρό αυτό που έγινε»
Όταν υποβαθμίζουμε το πρόβλημα που πυροδότησε τον θυμό του παιδιού, το κάνουμε να νιώθει ότι τα συναισθήματά του δεν έχουν αξία. Αυτό μπορεί να οδηγήσει σε ανασφάλεια και δυσκολία να εμπιστευτεί το περιβάλλον του. Σύμφωνα με το Χάρβαρντ, είναι σημαντικό να αναγνωρίζουμε τη σημασία που δίνει το παιδί σε μια κατάσταση, ακόμη κι αν δεν μας φαίνεται σοβαρή.
Μια καλύτερη προσέγγιση θα ήταν: «Βλέπω ότι αυτό σε στενοχώρησε πολύ. Θέλεις να μου πεις τι συνέβη;»
3. «Αν συνεχίσεις έτσι, θα… (απειλή)»
Οι απειλές, όπως η αφαίρεση προνομίων, μπορεί να έχουν βραχυπρόθεσμα αποτελέσματα, αλλά μακροπρόθεσμα ενισχύουν το αίσθημα ανασφάλειας και φόβου στο παιδί. Έρευνες έχουν δείξει ότι η χρήση απειλών, καταστέλλει την υγιή διαχείριση συναισθημάτων και ενθαρρύνει τη μη εποικοδομητική συμπεριφορά.
Αντί για απειλή, μπορούμε να πούμε: «Ας πάρουμε λίγο χρόνο να ηρεμήσουμε και μετά μπορούμε να το συζητήσουμε».
4. «Γιατί το κάνεις τόσο μεγάλο θέμα;»
Η φράση αυτή είναι εξαιρετικά επιβλαβής, καθώς δίνει το μήνυμα στο παιδί ότι είναι υπερβολικό ή ότι αντιδρά αδικαιολόγητα. Ωστόσο, για το παιδί, το συναίσθημα του θυμού είναι απόλυτα δικαιολογημένο και σημαντικό. Σύμφωνα με τους ειδικούς ο θυμός είναι ένας τρόπος να εκφράσει το παιδί ότι κάτι δεν είναι σωστό ή ότι χρειάζεται βοήθεια.
Μια πιο ενθαρρυντική απάντηση θα ήταν: «Καταλαβαίνω ότι αυτό σε πείραξε πολύ. Θέλω να ακούσω τι σε ενόχλησε»
5. «Δεν θα έπρεπε να νιώθεις έτσι»
Αυτή η φράση ακυρώνει πλήρως τα συναισθήματα του παιδιού, δημιουργώντας ενοχές ή ντροπή για το ότι νιώθει θυμό. Είναι σημαντικό να θυμόμαστε ότι τα συναισθήματα δεν είναι «σωστά» ή «λάθος», είναι απλώς ανθρώπινα. Σύμφωνα με τους ψυχολόγους, η αποδοχή του συναισθήματος είναι το πρώτο βήμα για τη συναισθηματική ρύθμιση.
Αντί να ακυρώσουμε το συναίσθημα, μπορούμε να πούμε: «Είναι εντάξει να νιώθεις έτσι. Θέλω να σε βοηθήσω να το αντιμετωπίσεις»
Η αξία του θυμού και τρόποι διαχείρισης
Ο θυμός δεν είναι «κακό» συναίσθημα, αλλά ένα μήνυμα ότι κάτι χρειάζεται προσοχή. Η καλύτερη προσέγγιση είναι να βοηθήσουμε το παιδί να κατανοήσει τα συναισθήματά του και να τα εκφράσει με εποικοδομητικό τρόπο. Δίνοντας χώρο και χρόνο στο παιδί, ενισχύουμε τη συναισθηματική του νοημοσύνη και την εμπιστοσύνη του προς εμάς.
Όταν ένα παιδί θυμώνει, η δική μας αντίδραση μπορεί είτε να το βοηθήσει να αναπτύξει δεξιότητες διαχείρισης συναισθημάτων, είτε να εντείνει τον θυμό του. Αντί να λέμε φράσεις που ακυρώνουν ή υποτιμούν τα συναισθήματά του, ας επικεντρωθούμε στο να του δείξουμε κατανόηση και αποδοχή. Με αυτόν τον τρόπο, δημιουργούμε έναν ασφαλή χώρο, όπου το παιδί μπορεί να επεξεργαστεί τα συναισθήματά του και να μάθει πώς να τα διαχειρίζεται.