ΠΑΙΔΙ

Η ωμή αλήθεια για τα spa party με 7χρονα και τη viral skincare ρουτίνα ομορφιάς για 10χρονα

iStock

Έχεις δει τα 10χρονα κορίτσια στο TikTok να κάνουν Get Ready With Me δείχνοντας τη skincare πανάκριβη ρουτίνα τους; Spa party για κοριτσάκια 5 ετών; Ναι, υπάρχουν. Η νέα μόδα εξαπλώνεται πιο γρήγορα από την επιδήμια Covid στο TikTok. 

Είναι δημοφιλή, είναι για ηλικίες 3-13 ετών, διαφημίζονται ως το δώρο για τη μικρή σας πριγκίπισσα (όσο προβληματικό μπορεί να είναι το αφήγημα της pick me πριγκίπισσας), είναι πάρτι αποκλειστικά για κορίτσια, όπου επαγγελματίες αισθητικοί βάφουν τα μικρά κορίτσια με (υποαλλεργικά) χρωματιστά  μανό, σκιές, ρουζ, lip gloss, glitter και τους κάνουν μανικιούρ και πεντικιούρ. Διαρκεί 2 ώρες και το πιο οικονομικό κοστίζει γύρω στα 100€ για 4 κοριτσάκια.

Είναι μόδα οι θεραπείες ομορφιάς για 10χρονα παιδιά; 

Είναι μια ακίνδυνη και διασκεδαστική μέρα με τις φίλες της ή μήπως είναι μια στερεοτυπική αντίληψη για το φύλο που διαιωνίζεται; Μαθαίνεις πραγματικά σε 10χρονα κοριτσάκια να φροντίζουν τον εαυτό τους κάνοντας μάσκες ή δημιουργείς πελατάκια για τη βιομηχανία της ομορφιάς; Μήπως είναι απλά ένα παιχνίδι που παίζουν μαμάδες με τις κόρες τους; 

10 skincare

Είναι τα spa party ένας προθάλαμος για την πρόωρη ενηλικίωση των κοριτσιών κι ενσταλάζουν την αξιολόγηση των γυναικών βάση της εμφάνισής τους; Μαθαίνουμε σε μικρά κοριτσάκια να βασίζουν την αυτοεκτίμηση τους στην εξωτερική εμφάνισή τους; Όταν ενηλικιωθούν τα κοριτσάκια που μεγάλωσαν με spa party θα γίνουν ματαιόδοξες γυναίκες; Πάρα πολλές απορίες που διχάζουν γονείς, δερματολόγους, φεμινίστριες, ψυχολόγους, απλούς χρήστες των social media με αποψούλα

Ανήκω σε μια γενιά γυναικών που στα 10 του δεν έφτιαχνε τα νύχια του σε spa party, αλλά λερωνόταν με χώματα και με λάσπες στις παιδικές χαρές. Αθώα χρόνια. Ήξερες ότι τα σημερινά 10χρονα κορίτσια στο TikTok ξέρουν το τρίπτυχο του επιτυχημένου skincare routine και αγοράζουν ακριβές κρέμες με υαλουρονικό για ενυδάτωση;

Ωστόσο κι εγώ θυμάμαι ότι έβλεπα τη μαμά μου να βάφεται και ζητούσα το κραγιόν της. Δεν υπάρχει κάτι καινούργιο εδώ, τα μικρά κοριτσάκια μιμούνται το γονεϊκό πρότυπο. Γιατί όμως στέλνω τα βίντεο GRWM μιας συγκεκριμένης 13χρονης στο TikTok σε φίλη μου και της λέω «αυτό το ανήλικο ξοδεύει περισσότερα από μένα στις ενυδατικές»; Κι αυτό το κοριτσάκι γιατί λέει ρητά ότι παρακολουθεί influencers και ζητά από τη μητέρα της να της αγοράσει brands που γίνονται trends στο TikTok; Μήπως, τα σημερινά (προ-)εφηβάκια προσποιούνται ότι είναι μεγαλύτερα;

Η Κλαίρη Σειραδάκη είναι ψυχολόγος – παιδοψυχολόγος και η ειδικός για να μας λύσει τις απορίες μας για τα 10χρονα κορίτσια

«Το φαινόμενο αυτό δεν είναι κάτι καινούργιο. Οι μικρομέγαλες συμπεριφορές υπήρχαν. Η ειδοποιός διαφορά είναι η συχνότητα του φαινομένου σήμερα και οι διαστάσεις που έχει πάρει. Και το γεγονός ότι φαίνεται να προωθείται από τη βιομηχανία ομορφιάς. Ναι, χάνεται η παιδική αθωότητα, παύει να γίνεται παιχνίδι όταν βλέπεις τα 4χρονα και τα 6χρονα παιδιά να έρχονται στο σχολείο με βαμμένα νύχια ή χείλη.

Γιατί το κάνουν; Διεκδικούν την ισότητα με τους μεγάλους. Καταγράφουν συμπεριφορές των μεγάλων και τις αντιγράφουν μιμητικά. Είναι ελλιπή τα όρια στην οικογένεια και οι γονείς θεωρούν ότι τα παιδιά έχουν ίσα δικαιώματα (έτσι βλέπεις 7χρονα κοριτσάκια με ρομπίτσες κι αγγουράκια στα μάτια στα spa party). Τα παιδιά πλέον υιοθετούν πρότυπα μέσω των social media και ό,τι ακατάλληλο προβάλλεται από αυτά τα άτομα.

Η γνώμη του ειδικού: «Τα παιδιά πρέπει να περάσουν ομαλά τα αναπτυξιακά στάδια. Δεν θα ζήσει τη ξεγνοιασιά όταν υιοθετεί καθωπρεπίστικες συμπεριφορές και στήνεται μονίμως απέναντι από μια κάμερα». 

 Η αγοραστική δύναμη των Alpha Kids και τα ώριμα 10χρονα

Τα παιδιά που γεννήθηκαν το 2010 (κι έπειτα) είναι το κοινό που δημιουργεί τάσεις. Κι όμως, το λένε οικονομολόγοι. Επίσης, είναι τα παιδιά που μεγάλωσαν μέσα στην οικονομική κρίση. Εποχές που δεν αγοράζουμε καινούργιο αμάξι, σπίτι ή εξοχικό. Αλλά, αγοράζουμε ένα ακόμη κραγιόν. Αυτά τα 10χρονα ξέρουν περισσότερα για την ποπ κουλτούρα από εμένα στην ηλικία τους (πιθανότατα, κι από την ηλικία που είμαι τώρα). Είναι συνέχεια συνδεδεμένα και η πληροφορία ταξιδεύει πιο γρήγορα.

Οι μεγάλες εταιρείες πλέον λένε στις διαφημίσεις τους, ότι τα προϊόντα τους είναι κατάλληλα για παιδιά και ενήλικες, καθώς και για ερεθισμένο ή ευαισθητοποιημένο δέρμα. Γιατί θέλουν αυτό το αγοραστικό κοινό (που ψωνίζει online κυρίως). Σύμφωνα με την υπηρεσία ανάλυσης δεδομένων McCridle, τα Alpha Kids θα δαπανήσουν 5,39 τρις δολάρια μέχρι το τέλος του 2029.

Μου το επιβεβαιώνει και η Beauty Editor του LadyLike, Βιβή Αγγελάκη, που ξέρει ότι τα κορίτσια στην προεφηβεία (γύρω στα 10 με 13) αναζητούν συγκεκριμένες μάρκες που είναι δημοφιλείς στο TikTok και τα dupes τους (τα πιο οικονομικά προϊόντα). Και επιμένει ότι δεν μπορούμε να τα κατηγορήσουμε γιατί βομβαρδίζονται με βίντεο, που είναι πληρωμένο περιεχόμενο από μεγάλες εταιρείες καλλυντικών (εδώ το Harvard Gazette αναλύει το φαινόμενο).

Τα 12χρονα κορίτσια τελείωσαν το δημοτικό κάνοντας τηλεκπαίδευση. Στο Γυμνάσιο πλέον δεν μιλούν στα κινητά τους. Στέλνουν ηχητικά ή κάνουν κλήσεις με κάμερες. Θέλουν να αγοράζουν ό,τι αγγίζουν. Δεν υπάρχει ούτε ένας ψυχολόγος που δεν ξέρει ότι η γενιά Alpha έχει προβλήματα αυτοεκτίμησης.

Η δερματολόγος- αφροδισιολόγος Βασιλική Μουσάτου M.D, PHD ξέρει ότι είναι μια επικίνδυνη μόδα 

«Ήρθε πρόσφατα μια μαμά να με ρωτήσει αν μπορεί η 12χρονη κόρη της να αγοράσει τις μάσκες που βλέπει στο TikTok και κάνουν συλλογή οι φίλες της στο σχολείο. Φυσικά και η βιομηχανία προωθεί την κατανάλωση, δημιουργώντας επίπλαστες ανάγκες στα μικρά κορίτσια. Τα προεφηβάκια ψάχνουν να βρουν μια γυναικεία ταυτότητα. Όμως, πέρα από περιττές, αυτές οι κρέμες μπορεί να είναι και επικίνδυνες για την παιδική επιδερμίδα. Δεν έχουν κάνει μια εξατομικευμένη εξέταση τα 10χρονα παιδιά, δεν χρειάζονται σίγουρα αντιγηραντική φροντίδα και ρετινόλες. Και οι μάσκες με glitter μπορεί να φουντώσουν την ακμή. Ίσως, να χρειάζονται μια σμηγματορυθμιστικη κρεμα κατάλληλη και για παιδια. Τα οξέα φρούτων και η ρετινόλη που μπορεί να περιέχουν οι viral κρέμες, μπορεί να προκαλέσουν ερεθισμούς στην επιδερμίδα 10χροων και 12χρονων κοριτσιών».

 

Εγώ στα 10 έπαιζα «μήλα» με τις φίλες μου, φορούσα τα ρούχα της μαμάς μου και τα τακούνια της και διάβαζα comics. Δεν είχα TikTok. Η Generation Alpha έχει εμμονή με το μακιγιάζ, εξαιτίας της αφιλτράριστης πρόσβασης στο Internet. Και ποστάρει τις ρουτίνες ομορφιάς με ρετινόλη, που μάλλον δεν χρειάζεται το δέρμα σε αυτή την ηλικία. Η αλήθεια είναι ότι είναι τα εύκολα θύματα μιας κουλτούρας που μετατρέπει τις κοριτσίστικες ανασφάλειες της προεφηβείας σε αγοραστική δύναμη. Οι ενήλικες γυναίκες έχουμε ευθύνη να δημιουργήσουμε έναν καλύτερο κόσμο για αυτά τα κορίτσια, λέγοντας τους ότι το τέλειο δέρμα είναι ένας μύθος. 

Οι αλγόριθμοι εκμεταλλεύονται τις ανασφάλειες των 10χρονων, που θέλουν απλά να ανήκουν κάπου και να βρουν την ταυτότητά τους. Και μεγάλωσαν βλέποντας τις μαμάδες τους να ποστάρουν φωτογραφίες τους με άπειρα φίλτρα Facetune. Αν ενθαρρύνουμε τα μικρά κορίτσια με spa party ή αγοράζουμε skincare προϊόντα σε 10χρονα, θολώνουμε τα όρια μεταξύ της παιδικής ηλικίας και της ενηλικίωσης. Και δημιουργούμε πιστούς πελάτες brands, που χειραγωγούν παιδιά με ροζ συσκευασίες και marketing με πριγκίπισσες της Disney.

Exit mobile version