Μήπως τα social media επηρεάζουν το παιδί σου, περισσότερο από όσο αντέχει;
- 13 ΙΟΥΛ 2023
Τα social media διαθέτουν μία πάρα πολύ καλή αλλά και μία εξαιρετικά κακή πλευρά που αγγίζει όλους όσοι έχουν επιλέξει να τα ενσωματώσουν στη ζωή τους. Για τις νεότερες γενιές, τα παιδιά μας, που γεννήθηκαν, μεγαλώνουν και «αναπνέουν» μέσα στον θαυμαστό καινούργιο κόσμο των Μέσων κοινωνικής δικτύωσης, η επίδραση είναι τεράστια. Συνεπώς, ο δικός μας ρόλος, ως γονείς είναι καθοριστικός. Το detox στα feeds και η ενδυνάμωση των παιδιών μας, πέρα από ανάγκη επιτακτική, είναι ο παράγοντας που θα κρίνει το πώς αντιλαμβάνονται τον εαυτό τους, τον κόσμο και την πραγματικότητα, στο τώρα και στο πάντα τους.
Aπό βίντεο λιμαρίσματος δοντιών μέχρι το πώς μπορεί να μικρύνει η μέση σου. Λανθασμένα πρότυπα ομορφιάς που περνούν βασανιστικά στη συνείδηση και διαμορφώνουν κρίσιμες απόψεις. Σχηματοποιούν αυτό που λέγεται «τοξική ομορφιά» και δίνουν το βήμα σε μοτίβα και ανθρώπους που επικρατούν στα social media, τροφοδοτώντας μια μηχανή που ισοπεδώνει την αυτοεκτίμηση και την αυτοπεποίθηση των παιδιών μας. Τα νούμερα μιλάνε από μόνα τους.
Σύμφωνα με έρευνα του Dove, 2 στα 3 κορίτσια στις ΗΠΑ ξοδεύουν πάνω από μία ώρα στο Instagram, το TikTok και άλλες πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης, δηλαδή περισσότερο χρόνο από ό,τι ξοδεύουν για προσωπική συναναστροφή με φίλους. Στην Ελλάδα τα κορίτσια περνούν πάνω από 3 ώρες την ημέρα συνολικά στα social media. Η ίδια έρευνα αναφέρει πως 1 στα 2 κορίτσια παραδέχεται ότι το εξιδανικευμένο περιεχόμενο ομορφιάς στα feed τους, τους προκάλεσε χαμηλή αυτοεκτίμηση.
Στην Ελλάδα, πάλι, το 53% των κοριτσιών ηλικίας 14-17 ετών θα εύχονταν να είναι πιο περήφανες για το σώμα τους κι αυτά που τους προσφέρει. Το 90% των κοριτσιών μας 10-13 ετών εύχονται το σχολείο να μπορούσε να τους διδάσκει το πώς θα μπορούσαν να εκτιμούν την διαφορετικότητα του κάθε ατόμου και το πώς να νιώθουν όμορφα με το σώμα τους.
Τα κορίτσια, από την προεφηβεία τους, θεωρούν τις τοξικές συμβουλές που εμφανίζονται στο feed τους «πολύ φυσιολογικές να ακούγονται και να προσπαθεί κάποιος να τις ακολουθήσει». Την ίδια στιγμή, οι γονείς υποτιμούν την τοξικότητα που «κατατρώει» τα παιδιά τους- και ιδίως τα κορίτσια, που κατά κύριο λόγο εξαντλούνται στο κυνήγι της «τέλειας» εικόνας- καθώς σκρολάρουν στο κινητό τους. Πράγματα που δεν θα λέγαμε ποτέ στα παιδιά μας, τα λένε άλλοι, και τα επιβάλλουν με τον πιο διεισδυτικό τρόπο.
Η μεγαλύτερη επιρροή των παιδιών πρέπει να είναι οι γονείς τους. Εμείς είμαστε εκείνοι που, αφού πρώτα σταθούμε με ευθύνη στο ύψος του ρόλου μας, πρέπει να δείξουμε τον δρόμο και τα σωστά βήματα που θα ενδυναμώσουν τις ψυχές τους. Υπό το βάρος όλων αυτών των μη ρεαλιστικών προτύπων ομορφιάς, η ανάγκη για την αυτοεκτίμηση των παιδιών, είναι πολύ μεγαλύτερη από όσο φαντάζεται η σύγχρονη μαμά και ο σύγχρονος μπαμπάς.
Ποιος πρέπει να είναι λοιπόν, ο ρόλος των γονιών στην ανατροπή της τοξικότητας που εκπέμπουν τα social media; Με αφορμή τα δεδομένα που έφερε στο φως η έρευνα του Dove, στο πλαίσιο του Dove Self – Esteem project, παίρνουμε κι εμείς θέση, αναζητώντας μαζί με την ψυχολόγο, απαντήσεις για την ευθύνη που έχουμε ως γονείς, αναζητώντας μαζί με την ψυχολόγο, απαντήσεις για την ευθύνη που έχουμε ως γονείς.
Πόσο συχνό είναι το πρόβλημα της χαμηλής αυτοπεποίθησης και αυτοεκτίμησης για τα ανήλικα κορίτσια; Γιατί είναι τόσο θελκτικό το toxic content στα ανήλικα κορίτσια; Τι αντίκτυπο μπορεί να έχει στην ψυχολογία ενός κοριτσιού η προσκόλληση στα μη ρεαλιστικά πρότυπα ομορφιάς που διαπερνούν τα Μέσα κοινωνικής δικτύωση; Και το πιο σημαντικό: Τι ρόλο παίζουν οι γονείς σε αυτό; Πώς μπορούν να ενδυναμώσουν τους εφήβους ώστε να διώξουν την τοξικότητα από τα social media τους; Αποστολή του Dove είναι να ενθαρρύνει τα νέα παιδιά να σκέφτονται θετικά για το σώμα τους και την εμφάνιση τους, γεγονός που τους επιτρέπει να αξιοποιήσουν το πλήρες δυναμικό τους στη ζωή. Εάν είσαι γονιός, παππούς ή γιαγιά, υπεύθυνος για τη φροντίδα του παιδιού, μέντορας, θεία, θείος ή ένας έμπιστος μεγαλύτερος φίλος, δες το παρακάτω βίντεο και κατέβασε τον Οδηγό αυτοπεποίθησης του Dove και βοήθησε τους νέους να αγαπήσουν τον εαυτό τους και να χτίσουν αυτοπεποίθηση.