Στη Lego δεν θα βρεις πια παιχνίδια για αγόρια ή κορίτσια. Με τον σεξισμό, δεν παίζουμε
- 11 ΟΚΤ 2021
Δεν ξέρω αν ξέρεις, αλλά η 11η του Οκτώβρη γίνεται από φέτος για τα Ηνωμένα Έθνη η Διεθνής Ημέρα Του Κοριτσιού. Κάτι που ανήκει στη γενικότερη δέσμευσή τους, για ενέργειες που έχουν ως στόχο να ξημερώσει η μέρα που η ισότητα των φύλων δεν θα είναι μόνο φράση, αλλά και πραγματικότητα. Τη σήμερον ημέρα, σχεδόν μια στις 4 κοπέλες, ηλικίας 15 έως 19 χρόνων δεν έχουν πρόσβαση στην παιδεία, τη δουλειά ή την εκπαίδευση. Το αντίστοιχο ποσοστό στην αντίστοιχη ηλικία των αγοριών είναι 1 στα δέκα. Mε αφορμή την International Day of the Girl η Lego λανσάρισε τη νέα της καμπάνια που έχει ως τίτλο το Ready for Girls και γιορτάζει τα κορίτσια που ξαναέχτισαν τον κόσμο, μέσω της δημιουργικής λύσης προβλημάτων.
Νωρίτερα, η Lego, η κορυφαία εταιρία που φτιάχνει παιχνίδια στον κόσμο είχε πάρει στα χέρια της αποτελέσματα έρευνας που είχε ζητήσει και έγινε σε Κίνα, Τσεχία, Ιαπωνία, Πολωνία, Ρωσία, Μεγάλη Βρετανία και ΗΠΑ, σε δείγμα 7.000 γονέων και παιδιών ηλικίας από έξι έως 14 χρόνων.
Σημείωση: από την αρχή του τρέχοντος έτους, ο κολοσσός από τη Δανία συμβουλεύεται τo Geena Davis Institute για «την αντιμετώπιση της μεροληψίας του φύλου και των επιβλαβών στερεοτύπων», ώστε να εξαλείψει κάθε φαινόμενο από τα παιχνίδια της. Το συγκεκριμένο Ινστιτούτο είναι μη κερδοσκοπικός οργανισμός που κάνει έρευνες για την εκπροσώπηση των φύλων στα media, υποστηρίζοντας την ίση εκπροσώπηση των γυναικών. Εκεί λοιπόν, ανέθεσε η Lego και την έρευνα για το πώς αντιλαμβάνονται τα παιδιά και οι γονείς, τα προϊόντα της. Διαπιστώθηκε πως υπάρχει ανάγκη «για να χτίσει από την αρχή η κοινωνία τις αντιλήψεις, τις ενέργειες και τα λόγια που θα στηρίξουν τη δημιουργική ενδυνάμωση όλων των παιδιών», καθώς υπάρχει η τάση να ενθαρρύνονται τα κορίτσια να παίξουν με «αγορίστικα» παιχνίδια, αλλά δεν γίνεται αντίστοιχα και το αντίθετο. Ιδού τι είχε να πει η νευροβιολόγος Gina Rippon επ’ αυτού.
Όταν ένα αγόρι δεν παίζει με κούκλες, χάνει τη δυνατότητα να μάθει να φροντίζει. Την ίδια ώρα, το κορίτσι που δεν φτιάχνει κατασκευές, δεν αναπτύσσει χωρικές δεξιότητες που θα το βοηθήσει στη μετέπειτα ζωή του.
Nα σου πω όμως, και δυο λόγια για την Geena Davis
Η βραβευμένη με Academy Award και Golden Globe. ηθοποιός, ακτιβίστρια, παραγωγός και πρώην μοντέλο, Geena Davis, παρακολουθούσε παιδικά προγράμματα στην τηλεόραση, με την κόρη της όταν παρατήρησε πως στην συντριπτική πλειοψηφία δεν υπήρχε μεγάλος αριθμός γυναικείων χαρακτήρων. Θέλησε να ερευνήσει περαιτέρω, μελέτησε 122 ταινίες για ηλικίες κάτω των 13 χρόνων και θεατρικές παραστάσεις που προβλήθηκαν/ανέβηκαν από το 2006 έως το 2009 και ανακάλυψε πως οι ανδρικοί χαρακτήρες ήταν τρεις φορές περισσότεροι από τους γυναικείους. Διαπίστωσε και ότι στους εργασιακούς χώρους -αυτών των προϊόντων- οι άνδρες αποτελούσαν το 80.5% του δυναμικού. Όπως έγραψε στην έκθεσή της, “δεδομένου ότι τα παιδιά περνούν στα μέσα μαζικής ενημέρωσης από 7 έως 10 ώρες την ημέρα”, η εκπροσώπηση των γυναικών έχει τεράστιο αντίκτυπο στο πώς τα νεαρά κορίτσια πιστεύουν πως πρέπει να συμπεριφέρονται και στο πώς βλέπουν τον εαυτό τους. Το 2004 προχώρησε στη δημιουργία του Ινστιτούτου.
Πίσω στη Lego και τα στερεότυπα που, τελικά, επιβάλει η κοινωνία
Τα ευρήματα της έρευνας έδειξαν πως τα κορίτσια είναι έτοιμα για τον κόσμο, εν τούτοις η κοινωνία δεν είναι ακόμα έτοιμη να στηρίξει την ανάπτυξη τους, μέσω των παιχνιδιών. Τα κορίτσια νιώθουν λιγότερο περιορισμένα και στηρίζουν λιγότερο τις τυπικές προκαταλήψεις για τα φύλα, από ό,τι τα αγόρια, όταν ασχολούνται με δημιουργικά παιχνίδια.
Το 62% των κοριτσιών πιστεύουν πως ορισμένες δραστηριότητες προορίζονται μόνο για κορίτσια και άλλες για αγόρια, εν αντιθέσει με το 74% των αγοριών. Επίσης τα κορίτσια είναι πιο ανοιχτά σε διαφορετικά είδη δημιουργικού παιχνιδιού, από αυτά που τους ενθαρρύνουν να παίξουν οι γονείς τους και η κοινωνία. Το 82% των κοριτσιών πιστεύει ότι δεν υπάρχει κάτι λάθος στο να παίζουν ποδόσφαιρο και να κάνουν τα αγόρια μπαλέτο. Το αντίστοιχο ποσοστό των αγοριών είναι το 71%.
Η έρευνα της Lego τονίζει πως παρότι υπάρχει πρόοδος στο πώς αντιλαμβάνονται τα παιδιά τα παιχνίδια σε μικρή ηλικία, οι γενικές στάσεις γύρω από το όποιο παιχνίδι και τη δημιουργική σταδιοδρομία παραμένουν άνισες και περιοριστικές.
Οι γονείς που πήραν μέρος «είδαν» άνδρες σε δημιουργικά επαγγέλματα -ανεξάρτητα από το αν είχαν γιο ή κόρη ή και τα δυο. Είναι έξι φορές πιο πιθανό να πιστεύουν πως ένας επιστήμονας ή ένας αθλητής είναι άνδρας από ό,τι γυναίκα (85% έναντι του 15%) και οκτώ φορές πιο πιθανό να σκέφτονται τους μηχανικούς ως άνδρες, από ό,τι γυναίκες (89% έναντι 11%). Τα παιδιά που απάντησαν στις ίδιες ερωτήσεις, είχαν τις ίδιες εντυπώσεις, εξαιρουμένων των κοριτσιών που πιστεύουν πως ένα ευρύτερο φάσμα επαγγελμάτων αφορά εξίσου και τα δυο φύλα.
Ένα άλλο σημείο της έρευνας της Lego, ενημερώνει πως τα κορίτσια συνήθως ενθαρρύνονται για δραστηριότητες που είναι περισσότερο γνωστικές, καλλιτεχνικές και σχετικές με απόδοση, εν συγκρίσει με τα αγόρια που είναι πιο πιθανό να ενθαρρυνθούν για σωματικές δραστηριότητες και αυτές που εντάσσονται στο STEM (είναι σειρά δραστηριοτήτων που μπορούν να χρησιμοποιήσουν οι γονείς στο σπίτι, για να βοηθήσουν τα παιδιά τους να αναπτυχθούν σε ό,τι αφορά την επιστήμη, την τεχνολογία, τη μηχανική και τα μαθηματικά).
Πάντα σύμφωνα με την έρευνα που έγινε για λογαριασμό της Lego, είναι 5 φορές πιο πιθανό να ενθαρρύνουν οι γονείς ένα κορίτσι να ασχοληθεί με τον χορό (81% vs 19%) ή το ντύσιμο (83% vs 17%) από ό,τι ένα αγόρι και 3 φορές πιο πιθανό να ασχοληθούν με τη μαγειρική (80% vs 20%). Επίσης, είναι 4 φορές πιο πιθανό να ενθαρρύνουν ένα αγόρι να ασχοληθεί με τον προγραμματισμό (71% vs 29%) και τα σπορ (76% vs 24%).
Η Geena Davis δήλωσε πως «αυτά τα ευρήματα τονίζουν το πόσο ριζωμένες είναι οι προκαταλήψεις σε όλον τον κόσμο». Η chief product και marketing officer της Lego Group, Julia Goblin εξήγησε ότι «δουλεύουμε σκληρά, ώστε να κάνουμε τη Lego περισσότερο συμπεριληπτική. Παραδοσιακά είχαν πρόσβαση στα παιχνίδια μας περισσότερα αγόρια, αλλά τα παιχνίδια όπως τα Lego Dots και τα Lego City Wildfire Rescue Camp σχεδιάστηκαν για να έχουν την ίδια απήχηση σε κορίτσια και αγόρια». Τόνισε ότι η Lego δεν χρησιμοποιεί πια, χαρακτηρισμούς όπως «για κορίτσια» ή «για αγόρια» στα παιχνίδια της, ενώ οι καταναλωτές δεν μπορούν να αναζητήσουν κατ’ αυτόν τον τρόπο προϊόντα στην ιστοσελίδα (lego.com). Δηλαδή, και να το κάνουν, δεν θα βγάλει κάτι η αναζήτηση. «Τεστάρουμε τα παιχνίδια σε κορίτσια και αγόρια και περιλαμβάνουμε πια, περισσότερα γυναικεία πρότυπα» τόνισε η Goblin, πριν καταλήξει στο «η δουλειά μας τώρα, είναι να ενθαρρύνουμε τα αγόρια και τα κορίτσια που θέλουν να παίξουν με παιχνίδια, τα οποία παραδοσιακά «δεν ήταν» για εκείνα».