Τα παιδιά εμπιστεύονται περισσότερο ένα ρομπότ, παρά τους γονείς τους
- 2 ΣΕΠ 2022
Πώς θα σου φαινόταν αν το παιδί σου είχε τον προσωπικό του σύμβουλο ψυχικής υγείας; Και αν αυτός ο σύμβουλος ήταν ρομπότ; Λοιπόν, μια νέα έρευνα του πανεπιστημίου του Cambridge, ανακάλυψε ότι ένα ανθρωποειδές, βοήθησε τα παιδιά να ανοιχτούν και να είναι πιο ειλικρινή γύρω από θέματα ψυχικής υγείας.
Το ρομπότ Nao, μοιάζει να έχει βγει από ταινία επιστημονικής φαντασίας χαμηλού προϋπολογισμού. Ωστόσο, μια μελέτη διαπίστωσε ότι τα παιδιά ένιωθαν πιο άνετα να εμπιστευτούν το 60 εκατοστών ανθρωποειδές, παρά τους γονείς τους, όταν απαντούσαν σε αξιολογήσεις ψυχικής υγείας. Σε ορισμένες περιπτώσεις μάλιστα αποκαλύπτονταν πληροφορίες, που δεν είχαν μοιραστεί προηγουμένως.
Οι επιστήμονες του Cambridge, υποστηρίζουν ότι τα ευρήματα υποδηλώνουν έναν ευρύτερο ρόλο για τα ρομπότ στην αξιολόγηση της ψυχικής υγείας των παιδιών. Αν και τόνισαν ότι δεν θα προορίζονταν ως υποκατάστατο της επαγγελματικής υποστήριξης ψυχικής υγείας.
«Υπάρχουν στιγμές που οι παραδοσιακές μέθοδοι δεν είναι σε θέση να εντοπίσουν κενά ψυχικής ευεξίας στα παιδιά, καθώς μερικές φορές οι αλλαγές είναι ανεπαίσθητες», δήλωσε η συγγραφέας της μελέτης. «Θέλαμε να δούμε αν τα ρομπότ θα μπορούσαν να βοηθήσουν σε αυτή τη διαδικασία».
Στη μελέτη, 28 παιδιά ηλικίας οκτώ έως 13 ετών συμμετείχαν σε μια ατομική συνεδρία 45 λεπτών με το ανθρωποειδές ρομπότ Nao. Το ρομπότ, που έχει παιδική φωνή, ξεκίνησε με μια συνομιλία για να σπάσει τον πάγο και fist bump για να δημιουργήσει μια φιλική ατμόσφαιρα.
Στη συνέχεια έθεσε ερωτήσεις για χαρούμενες και θλιβερές αναμνήσεις των παιδιών από την τελευταία εβδομάδα. Χορήγησε ένα ερωτηματολόγιο για τα συναισθήματα και τη διάθεση. Επίσης χρησιμοποίησε ένα ερωτηματολόγιο για τη διάγνωση του άγχους, της διαταραχής πανικού και της χαμηλής διάθεσης.
Πιο ειλικρινή τα παιδιά σε θέματα ψυχικής υγείας
Τα παιδιά των οποίων οι απαντήσεις σε παραδοσιακά ερωτηματολόγια έδειχναν ότι μπορεί να αντιμετωπίζουν προβλήματα ψυχικής ευεξίας, έδωσαν πιο έντονα αρνητικές απαντήσεις όταν απαντούσαν στις ίδιες ερωτήσεις με το ρομπότ. Μοιράστηκαν επίσης, κάποιες πληροφορίες που δεν είχαν αποκαλύψει όταν απαντούσαν σε προσωπικά ή διαδικτυακά ερωτηματολόγια.
Τα παιδιά μπορεί να βλέπουν το ρομπότ ως «έμπιστο», επιτρέποντάς τους να αποκαλύψουν τα αληθινά συναισθήματα και τις εμπειρίες τους, υποστηρίζουν οι επιστήμονες. Ένας από τους γονείς, παρατηρώντας τη συνεδρία μέσα από ένα παράθυρο με καθρέφτη, είπε στους ερευνητές ότι δεν είχε συνειδητοποιήσει ότι το παιδί του δυσκολευόταν, μέχρι να ακούσει τις απαντήσεις του στις ερωτήσεις του ρομπότ.
Και προηγούμενη έρευνα διαπίστωσε ότι τα παιδιά είναι πιο πιθανό να μοιράζονται προσωπικές πληροφορίες, όπως τις εμπειρίες τους από σχολικό εκφοβισμό, με ένα ρομπότ παρά με έναν ενήλικα.
«Πιστεύουμε ότι όταν το ρομπότ είναι σε παιδικό μέγεθος, είναι πιο εύκολο για το παιδί να αναγνωρίσει το ρομπότ ως συνομήλικό του», δήλωσε η καθηγήτρια Hatice Gunes, η οποία ηγείται του Εργαστηρίου Affective Intelligence and Robotics στο Cambridge. Αντίθετα, όπως η ίδια υποστήριξε, τα παιδιά μπορεί να απαντήσουν στους γονείς ή τους ψυχολόγους με «αυτό που πιστεύουν ότι αναμένεται από αυτά και όχι αυτό που πιστεύουν ότι είναι αλήθεια».
Η Gunes πρότεινε ότι στο μέλλον, τα ρομπότ θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν στα σχολεία για τον έλεγχο των παιδιών για προβλήματα ψυχικής υγείας, επιτρέποντας στα παιδιά να λάβουν υποστήριξη σε πρώιμο στάδιο.
Ο καθηγητής Farshid Amirabdollahian, ειδικός στην αλληλεπίδραση ανθρώπου-ρομπότ, στο Πανεπιστήμιο του Hertfordshire, υπογραμμίζει ότι υπάρχουν αυξανόμενα στοιχεία που υποστηρίζουν τη χρήση ρομπότ για την υποστήριξη της παροχής φροντίδας ψυχικής υγείας.
«Τα παιδιά τείνουν να δείχνουν μια πολύ θετική στάση απέναντι στις διαδραστικές τεχνολογίες», είπε. «Δεν θέλουμε τα ρομπότ να αντικαθιστούν τους ανθρώπους, αλλά φαίνονται πολύ καλά εργαλεία για να “σπάνε τον πάγο”».