ΠΑΙΔΙ

Θέλεις να βοηθήσεις το παιδί σου να μιλήσει καθαρά; Ακολούθησε τα tips της λογοθεραπεύτριας

Pexels

Ένα από τα βασικά άγχη των γονιών με ένα νήπιο, είναι η ομιλία του. Αρχικά το άγχος επικεντρώνεται στο πότε θα μιλήσει, έπειτα στο πότε θα καταφέρει να έχει πλουσιότερο λεξιλόγιο και τέλος στο πώς θα καταφέρει το παιδί τους να μιλήσει καθαρά.  

Θα μείνουμε, λοιπόν, στο τελευταίο. «Τι μπορείς να κάνεις όταν το παιδί σου δεν μπορεί να μιλήσει καθαρά;», «Πότε είναι φυσιολογικό αυτό και πότε όχι;», «Πώς μπορείς να βοηθήσεις ως γονέας και πότε χρειάζεται το παιδί παρέμβαση;». Για όλα τα παραπάνω ζητήσαμε απαντήσεις από τη λογοθεραπεύτρια, Άννα Χατζησωτηρίου*.

Όπως τονίζει η ειδικός, η φυσιολογική, φωνολογική ανάπτυξη των παιδιών, ακολουθεί στάδια. Παρακάτω σού παραθέτουμε τις ηλικίες κατάκτησης των φωνημάτων στην ελληνική γλώσσα, σύμφωνα με έρευνα του Πανελλήνιου Συλλόγου Λογοπεδικών, για να γνωρίζεις τι αντιστοιχεί στην ηλικία του παιδιού σου (και να μην αγχώνεσαι άσκοπα):

Ανάλογα, λοιπόν, με την ηλικία του, θα πρέπει να περιμένεις σταδιακά να κατακτά και να χρησιμοποιεί στην ομιλία του τα αντίστοιχα φωνήματα. Συχνά, ωστόσο, παρατηρούνται λάθη στην παραγωγή φωνημάτων από το παιδί, τα οποία άλλοτε είναι αναμενόμενα και άλλοτε όχι. Και κάπου εδώ έρχεται εύλογα, η παρακάτω απορία: «Τι μπορώ να κάνω για να βοηθήσω το παιδί μου να μιλήσει πιο ”καθαρά”»;

Τα tips της λογοθεραπεύτριας για να βοηθήσεις το παιδί σου να μιλήσει πιο καθαρά

  • Απόφυγε να μιλάς «μωρουδίστικα» στο παιδί σου. Για παράδειγμα προτάσεις όπως «Τι σέλει το παιζί μου;» δεν θα πρέπει να έχουν θέση στο λεξιλόγιό σου.
  • Απόφυγε να διορθώσεις το παιδί χρησιμοποιώντας φράσεις όπως: «Δεν το λέμε έτσι», «Μίλα καθαρά». Διόρθωσε το παιδί με κατάλληλο τρόπο, δίνοντας τον σωστό πρότυπο ομιλίας. Για παράδειγμα, αν το παιδί πει: «Μαμά, σέλω να παίτσω με τα τουβάκια», εσύ θα πρέπει να απαντήσεις ως εξής: «Φυσικά, θέλεις να παίξεις με τα τουβλάκια». Με αυτόν τον τρόπο θα του δείξεις όμορφα πώς να το πει σωστά και θα δώσεις έμφαση στα σωστά φωνήματα.
  • Μίλα αργά, ώστε το παιδί να προλαβαίνει να επεξεργαστεί ακουστικά τα φωνήματα-ήχους.
  • Βρεθείτε στο ίδιο οπτικό επίπεδο, ώστε να μπορεί να βλέπει τις κινήσεις του στόματός σου κατά την παραγωγή των φωνημάτων.

Πότε, όμως, θα πρέπει να απευθυνθείς στον ειδικό;

Κάθε παιδί έχει τον δικό του ρυθμό ανάπτυξης, οπότε τα στάδια κατάκτησης των φωνημάτων δεν είναι απόλυτα. Αν, ωστόσο, παρατηρήσεις ότι παραμένουν δυσκολίες στον λόγο του παιδιού αρκετά πέραν αυτών των ορόσημων, καλό είναι να απευθυνθείς σε λογοθεραπευτή. Εκείνος είναι ο αρμόδιος για να αξιολογήσει την άρθρωση του παιδιού, να σχεδιάσει το κατάλληλο πρόγραμμα παρέμβασης και να συμβουλεύσει τους γονείς σχετικά με το πώς θα βοηθήσουν το παιδί στη βελτίωση της άρθρωσής του.

Όπως τονίζει η κ. Χατζησωτηρίου, η έγκαιρη διάγνωση και παρέμβαση είναι σημαντική, καθώς η αποκατάσταση της ομιλίας συστήνεται να έχει ολοκληρωθεί πριν την προσαρμογή και ένταξη του παιδιού στην Α’ Δημοτικού, ώστε να αποφευχθούν άλλου τύπου δυσκολίες (μαθησιακές, ψυχοσυναισθηματικές κ.ά).

*Ευχαριστούμε πολύ την κ. Άννα Χατζησωτηρίου, Λογοθεραπεύτρια

Επικοινωνία: anna.chatzisotiriou@hotmail.com, 6982041761

Exit mobile version