ΠΑΙΔΙ

Βλάπτει το influencing στα social media σοβαρά τους εφήβους;

Στη δική μου εφηβεία, τα πρότυπα ομορφιάς ήταν αδυσώπητα. Οι πρώτες γενιές υπερμοντέλων (Cindy, Linda, Christy, Claudia κλπ) μας έμαθαν ότι οι αναλογίες που έπρεπε να έχουμε είναι αυτές μιας τέλειας -ψηλής- κλεψύδρας. Θεωρητικά τώρα, με τα κινήματα του body positivity και της αυτοαποδοχής, τα πράγματα θα έπρεπε να είναι καλύτερα. Η τοξική ομορφιά έχει άλλη γνώμη.

Θυμάμαι τη μαμά μου να μου συζητάει για το πώς δεν πρέπει να θεωρώ πρότυπό μου ένα υπερμοντέλο και να δυστυχώ επειδή δεν μπορώ να γίνω σαν αυτή. Και να παρακολουθεί σαν γεράκι τα περιοδικά που διάβαζα. Γιατί, ναι, στη δική μου εφηβεία δεν είχαμε google και σίγουρα δεν είχαμε social media. Και άρα η μαμά μου είχε να προσέχει τα απλά media που έμπαιναν σπίτι μας. Θα μπορούσε να κάνει το ίδιο, αν εγώ σκρόλαρα για ώρες ταυτόχρονα σε τρία διαφορετικά social media και έψαχνα στο google; Όχι, είναι η απλή και ξεκάθαρη απάντηση.

Τα τωρινά έφηβα, ανήλικα κορίτσια εκτίθενται σε αληθινά τοξικά πρότυπα και συμβουλές ομορφιάς κάθε μέρα, κάθε ώρα και μάλιστα στο πιο φυσικό για εκείνες περιβάλλον, δηλαδή το digital. Και οι μαμάδες τους προφανώς δεν μπορούν να ελέγχουν ό,τι βλέπουν. Ενίοτε δεν φαντάζονται και τον βαθμό τοξικότητας που εμπεριέχουν “αθώα” βίντεο με tips ομορφιάς. Δηλαδή ποια μαμά φαντάζεται ότι το how to που χαζεύει η κόρη της στο TikTok της προτείνει να λιμάρει τα δόντια της για να δείχνουν ωραιότερα; Ή της δίνει συμβουλές για να μικρύνει τη μέση της;

Σύμφωνα με έρευνα του Dove*, στην Ελλάδα τα κορίτσια περνούν πάνω από 3 ώρες την ημέρα συνολικά στα social media. Η ίδια έρευνα αναφέρει πως 1 στα 2 κορίτσια παραδέχεται ότι το εξιδανικευμένο περιεχόμενο ομορφιάς στα feed τους, τους προκάλεσε χαμηλή αυτοεκτίμηση.

Ξανά στην Ελλάδα, το 53% των κοριτσιών ηλικίας 14-17 ετών θα εύχονταν να είναι πιο περήφανες για το σώμα τους κι αυτά που τους προσφέρει. Το 90% των κοριτσιών 10-13 ετών εύχονται το σχολείο να μπορούσε να τους διδάσκει το πώς θα μπορούσαν να εκτιμούν την διαφορετικότητα του κάθε ατόμου και το πώς να νιώθουν όμορφα με το σώμα τους.

Και αυτό ακριβώς είναι το ζητούμενο και ο στόχος. Τα κορίτσια να έχουν το support που χρειάζονται, ώστε να μην αντιμετωπίζουν την τοξική ομορφιά των social media ως κάτι φυσιολογικό. Και οι άνθρωποι που ποστάρουν στα social media με την ιδιότητα του influencer να νιώθουν ένα μερίδιο ευθύνης απέναντι στους πιο ευάλωτους followers τους σε σχέση με την αλήθεια της εικόνας που προβάλλουν, των προϊόντων που προτείνουν και των συμβουλών που δίνουν.

Ένα κορίτσι στην εφηβεία βλέπει τον εαυτό του να αλλάζει, αγχώνεται για την εικόνα του, νιώθει πιο έντονη την ανάγκη να ταιριάξει στα δημοφιλή πρότυπα, νιώθει άσχημα για τον εαυτό του όταν δεν τα καταφέρνει και τελικά γεμίζει ανασφάλεια και άγχος.

Με αφορμή τα δεδομένα που έφερε στο φως η έρευνα του Dove*, στο πλαίσιο του Dove Self Esteem Project, αναζητούμε μαζί με την ειδική ψυχολόγο, απαντήσεις για το πόσο συχνό είναι το πρόβλημα της χαμηλής αυτοπεποίθησης και αυτοεκτίμησης για τα ανήλικα κορίτσια και για το γιατί είναι τόσο θελκτικό το toxic content στις έφηβες.

Μιλάμε επίσης για τον αντίκτυπο μπορεί να έχει στην ψυχολογία ενός κοριτσιού η προσκόλληση στα μη ρεαλιστικά πρότυπα ομορφιάς που προωθούν τα social media. Και κυρίως ζητάμε λύσεις για να μπορούμε να ενδυναμώσουμε τους εφήβους ώστε να ξεχωρίσουν το τοξικό περιεχόμενο και τελικά μόνοι τους να το απορρίπτουν κάθε φορά που οι σειρήνες του εμφανίζονται στο feed τους.

Αποστολή του Dove είναι να ενθαρρύνει τα νέα παιδιά να σκέφτονται θετικά για το σώμα τους και την εμφάνιση τους, γεγονός που τους επιτρέπει να αξιοποιήσουν το πλήρες δυναμικό τους στη ζωή. Εάν είσαι γονιός, παππούς ή γιαγιά, υπεύθυνος για τη φροντίδα του παιδιού, μέντορας, θεία, θείος ή ένας έμπιστος μεγαλύτερος φίλος, κατέβασε τον Οδηγό αυτοπεποίθησης του Dove και βοήθησε τους νέους να αγαπήσουν τον εαυτό τους και να χτίσουν αυτοπεποίθηση.

*Έρευνα που διεξήχθη τον Δεκέμβρη του 2021 από την Kukuvagia Collective Wisdom Agenc κατά την οποία πραγματοποιήθηκαν συνεντεύξεις σε δείγμα τριακοσίων (300) κοριτσιών ηλικίας 10 -17 ετών και τετρακοσίων (400) γυναικών ηλικίας 18-55 ετών