10 εμετικά σχόλια για τα ανοιχτά πόδια της Κατερίνας Λιόλιου
- 4 ΑΠΡ 2024
Ζούμε στην Ελλάδα του 2024. Στη χώρα όπου μία γυναίκα δολοφονείται από τον πρώην σύντροφό της έξω από αστυνομικό τμήμα επειδή «Κυρία μου, το περιπολικό δεν είναι ταξί». Στην ίδια χώρα που ο πρώην αξιωματικός της ΕΛΑΣ, Μανώλης Σφακιανάκης απέδωσε την ίδια γυναικοκτονία σε «πρόκληση» εκ μέρους του θύματος επειδή πρόβαλε την ευτυχία και τη γαλήνη που ένιωθε στα social media. Ζούμε στην Ελλάδα του 2024. Στη χώρα όπου ό,τι και να κάνουμε τελικά θα φταίμε, θα έχουμε «προκαλέσει» τη μοίρα μας. Από την πιο μικρή μέχρι την πιο μεγάλη μας επιλογή, όλες κρίνονται. Στα σημαντικά και στα ασήμαντα, βρίσκεται κάποιος, κάποιοι, πολλοί να μας πουν τι κάναμε λάθος, πόσο πρόστυχες, χυδαίες, προκλητικές για τους άντρες υπήρξαμε. Αν ψάχνεις μία μικρή απόδειξη για τα παραπάνω, σ’τη δίνουν τα σχόλια σε ένα πρόσφατο post με πρωταγωνίστρια την Κατερίνα Λιόλιου.
Η Κατερίνα Λιόλιου είναι τραγουδίστρια. Ένα video που τη δείχνει να τραγουδά το κομμάτι Το δικό μας το σπίτι, στο νυχτερινό κέντρο όπου εμφανίζεται αναρτήθηκε σε σελίδα αφιερωμένη στην ελληνική μουσική στο Instagram. Θα περίμενες να διαβάσεις σχόλια για τη φωνή της, για το τραγούδι, κάποιο «Ώπα», κάποιο «Άλα της». Αλλά όχι. Αυτό που σχολιάστηκε ήταν η στάση στην οποία επέλεξε να τραγουδήσει η Κατερίνα Λιόλιου. Σε ένα σκαμπό, ισορροπώντας ανάμεσα στα πανέρια με τα λουλούδια στα πόδια της, η τραγουδίστρια βολεύτηκε να κάτσει με τα πόδια ανοιχτά. Τι το ήθελε; Δεν είχε πάρει πρώτα την άδεια των «δικαστών» του Instagram.
Από το «Πόσο χυδαίο να κάθεται μια γυναίκα έτσι» μέχρι το «πόσο πάει η ταρίφα; έχεις κάνει ξεφτίλα τη μάνα σου» μερικά σχόλια δρόμος. Σχόλια από άντρες κυρίως, αλλά και από γυναίκες, δυστυχώς, που στα ανοιχτά πόδα της Κατερίνας Λιόλιου είδαν να ντροπιάζεται το γυναικείο φύλο και στον εαυτό τους μάλλον είδαν τον φύλακα της ηθικής. Μίας ηθικής που σχεδιάστηκε για να κρατά τις γυναίκες μονίμως σε θέση απολογούμενου για τις πράξεις των άλλων. Σε έβρισαν στο Instagram; Φταις εσύ που προκαλείς με το μαγιό σου, τα ανοιχτά πόδια σου, το εξώπλατό σου, τα ταξίδια σου, τη ζωή σου. Σε παρενόχλησαν σεξουαλικά; Λογικό έτσι όπως φέρεσαι και ντύνεσαι, τι περίμενες; Σε σκότωσαν; Κάτι θα τους είπες και θα τους προκάλεσε.
Ακολουθούν 10 βαθιά εμετικά σχόλια.
«Κι ύστερα λένε πώς φταίει ο φονιάς», τραγουδάμε όλοι ακόμα σε αυτά τα νυχτερινά κέντρα, όπως εκείνο που εμφανίζεται η Κατερίνα Λιόλιου και ρίχνουμε τις σβούρες μας σε ντελίριο διασκέδασης, και τραγουδάμε με πάθος και δεν καταλαβαίνουμε πόσο όλα αυτά μάς έχουν εμποτίσει, πόσο ορίζουν τις αντιδράσεις μας στα απλά και τα γελοία όπως είναι το πώς γουστάρει στο φινάλε να τραγουδά η Κατερίνα Λιόλιου που κάνει τη δουλειά της και βρίσκει ένα τραγούδι να ξεκουραστεί από τα τακούνια στο πρόγραμμα και κάθεται στο σκαμπό της όπως θέλει, μέχρι τα πιο μεγάλα και σοβαρά.
Τα σχόλια κάτω από το post της Κατερίνας Λιόλιου κρύβουν μία μεγάλη αλήθεια. Δεν έχει σημασία τι κάνεις, αν τραγουδάς, αν γράφεις, αν βαράς σφραγίδες σε ένα γραφείο. Θα κριθείς για το πώς δείχνεις.
Όπως κανείς δεν πρόσεξε το τραγούδι της ερμηνεύτριας αλλά τα πόδια της, έτσι παντού η πατριαρχική κοινωνία θα δώσει σημασία σε αυτό που μπορεί να σου επισημάνει ως λάθος. Εκείνο που έπρεπε να έχεις κάνει διαφορετικά για να θεωρηθείς «σωστή γυναίκα» με «αυτοσεβασμό» και «ήθος».
Είναι συνηθισμένο να βλέπεις άντρες να κάνουν manspreading (να κάθονται με πολύ ανοιχτά τα πόδια τους σε Μέσα Μαζικής Μεταφοράς και δημόσια μέρη στα οποία με την τακτική αυτή περιορίζουν τον χώρο που προορίζεται για τους συνανθρώπους τους) και παρόλο που δεν υπάρχει επιστημονική εξήγηση γι’ αυτό, μελετητές επισημαίνουν ότι λόγω ανατομικών χαρακτηριστικών των ανδρών η στάση με ανοιχτά τα γόνατα είναι η πιο χαλαρή για τους άντρες. Αλίμονο όμως αν το κάνει μία γυναίκα. Εκεί διακυβεύονται πολλά. Εκεί μπορεί να τελειώσει και ο κόσμος όπως τον ξέρουμε. Εκεί θα αναρωτηθούν οι αντιδρώντες πού είναι οι εποχές, που οι τραγουδίστριες κάθονταν σταυροπόδι δίπλα στο πρώτο μπουζούκι και δεν επιτρεπόταν καν να σηκωθούν στην πίστα για να μην προκαλέσουν. Εκεί θα αναρωτηθούν οι αντιδρώντες, πώς «χάλασαν» έτσι οι γυναίκες και ξέχασαν πώς να είναι κυρίες;
Τους έχω νέα. Δεν «χάλασαν», έπαψαν να νοιάζονται για τον διακοσμητικό ρόλο, τον αθόρυβο και αόρατο που η κοινωνία προόριζε για εκείνες. Έπαψαν να νοιάζονται για την αποψούλα σας. Και δεν το κάνουν καθόλου ανώδυνα. Το κάνουν γιατί δεν αντέχουν άλλο να ζουν σε έναν λαβύρινθο σχεδιασμένο να βρίσκουν μόνο αδιέξοδα αν αποφασίσουν να είναι όπως θέλουν. Έσπασαν τους τοίχους των λαβυρίνθων και βγήκαν και άπλωσαν τα πόδια τους όπου ήθελαν να φτάσουν.
Ποιος έχει πρόβλημα με αυτό; Δεν θα σε εκπλήξω με την απάντησή μου. Η πατριαρχία. Τα μεγάλα «εγώ» ανδρών που δεν μπορούν να δεχτούν ότι μία γυναίκα μπορεί απλά να κάθεται με ανοιχτά τα πόδια γιατί έτσι νιώθει πιο άνετα, χωρίς να τους φλερτάρει, να ενδιαφέρεται σεξουαλικά για εκείνους, να νοιάζεται να συμπεριφερθεί όπως είναι η δική τους φαντασίωση για την κομψή- σαγηνευτική γυναίκα.
Είναι ο μισογυνισμός, φίλη μου. Αυτή είναι η μόνη εξήγηση σε αυτόν τον παραλογισμό.