Είναι η νέα couture συλλογή του οίκου Balenciaga η χειρότερή του ως τώρα;
- 27 ΙΟΥΝ 2024
Δεν θα σταματήσω να σκέφτομαι τα λόγια του Demna (καλλιτεχνικός διευθυντής του οίκου Balenciaga), στη συνέντευξη που είχε δώσει στη Vogue, λίγο μετά το μεγάλο σκάνδαλο της Holiday 2022 καμπάνιας, που πιστεύω ότι πρέπει να γίνουν meme. Είχε πει, λοιπόν: «Θα έχω μια πιο ώριμη αντιμετώπιση σε ό,τι κυκλοφορώ, είτε πρόκειται για μια ιδέα, είτε για μια εικόνα. Αποφάσισα να επιστρέψω στις ρίζες μου στη μόδα, αλλά και στις ρίζες του οίκου Balenciaga που είναι η δημιουργία υψηλής ποιότητας ρούχα -όχι να κάνω απλά μια εικόνα ή “θόρυβο”».
Από χθες κοιτάω την Couture Fall 2024 συλλογή Balenciaga, και αναρωτιέμαι πού είναι αυτή η επιστροφή στις ρίζες. Πού είναι η έλλειψη των gimmicks που μας υποσχέθηκε ο σχεδιαστής; Πού είναι η πρόοδος;
Σαν φαν του σχεδιαστή (εν μέρει, γιατί πολύ συχνά με κουράζει), δεν θα τολμούσα να βγω να κάνω την υπόκλισή μου στο τέλος του show, εφόσον έχω πει κάτι τέτοιο και το αποτέλεσμα, είναι ολοφάνερο ότι δεν έχει αλλάξει. Θα κρυβόμουν μην με δει κανείς. Γιατί η νέα συλλογή Balenciaga είναι για να κριντζάρεις και για να νιώθεις και λίγο άβολα όταν συνειδητοποιείς ότι πρόκειται για συλλογή υψηλής ραπτικής.
Κάποιες αξίες καλό είναι να μην τις καταπατάμε και ο Demna, δυστυχώς, έκανε αυτό ακριβώς.
Παρ’ όλα αυτά, υπάρχουν κάποια πράγματα που εκτιμάω και στον ίδιο σαν δημιουργό, αλλά και σε αυτή την Couture Fall 2024 συλλογή, γιατί είμαι άνθρωπος που κοιτάει πάντα και τις 2 πλευρές του νομίσματος.
Τα καλά
Δεν πάει πολύ καιρός που ο Demna ορκίστηκε ότι η επιστροφή του στη μόδα θα στόχευε στην τέχνη της δημιουργίας ρούχων. Αν και μπορεί να μην της φαίνεται με την πρώτη ματιά, η Couture Fall 2024 συλλογή Balenciaga, έχει μερικές εξαιρετικές τεχνικές, που χρησιμοποιήθηκαν στα ρούχα. Όλα τα T-shirts (ναι, ναι, T-shirts σε couture συλλογή), είναι φτιαγμένα και βαμμένα στο χέρι. Απαιτείται μια είδους μαεστρία σε αυτό και του το δίνω (στον Demna και την ομάδα του φυσικά).
Υπήρχε επίσης, μια ενδιαφέρουσα προσέγγιση -ως προς το concept- που ακολούθησε ο σχεδιαστής για τη δημιουργία των ρούχων. Θέλοντας να μιλήσει για την τεράστια επιρροή που έχει η μόδα στην υγεία του πλανήτη, στη συλλογή είδαμε φορέματα που ήταν φτιαγμένα από διάφορα ρούχα, τα οποία θύμιζαν τα απορρίμματα με τόνους ρούχων της fast fashion που γεμίζουν τις χωματερές σε αναπτυσσόμενες χώρες, περνώντας ένα θαυμάσιο μήνυμα για τον τρόπο που «καταναλώνουμε» τη μόδα, τη σήμερον ημέρα. Αυτή είναι μια αγαπημένη θεματική του Demna που συχνά θα βρεις «κρυμμένη» στις ready-to-wear συλλογές του.
Σε αυτή τη φιλοσοφία βασίστηκε και το τελευταίο look της συλλογής, που σύμφωνα με το fashion account @ideservecouture, φτιάχτηκε από 47 μέτρα νάιλον και μπορεί να φορεθεί μόλις 1 φορά.
Όποιος αποφασίσει να αγοράσει αυτό το ρούχο (του οποίου η τιμή είναι άγνωστη προς το παρόν), θα υποδεχτεί και 3 μέλη της ομάδας του ατελιέ Balenciaga που θα χρειαστεί να «στήσουν» το ρούχο από την αρχή.
Αυτό με κάνει να αναρωτιέμαι, αν θα θελήσει κανείς να αγοράσει ένα ρούχο που θα φορέσει μόνο για 1 φόρα. Και βέβαια, αν αυτό είναι ένα ακόμα τέχνασμα του Demna για να προκαλέσει. Ή μήπως είναι ένα κοινωνικό σχόλιο στον τρόπο που αντιμετωπίζουμε τα ρούχα της ντουλάπας μας; Αν θες τη γνώμη μου, είναι λίγο και από τα 2.
Εντυπωσιάζομαι μεν, από αυτή την προσέγγισή του για τη δημιουργία του ενδύματος, που μας παρέχει exclusivity, μοναδικότητα και drama στοιχεία που χαρακτηρίζουν την υψηλή ραπτική, αλλά μήπως είναι κι ένα κακόγουστο αστείο όλο αυτό; Αυτή η «υπαρξιακή» τραμπάλα στην οποία μας βάζει ο σχεδιαστής, είναι ένας από τους λόγους που ακόμα απολαμβάνω τη δουλειά του.
Κατά τα άλλα, τίποτα στην υπόλοιπη συλλογή, δεν «φωνάζει» couture.
Τα κακά της Couture Fall 2024 συλλογής Balenciaga
«Αυτή η couture συλλογή είναι ένα φόρος τιμής στα dress codes της υποκουλτούρας και στο πόσο σημαντικές είναι οι επιρροές της στο δικό μου λεξιλόγιο μόδας, με σκοπό να δημιουργήσω μια γέφυρα ανάμεσα στην χαρακτηριστική κομψότητα και σιλουέτα του Balenciaga και το δικό μου προσωπικό ύφος», σχολιάζει ο Demna στις σημειώσεις του show.
Αυτό, μπορεί κανείς να πει ότι το κατάφερε (έμμεσα θα έλεγα), μέσα από τις cocoon σιλουέτες, τα τρουά καρ μανίκια, τα headpieces και τον τρόπο που χειρίστηκε τα υφάσματα. Αισθητικά και σχεδιαστικά όμως, δεν υπάρχει τίποτα couture. Οι streetwear επιρροές (που είναι το «προσωπικό του ύφος» στο οποίο αναφέρεται) υπερτερούν των αναφορών στην χαρακτηριστική κληρονομιά του Cristóbal Balenciaga.
Για την ακρίβεια, αν ο Cristóbal έβλεπε τι θεωρεί ο Demna υψηλή ραπτική, θα αυτοπυρπολούνταν.
Δεν αμφισβητώ σε καμία περίπτωση, ότι ένα μεγάλο (και απαραίτητο) κομμάτι της μόδας είναι η εξέλιξή της και η new age προσέγγιση του σχεδιαστή είναι εν μέρει, ενδιαφέρουσα, αλλά μην το κάνεις αυτό στην υψηλή ραπτική και μην αμαυρώνεις την κληρονομιά του μεγαλύτερου couturier που ήταν ο Cristóbal Balenciaga.
Το φόρεμα με τις ζώνες, τα tin foil φορέματα που θυμίζουν αλουμινόχαρτο που τα έχουμε δει 500 φορές, τα τζιν και φουσκωτά μπουφάν σύνολα που συνοδεύτηκαν με τα statement μαύρα καπέλα από φτερά, δεν έχουν θέση στην υψηλή ραπτική. Είναι ρούχα που θα μπορούσαν μια χαρά να σταθούν σε μια ready-to-wear συλλογή του οίκου, αλλά όχι εδώ. Μην μου φέρνεις τα ίδια (ή παρόμοια, whatever) σχέδια από τις παλαιότερες συλλογές σου και μου τα βαφτίζεις couture.
Δεν το βρίσκω δίκαιο για το κοινό του Demna και του οίκου Balenciaga. Και ίσως να μην είναι δίκαιο και για όλους τους αξιόλογους δημιουργούς που παίρνουν την υψηλή ραπτική στα σοβαρά και που κάνουν θαύματα με το ένδυμα και τις τεχνικές που χρησιμοποιούν, αλλά και με τον τρόπο που προσεγγίζουν την έννοια της couture μόδας. Νιώθω ότι αυτή η συλλογή ήταν ένα ακόμα gimmick, μόνο που δεν λειτούργησε καθόλου αυτή τη φορά.