Για τον Ηλία Ψινάκη το #MeToo είναι ιερό, αρκεί να μην αφορά τον δικό του σεξισμό
- 29 ΑΠΡ 2024
Το Just The Two of Us συνεχίζεται και το περασμένο Σάββατο, 27 Απριλίου, διεξάχθηκε με guest κριτή τον Ηλία Ψινάκη. Ο Ηλίας Ψινάκης, που προετοιμάζεται να επιστρέψει στην ελληνική τηλεόραση με τη δική του εκπομπή, το Γηροκομείο, μέσα από τη συχνότητα του Open, πέρασε από τον Alpha για να κάνει αυτό που ξέρει, να πει ατάκες που θα κάνουν «ντόρο». Το έκανε μετά την εμφάνιση του Ίαν Στρατή και της Πηνελόπης Αναστασοπούλου. Ο τρόπος του Ηλία Ψινάκη να δημιουργεί μια φασαρία γύρω του, αποδεικνύεται από το γεγονός ότι από το Σάββατο στα social και τις τηλεοπτικές εκπομπές συζητούν όσα έγιναν στο J2US και κανείς δεν θυμάται τι τραγούδησαν ο Ίαν Στρατής και η Πηνελόπη Αναστασοπούλου.
Άβολο συναίσθημα. Δεν μπορεί να προκύψει κάτι άλλο αν άκουσεις την κριτική του Ηλία Ψινάκη για τον Ίαν Στρατή και την Πηνελόπη Αναστασοπούλου. Γιατί ο Ηλίας Ψινάκης απευθυνόμενος στον Ίαν Στρατή, θέλησε να αναφερθεί στη σύντροφό του, Μαίρη Συνατσάκη, μόνο και μόνο για να πει ότι δεν τη συμπαθεί και ότι του «έκανε κάτι με το #MeToo».
Ο Ηλίας Ψινάκης δεν συμπαθεί τη Μαίρη Συνατσάκη, λόγω #MeToo
«Δεν σας είχα δει live. Είστε καταπληκτικός, μου είστε πάρα πολύ συμπαθής. Είχα αρνητική γνώμη για εσάς γιατί δεν πήγαινα τη γυναίκα σας, δεν πάω τη γυναίκα σας βασικά. Για τα #MeTοo και τα λοιπά, μου είχε κάνει κάτι. Είστε πραγματικά καταπληκτικός», είπε ο Ηλίας Ψινάκης με μία αγένεια καμουφλαρισμένη ως χιούμορ με το οποίο σίγουρα ούτε ο Ίαν Στρατής, ούτε η Πηνελόπη Αναστασοπούλου απέναντί του γέλασαν. «Άρα αντιπαθείτε κι εμένα», είπε η ηθοποιός που ήταν ένα από τα πρόσωπα που συνδέθηκε με το ελληνικό #MeToo.
«Θεωρώ ότι είναι άσχημο να χρησιμοποιούμε ένα τόσο σοβαρό θέμα όπως το #MeΤoo ως επιχείρημα για να μην συμπαθούμε κάποιον. Οι γυναίκες που έχουν στηρίξει το #MeΤoo αξίζουν αγάπη και όχι αντιπάθεια», είπε αργότερα φανερά ταραγμένη από όσα είχαν προηγηθεί η Πηνελόπη Αναστασοπούλου. Κι εκεί ο Ηλίας Ψινάκης είπε να επανατοποθετηθεί για να «εξηγήσει».
«Είμαι από τους πρώτους που στήριξα το #Metoo και τον κάθε αδικημένο, από τον προηγούμενο αιώνα, μπορείτε να το ψάξετε. Μιλώ από προσωπική άποψη. Όπως τότε στο X factor που ήμουν συνεννοημένoς με την κυρία Λιόλιου δήθεν να κατεβάσω το σουτιέν και αμέσως την άλλη μέρα, η σύζυγος του κυρίου Στρατή ξεκίνησε ένα #MeΤoo το οποίο δεν έχει σχέση με την πραγματικότητα. Και όλοι με λέγανε βιαστή. Η κυρία Λιόλιου, μετά την επέμβαση της συζύγου σας, έκλαιγε για μια εβδομάδα γιατί δεν έκανε μήνυση στον “βιαστή”. Το #MeΤoo είναι πολύ σωστό αλλά ευτελίζεται από μερικούς ανθρώπους, που θέλουν να πουλήσουν 2 ρουχαλάκια», είπε ο Ηλίας Ψινάκης.
Θυμάσαι εσύ ποτέ να κατηγορείται ως βιαστής ο Ηλίας Ψινάκης; Μάλλον όχι. Ως σεξιστής; Ναι. Το άβολο συναίσθημα άρχισε να συνοδεύεται από θυμό. Είναι δυνατόν να μην έχει καταλάβει πόσο λάθος όταν όλο αυτό που είχε συμβεί; Δεν μοιάζει ακόμα και σήμερα να αναγνωρίζει ούτε τον σεξισμό του, ούτε την παραβιαστική συμπεριφορά του απέναντι στην Κατερίνα Λιόλιου.
Ας κάνουμε ένα rewind στον χρόνο να μεταφερθούμε στην εποχή στην οποία αναφέρθηκε ο Ηλίας Ψινάκης, επαναλαμβάνοντας κι αργότερα μπροστά στις κάμερες ότι ο τρόπος που τότε τοποθετήθηκε απέναντί του η Μαίρη Συνατσάκη ήταν «πρόστυχος» και ότι τον είπε «βιαστή».
Στις 30 Μαΐου 2022 είχε γίνει το επίμαχο Instagram Story της επιχειρηματία και YouTuber. Ο Ηλίας Ψινάκης είχε βρεθεί τότε στο X Factor, και έχοντας στο πλευρό του την Κατερίνα Λιόλιου που φορούσε ένα strapless φόρεμα, της είχε αγγίξει το μπούστο περιεργαζόμενος τον φιόγκο του φορέματος, είχε τραβήξει το πάνω μέρος του και κοίταζε το στήθος της και στο τέλος αφού τη γύρισε έτσι ώστε να την κρύψει από τις κάμερες τράβηξε προς τα κάτω το φόρεμά της ενώπιων των υπολοίπων προσώπων που βρίσκονταν στη σκηνή. Η Κατερίνα Λιόλιου είχε προσπεράσει την αδιανόητη στιγμή για τα τηλεοπτικά δεδομένα του 2022 με ένα «πλάκα έκανε».
«Τα “με αγάπη” σχόλια στην Χριστίνα Μπόμπα για το τι επιτρέπεται να φοράει τώρα που είναι μάνα, καθώς και τα απολύτως σεξιστικά σχόλια και χειρονομίες του Ψινάκη σε πανελλαδική μετάδοση, είναι όψεις του ίδιου πατριαρχικού νομίσματος που κινεί την κοινωνιούλα μας. Θα φοράμε ό,τι θέλουμε και δεν θα επιτρέπουμε σε κανέναν να απλώνει τα χέρια του χωρίς συναίνεση. Ευτυχώς δεν είναι πια 1992»,», σημείωσε η Μαίρη Συνατσάκη σε ένα Instagram story την ίδια ημέρα. Κανένας «βιαστής», καμία έστω «παραβίαση».
Οι απαντήσεις της Μαίρης Συνατσάκη και της Κατερίνας Λιόλιου
Ο Ηλίας Ψινάκης θέλησε να αναφερθεί στο συγκεκριμένο περιστατικό, λοιπόν, και η απάντηση εκ μέρους της Μαίρης Συνατσάκη, αλλά και της Κατερίνας Λιόλιου που αναγκάστηκε να ξαναζήσει μία τηλεοπτική στιγμή που μάλλον ήθελε να ξεχάσει δεν άργησαν.
«Σχετικά με το χθεσινό “σόου”», τιτλοφόρησε την τοποθέτησή της μέσω Instagram Story η Μαίρη Συνατσάκη. «Υπάρχουν δύο πράγματα εξίσου προφανή και τα δύο: Το ένα είναι η συμπεριφορά του κ. Ψινάκη απέναντι στην κ. Λιόλιου. Αυτό είναι κάτι που ο καθένας μπορεί να δει απλώς γκουγκλάροντας Ψινάκη – Λιόλιου. Η δικαιολογία περί προσυνεννόησης -αν υπήρξε- δεν ακυρώνει την πράξη. Ένας άνδρας ανοίγει το μπούστο μιας γυναίκας και μετά τη γυρίζει και το κατεβάζει σε κοινή θέα κι όλα αυτά σε μουσικό τηλεοπτικό πρόγραμμα υψηλής τηλεθέασης. Το σχόλιο μου για σεξισμό και χειρονομίες φαντάζομαι είναι προφανές», σημείωσε η Μαίρη Συνατσάκη που στη συνέχεια σχολίασε την υπόνοια του Ηλία Ψινάκη περί εκμετάλλευσης του #MeToo για «ρουχαλάκια».
«Σκέφτομαι, λοιπόν, πως αν ενδιαφέρεσαι να πουλήσει τα ρουχαλάκια σου χρειάζεσαι τον καλό του λόγο και όχι την αντιπάθειά του», είπε μιλώντας για «την επιρροή του Ηλία Ψινάκη σε θέματα lifestyle εδώ και πολλά χρόνια». «Είναι προφανές ότι αν ο στόχος μου ήταν τα ρουχαλάκια μου έπρεπε να μείνω σιωπηλή», κατέληξε η Μαίρη Συνατσάκη.
Μιλώντας για εκείνη την προσυνεννόηση, η Κατερίνα Λιόλιου έδωσε τη δική της εκδοχή για το αν υπήρχε η όχι. «Με έκπληξη πληροφορήθηκα ότι στα πλαίσια της εκπομπής J2US επανήλθε ένα θέμα που με αφορά και το οποίο νόμιζα ότι είχε λήξει. Σας θυμίζω λοιπόν ότι πριν από δύο χρόνια ο κύριος Ψινάκης φέρθηκε απρεπώς εναντίον του προσώπου και της αξιοπρέπειάς μου με πράξεις τις οποίες δεν έδωσα συνέχεια αποδεχόμενη τις μετέπειτα εκκλήσεις και την συγγνώμη του» έγραψε αρχικά.
«Πρόσφατα, δυστυχώς, αυτή τη φορά χωρίς να είμαι παρούσα, επαναλαμβάνει την ίδια συμπεριφορά προσβάλλοντας με και πάλι ισχυριζόμενος ψευδώς, όπως πολλά πρόσωπα είναι σε θέση να γνωρίζουν, ότι δήθεν η προηγούμενη χυδαία εναντίον μου συμπεριφορά του ήταν προϊόν προηγούμενης συνεννόησης μας. Λυπάμαι πολύ για τη συμπεριφορά του, για την οποία επιφυλάσσομαι και δηλώνω τον θαυμασμό, την εκτίμηση και την συμπαράσταση μου σε κάθε κοινωνικό κίνημα που είναι ενάντια στην κακοποίηση και παρενόχλησης», πρόσθεσε στο Instagram Story της η τραγουδίστρια.
Ποιο #MeToo θεωρεί «ιερό» ο Ηλίας Ψινάκης; Αυτό που δεν τον αφορά
Το ζήτημα πήρε διαστάσεις και σχολιάστηκε από τις ψυχαγωγικές εκπομπές του σαββατοκύριακου. Η Σίσσυ Χρηστίδου μέσα από το Χαμογέλα και πάλι, ανέφερε ότι την «προβληματίζει ότι δεν βλέπει το λάθος» και μοιραζόμαστε τον ίδιο προβληματισμό.
«Πάρα πολύ αμήχανο, πάρα πολύ άβολο! Με κάνει και προβληματίζομαι. Καταλαβαίνω, ρε παιδί μου, ότι κουβαλάμε όλα αυτά τα πατριαρχικά, που λέει και η Μαίρη με τα οποία συμφωνώ απόλυτα και δεν είναι πολύ εύκολο να τα πετάξουμε από πάνω μας. Βλέπω όμως ανθρώπους που είναι πρόθυμοι, ακόμα και αν δεν έχουν γαλουχηθεί έτσι και δεν έχουν μεγαλώσει σε μια τέτοια κοινωνία. Είναι πρόθυμοι να αλλάξουν, αντιλαμβάνονται ποιο ήταν το πρόβλημα ενώ βλέπω και ανθρώπους που δεν μπορούν να το κάνουν αυτό. Το λέω με πολύ μεγάλη λύπη», είπε μεταξύ άλλων η Σίσσυ Χρηστίδου.
Η Ναταλία Γερμανού στο Καλύτερα δε γίνεται, αναφέρθηκε στα τρυφερά της αισθήματα για τον Ηλία Ψινάκη, το χιούμορ του και τα «χοντροκομμένα αστεία» του που είναι γνωστά κατά καιρούς και σημείωσε ότι «Ο Ηλίας Ψινάκης κλήθηκε να κάνει ίντριγκα για να ανέβουν τα νούμερα τηλεθέασης. Μην κοροϊδεύουμε τον κόσμο. Και την έκανε την ίντριγκα», επισημαίνοντας ότι δεν ήταν ο χώρος «για να θυμηθεί ότι τα έχει μαζεμένα στη Μαίρη και η άλλη μου διαφωνία είναι στο ότι η Μαίρη εκμεταλλεύτηκε το #MeToo για να πουλήσει, όχι, η Μαίρη ήταν πάντα έτσι». Η Ναταλία Αργυράκη πήγε τον προβληματισμό της Σίσσυς Χρηστίδου ένα βήμα παρακάτω διαφωνώντας με το «χιούμορ» του Ψινάκη, που κανείς δεν είδε ποτέ το 2022 σε αυτή του την κίνηση προς την Κατερίνα Λιόλιου.
«Ο Ηλίας Ψινάκης εκμεταλλεύτηκε το #MeToo για να πει κάτι που δεν χωρούσε στη συζήτηση. Απλώς εμάς που μας αφορά το #MeTοο και οι αγώνες του είναι πολύ σοβαρό αυτό. Να έχει δημιουργηθεί το #MeToo για να πάμε κάπου παρακάτω και τελικά να γίνεται αφορμή κι αυτό για να την “πέσουν” στις γυναίκες», είπε η δημοσιογράφος.
Όσο για το αν ο Ηλίας Ψινάκης κατάφερε να δημιουργήσει την ίντριγκα που το J2US περίμενε να φέρει, τα νούμερα τηλεθέασης διαμορφώθηκαν ως εξής: Στις ηλικίες 18-54 σημείωσε ποσοστό 11,6% και στο σύνολο του κοινού 14,3%.
«Το #MeToo είναι πολύ σωστό» και «ιερό» για τον Ηλία Ψινάκη. Κάτι πάει πολύ λάθος εδώ. Ποιο #MeToo σέβεται, όταν 2 χρόνια μετά δεν λέει έστω ένα «συγγνώμη, ήταν ένα άστοχο, κακό αστείο»; Ποιο #MeToo βρίσκει ιερό, όταν αναφερόμενος σε εκείνο το πραγματικά άβολο περιστατικό, βρίσκει την κατάλληλη αφορμή να «επιτεθεί» δημόσια σε μία γυναίκα που δεν ήταν καν παρούσα; Ποιο #MeToo αναγνωρίζει όταν ένα κίνημα γίνεται αφορμή για να βρεθεί «απέναντι» σε όσες γυναίκες πέρασαν ένα εφιαλτικό διάστημα κατά το οποίο αναγνώριζαν όλες εκείνες τις συμπεριφορές γύρω τους (και στη ζωή τους) που ήταν παραβιαστικές και βρήκαν το σθένος να τις κατονομάσουν;
Το #MeToo δεν είναι απλά μία φράση, δεν είναι απλά ένα κίνημα. Είναι υποθέσεις ανθρώπων, θυμάτων που επανατραυματίζονται στα δικαστήρια, που μιλούν για όσα πέρασαν, που εκθέτουν όλη τους τη ζωή στα μάτια και τα μυαλά των αληθινών κριτών, δικαστών και ενόρκων και όχι στα μάτια ενός guest κριτή που μοιάζει να αντιμετωπίζει τα πάντα με την ίδια ελαφρότητα, ένα show, ένα τραγούδι, έναν χορό και τον φεμινισμό και την μη ανοχή στην κακοποίηση.
Το #MeToo κανείς δεν το εκμεταλλεύτηκε ούτε για να βρει δουλειά, ούτε για να πουλήσει ρούχα. Το να υπερασπίζεται κανείς τις γυναίκες ακόμα και στο 2024, το να στέκεται στο πλευρό τους με όποιον τρόπο μπορεί, είτε φυσικά είτε ψηφιακά μέσα από τις δημόσιες τοποθετήσεις του και τη στάση ζωής του, δεν φέρνει «κέρδη». Φέρνει αντιπάθεια από δημόσια πρόσωπα κι από ανώνυμους χρήστες των social media, σαν αυτούς (δυστυχώς και αυτές) που υπερασπίστηκαν τον Ηλία Ψινάκη στο X/Twitter το βράδυ του Σαββάτου και μόνο «Χρυσόστομο» που δεν τον είπαν που μίλησε κατά της Συνατσάκη, του #MeTοο και των γυναικών που «τους έπρηξαν» με τα δικαιώματα και τους αγώνες του.
Το #MeToo δεν είναι ατάκα που να χωρά σε αστεία. Είναι ο συλλογικός πόνος που οι γυναίκες αποφασίσαμε να εκθέσουμε στα μάτια όλων. Είναι όσα έχουμε περάσει, όσα έχουμε ζήσει, όσα έχουμε προσπεράσει με ένα «πλάκα κάνει» κι ας νιώθαμε άβολα, παράξενα, παγωμένα, περίεργα. Είναι το τέλος της ανοχής στη στάση της σιωπής μας που όλους τους βόλευε. Που δεν έφερνε κανέναν προ των ευθυνών του. Που χρησίμευε για να καμουφλάρονται σεξισμοί και μισογυνισμοί, ως χιούμορ. Είναι το τέλος της ανοχής σε συμπεριφορές που η ελληνική τηλεόραση για χρόνια προσπερνούσε.
Για τον Ηλία Ψινάκη το #MeToo ήταν καλό όσο δεν αφορούσε τη δική του συμπεριφορά. Θα έπρεπε όμως να είναι απλά μία αφορμή για ενδοσκόπηση. Ποτέ δεν είναι αργά. Ας την κάνει.