H Kourtney Kardashian προωθεί τη βιωσιμότητα του brand Boohoo και ο κόσμος γελάει. Μαζί κι εμείς
- 7 ΣΕΠ 2022
Πόσα Kardashian news, αντέχει το στομάχι σου μέσα σε μια μέρα; Πόση σαπίλα ακόμα πρέπει να ανεχτούμε από την ειρωνεία αυτού του τίτλου. Η Kourtney Kardashian είναι η νέα sustainability ambassador του brand Boohoo.
Ο ίδιος άνθρωπος που χρησιμοποιεί το ιδιωτικό της jet για να πάει μέχρι το σουπερμάρκετ (ΟΚ, υπερβάλω αλλά πιάνεις το νόημα). Ο ίδιος άνθρωπος που τον Απρίλιο κατηγορήθηκε για την υπερβολική κατανάλωση νερού που χρησιμοποιεί στην εκατομμυρίων βίλα της στο Calabasas, την περίοδο που η Καλιφόρνια διένυε μια από τις μεγαλύτερες ξηρασίες στην ιστορία της πόλης. Η Kourtney Kardashian, λοιπόν, ανακηρύχθηκε εκπρόσωπος βιωσιμότητας για το αγγλικό brand ρούχων, Boohoo. Πρόκειται για εταιρεία «γρήγορης μόδας» η οποία παράγει από τα πιο οικονομικά ρούχα στην αγορά. Αυτό οφείλεται σαφέστατα στο γεγονός ότι έχει στήσει ένα καλά οργανωμένο sweatshop (χώρος εργασίας με πολύ κακές, κοινωνικά απαράδεκτες ή παράνομες συνθήκες εργασίας) όπου οι εργαζόμενοί του δεν παίρνουν ούτε τον βασικό μισθό.
Σε τέτοιες στιγμές κρίσης, όμως, η λύση είναι μια: βάλε μια Kardashian να διαφημίσει το προϊόν, μπας και πουλήσουμε τίποτα και καλύψουμε τις ζημιές από τις αντιδράσεις, ενός πλέον, ενημερωμένου καταναλωτικού κοινού. Να ‘ναι καλά το Internet, λοιπόν. Το καταναλωτικό κοινό δεν είναι χαζό. Πλέον, ενημερώνεται και αντιλαμβάνεται όταν κάποιος του πουλάει κουραφέξαλα. Το να μιλάει, λοιπόν, η Kourtney Kardashian για τη βιωσιμότητα στη μόδα και οπουδήποτε αλλού, είναι ένα κακόγουστο αστείο. Αλλά αυτό είναι το Kardashian effect. Γνωστό και ως «ρίχνω άδεια για να πιάσω γεμάτα». Και ό,τι γίνει.
Όλα λάθος: Η Kourtney Kardashian είναι η νέα sustainability ambassador του Boohoo
Την Τρίτη 6 Σεπτεμβρίου, στο Instagram του Boohoo, το brand ανακοίνωσε ότι η Kourtney Kardashian είναι η νέα sustainability ambassador. Πιο συγκεκριμένα, το brand αναφέρει ότι η reality star θα συμμετέχει σε ένα series που θα χωριστεί σε 4 μέρη και θα παρουσιαστεί στα social media. Σε αυτά τα series, η Kardashian θα έχει λόγο σε διάφορα projects του brand, από τον σχεδιασμό ρούχων μέχρι και την επικοινωνία με τους experts της βιομηχανίας. Η συνεργασία θα περιλαμβάνει και την κυκλοφορία δυο capsule συλλογών, η πρώτη εκ των οποίων, θα παρουσιαστεί στην Εβδομάδα Μόδας στη Νέα Υόρκη. Ακόμη, η Kardashian θα καθοδηγήσει την ομάδα του brand, εμπνέοντας και κατευθύνοντάς την, προς ένα πιο «πράσινο» μέλλον για τη μόδα.
Όλα είναι λάθος σε αυτή την πρόταση. Και όλα ξεκινάνε από το γεγονός ότι η Kourtney Kardashian ΔΕΝ είναι ο κατάλληλος άνθρωπος για τη δουλειά. Απλά και ξεκάθαρα. Η influencer μπορεί να είναι πολλά πράγματα, είναι έξυπνη επιχειρηματίας, είναι καλοντυμένη στα μάτια πολλών, αλλά το brand της δεν ήταν ποτέ η βιωσιμότητα. Ούτε στη μόδα, ούτε πουθενά αλλού.
Πέρα από τα μεταλλικά καλαμάκια αντί των πλαστικών, που χρησιμοποιεί για τα smoothies της, η Kardashian δεν προωθεί με κανέναν τρόπο το sustainability.
Και η ερώτησή μου εδώ, είναι μια: Από πού κι ως πού; Γιατί η Kourtney Kardashian; Ειδικά, όταν υπάρχουν τόσα φρέσκα πρόσωπα καταλληλότερα για τη δουλειά.
Πρόσωπα που θα μπορούσαν να συμβάλλουν ουσιαστικά σε ένα βιωσιμότερο μέλλον για το brand, το οποίο έχει δεχθεί ποινές για τον τρόπο που παράγει ρούχα. Όπως, γράφουν και τα σχόλια στα social media, αυτή η κίνηση είναι η επιτομή του greenwashing. Ας βαφτίσουμε ένα ρούχο sustainable, ενώ παράγουμε ρούχα με το κιλό, συνεχίζοντας να επιβαρύνουμε το περιβάλλον με τη χρήση καυσίμων. Και ας βάλουμε μια Kardashian «μπροστά», μπας και ο κόσμος σταματήσει να διαμαρτύρεται.
Αλλά όλα αυτά τα quick fixes που κάνει τo Boohoo, τα κάνει γιατί υπάρχει λόγος. Ο λόγος είναι ότι πρόκειται για ένα από τα χειρότερα παραδείγματα της γρήγορης μόδας. Το Boohoo δεν είναι απλά ένα fast fashion brand, αλλά ένα ultra-fast fashion brand.
Οι ανήθικοι τρόποι παραγωγής του brand Boohoo
Φυσικά και όλες αυτές οι ενέργειες, κρύβουν και έναν απώτερο σκοπό πίσω τους. Για όσους δεν το γνωρίζουν, το Boohoo, το οποίο ιδρύθηκε το 2006 στο Manchester της Αγγλίας, είναι από τα πιο γνωστά brands γρήγορης μόδας. Πιο συγκεκριμένα, το 2020, η The Sunday Times, έκαναν σχετική έρευνα για το brand, αποκαλύπτοντας ότι η παραγωγή ρούχων του δεν είναι μόνο μη-βιώσιμη, αλλά και ότι οι εργαζόμενοι στα εργοστάσιά του πληρώνονται 4.40 λίρες την ώρα -όταν ο βασικός μισθός στην Αγγλίας ξεκινάει από τις 10.93 λίρες. Το Boohoo, λοιπόν, καταγράφηκε από το Parliament Environmental Audit Committee της Βρετανίας, ως ένα από τα λιγότερο βιώσιμα fashion brands της χώρας.
Με σκοπό, λοιπόν, να μαζέψει τα ασυμμάζευτα, το brand αποφάσισε να προβεί σε πιο βιώσιμες τακτικές, ώστε να συνεχίσει να έχει κέρδη. Απ’ ό,τι φαίνεται, όταν το brand αποφάσισε να προσεγγίσει την Kourtney Kardashian, η ίδια εξέφρασε τις ανησυχίες της για τις επιπτώσεις της γρήγορης μόδας στον πλανήτη (ακούγονται γέλια). Γι’ αυτό και οι συλλογές που θα κυκλοφορήσουν, θα περιλαμβάνουν vintage κομμάτια, αλλά και ρούχα από ανακυκλωμένα υλικά. Ό,τι ακριβώς κάνουν δηλαδή, εδώ και τόσα χρόνια τα περισσότερα fashion brands μαζικής παραγωγής ρούχων, αλλά και τα luxury brands. Ακόμα κι και αυτά τα brands συνεχίζουν να παράγουν τόνους ρούχων -άρα και απορριμμάτων-, επιβαρύνοντας τελικά τον πλανήτη. Ο ορισμός του greenwashing. Παρ’ όλα αυτά, η Kourtney Kardashian θα καταφέρει το ακατόρθωτο. Θα καταφέρει να αλλάξει το αφήγημα του αιώνιου debate «μπορεί η γρήγορη μόδα να είναι βιώσιμη;».
Όχι, περιμέναμε τον πιο ακατάλληλο άνθρωπο στον κόσμο για να βρει τη λύση. Αυτό εμένα ξέρεις τι μου λέει; Ότι όταν ζορίζονται τα fashion brands, καταφεύγουν στις εύκολες λύσεις. Τι μπορούμε να κάνουμε για μπαλώσουμε την κατάσταση;
Πού είναι η αυθεντικότητα και η πραγματική αφοσίωση;
Κι άλλα brands της ίδιας κατηγορίας δηλώνουν «πράσινα», αλλά κάνουν τουλάχιστον έξυπνο marketing. Προωθούν μια φιλοσοφία (είτε την πιστεύουν, είτε όχι) που στοχεύει σε ένα πιο βιώσιμο μέλλον της μόδας. Στοχεύουν στο diversity (είτε το πιστεύουν, είτε όχι) γιατί αυτό είναι το πνεύμα των καιρών -και το σωστό.
Υπάρχουν τόσα πρόσωπα που θα μπορούσαν να αναλάβουν τη θέση αυτή και που θα μπορούσαν να περάσουν ένα ουσιαστικότερο μήνυμα. Αλλά θα ρίξω την ευθύνη και στην Kourtney Kardashian. Πότε θα μάθουν τα μέλη αυτής της οικογένειας να λένε «όχι»; Πόσο ακόμα πρέπει να πουλάνε; Κάπου πρέπει να ξέρουν να λένε «δεν έχω λόγο πάνω σε αυτό». «Δεν είμαι ο κατάλληλος άνθρωπος». Κάπου πρέπει να μάθουμε να ξέρουμε τη θέση μας σε αυτή την κοινωνία. Δεν είμαστε όλοι για όλα, και είναι ΟΚ αυτό. Αλλά απ’ ότι φαίνεται, το Kardashian effect είναι σε πλήρη ισχύ. Τουλάχιστον, το καταναλωτικό κοινό, τη σήμερον ημέρα, ενημερώνεται, έχει άποψη και την εκφράζει. Κάποιες φορές ίσως να την εκφράζει χωρίς φίλτρο, αλλά σε κάποιες περιπτώσεις, όπως σε αυτήν εδώ, έχει τα δίκια της. Όπως λέει και ένα σχόλιο στο Instagram, απευθυνόμενο στο brand: «Σας παρακαλώ χρησιμοποιείστε τη δύναμη και τα λεφτά σας για να πληρώσετε τους εργαζόμενούς σας έναν τίμιο μεροκάματο και για να προσέξετε το περιβάλλον μας». Enough said.