OPINIONS

Η τηλεοπτική εμφάνιση του (ανοϊκού) Γιώργου Μαρίνου δεν έχει ίχνος επιτυχίας

NDPPHOTO / NDP PHOTO

Ο Γιώργος Μαρίνος ήταν η τηλεόραση που αγαπούσα. Η προσωποποίηση της χαράς και του ταλέντου και της απροσποίητης ευγένειας με τις Τσαούσες του στο CIAO Ant1. Θυμάμαι να λέμε το «λυσσάξτε!» όταν παίζαμε στα σχολικά προαύλια. Ήταν το σοκ μου εμφανές όταν τον είχα δει από κοντά πριν 16 χρόνια, κατά τη διάρκεια των προβών της παράστασης «Βάτρα-Χ» του Αριστοφάνη (με τη Στεφανία Γουλιώτη, τον Κωνσταντίνο Μαρκουλάκη και τη Δήμητρα Ματσούκα). Ήταν ο μόνος που ήρθε κι έδωσε σημασία σε μένα και στο φωτογράφο που καλύπταμε δημοσιογραφικά τις πρόβες του Εθνικού. Ήταν τόσο λαμπερός που μας μάγεψε. Και δεν «απο-μαγεύτηκα». Ούτε όταν επέλεξε την απομόνωσή του. Την ποιοτική απομόνωσή του.

Είναι ο μοναδικός Έλληνας που μπορείς να τον αποκαλέσεις showman και να είναι κυριολεκτικό, γεννήθηκε λουσμένος με τους προβολείς. Ήμουν αγέννητη όταν έγραψε ιστορία στη Μέδουσα και οι ουρές έφταναν μέχρι τους στύλους του Oλυμπίου Διός, δεν κατέβηκα τα σκαλοπάτια και δεν τον έρανα με γαρδένιες. Ο Γιώργος Μαρίνος και η απαράμιλλη γοητεία του είναι πολιτισμικό και κοινωνικό κεφάλαιο της Ελλάδας. Μιλούσε για τα αγόρια που ένιωθαν ντροπή για την αγάπη σε κάθε σπίτι. Ο Γιώργος Μαρίνος ήταν ο πρώτος επώνυμος που βγήκε και μίλησε ανοιχτά για την ομοφυλοφιλία του στα μέσα του 1960.

Η «εμφάνιση» του Γιώργου Μαρίνου στην εκπομπή του Mega 

Στην εκπομπή του Ακόμη δεν είδες τίποτα του Κώστα Τσουρού στο MEGA είδαμε φωτογραφίες του Γιώργου Μαρίνου από τη Μονάδα Φροντίδας Ηλικιωμένων που βρίσκεται. Τον συνάντησε ο Πάνος Κατσαρίδης και μας πληροφόρησε ότι είναι καλά στην υγεία του. Τι σημαίνει αυτό για ένα 85χρονο ασθενή με άνοια που έχει χάσει την επαφή με την πραγματικότητα; Όπως ξέρουν οι κοντινοί του άνθρωποι είχε επιλέξει να απομονωθεί. Ο κύριος Κατσαρίδης πριν μερικούς μήνες μέσα από την ίδια εκπομπή είχε πει για τον Γιώργο Μαρίνο: «Είναι επιλογή του ξεκάθαρη να κλείσει σε ένα κουτί τις αναμνήσεις του και να αποστασιοποιηθεί από τον χώρο και από τα φώτα της δημοσιότητας. Είναι μία πολύ συνειδητή απόφαση».

Όπως έγραψε στο Facebook  και ο Κωνσταντίνος Κασπίρης, στυλίστας του την εποχή του CIAO Αντ1, «τα πρώτα συμπτώματα της ασθένειας είχαν φανεί στις πρόβες της παράστασης του, με την Ηρώ στον Κεραμεικό, που σκηνοθέτησε η Δήμητρα Γαλάνη και έκανα τα κουστούμια. Ξεχνούσε τα λόγια του και χρειαζόταν υποβολέα».

Τι σημαίνει πλέον αποκλειστικό στην τηλεόραση; Ποια είναι δημοσιογραφική επιτυχία το 2024;

Να δείχνεις ένα αχρείαστο ρεπορτάζ (κάποιοι στα social media κάνουν λόγο για διασυρμό) ενός σταρ που τον θυμάται όλη η Ελλάδα αστραφτερό στην παρακμή του, με ερασιτεχνικά βίντεο; Γιατί ταΐζεις τα κατώτερα ένστικτα των τηλεθεατών; Γιατί καλλιεργείς την κουλτούρα της κλειδαρότρυπας και δεν σέβεσαι την απόφαση (δικαίωμα) του Γιώργου Μαρίνου στην απομόνωση; Ποια ήταν η συμβολή αυτού του ρεπορτάζ στις ζωές μας; Γιατί θέλουν τόσο κάποιες εκπομπές να εκβιάζουν τόσο εκκωφαντικά τη συγκίνηση μας; Για τα νούμερα τηλεθέασης;

Έχει δικαίωμα στην ιδιωτικότητα ο Γιώργος Μαρίνος. Κάποια ηθικά ερωτήματα είναι απλά ρητορικά. Κι εξοργίζει τους τηλεθεατές η έμπρακτη αναγνώριση ότι η ηθική είναι μια αφηρημένη έννοια για κάποιους που νιώθουν ικανοποιημένοι (και γίνονται αυτοκόλακες) με τον προκλητικό εαυτό τους. Γι’ αυτό γίνεται αυτοαναφορική η τηλεόραση. Γιατί δεν αφορά το κοινό της.

Το ερώτημα που γεννήθηκε σε μένα είναι το εξής: Έδωσε ο Γιώργος Μαρίνος τη συγκατάθεσή του για αυτό το ρεπορτάζ; Υπήρξε συναίνεση; Μπορούμε να μιλάμε για συναίνεση. Κι αν είναι ζητούμενο η ικανοποίηση του πελάτη, δηλαδή του τηλεθεατή, οι τηλεθεατές που αισθανθήκαμε άβολα/ προσβολή/ σοκ/ ντροπή έχουμε πραγματικά κάποια εξουσία;