OPINIONS

Κάποιος έριξε σπίρτο και βενζίνη στην πιο τοξική Eurovision και δεν ήταν η Μαρίνα Σάττι

Sarah Louise Bennett/EBU

Η Eurovision 2024 ήταν ένα άβολο θέαμα. Με εντάσεις, πόλωση και εθνικό διχασμό (άλλη μια αφορμή) και μια επιβεβαίωση ότι το κρατικό κανάλι δεν θέλει ή δεν μπορεί να την αντιμετωπίσει ως το μεγαλύτερο τηλεοπτικό γεγονός της χρονιάς. Παραμένει άβολη κι ας είδαμε τον τελικό το Σάββατο. Γιατί η ελληνική τηλεόραση, βρήκε τα εύκολα θύματα για να κάνει την ίντριγκά της στο πρόσωπο των Ζερόμ Καλούτα και Θανάση Αλευρά και η ελληνική κυβέρνηση ύψωσε το δάχτυλο της να μαλώσει τη Μαρίνα Σάττι. Η Eurovision 2024 ήταν ένα άβολο θέαμα, γιατί ήταν πρωτίστως πολιτική. 

Ας ξεκινήσουμε με τα βασικά. Ο Ζερόμ Καλούτα και ο Θανάσης Αλευράς ήταν άνευροι, εντελώς αμήχανοι, το χιούμορ τους δεν κατάφερε να περάσει στο σαλόνι μας και έκαναν κραυγαλέα λάθη, σε θέματα που δεν θα έπρεπε (το Σαν Μαρίνο δεν είναι μια «νησιωτική χώρα», αλλά σε μια ζωντανή μετάδοση τέτοια λάθη θα μπορούσαμε να τα δικαιολογήσουμε αν έλειπαν τα cringe αστεία κι υπήρχε η στοιχειώδης χημεία μεταξύ των 2 παρουσιαστών). Παραμένουν συμπαθέστατοι ως άνθρωποι κι εξαιρετικά ταλαντούχοι ως καλλιτέχνες. Δεν είναι όλ@ για όλα.

Ως παρουσιαστές της Eurovision κρίθηκαν από τους τηλεθεατές μετεξεταστέοι κι ας δηλώνουν ότι διάβασαν περισσότερο από τις Πανελλήνιες. Οι γκάφες τους είναι επικές. Ο Θανάσης Αλευράς δήλωσε στην εκπομπή Πρωίαν σε είδον ότι δεν είναι υποχρεωμένος να ξέρει την Πριγκίπισσα της Σουηδίας. Έτσι είναι, αν έτσι νομίζετε. Πολλές φορές, μηχανισμός άμυνας είναι μια σύγχυση ανάμεσα στο λογικό με το παράλογο και στην ψευδαίσθηση με την πραγματικότητα. Delulu το λένε με μια λέξη αυτό οι νέοι.

Ο κανιβαλισμός τους όμως από τηλεοπτικούς παρουσιαστές και πανελίστες της ιδιωτικής τηλεόρασης μοιάζει αχρείαστος. Είναι τα εύκολα θύματα.

Η Μαρίνα Σάττι στον τελικό της Eurovision ήταν κάτι παραπάνω από καλή. Η 11η θέση την αδικεί. Μακάρι να είχε κάνει μια ανάλογη εμφάνιση και στον δικό της ημιτελικό και να έπειθε τις επιτροπές (που την χαντάκωσαν). Η Μαρίνα Σάττι ως καλλιτέχνιδα μόνο κερδισμένη βγήκε από τη συμμετοχή της. Η Eurovision 2024 σημείωσε μέσο όρο 71,6% και ανέβηκε σε τέταρτο (01:15 – 01:30) στο 80,3%, την ώρα ανακοίνωσης των αποτελεσμάτων. Στις 23:05, όταν εμφανίστηκε η Μαρίνα Σάττι στη σκηνή, το ποσοστό ήταν στο 69,2%. Το υψηλότερο ποσοστό που έφτασε ήταν το 78,9% στο τέταρτο 01:15 – 01:30.

 

Άρα, σύμφωνα με τα στοιχεία της Nielsen, η μετάδοση της Eurovision μεσοσταθμικά έκανε στην ΕΡΤ ποσοστό τηλεθέασης 71,6% στο λεγόμενο δυναμικό κοινό (18-54) και 68,1% στο σύνολο, καθώς τον παρακολούθησαν 2.806.000 τηλεθεατές, με την κάλυψη (για ένα λεπτό) να φτάνει τους 4.874.000. Η Μαρίνα Σάττι μας έκλεισε όλους στα σπίτια μας. Μπήκε στο Top 50 Viral Global charts στο Spotify.

Γενικά, η ΜΑ-ΡΙ-ΝΑ πιθανότατα νιώθει ανακούφιση που τελείωσε η πιο τοξική Eurovision των τελευταίων 10 χρόνων.

Eurovision 2024

Αν θέλουμε να πούμε την αλήθεια, το κλίμα δεν χάλασε ούτε από τις γεωγραφικές γνώσεις των παρουσιαστών της κρατικής τηλεόρασης ούτε από τα χασμουρητά και τη φαρυγγίτιδα της Μαρίνας Σάττι. Η συμμετοχή του Ισραήλ και τα γιουχαρίσματα μετέτρεψαν ένα διαγωνισμό τραγουδιού σε πολιτικό reality επιβίωσης. Που είχε αποβολές συμμετεχόντων, bullying και εσωτερικές διαμάχες. Η φετινή Eurovision είχε παρασκήνιο.

Στην Ολλανδία, όλη η χώρα και το κρατικό κανάλι είναι μαζί με τον Joost Klein, παρόλο που η EBU ακύρωσε την εκπροσώπησή του μετά από καταγγελία γυναίκας που – σύμφωνα με την ίδια – δέχτηκε επίθεση. Στην Ελλάδα, ο κυβερνητικός εκπρόσωπος του Μαξίμου θεώρησε πρέπον να νουθετήσει την Μαρίνα Σάττι και είπε αυτολεξεί ότι «όταν κάποιος εκπροσωπεί μια χώρα ακόμα και σε ένα μουσικό διαγωνισμό, ταξιδεύει με έξοδα του Έλληνα φορολογούμενου, πρέπει να προσέχει τη συμπεριφορά του, τη δημόσια εικόνα του και τη συμπεριφορά του γενικότερα». Do the math.

Το 2024 αυτό το pop πανηγύρι έγινε πολιτική αρένα. Και η Μαρίνα Σάττι με ένα χασμουρητό κατάφερε να προκαλέσει σχεδόν διπλωματικό επεισόδιο. Μέσα σε λίγες ώρες γράφτηκαν όλες οι πιθανές απόψεις, από τις πιο επικριτικές μέχρι τις πιο υμνητικές. Σύμφωνα με τον Βηματοδότη, η δυσαρέσκεια του Μαξίμου για τη Μαρίνα Σάττι και τα χασμουρητά της στη Eurovision μεταφέρθηκε στη διοίκηση της ΕΡΤ. Και λογικά και στην αποστολή του Ισραήλ. Η οποία γιουχαρίστηκε με κάθε δυνατό τρόπο στην Malmö Arena. 

Κι υπάρχουν πολλές αναφορές για τις παρανοχλήσεις μελών της αποστολής του Ισραήλ στις άλλες αποστολές. Όπως αποκάλυψε ο Γιώργος Λιάγκας σήμερα στο Πρωινό, μετά το περιστατικό που πήρε μεγάλη διάσταση, δημιουργήθηκε μια έντονη αντιπαλότητα μεταξύ των 2 χωρών, σε σημείο που η EBU αποφάσισε να μεταφέρει τα καμαρίνια του Ισραήλ μακριά από τα καμαρίνια της Ελλάδα. Η Κύπρος έδωσε 7αρι στην Ελλάδα και 8αρι στο Ισραήλ. 

Ο Γιώργος Λιαγκας στήνει το δικό του show με δριμύ κατηγορώ λέγοντας ότι «12η βγήκε η Ελλαδα επειδή θα μας πέρναγε η Ολλανδία». Δριμύ κατηγορώ για μια καλλιτέχνιδα που έχασε τον πατέρα της, αρρώστησε τη μέρα του ημιτελικού και έδωσε τον καλύτερο της εαυτό στον Μεγάλο Τελικό παρά τον ψυχολογικό πόλεμο που δέχτηκε. Δεν περιμέναμε κάτι λιγότερο από τον Γιώργο Λιάγκα, αυτός είναι. Μιλάει για εθνικό ναυάγιο. Κρίμα.

H Eurovision είχε ανέκαθεν πολιτική ταυτότητα. Φέτος, το απέδειξε ξεκάθαρα. Η ισπανική δημόσια τηλεόραση ζήτησε από την EBU να γίνει σεβαστή η ελευθερία της γνώμης και του Τύπου. Αλλά, η δημοκρατία στην Ευρώπη είναι πλέον μια ρευστή έννοια, όπως οι ταυτότητες των νικητών της Eurovision.

Η φετινή Eurovision ήταν τοξική κι άβολη γιατί μπορούσε να κάνει μια δήλωση υπέρ της κατάπαυσης του πυρός στη Γάζα. Επέλεξε το αντίθετο. Χωρίς να κρατά τα προσχήματα.

Η Μαρίνα Σάττι στο πρώτο post μετά την Eurovision γράφει ότι «έχουν συμβεί τόσα πολλά πράγματα τον τελευταίο καιρό που δεν ξέρω κι εγώ πόσο καιρό θα μου πάρει να καταλάβω…Ένα πράγμα μόνο ξέρω στα σίγουρα, πως αυτό που κινεί τα πράγματα είναι οι άνθρωποι, οι σχέσεις που χτίζουμε μεταξύ μας και η αγάπη». Κι έχει δίκιο. Η ίδια έφυγε από την Eurovision με αρκετές νέες φιλίες στην Ιρλανδία, την Ελβετία και την Πορτογαλία. Κερδισμένη δηλαδή. 

Υ.Γ: το πιο σωστό σχόλιο για τον Ζερόμ Καλούτα και τον Θανάση Αλευρά το έκανε ο Άνδρεας Μικρούτσικος. Κι όμως.

Exit mobile version